Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte Jag har sökt och sökt utan att få bukt på mitt problem. Idag köpte jag en extra SSD disk som jag kopplade in (2st ssd 1st vanlig hdd). Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-EP45-DS3L. Problemet som uppkom i samband med att jag kopplade in min extra disk
var att datorn fryser i BIOS läget när texten: Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E Controller dyker upp. Ända sättet att komma vidare är att stänga av datorn och nolla bios med hjälp av en jumper. Sen kan jag bara köra IDE läget och inte AHCI. Vad är det som är fel? Svara via PM eller mail om det är att föredra.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej igen,

vad har du för skärmar?

Hej. Ursäkta att det dröjt. Massa ledighet och sånt trams här
Iaf, skärmarna som är inkopplade är en äldre 19" Dell 1905FP kopplad med DVI-sladd med en DVI-Mini DP adapter.
Sen en ny 24" Dell P2412H kopplad med DVI-HDMI sladd.

Edit: Såg nu att ett nytt Bios kommit, F4. Ska prova detta direkt.
Edit2: Uppdaterade Bios men problemet kvarstår.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Borde lagt in det här för länge sen, men tänkte lämna lite omdömen iallafall

Jag är hyfsat nöjd med mitt GA-MA790X-UD3P, ångrar lite att jag körde AM2+ framför AM3 kanske nu. Det hade klockat bättre med AM3 om jag bara valt ett sånt kort.

Jag har ett GB 560 TI med, och det är helt ok, windforce är en bra kylare. Tyvärr har det lite coil whine som märks i t ex firefox och chrome när jag scrollar och i vissa spel. Det är inte outhärdligt men jag hoppas det är mindre i era nyare produkter. Annars jättenöjd

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av TLovskog:

Hej,

Alltid varit trogen Gigabyte sedan lång tid tillbaka och är helnöjd. Igår uppgraderade jag min sons minecraftserver och stötte på ett märkligt fenomen.

Jag köpte ett 990FXA-UD3 med en FX8350 och 32GByte minne. Tidigare satt det ett annat äldre GigaByte moderkort med en Athlon historia. OS är Ubuntu 13.04 64 bitars.

Efter att jag bytt delarna startade maskinen utan problem, men inga USB enheter fungerade. Dock fungerade tangentbord i BIOS.

Spelade ingen roll hur jag gjorde. Lösningen hittade jag på nätet och var enkel. Slå på IOMMU. Sedan fungerade allt och jag han ner till datorhallen i Malmö och installera innan ungarnas LAN startade. Lugnt i grannskapet.

Frågan jag har är varför är IOMMU default disabled och vilka andra ( om några ) biverkningar finns med IOMMU påslaget?

Hej TLovskog,

ursäkta att det tagit så lång tid för mig att svara.

Skönt att det löste sig och att sonen fick upp sin MC server igen, jag vet hur det är med barnen när MC servern inte är uppe

Jag kan inte ge dig ett definitv svar på varför man valt att ha IOMMU på disabled som default, det är något BOPS teamet valt av göra
av någon anledning men som sagt, jag har inte fått någon information varför de valt att göra det. Det kan mycket väl vara så att de väljer att
ha det avstängt eftersom det finns nackdelar med IOMMU.

Du kan se listan på fördelar/nackdelar på Wiki om det är utav intresse:
http://en.wikipedia.org/wiki/IOMMU

Skrivet av Tranceguy:

Hejsan har ett litet förslag på en sak jag nu under ett längre tag stört mig på. om nu detta går eller ej vet jag inte men yttrar man sig får man inget veta.

Ska jag vara ärlig tycker jag det är sanslöst att man inte kan starta upp datorn för att göra en biosupdate. Borde va så att när man startar datorn och processorn inte stödjs så ska den automatiskt bara komma in på Biosupdate så man kan göra den och sen ska det funka Om det nu finns en giltig bios. Tror inte jag är ensam om att känna detta att fan va onödigt att det ska kosta mer en det behöver kosta. x79 har ju inte ens några billiga processorer för runt 500ingen heller att man ska kunna köpa bara för att göra en updatering.

Skälet till denna är att jag införskaffat ett Gigabyte x79 ud5 och ska in med en i7 4930k men har som ingen aning om moderkortet har från fabrik senaste bios F13b som stödjer denna processor. det är ju inte direkt en rigg en normal svenson skaffar så jag kan som inte låna en processor heller för att göra en Bios flash.

Hej Tranceguy,

jag kan inte mer än hålla med, jag önskar att man kunde komma in i BIOS eller i alla fall göra en BIOS update utan att ha en CPU installerad då det händer att nya CPU'er släpps som inte stöds utan en ny uppdatering. Senast var det som i ditt fall IVB-E. Vi går ut med informationen till återförsäljarna men tyvärr händer det att moderkort säljs utan att BIOS har blivit uppdaterad.

Kontakta din återförsäljare och be dem om hjälp och om de inte kan hjälpa dig kan du kontakta mig på PM så hjälper jag dig med uppdateringen.

Skrivet av dwd:

Hejsan, en kort fråga: Bör jag ta garantiärenden med er eller återförsäljare?

Underlag: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1262730-missljud...

Hej dwd94,

kontakta din åteförsäljare i alla ärenden gällande garanti.
Missljud/Coilwhine osv är normalt inte ett garantiärende men beroende på återförsäljare kanske du kan få den hjälp du behöver.

Skrivet av Krokarn:

När släpps GTX780Ti GHz Edition i Sverige för försäljning?

