Permalänk
Inaktiv

Haswell, överdriver folk med spänningen?

Tjosan allesammans.

Så jag sitter nu på min nya Haswell 4670k överklockad till 4GHz med en spänning på 1.106V, 1.05 är stock. Detta är en ökning i spänning på 5.33%. Brukar gå runt 65 grader som varmast med en Corsair Hydro H55 i tyst läge och har visat sig stabil än så länge under ett par veckors testande och normal användning. Jag är lite sugen på att nå mitt mål på 4.2GHz men vet inte om jag vågar öka spänningen mer än såhär. Jag har sett att många pushar hela 1.25V och klagar sedan på värmen men detta är ju en ökning på 19.04% vilket låter helt sjukt i mina öron. Som jag har fått lära mig kan för hög spänning döda en CPU även om den inte går för varm, jag har aldrig personligen sett detta hända dock.

Mina frågor är följande: Hur länge håller egentligen en CPU med en sådan ökning i normala fall? Vad är den högsta spänningen ni vågar köra på och hur länge har ni kunnat göra det utan att processorn eller moderkortet gett upp?

Haswell har ju funnits ett tag nu så skulle vara intressant att se om gamla trådar pratar seriösa 24/7 överklockningar eller om dom bara mätte varandras e-penis med en nysläppt arkitektur.

Permalänk

Det där med hur farlig volten är är jag också mycket intresserad av. Har för tillfället tagit bort klocken då jag har ett vikariat-nätagg för just nu men jag får 4.7GHz med 1.31V. Då hamnar jag på cirka 70-80 grader på prime95/intelburn (cpu fläktarna på 800 rpm) och cirka 50 grader när jag spelar. Kört testerna i max 8 timmar (och utan någon krasch) då jag ärligt talat inte orkar med samt inte behöver en 24/7 klock

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

Kör min haswell i 4.5 på 1.30v funkar fint. Men närmare 1.40 ska man nog inte gå sen ha koll på värmen är viktigt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Kör 4.5 på 1.275v, Haswell processorerna ökar väldigt i spänning fort när man vill högre. Vad jag läst ska man inte gå över 1.4, men även de som säger att de bränt den runt 1.3.
Men då har de kört väldigt hårt på Vrin och allt vad det heter, har inte så bra koll på det än

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Tjosan allesammans.

Så jag sitter nu på min nya Haswell 4670k överklockad till 4GHz med en spänning på 1.106V, 1.05 är stock. Detta är en ökning i spänning på 5.33%. Brukar gå runt 65 grader som varmast med en Corsair Hydro H55 i tyst läge och har visat sig stabil än så länge under ett par veckors testande och normal användning. Jag är lite sugen på att nå mitt mål på 4.2GHz men vet inte om jag vågar öka spänningen mer än såhär. Jag har sett att många pushar hela 1.25V och klagar sedan på värmen men detta är ju en ökning på 19.04% vilket låter helt sjukt i mina öron. Som jag har fått lära mig kan för hög spänning döda en CPU även om den inte går för varm, jag har aldrig personligen sett detta hända dock.

Mina frågor är följande: Hur länge håller egentligen en CPU med en sådan ökning i normala fall? Vad är den högsta spänningen ni vågar köra på och hur länge har ni kunnat göra det utan att processorn eller moderkortet gett upp?

Haswell har ju funnits ett tag nu så skulle vara intressant att se om gamla trådar pratar seriösa 24/7 överklockningar eller om dom bara mätte varandras e-penis med en nysläppt arkitektur.

Jag vet inte vad det är stock på en 4670k men 4770k ligger stock volt på 1,2v vid belastning i turboläge.
Jag kör själv min på 4,2Ghz vid 1.06v.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

1,25V är ingen fara. Ja ökad spänning minskar livslängden men en processor håller i allmänhet mycket länge och vad gör det egentligen om den håller 8 istället för 10 år? (påhittade siffror)

Exakt gränser är förstås mycket svårt att sätta men riktlinjer jag har hört för 24/7 klockningar är:

Bra luftkylare
1,35V

Vatten
1,4V

Angående gamla trådar så kan jag ju bara säga mitt eget resultat men jag har haft en 4770k i princip sedan de kom ut och har kört samma klockning sedan dess utan problem, 4,6Ghz 1,37V vcore. Den är visserligen deliddad och är vattenkyld så värmen är inga problem.

