Permalänk
Medlem

Jobblaptop

Hej, jag söker en ny laptop för jobbet. Jag vill ha 15" med full-hd skärm och haswell quad core. Datorn kommer sitta i en docka och jag kommer även ha en 24" eller 27"-skärm ikopplad med externt tangetbord och mus. Jag kommer mest använda den på jobbet och jag reser inte jätteofta i tjänsten, men jag tar hem datorn och jobbar hemma titt som tätt. Vi använder Eclipse på jobbet, rejält stora projekt. Jag har tittat på följande maskin

Fler förslag?

Permalänk

Jag sitter inte med plånboken redo just idag men siktar på att köpa ny bärbar dator för snarlika behov som dig under 2014 eller 2015 så har försökt skanna av marknaden just nu ganska grovt senaste dagarna för att ha som referens framöver. Jag kör flera virtuella maskiner i utvecklingsprocessen jag använder samt kompilerar kod en hel del så behöver så många processorer och så mycket ram som möjligt på min nästa burk. Idagsläget verkar bärbara datorer komma med max 16GB ram och 4 CPU kärnor. Dell datorn du länkar till M4800 och den något större M6800 kan konfigureras med 32GB ram.

När det kommer till hur flexibel man vill vara så kommer jag inte köpa en dator över 2 kg. Den du länkar till väger 2,88 kg vilket är för mycket för min del. Det finns en annan modell från Dell som verkar vara lättare fast med en annan CPU vilket är M3800 (max 16GB ram för denna). (Reklam från Dell: https://www.youtube.com/watch?v=E03UV7IMsLA) dock verkar M3800 endast ha ethernet via dongle...jag har aldrig testat ethernet via dongle så vet inte om de klarar gigabit.

Kort å gott kan jag väl säga att efter första grova genomsökningen i helgen hittar jag inte mycket mer än Dell dessvärre, skulle vara trevligt med lite konkurrens på high-end marknaden.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har också tittat lite på detta. Har idag en HP 8760w som jag tycker ibland är lite otymplig att ta med. Oftast inga större problem men vid resor där man flyger är den lite för stor och tung att släpa med. Den jag fastnat för just nu är denna: http://www.dustin.se/product/5010760168/lenovo-thinkpad-w540-...
Hög upplösning, grym processor och går att bygga på med 32GB ram.
Nu får jag nog behålla den jag har ett tag till i och med att jag har garanti kvar på den i 10 månader till men denna verkar riktigt nice. Hade jag handlat idag hade det nog blivit denna.

//Magnus