Tvinga upp fpsen i cs:go med ett 780

Permalänk
Medlem

OKej! Din cpu verkar ha mer ghz än min så klocka får det alltså bli

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nä men jag är internet troll.

Snart slutar man skriva på detta forum.

This.

Skrivet av el0y:

tRevz vad har du för dator som får det helt stabilt på 240 fps?

Börja citera plz.

Permalänk
Medlem

Kolla vad din CPU har för load, ligger den på 100 så kommer den flaska ditt grafikkort om det ligger under, detsamma gäller om grafikkortet ligger i 100% och processorn under,

ligger ingen på 100% så är det nog motorn..

off topic
varför ska alla förklara att det inte spelar roll med högre FPS istället för att hjälpa? Det finns ingen tråd om någon som vill ha hjälp med att klocka där alla svar är "dööh onödigt, du har redan 120fps på din 60hz skärm, trött jag blir på folk som ska klocka bara för att det går och att dom sen ser det i benchmarks"
han vill ha hjälp med något, hjälp han istället för att idiotförklara honom. Spelar väl inte dig någon som helst roll om du tycker att du inte ser skillnad eller alla andra, nu är det TS det handlar om och han vet väl bäst själv vad han känner, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Varför skulle han vilja ha en 300hz skärm? (kanske skulle vara nice, vem vet.)
Och vad spelar det för roll, han pratar om begreppet fps som finns inom gamingvärlden, inget annat.

vad det spelar för roll?

fps är ju antalet bilder grafikkortet pumpar ut,
Hz i det här fallet är antalet gånger skärmen visar en ny bild från grafikkortet.

man skulle alltså behöva ha en 300 Hzare för att kunna dra visuell nytta av de där 300 fps'n.

Sen finns det spelmotorer som knyter fysik till fps, i cs 1.6 så springer man långsammare, samt hoppar som på månen, om man har för hög fps, även om man inte har en skärm som är kapabel att spela upp de extra bildrutorna.

Man hoppas ju att ett så modern spel som CS:GO inte ska ha spelmotorik knytet till bilduppdateringsfrekvens, vilket då hade gjort allt över 60/120/144 fps onödigt.

Men så kanske inte är fallet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Får ta och dra tillbaka det jag sa där.. var inte alls helt stabil på 240. Varierar stort mellan banor, verkar som om min cpu inte alls hänger med! GPUn ligger bara på en 50-60% användning :/
Du borde dock lätt kunna komma upp i högre då du har en haswell, så bara klocka på!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av el0y:

överklockande till 4.2 ghz fpsen ser fortfarande likadan ut fast jag prövade köra enda ner till 640 upplösning, vill inte ha några mer "man behöver inte 300fps" för nu är det så att jag vill pröva om det är skönt eller inte, inte ha massa förklaringar om varför det är så onödigt, tack för att ni respekterar detta.

Haha men fattar du inte. Du varken ser eller känner någon skillnad på 100 eller 300 FPS.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Kolla vad din CPU har för load, ligger den på 100 så kommer den flaska ditt grafikkort om det ligger under, detsamma gäller om grafikkortet ligger i 100% och processorn under,

ligger ingen på 100% så är det nog motorn..

off topic
varför ska alla förklara att det inte spelar roll med högre FPS istället för att hjälpa? Det finns ingen tråd om någon som vill ha hjälp med att klocka där alla svar är "dööh onödigt, du har redan 120fps på din 60hz skärm, trött jag blir på folk som ska klocka bara för att det går och att dom sen ser det i benchmarks"
han vill ha hjälp med något, hjälp han istället för att idiotförklara honom. Spelar väl inte dig någon som helst roll om du tycker att du inte ser skillnad eller alla andra, nu är det TS det handlar om och han vet väl bäst själv vad han känner, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Laddade hem HWiNFO och fick Max CPU/Thread Usage till 62.5% så det är något fel på motorn så inget mer jag kan göra då alltså? drygt isåfall

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av el0y:

