Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radionomy förvärvar Winamp i affär värd 5–10 miljoner dollar

Permalänk
Melding Plague

Radionomy förvärvar Winamp i affär värd 5–10 miljoner dollar

Den nedläggningshotade mediaspelaren Winamp räddas av belgiska Radionomy, som planerar att fortsätta tillhandahålla och utveckla mjukvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Winamp~ It really whips the llama's ass!

Permalänk
Medlem

"Radionomy är en tjänst för radiosändingar på nätet och planerar att använda mediaspelaren Winamp och streamingsystemet Shoutcast för att förstärka verksamheten och addera cirka 60 000 radiostationer till det befintliga utbudet."

Innebär detta att de tänker göra om Winamp till ett radio-streaming program?

Permalänk
Medlem

Kul att se att Winamp överlever. Jag har personligen alltid gillat det.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att dem inte fuckar upp programmet! Jag har iallafall dem tidigare versionerna på SkyDrive.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri

Trevligt att den bästa musikspelaren lever kvar.
Hoppas bara att det inte blir enbart streaming utan att de har kvar stöd för lokala filer samt även förbättrar x/H264 stödet då det tyvärr inte är det bästa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusL32:

"Radionomy är en tjänst för radiosändingar på nätet och planerar att använda mediaspelaren Winamp och streamingsystemet Shoutcast för att förstärka verksamheten och addera cirka 60 000 radiostationer till det befintliga utbudet."

Innebär detta att de tänker göra om Winamp till ett radio-streaming program?

Som du säket vet så är Shoutcast en del av/plugin till Winamp som möjliggör att strömma webradio.

Permalänk
Medlem

Trevligt att veta att winamp lever vidare. Hoppas bara att det inte blir några för stora ändringar eftersom winamp är väldigt bra som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Som du säket vet så är Shoutcast en del av/plugin till Winamp som möjliggör att strömma webradio.

Okej, då förstår jag. Använder bara Winamp till ljudfiler så det visste jag inte men jag antar då att de bara kommer att utöka Shoutcast och ha kvar alla gamla funktioner.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Skitkul så klart för en gammal geek att Winamp blir kvar, däremot förstår jag inte summan 10 miljoner dollar? Cheezus!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Härligt att Winamp blir kvar!
Körs nästan dagligen hemma.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Fler än jag som kör Winamp 3.11 eller äldre?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Trevligt! Jag har använt winamp i ~15 år och har inga planer på att byta.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Runt 15 år som även jag använt Winamp. Classic skin. <3 Första jag öppnar när jag sätter mig vid datorn och sista jag stänger.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Också använt Winamp sen tidernas begynnelse.. Classic skin

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte, Microsoft nappade inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som jag misstänkte, Microsoft nappade inte.

Det är väl bra det? Se bara på Spotify - sämre än när det svenska företaget ägde det. Även Skype har blivit "Microsofied", som har blivit rätt så låst sedan Microsoft köpte programmet. Nu kan man inte ens dela skärm utan att behöva skaffa Skype Premium. Fast i och för sig, Winamp var bara bra under 90-talet och början av 2000-talet xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fatta jag detta fel. Först när jag hörde om Winamp så va de ren ock skär nedläggning inget snack om konkurs? Eller va det media som vinklade det hela fel.. Bra i vilket fall för Winamp är ohotat den bästa mp3-spelaren!

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Skitkul så klart för en gammal geek att Winamp blir kvar, däremot förstår jag inte summan 10 miljoner dollar? Cheezus!

Det är nog inte själva winamp programmet som är värt pengar.
Däremot är det shoutcast som är värt en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Det är väl bra det? Se bara på Spotify - sämre än när det svenska företaget ägde det. Även Skype har blivit "Microsofied", som har blivit rätt så låst sedan Microsoft köpte programmet. Nu kan man inte ens dela skärm utan att behöva skaffa Skype Premium. Fast i och för sig, Winamp var bara bra under 90-talet och början av 2000-talet xD

Vad menar du? Spotify ägs fortfarande av samma personer (företag) som startade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är väl bra det?

Lägger ingen värdering i om det är bra eller inte. Jag kunde bara inte förstå vad WinAmp över huvudtaget kunde erbjuda som skulle locka Microsoft, något som diskuterats i en annan tråd. Nu fick jag kvitto på min teori.

Vad gäller Spotify och Skype kan jag inte heller uttala mig om då jag inte använder någon av dem. Att företags köps upp beror vanligen på att det finns potential för att på det ena eller andra sättet krama ännu mer pengar ur det. Så självklart förändra produkter för att uppnå det syftet. Produkter som inte håller investerare glada försvinner. Produkter som inte förändras blir förr eller senare omsprungna för att sedan läggas ned - så alla förändringar är på sikt oundvikliga. Att beklaga sig på ditt och datt är lönlöst, men visst känns det bra för stunden?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad menar du? Spotify ägs fortfarande av samma personer (företag) som startade det

Woot?! O.o Läste lite på Wikipedia om Spotify och tydligen så har jag drömt om att Microsoft har tagit över företaget, eller så har nyhets-sajter ljugit för mig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Lägger ingen värdering i om det är bra eller inte. Jag kunde bara inte förstå vad WinAmp över huvudtaget kunde erbjuda som skulle locka Microsoft, något som diskuterats i en annan tråd. Nu fick jag kvitto på min teori.

Vad gäller Spotify och Skype kan jag inte heller uttala mig om då jag inte använder någon av dem. Att företags köps upp beror vanligen på att det finns potential för att på det ena eller andra sättet krama ännu mer pengar ur det. Så självklart förändra produkter för att uppnå det syftet. Produkter som inte håller investerare glada försvinner. Produkter som inte förändras blir förr eller senare omsprungna för att sedan läggas ned - så alla förändringar är på sikt oundvikliga. Att beklaga sig på ditt och datt är lönlöst, men visst känns det bra för stunden?

Håller med. Winamp har absolut ingenting som kan locka till sig fler folk, därav den nära konkursen. Grooveshark och Spotify har tagit över den rollen, och även foobar2000 för den delen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Känns som ett bra sätt att slösa bort 5-10 miljoner dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur kan det vara värt $5-10 mil när dom ändå hade tänkte lägga ner det?
100 kr som symbolisk summa för rättigheterna känns som ett betydligt rimligare pris.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fattar inte hur det kan vara värt $5-10 miljoner dollar....

Gick ifrån Winamp för länge sen. Kör Songbird nu.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Åhfan, det trodde jag inte! Har inte använt WinAmp på måånga år.. Kör Apollo nu och det funkar hutlöst bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Fattar inte hur det kan vara värt $5-10 miljoner dollar....

Gick ifrån Winamp för länge sen. Kör Songbird nu.

Så det sjönk i värde när du slutade använda det...eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Jag har redan gjort bytet till Foobar2000, jag ser ingen anledning till att byta tillbaka om de inte gör det Open Source och multi-platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fattar inte hur det kan vara värt $5-10 miljoner dollar....

Gick ifrån Winamp för länge sen. Kör Songbird nu.

Songbird är väl nedlagt sedan förra året? Det är väl Nightingale nu...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Sabelskiöld:

Så det sjönk i värde när du slutade använda det...eller vad menar du?

Nämnde bara (precis som flera andra här i tråden) att inte jag heller kör Winamp längre.

Skrivet av jerkbait:

Songbird är väl nedlagt sedan förra året? Det är väl Nightingale nu...

Ingen aning Jag har bara använt det som vanligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]