Ärendehantering för helpdesk på litet företag.

Permalänk
Medlem

Ärendehantering för helpdesk på litet företag.

Jag är på jakt efter ett någon sorts ärendehanteringssystem som passar ett litet företag (ca 50 pers). Jag sköter vår IT-miljö vilket i sig inte är en heltidstjänst. Sitter jag med annat och folk behöver hjälp så hamnar de då och då vid sidan tills jag har tid att ta tag i det. Dock så händer det att saker glöms av (väldigt förargligt), kanske inte är så akuta, tar lång tid, är beroende av andra etc. Det börjar bli lite småjobbigt att hålla koll på allt i huvudet. Har försökt sätta ihop ett eget litet system i ett kalkylark men det fungerade inte helt tillfredsställande.

Min tanke är någon liten webbsida där både jag och andra kan skapa nya tickets där man kan följa utvecklingen och vilken status det hela har. Ser man tidsåtgång och dyl med så vore det också väldigt bra.

Är det öppet och gratis är det givetvis bra men ett vettigt system som kostar är antagligen helt ok med. Hostar det helst själv, har tillgång att köra både ASP och PHP-baserade tjänster.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hej!

Prestashop e ett ganska vanligt ärendehanteringssytem. Det är väl utvecklat för E-handel som främsta inriktning men det finns säkerligen andra tips också.

PHP hemsida med tillhörande databas borde inte vara så svårt att knåpa ihop...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera ett specifikt system men tycker du ska ha som krav att systemet klarar av att hantera inkommande mail. Tröskeln för användarna att nyttja systemet blir mycket lägre om det räcker med att skicka ett mail till support@foretag.se istället för att besöka en webbsida som har mer eller mindre många obligatoriska fält att fylla i.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda Asana om du vill ha något som är lättsamt.

Permalänk

Kör med Manageengine Servicedesk Plus på jobbet, gratisversionen har alla funktioner man kan tänkas behöva om du har tillgång till en server att installera det hela på. Man kan skapa ärenden i systemet både via hemsida och mail.

http://www.manageengine.com/products/service-desk/

Permalänk
Medlem

Kanske knåpa ihop någon smidig access-databas och jobba mot?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Sharepoint Foundation, (gratis) . Har själv byggt en helpdesk portal i SharePoint.

Permalänk
Medlem

Xamine

Grymt bra molnbasserad tjänst www.xamine.se

Permalänk
Medlem

Kayako finns också som alternativ, fungerar helt okey

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? har du hittat något?

Permalänk
Medlem

Vi kör SBM på jobbet. Det funkar, kanske inte det smidigaste UI:t i världen men. Annars kommer du långt genom att ställa in vanliga Outlook efter dina behov och använda dig av färgkategorier, autoregler, flaggor osv. Har jobbat så i flera år innan vi började med SBM.
http://www.serena.com/index.php/en/products/featured-products...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Vi använder oss av Spiceworks på det företag jag arbetar på.

Släng ett öga på det tycker jag.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag gillar http://osticket.com/
Funkar klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag kan inte rekommendera ett specifikt system men tycker du ska ha som krav att systemet klarar av att hantera inkommande mail. Tröskeln för användarna att nyttja systemet blir mycket lägre om det räcker med att skicka ett mail till support@foretag.se istället för att besöka en webbsida som har mer eller mindre många obligatoriska fält att fylla i.

Ofta skrivs mail i fritext form vilket gör det svårt att parsa ut någon specifik info. Man kan självklart ha en mall som rapporteraren skall följa, men det öpnnar bara för ännu mera strul. Anntingen kan man istället ha en mailadress dit saker kan anmälas för att sedan läggas in av en handläggare i hanteringssystemet. Eller att man skapar etts cript som automatiskt lägger upp nya issues med texten i mailet och flaggar dem att gås igenom av handläggare som "snyggar til" dem och kastar onödiga.