Laddade hem HWiNFO och fick Max CPU/Thread Usage till 62.5% så det är något fel på motorn så inget mer jag kan göra då alltså? drygt isåfall

jag kan inte lova att det är motorn och endast den, men nästan helt säker.
problemet är nog optimeringen, det är inte optimerat till att vara stabilt på 300fps med de komponenter du har.

tänk såhär, du har ett Xbox 360 spel som du spelar på din Xbox 360. Detta spel är optimerat till 30fps på den hårdvara Xbox 360 har. Du tar nu samma spel och får igång det på dator (krävs lite jobb i praktiken men säg att det skulle gå att stoppa in skivan i datorn och bara köra), din dator, som är många gånger starkare än Xbox 360, men du får inte ens 30fps!! Du får 20 FPS med starkare enhet!!
detta är en verklighet som alla spelutveklare kämpar med, det finns så otroligt många olika sorters konfigurationer av datorer att det helt enkelt är omöjligt att optimera det till max för alla.
förstår du då varför en sämre dator än din kan få 300 FPS, medans din är fast på stabila 200?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Prova dessa kommandon i consolen ingame.

fps_max 0 (Jag vet att det låter dumt ... men tro mig det kommer att lägga till några fler fps.)
cl_freezecameffects_showholiday 0 (Detta kommer att inaktivera Seasons Greetings effekten, lägger ca 10 mer fps.)

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

jag kan inte lova att det är motorn och endast den, men nästan helt säker.
problemet är nog optimeringen, det är inte optimerat till att vara stabilt på 300fps med de komponenter du har.

tänk såhär, du har ett Xbox 360 spel som du spelar på din Xbox 360. Detta spel är optimerat till 30fps på den hårdvara Xbox 360 har. Du tar nu samma spel och får igång det på dator (krävs lite jobb i praktiken men säg att det skulle gå att stoppa in skivan i datorn och bara köra), din dator, som är många gånger starkare än Xbox 360, men du får inte ens 30fps!! Du får 20 FPS med starkare enhet!!
detta är en verklighet som alla spelutveklare kämpar med, det finns så otroligt många olika sorters konfigurationer av datorer att det helt enkelt är omöjligt att optimera det till max för alla.
förstår du då varför en sämre dator än din kan få 300 FPS, medans din är fast på stabila 200?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej så borde alltså ha köpt sämre komponenter för att få det optimerat för cs:go

Skrivet av kinny07:

Prova dessa kommandon i consolen ingame.

fps_max 0 (Jag vet att det låter dumt ... men tro mig det kommer att lägga till några fler fps.)
cl_freezecameffects_showholiday 0 (Detta kommer att inaktivera Seasons Greetings effekten, lägger ca 10 mer fps.)

fps_max 0 borde väll göra samma som fps_max 999? är ju stabila fps jag vill pröva spela med kör jag med 0 eller 999 så vandrar den ju fortfarande upp och ner hela tiden och tycker ju att det borde vara bättre att ha samma fps hela tiden så att rekylen tex alltid är likadan annars förändras den nog lite grann beroende på vad man har för fps för stunden

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä men jag är internet troll.

Snart slutar man skriva på detta forum.

Ja det börjar likna fragbite när 15åringarna invaderar..

Skrivet av el0y:

fps_max 0 borde väll göra samma som fps_max 999? är ju stabila fps jag vill pröva spela med kör jag med 0 eller 999 så vandrar den ju fortfarande upp och ner hela tiden och tycker ju att det borde vara bättre att ha samma fps hela tiden så att rekylen tex alltid är likadan annars förändras den nog lite grann beroende på vad man har för fps för stunden

rekylen är alltid densamma, du kan inte förändra den genom att ha högre/lägre fps

Permalänk
Skrivet av el0y:

Okej så borde alltså ha köpt sämre komponenter för att få det optimerat för cs:go

Nej men spelmotorn är kanske just nu mer optimerad att rulla på ett 6970 t.ex.

Men snart så kanske Nvidia släpper lite bättre drivrutiner och då kommer den rulla bättre.

