Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lyckas ej formatera min HDD

Permalänk

Lyckas ej formatera min HDD

Hej!

Ska nu sälja min stationära dator men kan inte riktigt formatera hårddisken.
Kollat i princip överallt hur man gör. De flesta säger att man skall sätta i windows skivan och köra den, sen välja att formatera hårddisken och installera nytt. När man då skall välja var man vill installera det nya så skall man även kunna formatera hårddiskarna, men i mitt fall så finns inte
Enhetsalternativ (avancerat) som det verkar finnas hos alla andra. Så kan endast installera det och då läggs de gamla filerna automatiskt in i en mapp som heter Windows.Old. Även försökt rensa på andra sätt men eftersom att jag endast har en hårddisk så brukar det inte gå för jag har windows installerat på denna osv..

Borde va rätt så enkelt kan man tycka men får det ej att funka.
Har förövrigt Windows 7

Någon mer kunnig än mig som är villig att hjälpa mig? Det uppskattas.

Mvh

Edit: Finns det andra lätta sätt att formatera den på?

Permalänk
Medlem

Om det är en mekanisk hårddisk som du haft känslig information på är en omgång med killdisk bra. Sedan kan du formatera med en linuxdist som du bootar från minnepinne.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om det är en mekanisk hårddisk som du haft känslig information på är en omgång med killdisk bra. Sedan kan du formatera med en linuxdist som du bootar från minnepinne.

Formaterar inte killdisk hela hårddisken? Är det inte bara att boota med min original Windows 7 skiva sen om killdisk rensar systemet?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonLanden:

Formaterar inte killdisk hela hårddisken? Är det inte bara att boota med min original Windows 7 skiva sen om killdisk rensar systemet?

mvh

Killdisk skriver över hela disken med ettor, nollor eller bara strunt (har inte koll på vad).
Din andra fråga kunde jag inte tyda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Din andra fråga kunde jag inte tyda.

När hårddisken är helt tom, är det väl bara att sätta in skivan och boota från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonLanden:

När hårddisken är helt tom, är det väl bara att sätta in skivan och boota från den?

W7-skivan? Jag föreslår gparted med livelinux istället.

EDIT: Eller gparted som liveUSB.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

varför står det inte Enhetsalternativ (avancerat) på min windows installation som det gör hos alla andra!!!??

jag blir så less på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonLanden:

varför står det inte Enhetsalternativ (avancerat) på min windows installation som det gör hos alla andra!!!??

jag blir så less på detta..

Det är troligtvis för att du inte kan förklara ditt problem ordentligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.