Skrivet av Mac83:

Jag vet inte vad det är stock på en 4670k men 4770k ligger stock volt på 1,2v vid belastning i turboläge.
Jag kör själv min på 4,2Ghz vid 1.06v.

Original spänningar varierar från processor till processor lägg därtill lite variationer från vad olika moderkort egentligen ger processorn på auto så man kan inte direkt säga att en spänning är stock för alla processorer. Ovanpå det kommer AVX och AVX2 som kan öka vcore automatiskt med så mycket som 0,1V under vissa förutsättningar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Original spänningar varierar från processor till processor lägg därtill lite variationer från vad olika moderkort egentligen ger processorn på auto så man kan inte direkt säga att en spänning är stock för alla processorer. Ovanpå det kommer AVX och AVX2 som kan öka vcore automatiskt med så mycket som 0,1V under vissa förutsättningar.

Jag var inte medveten om att AVX instruktioner kunde påverka spänningen. Finns det något pålitligt sätt att testa detta på? Jag körde nyss Prime95 som ska utnyttja AVX om jag har förstått rätt med CPU-z på sidan om men kunde inte se någon ändring från det normala. Bör väl nämnas att jag kör med statisk spänning på 4GHz. Alltså är Turbo inaktiverat och processorn kör konstant i 4GHz, om det nu har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Jag var inte medveten om att AVX instruktioner kunde påverka spänningen. Finns det något pålitligt sätt att testa detta på? Jag körde nyss Prime95 som ska utnyttja AVX om jag har förstått rätt med CPU-z på sidan om men kunde inte se någon ändring från det normala. Bör väl nämnas att jag kör med statisk spänning på 4GHz. Alltså är Turbo inaktiverat och processorn kör konstant i 4GHz, om det nu har någon betydelse.

Det är när man kör på autospänning (typ adaptive vcore) som den ger mer när man kör avx2, är många som kör med fixed bara för att slippa detta, för ligger man på 1.3v så kan det hetta till ordentligt om den bestämmer sig för att hoppa upp till 1.4 om man kör nått som änvänder avx2.

Man behöver inte oroa sig så mycket för att köra för hög spänning med haswell, tempen brukar sticka iväg och sätta stopp innan man kommer upp i nån farlig volt (säg över 1.35, tror Intel säger att absolut max är 1.52)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Det är när man kör på autospänning (typ adaptive vcore) som den ger mer när man kör avx2, är många som kör med fixed bara för att slippa detta, för ligger man på 1.3v så kan det hetta till ordentligt om den bestämmer sig för att hoppa upp till 1.4 om man kör nått som änvänder avx2.

Man behöver inte oroa sig så mycket för att köra för hög spänning med haswell, tempen brukar sticka iväg och sätta stopp innan man kommer upp i nån farlig volt (säg över 1.4)

Ok men det klarnar ju upp en del. Vad anses som en säker 24/7 temperatur för Haswell då? Jag har alltid försökt hålla mina processorer runt 65+ i Prime95. Min CPU brukar nå samma temperaturer i spel för mig då grafikkortet värmer upp luften i burken en hel del och tyvärr måste jag använda radiatorn som utblås istället för insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Ok men det klarnar ju upp en del. Vad anses som en säker 24/7 temperatur för Haswell då? Jag har alltid försökt hålla mina processorer runt 65+ i Prime95. Min CPU brukar nå samma temperaturer i spel för mig då grafikkortet värmer upp luften i burken en hel del och tyvärr måste jag använda radiatorn som utblås istället för insug.

Eftersom haswell blir så jäkla varma när man kör prime95 osv så skulle jag säga runt 85-90 som absolut max, då ligger man nog runt 75 vid vanlig fulllast som gaming osv och det är ju rätt lugnt, men annars gäller ju desto svalare desto bättre.

Permalänk
Inaktiv

Ok, kanske man ska våga klämma på lite till med Vcore då och pusha för 4.2GHz iaf. Tack så mycket för alla svar.

Permalänk

Får inte min stabil på 4.5 ghz vid 1.36v ens. Går jag högre bryter den 90 grader vid prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

4,7 GHz och tuffar på stabilt med 1.32V och där har den legat sedan 6 månader tillbaka med burken på så gott som 24/7.
Tror det som går sönder först blir någon konding på moderkortet eller så. Men har garanterat bytt ut systemet innan det händer.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av Kruwlabras:

Får inte min stabil på 4.5 ghz vid 1.36v ens. Går jag högre bryter den 90 grader vid prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara och delida o på med vatten som gäller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D