Se det som såhär om alla som köpte datorer hade exakt samma specs då skulle du nog kunna få dina 300 stabilt om nu valv inte hade tyckt att 145 var tillräkligt!

Om det nu är så att du vill köra i 300 beställ hem liknande grafikkort som klarar 300 byt ut ditt 780 sätt in X grafikkort och testa!
När du är klar skicka tillbaka på 14 dagars öppet köp!

Då får du ditt svar på om 300 är bättre än 200-300!!!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av el0y:

Okej så borde alltså ha köpt sämre komponenter för att få det optimerat för cs:go

fps_max 0 borde väll göra samma som fps_max 999? är ju stabila fps jag vill pröva spela med kör jag med 0 eller 999 så vandrar den ju fortfarande upp och ner hela tiden och tycker ju att det borde vara bättre att ha samma fps hela tiden så att rekylen tex alltid är likadan annars förändras den nog lite grann beroende på vad man har för fps för stunden

Prova och se? Du har inget att förlora.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Ja det börjar likna fragbite när 15åringarna invaderar..

rekylen är alltid densamma, du kan inte förändra den genom att ha högre/lägre fps

vilken nivå ligger man på när man säger vad andra tycker och uppfattar?
hur kul skulle du tycka att det var om du bad om hjälp med oc och alla skriker att du är dum, troll, fattar inget, kan inget osv för att du inte märker någon skillnad?
tänk först, skriv sen.

hjälp killen istället, är det ingen skillnad kanske han upptäcker det, och låt han göra det själv då. Tycker han att det är skillnad så spelar det väl ingen roll om det är placebo eller inte, han njuter fortfarande lika mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det fortfarande kommer fram skit att det inte på något sätt är skillnad att ligga över en viss FPS bara för ens skärms uppdateringsfrekvens.

Spel har sina sweetspots det är bara att acceptera.
Hur det ligger till i CS GO med 120hz skärm har jag totalt ingen aning om, för mig personligen så vill jag med min 60hz ligga över 105fps annars så känns det som att det finns ett lagg.

Prova själv helt enkelt och lyssna inte på vad tomtar här på Sweclockers säger om att sätta på vSyncen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Haha men fattar du inte. Du varken ser eller känner någon skillnad på 100 eller 300 FPS.

Haha men fattar du inte. Det är inte relevant någonstans eftersom killen vill ha hjälp att nå 300fps för att testa själv, inte massa dumförklaringar?

Det spelar väl ingen som helst roll om det inte är någon skillnad, han vill veta hur man ökar sin fps, vilket även kan vara bra i andra spel. Så istället för att komma med massor av nedlåtande kommentarer så kan du väl använda dina gudalika kunskaper du verkar besitta och tipsa om hur man eventuellt kan öka sin fps?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av tung_man:

Knappast.

Har du en skärm på 60hz och en fps på 120 bör skärmen visa varannan bild nyare än om man hade låst fpsen till 60. Sen bör man väl få en bättre input-respons från musen bland annat och man upplever ett bättre flyt

Skrivet av alteam:

Men om skärmen bara kan visa en ny bild varje sekund så spelar det ju ingen roll om ditt grafikkort sitter och matar ut 10 bilder i sekunden. Använde sekunder för tydlighetens skull.

Jag är ingen expert på detta men det låter ganska logiskt.

Sorry om detta är Off Topic.

60Hz: 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
60FPS 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
120FP 1_1.5_2__2.5_3_3.5_4_4.5__5_5.5_6_6.5__7_7.5_8_8.5__9

(Svårt att visa vad jag menar, blir lite snett/skevt 'diagram')

Jag har ingen aning om det verkligen blir så här, eller om ni förstår vad jag menar.
Men 60Hz uppdaterar bilden i varje tick.
60FPS skickar en ny bild vid varje tick.
120FPS skickar en ny bild varje tick (dubbelt så många, dvs uppdateras emellan varje bild)

Som Tung_man skriver ovan så blir varannan bild nyare vid 120FPS, men det kan väl inte stämma eftersom den uppdateras samtidigt som 60FPS skulle gjort, bara det att den har även uppdaterat en bild emellan åt.

Rätta mig om jag har fel.

On Topic:

Jag hade ingen aning om att vissa spel påverkades rent 'fysiskt' av fps, att man hoppar högre, springer snabbare etc, låter ju värdelöst (imo), varför spela ett så orättvist spel?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Sorry om detta är Off Topic.

60Hz: 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
60FPS 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
120FP 1_1.5_2__2.5_3_3.5_4_4.5__5_5.5_6_6.5__7_7.5_8_8.5__9

(Svårt att visa vad jag menar, blir lite snett/skevt 'diagram')

Jag har ingen aning om det verkligen blir så här, eller om ni förstår vad jag menar.
Men 60Hz uppdaterar bilden i varje tick.
60FPS skickar en ny bild vid varje tick.
120FPS skickar en ny bild varje tick (dubbelt så många, dvs uppdateras emellan varje bild)

Som Tung_man skriver ovan så blir varannan bild nyare vid 120FPS, men det kan väl inte stämma eftersom den uppdateras samtidigt som 60FPS skulle gjort, bara det att den har även uppdaterat en bild emellan åt.

Rätta mig om jag har fel.

On Topic:

Jag hade ingen aning om att vissa spel påverkades rent 'fysiskt' av fps, att man hoppar högre, springer snabbare etc, låter ju värdelöst (imo), varför spela ett så orättvist spel?

det är inte bara rätt värdelöst, det är helt sjukt värdelöst

om du har möjlighet, prova spela NFS rivals och höj fpsen till 60 ifrån låsta 30, då ska du få se på snabbt spel
som tur är går det att lösa så det inte går snabbare bara för att man har dubbla fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En kebabrulle på de tack!

Har jag spelat mycket cs?
-Ja, cs:s och cs:go.

När jag spelar dessa spel, märker jag skillnad på när fps:en är precis över 60 och när den är högt över 60?
-Ja.

För att inte dra på massa skit om varför, som jag har massor av teorier på, men egentligen inte är en aning om, så går jag in på det trådskaparen vill, inte för att jag är mycket bättre på det.
Jag hoppas och tror att fps:en inte hoppar så mycket som 200-600 på en och samma karta, det skulle vara absurt och väldigt konstigt och jag har då absolut inga svar på det. Olika kartor tar väldigt olika på datorns kraft.
Generellt sätt är det väldigt ovanligt att se någon fps på över 300.(från printscreens) Och än mindre någon som spelar på över 300 stabilt på alla kartor.

My point is: att jag tror det är ett svårt, om nästintill omöjligt att få 300fps stabilt i csgo på alla kartor.

Detta är inget direkt svar på din fråga, ber om ursäkt.
Jag hade i vilket fall för att få bäst resultat använt dessa inställningar eller liknande:(upplösning efter smak) http://puu.sh/4Zgdb.jpg
Jag hade sedan prövat mig fram, fps_max 300, 240, 144, 145, 120, 125, 60, 65, 70,75,80 eller något annat du tror kanske fungerar bra. Testa tex din skärmupplösning, dubbla din skärmupplösning, 1-5 högre än din skärmupplösning osv. Då bör du bli som mest nöjd när du sedan spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayIDo:

En kebabrulle på de tack!

Har jag spelat mycket cs?
-Ja, cs:s och cs:go.

När jag spelar dessa spel, märker jag skillnad på när fps:en är precis över 60 och när den är högt över 60?
-Ja.

För att inte dra på massa skit om varför, som jag har massor av teorier på, men egentligen inte är en aning om, så går jag in på det trådskaparen vill, inte för att jag är mycket bättre på det.
Jag hoppas och tror att fps:en inte hoppar så mycket som 200-600 på en och samma karta, det skulle vara absurt och väldigt konstigt och jag har då absolut inga svar på det. Olika kartor tar väldigt olika på datorns kraft.
Generellt sätt är det väldigt ovanligt att se någon fps på över 300.(från printscreens) Och än mindre någon som spelar på över 300 stabilt på alla kartor.

My point is: att jag tror det är ett svårt, om nästintill omöjligt att få 300fps stabilt i csgo på alla kartor.

Detta är inget direkt svar på din fråga, ber om ursäkt.
Jag hade i vilket fall för att få bäst resultat använt dessa inställningar eller liknande:(upplösning efter smak) http://puu.sh/4Zgdb.jpg
Jag hade sedan prövat mig fram, fps_max 300, 240, 144, 145, 120, 125, 60, 65, 70,75,80 eller något annat du tror kanske fungerar bra. Testa tex din skärmupplösning, dubbla din skärmupplösning, 1-5 högre än din skärmupplösning osv. Då bör du bli som mest nöjd när du sedan spelar.

Kan vara svårt att få 300fps stabilt på typ dm servrar men annars finns det folk men mycket sämre datorer som klarar utav 300fps stabilt hela tiden på 5on5. Och ja det är på samma karta den hoppar så mycket tyvärr så är ju något som ej stämmer! troligtvis ligger ju felet på valves sida men hade ju varit nice om det fanns nå tweaks för att få det att fungera bra ändå

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE, ASUS Z87-PRO ATX

Permalänk
Skrivet av el0y:

Kan jag på något vis få mitt grafikkort att jobba hårdare när jag spelar cs:go?
Känns inte som det anstränger sig överhuvudtaget.
vill få upp fpsen i stabila 300 men fpsen rör sig mellan 200-600 ca, tycker att min dator borde klara utav stabila 300. Har i datorn:
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming-series
Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART

är inte max fps i cs:go 299.99?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Sorry om detta är Off Topic.

60Hz: 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
60FPS 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
120FP 1_1.5_2__2.5_3_3.5_4_4.5__5_5.5_6_6.5__7_7.5_8_8.5__9

(Svårt att visa vad jag menar, blir lite snett/skevt 'diagram')

Jag har ingen aning om det verkligen blir så här, eller om ni förstår vad jag menar.
Men 60Hz uppdaterar bilden i varje tick.
60FPS skickar en ny bild vid varje tick.
120FPS skickar en ny bild varje tick (dubbelt så många, dvs uppdateras emellan varje bild)

Som Tung_man skriver ovan så blir varannan bild nyare vid 120FPS, men det kan väl inte stämma eftersom den uppdateras samtidigt som 60FPS skulle gjort, bara det att den har även uppdaterat en bild emellan åt.

Rätta mig om jag har fel.

On Topic:

Jag hade ingen aning om att vissa spel påverkades rent 'fysiskt' av fps, att man hoppar högre, springer snabbare etc, låter ju värdelöst (imo), varför spela ett så orättvist spel?

ligger i något du skriver, dock så är CS motorn inte som vanliga, känns mer smoth med 299fps en 60vsync, känns som typ 120fps i csgo är 60fps i battlefield osv. kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är när jag lirade på polarns dator, har 144hz skärm sj så kanske är däför det känns sådär "wierd"

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Fast nu är det ju så att CS:GO är CPU bundet...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Jag har 4670 @ 4ghz och GTX 780 och får cirka 250-300 fps i cs (vissa spots ger 200 tex balkong på infan).

Cpu jobbar 60% och gpu 30% så verkar bara vara dåligt optimerat tyvärr :/ Men oroa dig inte, allt över 200 känns bra

Folk som säger att du inte behöver mer än din uppdateringsfrekvens ska ju va tysta då de bara snackar skit, märks direkt när det droppar <200 @ 144hz. Om ni ligger i Silver eller inte spelar spelet snälla sluta snacka skit.. // legendariska örnmästaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0ELIZE:

Hur tänkte du nu? Han har 200-600 frames per second men vill ha stabila 300. Och därför kan man utnyttja 300hz skärm. Och vem vill inte ha en 300hz skärm? Men eftersom han använder 120hz so kommer det inte hjälpa att ha 300 frames per second. Onödigt. Läs på innan snälla, annars tar folk sig för att vara ett troll.

