Permalänk
Medlem

Ny PC och dålig fps ?

Hej allesammans som läser detta.
Jag är totalt okunnig när det gäller datorer och har nu köpt en ny dator för 2 dagar sedan. Jag spelar mest wow och där har jag testat att kolla FPS:en och mina vänner säger att den är alldeles för låg men attde kan inte se något fel på datorn. De säger sig själva ha mycket högre FPS men något sämre datorer. Därför frågar jag här, är det något fel med datorn eller är det bara så att 30 fps är allt den klarar i en bossfight på ultra?
De har kollat i något jag tror heter AMD Catalyst via fjärrstyrning och ej hittat något, jag har använt de två skivor jag fick med datorn.
Jag köpte den färdigbyggd från komplett.

Jättetacksam för svar, antingen har ju förväntningarna bara varit för höga eller så är något fel.
Mvh Johanna

Windows 8.1

Fractal Design Define R4 Black Pearl Fläktar:1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Ljuddämpat, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

Silver Power SP-S750M 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 5x Molex

AMD FX-8350 8-Core Processor Socket-AM3+, 4.0Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm, Black Edition

ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xG2-PCIe-x16, SLI/CFX, USB3.0, SupremeFX III, UEFI

Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 1600MHz 2x8GB KIT CL9 HyperX Beast

Sapphire Radeon R9 290 4GB GDDR5 PCI-Express 3.0, DL-DVI-D + DL-DVI-D, HDMI, DisplayPort, 512bit

Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk,

Crucial M500 SSD 2.5" 240GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/250MB/s read/write, with 9,5mm adapter

Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Skärmen är en Asus VG248 144hz inköpt igår om det nu betyder något?

Permalänk
Avstängd

vSync off?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Yes, de har kollat på alla wow-inställningar också :/

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör 3DMark och posta sedan en länk till ditt resultat. Jag vet inte men WoW lär var mycket CPU-krävande och en AMD processor är helt enkelt inte lika bra som en Intel processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ladda ner och kör 3DMark och posta sedan en länk till ditt resultat. Jag vet inte men WoW lär var mycket CPU-krävande och en AMD processor är helt enkelt inte lika bra som en Intel processor.

Underskatta inte AMD:s processorer. 8350 är ingen dålig rackare och levererar bäst prestanda per krona.

I WoW ska den prestera helt OK.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ladda ner och kör 3DMark och posta sedan en länk till ditt resultat. Jag vet inte men WoW lär var mycket CPU-krävande och en AMD processor är helt enkelt inte lika bra som en Intel processor.

Rofl
Med min gamla 965 @ 3.8GHz kunde jag livestreama 1080p @ 30fps i 25m raid med ~40fps.
Med min 8350 @ 4.8GHz kan jag livestreama wow i 1080p @ 60fps i 25m raid och fortfarande ligga över 60 fps.

Att livestreama samtidigt man spelar tar upp en bra del på datorn och utan livestreaming programmet(OBS) låg jag på 90+ fps hela tiden.
Typiskt Intel fanboys att se ner på AMD för de har en sämre Single thread performance.
"NEEEEE AMD SUGER ANUS!!!! INTEL ALL THE WAY WOOOOO \m/"

ONT: Har du laddat ner de senaste drivrutinerna? De på skivorna man får med är oftast gamla som satan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Där ser man. Men jag misstänker att fps kan gå ner väligt mycket i stora fights. Ett 3DMark test skulle i alla fall sannolikt ge svar på om det är något fel på datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Rofl
Med min gamla 965 @ 3.8GHz kunde jag livestreama 1080p @ 30fps i 25m raid med ~40fps.
Med min 8350 @ 4.8GHz kan jag livestreama wow i 1080p @ 60fps i 25m raid och fortfarande ligga över 60 fps.

Att livestreama samtidigt man spelar tar upp en bra del på datorn och utan livestreaming programmet(OBS) låg jag på 90+ fps hela tiden.
Typiskt Intel fanboys att se ner på AMD för de har en sämre Single thread performance.
"NEEEEE AMD SUGER ANUS!!!! INTEL ALL THE WAY WOOOOO"

ONT: Har du laddat ner de senaste drivrutinerna? De på skivorna man får med är oftast gamla som satan.