Men att ha ett system som har en struktur där användaren lägger in specifik information på rätt ställen är bäst. Detta kan sedan utåt vara ett super enkelt formulär, så användaren inte blir dränkt av något stort tungt system, och sedan pushas in i det faktiska ticket systemet bakom kulisserna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Du kan i princip komma undan med vilken som helst av tuden lösningar. Till och med "bugg"-hanteringssystem kan lätt anpassas att användas till detta. Både Bugzilla, Redmine och Jira har jag sett användas utan problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är i samma behov som TS men vi är 200st på företaget, behöver nåt enkelt smidigt system.

Vi har haft besök av både Easit och Summera där Summera har najs grafiskt utbud men begränsat för tillväxt men att bara kötta ärenden verkar det funka bra fast något konstig kommunikations-funktion.

Tyvärr är dom flesta utvecklarna skygga med att visa vad dom har utan vill boka demo men man har ju inte tid med att boka in för många bolag utan vill gärna se sån ppt eller liknande för att se hur programmet ser ut.

Permalänk
Medlem

Easit är ingen hit, tungjobbat och använder sig av massa egenutvecklade lösningar som de vill ha skyhögt betalt för att ändra i.

Permalänk
Medlem

Jag själv har jobbat mycket i Zendesk. Kan verkligen rekommendera det!
Annars funkar Sharepoint ypperligt, som någon annan nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Easit är ingen hit, tungjobbat och använder sig av massa egenutvecklade lösningar som de vill ha skyhögt betalt för att ändra i.

Använder sig inte nästan alla av egenutvecklade lösningar och tar betalt för ändringar?

Permalänk
Medlem

Letar efter ett liknande system, men med kravet att ärenden ska kunna mottagas på en androidapp. Det ska dock användas för generell drift och vore praktiskt om ärenden kunde skickas från en enkel webbsida och statusmarkeras under arbetets gång. Gärna med möjligheten att lägga till egna arbetsanteckningar också.

Ja, behovet är väldigt likt en buggtracker, men inte hittat någon lämplig mjukvara ännu. Är det Open Source kan jag själv modifiera det lite lagom, men vill helst slippa bygga eget.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tycker att ni skall kolla in OTRS

http://www.otrs.com/en/

Är en kombinerad PHP/MySQL/PERL miljö (en installationsfil) som man kommer igång snabbt med (<30 min).

Behövs hjälp kan jag ge råd.

Permalänk
Medlem

Här är en video om summera.

http://www.youtube.com/watch?v=P1TGrmDRcno

Synd att inte fler bolag lägger upp sånt så man kan se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Här är en video om summera.

http://www.youtube.com/watch?v=P1TGrmDRcno

Synd att inte fler bolag lägger upp sånt så man kan se hur det ser ut.

Håller med att video är smidigt, men imo så är ett demo mycket bättre då man kan få funktioner förklara beroende på hur man ska arbeta med programmet.

Permalänk

Vi kör Request Tracker.
http://www.bestpractical.com/rt/
Funkar bra, och det är väldigt välanvänt (se http://www.bestpractical.com/rt/who.html - till och med NASA använder det...)
Är man lite kunnig i scripting så kan man göra en massa häftigt i det, men grundfunktionerna räcker nog gott till de flesta.

Edit: Hehe, ojsan, det var en lite gammal tråd det här såg jag nu. Det har säkert löst sig på annat vis redan.

Permalänk

Ser att flera av er har diskuterar Summera Support som jag är med och utvecklar.

Sedan i höstas då denna tråden skapades har vi fler nya funktioner som underlättar för de flesta företag, ett exempel är makron som kan automatisera olika processer. Vi har även nu en mycket bättre plattform som gör det enklare att få till små specialanpassningar som innan krävde massa tid i anspråk.

Ni kan gärna få tillgång till demokonto helt utan förpliktelser och kostnad, det fixar jag gärna! Gå till vår hemsida nedan, där finns all info.
Summera Support ärendehanteringssystem

/Mats

Permalänk
Medlem

Jira
Enforma

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB