Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

hehe vad kan ha gått sönder?

Hej...

Jag lekte lite i bios o ville få upp prollen i 5ghz

Jag fick igång den o började stress testa.. hinner 10 sekunder in i testet innan datorn stängs av och en blixt från processorn kommer fram!

Drar ut sladden snabbt!

Sen tar jag bort batteriet för att resetta bios.

Startar datorn o de första som händer är att det (ja det börjar nästan brinna) bakom vatten blocket! Luktar bränt som in i!

Processorn är körd men kan moderkortet ha klarat sig?

Körde på 1.360v

Mvh Emil (skrivet från mobil)

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gevsan:

Hej...

Jag lekte lite i bios o ville få upp prollen i 5ghz

Jag fick igång den o började stress testa.. hinner 10 sekunder in i testet innan datorn stängs av och en blixt från processorn kommer fram!

Drar ut sladden snabbt!

Sen tar jag bort batteriet för att resetta bios.

Startar datorn o de första som händer är att det (ja det börjar nästan brinna) bakom vatten blocket! Luktar bränt som in i!

Processorn är körd men kan moderkortet ha klarat sig?

Körde på 1.360v

Mvh Emil (skrivet från mobil)

Om det kommer en blixt från cpu:n tyder det på böjda pinnar eller att kylaren har läckt vatten kanske. Troligen är både modermodemet och cpu:n bortom all räddning. Tveksamt att man vågar testa moderkortet med en ny cpu, kan ju bli en dyr test.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hehe, moderkortet är nog rykt också

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om det kommer en blixt från cpu:n tyder det på böjda pinnar eller att kylaren har läckt vatten kanske. Troligen är både modermodemet och cpu:n bortom all räddning. Tveksamt att man vågar testa moderkortet med en ny cpu, kan ju bli en dyr test.

Har kört med detta i snart 1år så ingen risk att någon pinne är böjd..

Inga vatten läckage vad jag kan se heller! Ska plocka isär den imon o se efter..

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gevsan:

Har kört med detta i snart 1år så ingen risk att någon pinne är böjd..

Inga vatten läckage vad jag kan se heller! Ska plocka isär den imon o se efter..

ok, vad har du för nätagg? Ingenting som har trillat ner bakom moderkortsplåten? (låter iofs. osannolikt).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Sötast

Krävs det inte en spänning på över 10.000 Volt för att skapa en "blixt"?

Inte riktigt så att AA batterier lyser upp skrivbordet om man drar en sladd på dem

Edit:

Jaha, trodde först du menade att det "hoppade" en blixt mellan två platser.

Inser nu att du mest troligt pratar om någon form av kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

ok, vad har du för nätagg? Ingenting som har trillat ner bakom moderkortsplåten? (låter iofs. osannolikt).

1200 ax gold

Inte vad jag vet..

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det va en blixt..

Jag tror mer det va en hmm hur ska man förklara...

Om du tänker dig att det nästan exploderar bakom vattenblocket o det verkligen lyser upp av flera enorma ljus.. haha!

Stänger av Och det rycker som om det har brunnit i processorn..

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Blir till att klicka hem nytt mobo o cpu :/

Tänkte ju inte byta förrens haswell-e D:

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gevsan:

1200 ax gold

Inte vad jag vet..

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det va en blixt..

Jag tror mer det va en hmm hur ska man förklara...

Om du tänker dig att det nästan exploderar bakom vattenblocket o det verkligen lyser upp av flera enorma ljus.. haha!

Stänger av Och det rycker som om det har brunnit i processorn..

Extremt liten UFO?
Finns det några synliga skador på kylare/cpu/moderkortet?

Skrivet av gevsan:

Blir till att klicka hem nytt mobo o cpu :/

Tänkte ju inte byta förrens haswell-e D:

Låter dyrt Kanske det går att ta på hemförsäkringen? Kan ju i princip vara en strömspik eller likn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Extremt liten UFO?
Finns det några synliga skador på kylare/cpu/moderkortet?

Låter dyrt Kanske det går att ta på hemförsäkringen? Kan ju i princip vara en strömspik eller likn.

"Jag lekte lite i bios o ville få upp prollen i 5ghz"

Tror inte hemförsäkring täcker överklocknings olyckor.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk

Varför överklocka till 5 ghz när man ändå sitter på 4.8 ghz ? Dyr kostnad för ynka 200 mhz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RX1:

"Jag lekte lite i bios o ville få upp prollen i 5ghz"

Tror inte hemförsäkring täcker överklocknings olyckor.

Aha, då förstår jag, missade på något skumt sätt att du redan hade skrivit det. Nej kanske inget för försäkringen, skador dock inte att fråga.

Skrivet av Melinho2895:

Varför överklocka till 5 ghz när man ändå sitter på 4.8 ghz ? Dyr kostnad för ynka 200 mhz.

För att 5.0ghz är mer än 4.8ghz Glöm inte du sitter på sweclockers

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Krävs det inte en spänning på över 10.000 Volt för att skapa en "blixt"?

Inte riktigt så att AA batterier lyser upp skrivbordet om man drar en sladd på dem

Edit:

Jaha, trodde först du menade att det "hoppade" en blixt mellan två platser.

Inser nu att du mest troligt pratar om någon form av kortslutning.

Det gnistrar på rätt bra om man kortsluter ett bilbatteri, och det är bara 12 volt. har snarare mer att göra med det faktum att det är sjujävla hög ström i en processor.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Krävs det inte en spänning på över 10.000 Volt för att skapa en "blixt"?

Inte riktigt så att AA batterier lyser upp skrivbordet om man drar en sladd på dem

Edit:

Jaha, trodde först du menade att det "hoppade" en blixt mellan två platser.

Inser nu att du mest troligt pratar om någon form av kortslutning.

Mhm.. tycker att 1.360v inte är mycket måste ha blivit ngt fel..

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gevsan:

Blir till att klicka hem nytt mobo o cpu :/

Tänkte ju inte byta förrens haswell-e D:

Köp Intels försäkring nästa gång, kostar inte måbga kronor och den täcker om du klockar sönder processorn.

http://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkligt. 1,360v är ju inte ens mkt. Tror knappt att jag kan ladda windows i 5,0 GHz med 1,360v på min prolle.

Har du testat att köra bara nätagget och se om det startar ?

Du är säker på att du satte 1,360v i bios så det inte råkade bli någon crazy inställning ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Sötast
Skrivet av Elightz:

Det gnistrar på rätt bra om man kortsluter ett bilbatteri, och det är bara 12 volt. har snarare mer att göra med det faktum att det är sjujävla hög ström i en processor.

Varav jag gjorde min edit, trodde först att TS snackade om en luftburen gnista, inte om en kortslutning vilket är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om det kommer en blixt från cpu:n tyder det på böjda pinnar eller att kylaren har läckt vatten kanske. Troligen är både modermodemet och cpu:n bortom all räddning. Tveksamt att man vågar testa moderkortet med en ny cpu, kan ju bli en dyr test.

Skrivet av KKay:

Hehe, moderkortet är nog rykt också

Skrivet av Kent:

ok, vad har du för nätagg? Ingenting som har trillat ner bakom moderkortsplåten? (låter iofs. osannolikt).

Skrivet av Allexz:

Krävs det inte en spänning på över 10.000 Volt för att skapa en "blixt"?

Inte riktigt så att AA batterier lyser upp skrivbordet om man drar en sladd på dem

Edit:

Jaha, trodde först du menade att det "hoppade" en blixt mellan två platser.

Inser nu att du mest troligt pratar om någon form av kortslutning.

Skrivet av RX1:

"Jag lekte lite i bios o ville få upp prollen i 5ghz"

Tror inte hemförsäkring täcker överklocknings olyckor.

Skrivet av Elightz:

Det gnistrar på rätt bra om man kortsluter ett bilbatteri, och det är bara 12 volt. har snarare mer att göra med det faktum att det är sjujävla hög ström i en processor.

Skrivet av s029dg:

Märkligt. 1,360v är ju inte ens mkt. Tror knappt att jag kan ladda windows i 5,0 GHz med 1,360v på min prolle.

Har du testat att köra bara nätagget och se om det startar ?

Du är säker på att du satte 1,360v i bios så det inte råkade bli någon crazy inställning ?

Skrivet av Allexz:

Varav jag gjorde min edit, trodde först att TS snackade om en luftburen gnista, inte om en kortslutning vilket är en helt annan sak.

Dold text

Hittade felet! ^^

Går detta på garantin?

Tror ni processorn kan ha överlevt?

Jag ser inga brännmärken på processorn över huvudtaget!

Inga brännmärken på moderkortet där processorn sitter heller!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Spänningsomvandling till CPU som inte klarade strömmen och brann av ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Dold text

Hittade felet! ^^

Går detta på garantin?

Tror ni processorn kan ha överlevt?

Jag ser inga brännmärken på processorn över huvudtaget!

Inga brännmärken på moderkortet där processorn sitter heller!

http://s28.postimg.org/so59wsgvh/1011213_10151927553813506_16...

Tur att det "bara" var en konding som smällt. Måste ha blivit nån skaplig överladdning där, kanske instabila kondensatorer eller nåt. Hur gammalt är det? Kanske går på garanti till och med?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

När jag började bygga datorer (1995) var MSI sämst kvalitet av de märkena jag jämförde. Valde Asus då och har inte ångrat mig sedan dess. Sedan jag började läsa Sweclockers 2001 upplever jag att MSI är det absolut vanligaste märket vid spontana bränder på moderkort som inte är relaterade till monteringsfel. Klen konstruktion? För billiga komponenter? Otillräcklig kylning?

