Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Koppla in extra fläkt till kontroller med förgrenare?

Permalänk
Medlem

Koppla in extra fläkt till kontroller med förgrenare?

Hej!

Jag har ett Fractal Design Define R4 och tänkte köpa två fläktar till och sätta i chassit och undrar om det är möjligt att använda t.ex. en sån här sladd: https://www.inet.se/produkt/8906148/stromadapter-3pin-ha-2x-3... för att på så sätt kunna koppla in alla fyra fläktarna till chassits inbyggda fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

Så länge impedansen genom båda fläktarna är någotsånär densamma så bör det funka. Fläktarnas effektförbrukning ger en ganska bra ide om denna, om du inte tänkt välja likadana fläktar på båda ställena, så kan du i alla fall matcha märkeffekten. Tänk dock på att du kan hamna i situationen där du för att få tillräcklig kylning från den ena fläkten måste ställa upp controllern så mycket att den andra börjar låta för mycket och vice versa. Skaffar du två likadana fläktar blir det förstås inget problem.

Det kan nog också vara en bra ide att dubbelkolla så fläktcontrollern orkar med den summerade effekten av båda fläktarna. Förmodligen inga problem, den har nog rejäla marginaler, men just in case.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Glömde såklart nämna att jag ska köpa två Fractal Design Silent Series R2 140mm, så alla fyra fläktarna kommer vara av samma modell. Men då är det väl bara att tuta och köra då, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelus:

Glömde såklart nämna att jag ska köpa två Fractal Design Silent Series R2 140mm, så alla fyra fläktarna kommer vara av samma modell. Men då är det väl bara att tuta och köra då, tack så mycket!

Yes, då är det bara att tuta och köra. Kolla dock först att fläktcontrollern orkar med att driva två fläktar per kanal. Det är bara att summera effekten på dem, inga konstiga elformler eller så

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har kollat i manualen, på sladdarna, googlat och t.o.m tagit bort frontpanelen och kollat direkt på kretskortet men kan inte hitta vilken effektkapacitet den har per kanal. Kan det hända något värre än att fläktarna helt enkelt inte fungerar och att jag slösat 40 kronor på en sladd jag inte behöver om jag nu testar ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelus:

Har kollat i manualen, på sladdarna, googlat och t.o.m tagit bort frontpanelen och kollat direkt på kretskortet men kan inte hitta vilken effektkapacitet den har per kanal. Kan det hända något värre än att fläktarna helt enkelt inte fungerar och att jag slösat 40 kronor på en sladd jag inte behöver om jag nu testar ändå?

I teorin kan man väl bränna controllern, men tänk såhär: fläktarna du ska koppla in är inga effektslukare direkt, och i och med att de inte brytt sig om att speca maxeffekten du kan ta ut ur controllern, så måste den väl vara dimensionerad för att kunna köra allt som finns på marknaden, och det med marginal. Det finns alla gånger fläktar som förbrukar 10 gånger mer än dina fläktar, så två sådana ska inte vara något problem.

Som sagt, det är mest en "better safe than sorry"-grej. Du behöver knappast oroa dig i praktiken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okej, men det låter ju skitbra, då ska jag bort till Inet och inhandla lite fläktar imorgon då. Igen, tack så mycket!

EDIT:
Ifall någon annan skulle se denna tråden i framtiden vill jag bara skriva att jag nu köpt fläktarna och förgrenaren och att det fungerade hur bra som helst att ha två fläktar på en kanal.