Varför överdriver du?
Det spelar ingen roll om man så skulle ha världens bästa dator när det gäller WoW.
Då det är sjukt dåligt optimerat.
60+ FPS på Ultra i 25-manna bossfighter är i stort sett inte rimligt, speciellt inte om du streamar.
Varför ska folk alltid överdriva? Speciellt när folk söker efter hjälp, då gör du dom bara mer förvirrade eftersom att dom tror att deras dator är värdelös pga. dina drömFPS.
Så kort och gott, även om du har en monsterdator så kommer du droppa fps som fan när det är mycket som händer runtomkring dig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag håller på att installera benchmarkgrejen atm!
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna om de på CDn nu var gamla ?:/

Mvh Johanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av janna:

Jag håller på att installera benchmarkgrejen atm!
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna om de på CDn nu var gamla ?:/

Mvh Johanna

Hos moderkortstillverkaren (testa googla på namnet) och på amd.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av janna:

Jag håller på att installera benchmarkgrejen atm!
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna om de på CDn nu var gamla ?:/

Mvh Johanna

Googla på moderkortets namn så får du upp ASUS support sida med drivers.
Grafikkortet är det bara att gå in på AMD.com och fixa genom där.

Skrivet av fffalk:

Varför överdriver du?
Det spelar ingen roll om man så skulle ha världens bästa dator när det gäller WoW.
Då det är sjukt dåligt optimerat.
60+ FPS på Ultra i 25-manna bossfighter är i stort sett inte rimligt, speciellt inte om du streamar.
Varför ska folk alltid överdriva? Speciellt när folk söker efter hjälp, då gör du dom bara mer förvirrade eftersom att dom tror att deras dator är värdelös pga. dina drömFPS.
Så kort och gott, även om du har en monsterdator så kommer du droppa fps som fan när det är mycket som händer runtomkring dig.

Mvh

Finns ingen anledning till att överdriva när det gäller WoW.
Spelet är dåligt optimerat, Ja, men det är fortfarande inte omöjligt att ligga över 60 fps under bossfighter i 25 manna raids.

Att livestreama 1080p@60fps är inte heller någon större idé, men jag använde exemplet eftersom jag har gjort det förut ett flertal gånger med allt på Ultra för enbart tester. Om spelet har blivit så mycket mer prestandakrävande sedan ~4 månader in i MoP tills nu att man inte längre kan ligga över 60 fps i raids... Ja, då har nog spelet nåt sin gräns till att vara skit.

F.ö så har vi ju hjälp trådskaparen, eller hur?
Jag har en 8350, dock klockad till 4.8GHz, men även i stock hade jag mer fps än henne i WoW, när jag väl spelade(+ sämre grafikkort).

Så något är ju fel. Min gissning är gamla drivrutiner.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Testade det där testet och här är länken: http://www.3dmark.com/3dm/1907237

Permalänk
Medlem
Skrivet av janna:

Jag håller på att installera benchmarkgrejen atm!
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna om de på CDn nu var gamla ?:/

Mvh Johanna

Skriver som jag brukar!
Ladda ner, installera, scanna och uppdatera alla drivrutiner med:
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Finns andra bättre tredjepartsprogram, men detta är ett av få gratis som faktiskt gör det den ska med bra resultat!

Off Topic:
Vill du sen öka skyddet mot ransomwares,trojaner etc. utöver ditt antivirus laddar du ner, installerar och kör:
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
Detta program håller din övriga mjukvara som t.ex adobe´s, java etc. uppdaterad.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Använd aldrig cdn, utan tanka alltid hem dom senaste från respective sidor.

Nu har jag inte haft ett amd/ati kort sedan 5970 serien, och om jag minns rätt så hade just det kortet problem med shadows på max.
man kan ju tycka att detta ska vara fixat, men du kan ju alltid testa att dra ner dom till medium/high.
Se också till att du kör 64bitars om det inte är "standard" nu (inte spelat wow på ett tag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Rofl
Med min gamla 965 @ 3.8GHz kunde jag livestreama 1080p @ 30fps i 25m raid med ~40fps.
Med min 8350 @ 4.8GHz kan jag livestreama wow i 1080p @ 60fps i 25m raid och fortfarande ligga över 60 fps.

Att livestreama samtidigt man spelar tar upp en bra del på datorn och utan livestreaming programmet(OBS) låg jag på 90+ fps hela tiden.
Typiskt Intel fanboys att se ner på AMD för de har en sämre Single thread performance.
"NEEEEE AMD SUGER ANUS!!!! INTEL ALL THE WAY WOOOOO \m/"

Är du förvånad att det fungerar bättre med en bättre CPU?

Sen verkar du vara fanboyn här eftersom du inte ser fakta istället, dvs att WoW är dåligt optimerat och att Intel helt enkelt presterar bättre pga högre IPC.

EDIT: Sen har jag ägt fler AMD-system än Intel innan du spelar det kortet menar jag

Till TS: Ställ ner shadows i spelet.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ser inget i TS fråga där hon efterlyser information om vilken prolle hon borde skaffat istället för den hon köpt! Inte heller verkar hon undra över vem som är och inte är "fanboy" av Intel respektive AMD.

Varför inte bara försöka hjälpa henne utan att lägga in en massa personliga värderingar och tyckande!?!?!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har hjälpt henne i Teamviewer en stund nu och hennes grafikkort går upp mot 98-100c efter bara en liten stunds spelande.
Jag har idén om att GPUn kanske throttlar och klockar ner sig, varav den dåliga FPSen?

Temps på processor och annan hårdvara ser bra ut.
I Idle ligger hon på ~70 på grafikkortet.

Edit: Vi har nu ställt in en fläktkurva och hon ligger nu på ~50 idle och 65-70 i load, vilket är acceptabelt antar jag.
Men FPSen har inte ändrats något.

Kanske ligger det addonsen i WoW, om hon använder några?(Har inte kollat än)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara defekt eller defekt monterad kylare med de tempsen!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Måste väl ändå vara defekt eller defekt monterad kylare med de tempsen!?

Ingen aning faktiskt. Det är en av kompletts datorer och det må ju så vara att kylaren är felmonterad/defekt av något slag.
Hursom haver så är tempsen bättre nu efter en custom fläktkurva, men FPSen har inte rört sig direkt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Måste väl ändå vara defekt eller defekt monterad kylare med de tempsen!?

Skrivet av solomon:

Ingen aning faktiskt. Det är en av kompletts datorer och det må ju så vara att kylaren är felmonterad/defekt av något slag.
Hursom haver så är tempsen bättre nu efter en custom fläktkurva, men FPSen har inte rört sig direkt.

Ni har inte läst på så mycket om hur AMD designat 290 serien och dess fläktkurva vid temp eller hur?

Om du varit inne via teamviewer så kolla vilka drivrutiner som körs, är de nya eller gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni har inte läst på så mycket om hur AMD designat 290 serien och dess fläktkurva vid temp eller hur?

Om du varit inne via teamviewer så kolla vilka drivrutiner som körs, är de nya eller gamla?

Nope. Jag har inte läst på hur AMDs fläktkurva är på 290. Men att den ligger 70 i idle låter fortfarande en aning för högt, samt 100c i WOW load.
Och ja, drivrutinerna är uppdaterade till nyaste.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av janna:

Testade det där testet och här är länken: http://www.3dmark.com/3dm/1907237

Ditt resulat verkar helt normalt tycker jag. Det är troligen inget fel på din dator. Att du får så stora drops beror nog helt enkelt på att spelet är väldigt krävande i vissa moment.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Datorn har varit inne på reparation under jul och det var ett defekt grafikkort samt SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Rofl
Med min gamla 965 @ 3.8GHz kunde jag livestreama 1080p @ 30fps i 25m raid med ~40fps.
Med min 8350 @ 4.8GHz kan jag livestreama wow i 1080p @ 60fps i 25m raid och fortfarande ligga över 60 fps.

Att livestreama samtidigt man spelar tar upp en bra del på datorn och utan livestreaming programmet(OBS) låg jag på 90+ fps hela tiden.
Typiskt Intel fanboys att se ner på AMD för de har en sämre Single thread performance.
"NEEEEE AMD SUGER ANUS!!!! INTEL ALL THE WAY WOOOOO \m/"

ONT: Har du laddat ner de senaste drivrutinerna? De på skivorna man får med är oftast gamla som satan.

Skulle vilja säga att du har en grym fördel mot trådskaparen pga. din högt överklockade CPU.

Till trådskaparen: Kul att det löste sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold