AirPlay, problem med ljud från MBA

Permalänk
Medlem

AirPlay, problem med ljud från MBA

Tjena!

Jag har en bekant som har mycket problem med AirPlay till sin ATV3 från nyaste gen MBA.

Mirroring och ljud fungerar bra när det fungerar, men rätt vad det är så vill inte ljudet koppla över till Apple TV / AirPlay.
Endast mirroring / bilden visas.

Att ändra direkt till AirPlay-ljudet via kontollpanelen går inte, då hoppar markeringen bara tillbaka till inbyggda.
Alltså när man klickar så ändras det tillbaka direkt, AirPlay-ljudet vill inte koppla helt enkelt.

Enda lösningen i dag är att starta om datorn, då fungerar allting som det ska ingen.
I ett tag i alla fall inann problemet kommer till baka och man får starta om igen.

Vad kan det här bero på?
Hur åtgärdar man det?

Tacksam för svar.

Nätverket är wireless, men routern är nyaste Time Capsule och allting är i samma rum.
Jag har separrerat och låst alla enheter på 2,4Ghz men det har inte hjälpt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Varför har du låst det till 2.4ghz? 5ghz är bättre, med mindre risk för störningar.
Kan ev vara störningar som är problemet.
Men det är svårt att säga, jag skulle googlat på problemet för att se om andra har samma.
Annars är ju alternativet att prova att installera om OSX, men om du googlar så hittar du säkert något.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in Apple TV via vanlig ethernetkabel och se om det fungerar då. Om det fungerar så kan det vara så att det är för mycket störningar via trådlöst, eller att routingen går för långsamt för att hinna med. Eftersom AirPlay kräver låg latens och routern inte kan sända och ta emot på samma gång så kan det vara så att ljudet kommer fram för sent för att det ska synka (utan att det blir flera sekunders fördröjning jämfört med bilden), och därför stänger OS X av det.

EDIT: Kan tillägga att det fungerar felfritt för mig, dock har jag min Apple TV inkopplad via sladd i en Asus RT-N66U. Min MacBook Air kopplar jag upp till 2,4GHz-nätet, så det borde fungera för er också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på vilket program han använder, tro?
VLC har till exempel inställningar för vilken ljudkanal man vill använda, se under ljudmenyn.

edit: Jag har för övrigt samma problem, har gett upp att leta lösningar..

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D | Corsair RM750| asus p9x79 pro | i7-3820 @ 4.3GHz | Corsair hydro 100i GTX | 16gb vengeance | msi gtx660 oc | intel 335 180gb ssd | WD 250gb

Permalänk
Medlem

För mig brukar det hjälpa att bara starta om ljudet istf hela datorn, skriv i terminalen: sudo killall coreaudio

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Varför har du låst det till 2.4ghz? 5ghz är bättre, med mindre risk för störningar.
Kan ev vara störningar som är problemet.
Men det är svårt att säga, jag skulle googlat på problemet för att se om andra har samma.
Annars är ju alternativet att prova att installera om OSX, men om du googlar så hittar du säkert något.

Varför jag låste det till 2,4Ghz var för att han nu kört ATV på 2,4 och datorn 5 i snart två veckor utan framgång, finns lite teorier om att det kan vara det som ställer till det. Då Time Capsule stödjer MIMO och ATV endast 2,4 så finn det egentligen ingenting att tjäna på att köra 5Ghz, bortsett från TimeMachine sync.

Eliminerade bara en möjlig felfaktor.

Finns inga störningar alls, det här är en condo utan några grannar än så länge, ingenting som stör.
Noll trådlösa närverk inom range, förutom det egna.

Att installera om en hel dator för att AirPlay-ljudet inte fungerar är lite som att skjuta flugor med bazooka.

Skrivet av ToJa92:

Prova att koppla in Apple TV via vanlig ethernetkabel och se om det fungerar då. Om det fungerar så kan det vara så att det är för mycket störningar via trådlöst, eller att routingen går för långsamt för att hinna med. Eftersom AirPlay kräver låg latens och routern inte kan sända och ta emot på samma gång så kan det vara så att ljudet kommer fram för sent för att det ska synka (utan att det blir flera sekunders fördröjning jämfört med bilden), och därför stänger OS X av det.

EDIT: Kan tillägga att det fungerar felfritt för mig, dock har jag min Apple TV inkopplad via sladd i en Asus RT-N66U. Min MacBook Air kopplar jag upp till 2,4GHz-nätet, så det borde fungera för er också.

Ethernetkabel är inte möjlig som det ser ut i nuläget, då skulle man behöva dra en stor gräslig kabel över hela golvet.
Det dömmer jag inte ett alternativ, jusst nu har vi nyaste TimeCapsule som är en av de bästa kosumentroutrarna på marknaden.

Klart det ska gå att få fungerande, det är ju dessutom bara apple-produkter.

Datorn säger ifrån på tok för fort, vi pratar om inte ens en halv sekund när man flyttar ljudet till AirPlay.
Det är inte ens tid att försöka skapa en anslutning, det är någonting med Macbooken.

Skrivet av ece:

Kan det bero på vilket program han använder, tro?
VLC har till exempel inställningar för vilken ljudkanal man vill använda, se under ljudmenyn.

edit: Jag har för övrigt samma problem, har gett upp att leta lösningar..

Skrivet av systra:

För mig brukar det hjälpa att bara starta om ljudet istf hela datorn, skriv i terminalen: sudo killall coreaudio

Nu börjar vi snacka, kanske det bara är coreaudio som hänger sig på något sätt?
I så fall är det ju ingen konst att snickra ihop ett litet script för att starta om det.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har samma problem som trådskaparen. Irriterande när man tar alt+högtalaren och skall välja Apple TV som ljudutgång och det inte fungerar. Men en reboot hjälper som sagt.

Kanske något känt fel som det kommer fix på i framtiden får vi hoppas..

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma setup och det är ett problem man får leva med. Jag har än så länge inte hittat någon som löst det och det är ett helt slumpmässigt fel. ATVN tappar också ljud av sig själv ibland, till exempel när man tittar på Netflix, då är det enda som hjälper en omstart av ATVN.

Apple har verkligen börjat brista i sin kvalitet och nästan legendariska "It just works"-filosofi de senaste åren. Är inte alls så nöjd med mina Apple-produkter som jag en gång var.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Detta är ett väldigt vanligt problem är coreaudio som inte vill fungera. Men det löser sig om man kör sudo killall coreaudio har varit så sedan funktionen kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om det när jag bara ska skicka ljud, däremot har det hänt vid mirroring.
Hoppas det fixas i en uppdatering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Instämmer med trådskaparen. Har samma problem; väljer AirPlay vid volymsymbolen genom alt+klick och valet bara hoppar tillbaka till inbyggda ljudet. Samma om man gör det i Inställningar.
Under tiden fungerar det klockrent med en iPhone eller iPad.
Omstart av datorn har varit enda alternativet varje gång. Men killall funkar också, men trist lösning. Skärpning Apple, gammalt problem som borde lösts.