Skrivet av reflect:

Lånar denna tråd..
Har en 60Hz-skärm och jag tycker att jag får markant bättre flyt när min FPS är 100-200, speciellt i CS.
Någon förklarning till detta?

Skrivet av EnNickeMan:

Sorry om detta är Off Topic.

60Hz: 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
60FPS 1_____2_____3_____4_____5_____6_____7_____8_____9
120FP 1_1.5_2__2.5_3_3.5_4_4.5__5_5.5_6_6.5__7_7.5_8_8.5__9

(Svårt att visa vad jag menar, blir lite snett/skevt 'diagram')

Jag har ingen aning om det verkligen blir så här, eller om ni förstår vad jag menar.
Men 60Hz uppdaterar bilden i varje tick.
60FPS skickar en ny bild vid varje tick.
120FPS skickar en ny bild varje tick (dubbelt så många, dvs uppdateras emellan varje bild)

Som Tung_man skriver ovan så blir varannan bild nyare vid 120FPS, men det kan väl inte stämma eftersom den uppdateras samtidigt som 60FPS skulle gjort, bara det att den har även uppdaterat en bild emellan åt.

Rätta mig om jag har fel.

On Topic:

Jag hade ingen aning om att vissa spel påverkades rent 'fysiskt' av fps, att man hoppar högre, springer snabbare etc, låter ju värdelöst (imo), varför spela ett så orättvist spel?

Det blir en relevant fördröjning från det att bilderna börjar ritas tills det att de dras. I 60 FPS är den genomsnittliga fördröjningen alltid 1/60 sekunder (ca. 17ms) och i 120FPS 1/120 sekunder (ca. 8ms). Fördjöjningen från tiden det tar att rita bilden är oberoende av vad skärmen har för hz. Om skärmen kan visa 120hz istället för 60hz betyder der bara att du också får se de 60 mellanliggande bilderna med en genomsnittlig 8ms fördröjning på dem också.

I en 60hz skärm som är låst till 60FPS med v-sync så får du vänta 17ms på en 17ms fördröjd bild. I 120 FPS väntar du 17ms på en bild som visar vad som hände för 8ms sen.

Edit: Detta är dock aldrig helt sant, bilderna visas halvritade (tex. hälften med 33ms och andra hälften 8)eller så har du V-sync som föhindrar att du ritar i 120FPS på en 60hz skärm (och vanligtvis adderar v-sync lagg).

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Om han kör på 64 tic servrar uppdateras "spelvärlden" 64 gånger per sekund och 128ggr på 128tic. Så det spelar roll. klarar din dator inte att pumpa ut över 128fps så kommer du inte märka att dom servarna är bättre. Samma sak om du spelar 64 tic med 120hz skärm och har skyhög fps så har du inte fördelen med 120hz då servern ända bara uppdateras 64ggr/s.

Skön du är

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Haha men fattar du inte. Du varken ser eller känner någon skillnad på 100 eller 300 FPS.

Det beror på spelmotorn hur det flyter vid olika fps.. Modern Warfare och CS är ju exempel på spel där det kan bli knöligt om du inte har hög fps.

Om du menar bara 100 bildrutor per sekund så:
En sådan upplevelse subjektiv och det går att bevisa i tester att en person kan avgöra om en skärm går i 70hz, 120hz, eller 144hz... Så visst kan nog sådana människor se skillnad på 100 hz/fps och 300hz/fps.

Sen finns det ju folk som inte kan se screen tearing eller märker någon nämnvärd skillnad på 40-50-60 fps..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Skön du är

Något du ville tillägga?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Något du ville tillägga?

Vi stannar där innan du gör bort dig mer

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden så kanske säger något som någon annan redan sagt (Sorry isåfall)

Men testa ladda ner MSI Afterburner, du får med ett program som typ heter Afterburner on Display och där kan du cappa FPSen till t.ex 300.