Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Cpu clockas ner.

hej jag behöver hjälp min amd phenom ii x4 965 black edition klockar ner sig från 3,4Ghz till 800Mhz lite då och då så jag får stooora fps drop , och jag kan fan inte lista ut vad det beror på det är inte cool n quiet . det händer när cpu går upp i 45 grader men det är ju inte direkt varmt ?

hjälp snälla får fps drop i alla spel .

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem

Troligen klockar CPU'n ner sig for att prestandan helt enkelt inte behövs just då.
FPS drops i spel kan ju bero på massor av olika saker, men vanligast är grafik problem.
Men även system som inte är installerade med AHCI kan bete sig liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simre:

hej jag behöver hjälp min amd phenom ii x4 965 black edition klockar ner sig från 3,4Ghz till 800Mhz lite då och då så jag får stooora fps drop , och jag kan fan inte lista ut vad det beror på det är inte cool n quiet . det händer när cpu går upp i 45 grader men det är ju inte direkt varmt ?

hjälp snälla får fps drop i alla spel .

Kan vara felrapportering av temperaturen, kanske din cpu ligger högre än vad avläsningsprogrammet rapporterar. Testa med olika program och ha även koll på grafikkortet. Vilka spel spelar du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Antingen kan temperatursensorn vara trasig eller så kan det bero på att moderkortet inte klarar av att leverera effekten som processorn kräver. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

alla spec stor under | grejen är att inget går på full load och jag kan ha 70 fps sen så bara dippar det till7 i några sec sen tillbaka tillvanligt i någon | minut sen dippar det igen.
v

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simre:

alla spec stor under | grejen är att inget går på full load och jag kan ha 70 fps sen så bara dippar det till7 i några sec sen tillbaka tillvanligt i någon | minut sen dippar det igen.
v

Kanske fel på hårddisken. Som sagt, i vilka spel upplever du detta fenomenet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

alla spel till och med när jag spelar lol och fifa12 som jag ligger på 100 fps i sen så bara droppar det till 7 fps , har optimala inställningar

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem

gpu går ner på 6 % load under tiden

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem

Är detta ett nybygge? eller har du fått detta problem helt plötsligt? eller har du nyligen bytt CPU i moderkortet till 965?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

haft det ett tag , men det kom plötsligt funkade ett bra tag innan det börja strula

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem

tanka något som håller koll på tempsen som är pålitligt. hwmonitor borde duga. maxtemp en 65 så finns en risk att den närmare sig det och därför klockar ned sig. annars kan det vara någon hårdvara också givetvis, har du mekanisk disk kan du ju testa att ha sidan av på chassit och stänga av ljudet ifrån spelet och låta det stå och tugga och lyssna på missljud ifrån disken när det sker t ex.

crystaldisk brukar kunna påvisa om det är något galet direkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

okej ska kolla HDD:n tack

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av simre:

haft det ett tag , men det kom plötsligt funkade ett bra tag innan det börja strula

OK tänkte mest det kunde bero på moderkortets klena strömförsörjning tillsammans med effektslukande CPU, men brukar oftast visa sig ganska direkt vid nybygge, när man belastar CPU ordentligt.
Men annars är symptomen lika som när moderkortet inte orkar leverera ström kontinuerligt.

Vad du kan göra är att köra OCCT den skapar en del bra grafer som sparas till disk, över hur CPU beter sig, om det är strömproblem brukar man hitta det då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300