Jag hade reklamerat och sedan undvikit MSI i fortsättningen. Men det är bara min slutsats, baserat på vad jag sett genom åren.

Edit: Det är högst troligt inte någon kondensator som gått sönder utan strömmatningen (att den brunnit också är bara en följdverkan). I princip alla MSI jag sett brinna i nutid har varit mosfet-brand. Troligen använder de alldeles för klena grejer med minimala marginaler för överbelastning.

Edit2: MSI duger utmärkt i kontorsdatorer där de får leva ett lugnt liv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du skickar tillbaka det där till affären så är jag nästan säker på att allt de gör är att de tar en titt och ser att det är brännt och det räcker för att du ska få utnyttja garantin. Har du moderkortet på en bänk eller hur såg du att det blixtrade till?

Nu är jag inte riktigt så säker på att det var slöseri av mig att köpa ett dyrt OC-moderkort längre

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Som sagt. 1.36v är inte ens mycket. Kör dagligen på 1.38v, fast på 2500k.

Dåligt/defekt moderkort imo.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Om du skickar tillbaka det där till affären så är jag nästan säker på att allt de gör är att de tar en titt och ser att det är brännt och det räcker för att du ska få utnyttja garantin. Har du moderkortet på en bänk eller hur såg du att det blixtrade till?

Nu är jag inte riktigt så säker på att det var slöseri av mig att köpa ett dyrt OC-moderkort längre

Tittar du på bilden som TS länkar till så ser du att moderkortet är monterat i hans 900D. Man ser klart och tydligt att färgen har i chassit har blivit rejält varmt och att det har bildats bubblor där... 900D har ju ett rejält fönster på chassisidan så det var troligen inte svårt att se någon låga oavsett om datorn stod på golvet eller skrivbordet

Permalänk
Skrivet av deadich:

Om du skickar tillbaka det där till affären så är jag nästan säker på att allt de gör är att de tar en titt och ser att det är brännt och det räcker för att du ska få utnyttja garantin. Har du moderkortet på en bänk eller hur såg du att det blixtrade till?

Nu är jag inte riktigt så säker på att det var slöseri av mig att köpa ett dyrt OC-moderkort längre

Antagligen genom fönstret på hans chassi.

OnT: Kan butiken se att man överklockat med moderkortet? Annars kan man ju bara säga att det helt plötsligt grillades? Isf är det inga problem att få det på garantin?

Permalänk
Medlem

ja.. Har datorn på bordet så jag ser in i datorn..

Först lät det som att en fluga flyger in i fläkten (säker på att någon vet hur det låter ) Tänkte då att flugor lever inte såhär års...

Startar igen o då ser jag att det blixtrar till (börjar brinna?!) i det hörnet.. Drar då genast ut power kabeln och ser då ett rökmoln ifrån det hörnet av moderkortet..

Jag köpte det hos Inet 2013-09-16.. ska ringa och se vad de säger imorgon.

Frågar dom om jag har överklockat säger jag att jag använt MSIs egna överklocknings funktion i bios!

Får jag det på garantin lägger jag ut några hundralappar till på ett Asus RIVE BE!

Hoppas bara processorn överlevde! :S

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Mhm.. tycker att 1.360v inte är mycket måste ha blivit ngt fel..

Om han har adaptive och llc så kan den nog peaka betydligt högre än så. men det är nog inte bara spänningen som påverkar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av gevsan:

ja.. Har datorn på bordet så jag ser in i datorn..

Först lät det som att en fluga flyger in i fläkten (säker på att någon vet hur det låter ) Tänkte då att flugor lever inte såhär års...

Startar igen o då ser jag att det blixtrar till (börjar brinna?!) i det hörnet.. Drar då genast ut power kabeln och ser då ett rökmoln ifrån det hörnet av moderkortet..

Jag köpte det hos Inet 2013-09-16.. ska ringa och se vad de säger imorgon.

Frågar dom om jag har överklockat säger jag att jag använt MSIs egna överklocknings funktion i bios!

Får jag det på garantin lägger jag ut några hundralappar till på ett Asus RIVE BE!

Hoppas bara processorn överlevde! :S

Låter bra och genomtänkt! Jag skulle tro att processorn överlevde utan problem såvida inte den blev matad med för mycket ström. Det verkade dessutom som att processorn var rätt bra på att överklocka? jag menar, 5 GHz på 1.360v är inte dåligt alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albindubech:

Låter bra och genomtänkt! Jag skulle tro att processorn överlevde utan problem såvida inte den blev matad med för mycket ström. Det verkade dessutom som att processorn var rätt bra på att överklocka? jag menar, 5 GHz på 1.360v är inte dåligt alls.

Moderkortets strömmatning tar ner 12V till vad CPUn går på. När matningen brinner är risken överhängande att 12V går rätt in till processorn. Processorn tar inte mer ström än den behöver men 22nm gillar inte 12V utan brinner upp, men visst kan man ha tur.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro