Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med filer låsta med filtyp .LOCKED

Permalänk
Medlem

Problem med filer låsta med filtyp .LOCKED

Många av mina filer har fått extension .LOCKED sen jag råkade få hem skadlig programvara i en nedladdning. Näst intill alla filer på min dator (3 hårddiskar) är berörda och "låsta". Om man ändrar extensionen på filen från .LOCKED till t.ex. .jpg så blir filen till en JPEG fil som den borde men den är ej öppningsbar utan anses vara skadad. Jag lyckades lokalisera den fil som orsakat detta och tog bort den omedelbart och har sedan sökt med virusprogram och ej funnit något. Jag har också googlat på problemet och hittat två stycken program som tydligen ska kunna öppna filer utav typen .LOCKED men båda programmen säger att filen är helt normal. Jag har även testat ett program som ska reparera filer ifall de skulle vara trasiga, också det säger att mina filer mår utmärkt. Vissa videoklipp har jag kunnat återställt någorlunda, dock med ett konstant hackande ljud och bilden är lite till och från. Vissa säger även att videoklipp som tidigare varit 45 minuter är 94 timmar. Bilder är helt oöppningsbara även efter att jag gjort till dom JPEG format.

Är det någon som kanske har haft något liknande problem eller vet någon lösning så får ni gärna hjälpa mig för att väldigt många utav mina filer, bla. familjens bilder och 500+ GB film är just nu oåtkomliga. Jag kanske har glömt säga något eller varit otydlig så ni får gärna fråga.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad för skadligt program?
Det finns ju sådana som krypterar ens filer och sen försöker sälja dekrypteringsnyckeln för att man ska kunna låsa upp dem. Om det är något sånt du råkat ut för finns det sällan något du kan göra.

Tillägg:
Om du har tur så var det det skadliga program som Kaspersky kallar Trojan-Ransom.Win32.Rakhni och då kan du pröva deras program RakhniDecryptor: http://support.kaspersky.com/viruses/disinfection/10556

Permalänk
Medlem

Jag kommer ej ihåg vilket skadligt program det var orsakade detta. Det har dock lämnat ett textdokument i 99% av alla mappar på datorn där sen säger att jag ska betala in 0.10 BitCoins till ett konto för att få en dekrypteringsnyckel.

Jag testar det program som du länkade och återkommer.

Permalänk
Inaktiv

Om det är en symmetrisk kryptering du råkat ut för går den i 8/10 fall att knäcka. Är det dock en nyare ransomware som kör asymmetriskt och större nycklar är det kört för dig. Sry.