Att överklocka ett 780TI - Finns risken att man pajar kortet?

Permalänk

Att överklocka ett 780TI - Finns risken att man pajar kortet?

Hej! Har köpt ett Geforce 780TI Phantom. Vill kunna överklocka detta lite. Har dock inte gjort detta förut. Min fråga är: Det följer ju med ett program, Experttool där man kan överklocka kortet etc.

Finns det någon risk att man kan sabba kortet genom att vräka på för mycket? Eller vad händer egentligen om detta skulle ske? Är det spel etc som börjar fungera dåligt eller finns risken att man sabbar kortet?

Har inte heller någon direkt kolla på hur mycket man ska överklocka detta heller mer än att jag vet att speciellt denna variant av kortet är gjort för att överklocka lite mer.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Hej! Har köpt ett Geforce 780TI Phantom. Vill kunna överklocka detta lite. Har dock inte gjort detta förut. Min fråga är: Det följer ju med ett program, Experttool där man kan överklocka kortet etc.

Finns det någon risk att man kan sabba kortet genom att vräka på för mycket? Eller vad händer egentligen om detta skulle ske? Är det spel etc som börjar fungera dåligt eller finns risken att man sabbar kortet?

Har inte heller någon direkt kolla på hur mycket man ska överklocka detta heller mer än att jag vet att speciellt denna variant av kortet är gjort för att överklocka lite mer.

Tacksam för svar!

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiella-nvidia-gtx-overklocknings-traden-guide-770-780-780ti-titan/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

För att han vill klocka kanske ?
Sen om han vinner mycket eller lite på det vet man aldrig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

du inser att du är på sweclockers va? det snabbaste bästa kortet du kan få nu är inte ett 780ti, det är ett överclockat 780ti.

TS du har inte ditt förra grafikkort kvar du kanske kan leka runt lite med och klocka om du aldrig gjort det förut? borde inte vara farligt om man undviker att pilla på volten, klockar du för högt krashar grafikdrivrutinen oftast.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

Varför skulle man inte klocka? Det är gratis prestanda. Finns ingen anledning att inte klocka om man vill och kan.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

du inser att du är på sweclockers va? det snabbaste bästa kortet du kan få nu är inte ett 780ti, det är ett överclockat 780ti.

TS du har inte ditt förra grafikkort kvar du kanske kan leka runt lite med och klocka om du aldrig gjort det förut? borde inte vara farligt om man undviker att pilla på volten, klockar du för högt krashar grafikdrivrutinen oftast.

Precis. Det värsta som kan hända är att drivisen krashar eller att datorn låser sig.

TS - Om det nu är något du ska tänka på är att testa dig fram tills du har en stabil clock och sedan bocka för i OC programmet att det skall startas med Windows varje gång. Drar du på +500 på clock och bockar för "starta med Windows" varje gång kan du få problem och behöva installera om Windows

Annars är det bara att följa guiden som nämndes tidigare i tråden och inte röra volten förens du har lite mer kött på benen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som Laggzor säger, undvik att pilla på volten så är det värsta som händer att drivrutinen kraschar.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

Märkligaste kommentaren jag sett på länge. Ett 780ti är långt från vad som behövs för att driva vissa system. Ska du köra tre skärmar med 120hz har du inte en chans med ett 780ti t.ex.

Kan även upplysa dig att det rör sig om mycket mer än 3 fps i skillnad.
Ju bättre grafikkort desto större skillnad gör överklockningen, eftersom det handlar om %-ig skillnad mot stock-inställningar.
Vad sa du om logik?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

876 är base clock för 780Ti och lyckas man OCa till 1120-1150 base så är det en ~30% ökning vilket är bra mycket mer än 3fps.

780Ti klockar dessutom bättre än vanliga 780.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

För att han vill klocka kanske ?
Sen om han vinner mycket eller lite på det vet man aldrig.

Skrivet av HallonsyltarN:

Varför skulle man inte klocka? Det är gratis prestanda. Finns ingen anledning att inte klocka om man vill och kan.

Finns resultat overalt på nätet
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_780_ti_g...

Blir kanske fel demonstration eftersom 780 ti är för kraftig. Men du får 1000p mer i 3dmark .... right.

Skrivet av Laggzor:

du inser att du är på sweclockers va? det snabbaste bästa kortet du kan få nu är inte ett 780ti, det är ett överclockat 780ti.

TS du har inte ditt förra grafikkort kvar du kanske kan leka runt lite med och klocka om du aldrig gjort det förut? borde inte vara farligt om man undviker att pilla på volten, klockar du för högt krashar grafikdrivrutinen oftast.

Det jag sa, men med en god dos ironi

Man köper ett 7950 och pressar det bra över 7970 har att erbjuda. Lägga 6000kr på ett kort sen clocka det för 2 fps när ingen spel pressar det i 75% GPU. Jag är kanske lite old school. Men sen frågar TS om risk, risk finns, och han kanske inte vet hur mycket prestanda följer med risken...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det jag sa, men med en god dos ironi

Man köper ett 7950 och pressar det bra över 7970 har att erbjuda. Lägga 6000kr på ett kort sen clocka det för 2 fps när ingen spel pressar det i 75% GPU. Jag är kanske lite old school. Men sen frågar TS om risk, risk finns, och han kanske inte vet hur mycket prestanda följer med risken...

det är betydligt mer änn 2-3 fps som du pratar om.

exempel sweclockers test där, det med en relativt låg OC med maxfrekvens på 1137mhz är redan där lätta 10~fps i det mesta, som kan vara det som gör det behagligt och spelbart.

och det finns absolut spel som belastar det hårdare änn 75% sluta snacka goja nu har du nån slags högre upplösning och inställningar kommer det gå tungt och droppa.

Det du snackar om är prisvärdhet, det jag personligen också skulle göra ( inte köpa det bästa och klocka lite ) men man kan i vilket fall klocka och ta det längre om man har det bästa

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

Om man har gratis prestanda att hämta, varför inte göra det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Tjena igen! Tack för alla svar! Ja vad jag förstår så är Phantomkortet en smula överklockat redan från fabrik men det går att kräma på mer. Det verkar dock trots guider som det är en del att hålla reda på. Fattar att det förmodligen beror på övrig hårdvara vad man bör ställa in. Men önskar det fanns typ en "preset" att bara trycka på hehe

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zeleni:

Whats the point ? Du redan har det snabbaste kortet som finns just nu.
Har betalad 6000kr för att få det besta som finns, jag vill clocka det lite mera för att få 3 fps mer. Jag har aldrig gjort det för på billigare och mindre kraftiga kort som kanske behöver clockas... Logic....

Så du menar man köper Titan och kör dom tex i 837Mhz? logic...
När dom klarar 1300 oftast under vatten.

Typ sånt exempler och nu snacakr vi 500 + Mhz FREEE

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240