Hej Krokarn,

Inet är de första som kommer få leverans av detta kortet i slutet av veckan.
http://www.inet.se/produkt/5411072/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Skrivet av rolle83:

Hej Gigabyte Jag har sökt och sökt utan att få bukt på mitt problem. Idag köpte jag en extra SSD disk som jag kopplade in (2st ssd 1st vanlig hdd). Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-EP45-DS3L. Problemet som uppkom i samband med att jag kopplade in min extra disk
var att datorn fryser i BIOS läget när texten: Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E Controller dyker upp. Ända sättet att komma vidare är att stänga av datorn och nolla bios med hjälp av en jumper. Sen kan jag bara köra IDE läget och inte AHCI. Vad är det som är fel? Svara via PM eller mail om det är att föredra.

Hej Rolle,

vänligen öppna ett ärende på GGTS då det kan vara en del svar fram och tillbaka i ärendet.
http://support.gigabytenordic.com/

Skrivet av acious:

Hej. Ursäkta att det dröjt. Massa ledighet och sånt trams här
Iaf, skärmarna som är inkopplade är en äldre 19" Dell 1905FP kopplad med DVI-sladd med en DVI-Mini DP adapter.
Sen en ny 24" Dell P2412H kopplad med DVI-HDMI sladd.

Edit: Såg nu att ett nytt Bios kommit, F4. Ska prova detta direkt.
Edit2: Uppdaterade Bios men problemet kvarstår.

Hej acious,

jag har själv varit ledig så det har inte varit mycket aktivitet här heller

Har du möjlighet att testa en skärm av annat märke eftersom skärmarna är Dell?
Jar har tyvärr ingen Dell skärm att testa med här.

Skrivet av Luminous:

Borde lagt in det här för länge sen, men tänkte lämna lite omdömen iallafall

Jag är hyfsat nöjd med mitt GA-MA790X-UD3P, ångrar lite att jag körde AM2+ framför AM3 kanske nu. Det hade klockat bättre med AM3 om jag bara valt ett sånt kort.

Jag har ett GB 560 TI med, och det är helt ok, windforce är en bra kylare. Tyvärr har det lite coil whine som märks i t ex firefox och chrome när jag scrollar och i vissa spel. Det är inte outhärdligt men jag hoppas det är mindre i era nyare produkter. Annars jättenöjd

Hej Luminous,

tack för din feedback

Coil whine är alltid tråkigt men tyvärr finns det i vissa kort, kan bara rekommendera att du försöker ljuddämpa ditt chassi om du inte redan gjort det.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej TLovskog,

ursäkta att det tagit så lång tid för mig att svara.

Skönt att det löste sig och att sonen fick upp sin MC server igen, jag vet hur det är med barnen när MC servern inte är uppe

Jag kan inte ge dig ett definitv svar på varför man valt att ha IOMMU på disabled som default, det är något BOPS teamet valt av göra
av någon anledning men som sagt, jag har inte fått någon information varför de valt att göra det. Det kan mycket väl vara så att de väljer att
ha det avstängt eftersom det finns nackdelar med IOMMU.

Du kan se listan på fördelar/nackdelar på Wiki om det är utav intresse:
http://en.wikipedia.org/wiki/IOMMU

Hej Tranceguy,

jag kan inte mer än hålla med, jag önskar att man kunde komma in i BIOS eller i alla fall göra en BIOS update utan att ha en CPU installerad då det händer att nya CPU'er släpps som inte stöds utan en ny uppdatering. Senast var det som i ditt fall IVB-E. Vi går ut med informationen till återförsäljarna men tyvärr händer det att moderkort säljs utan att BIOS har blivit uppdaterad.

Kontakta din återförsäljare och be dem om hjälp och om de inte kan hjälpa dig kan du kontakta mig på PM så hjälper jag dig med uppdateringen.

Hej dwd94,

kontakta din åteförsäljare i alla ärenden gällande garanti.
Missljud/Coilwhine osv är normalt inte ett garantiärende men beroende på återförsäljare kanske du kan få den hjälp du behöver.

Hej Krokarn,

Inet är de första som kommer få leverans av detta kortet i slutet av veckan.
http://www.inet.se/produkt/5411072/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Hej Rolle,

vänligen öppna ett ärende på GGTS då det kan vara en del svar fram och tillbaka i ärendet.
http://support.gigabytenordic.com/

Hej acious,

jag har själv varit ledig så det har inte varit mycket aktivitet här heller

Har du möjlighet att testa en skärm av annat märke eftersom skärmarna är Dell?
Jar har tyvärr ingen Dell skärm att testa med här.

Hej Luminous,

tack för din feedback

Coil whine är alltid tråkigt men tyvärr finns det i vissa kort, kan bara rekommendera att du försöker ljuddämpa ditt chassi om du inte redan gjort det.

Dold text

Viiita moderkort

3 by Oskar Wallin, on Flickr

2 by Oskar Wallin, on Flickr

Snart klar med mitt projekt baserat på ett Sniper.m5

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Viiita moderkort
http://farm4.staticflickr.com/3709/11630165546_1517dd3cae.jpg

3 by Oskar Wallin, on Flickr
http://farm3.staticflickr.com/2882/11643877854_cbca5109cd.jpg

2 by Oskar Wallin, on Flickr

Snart klar med mitt projekt baserat på ett Sniper.m5

Hej Oskar,

det ser bra ut, roligt att se resultatet

Lycka till med framtida projekt!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej acious,

jag har själv varit ledig så det har inte varit mycket aktivitet här heller

Har du möjlighet att testa en skärm av annat märke eftersom skärmarna är Dell?
Jar har tyvärr ingen Dell skärm att testa med här.

En liten update. Har provat med en skärm av märket Acer och det är samma problem.
Men en grej som jag upptäckte var att det hände bara när det är skärmar inkopplade i båda utgångarna. Används bara en utgång, spelar ingen roll vilken av dom, hdmi eller mini-dp, så startar datorn som den ska.
Stänger jag sedan av datorn och sätter i en andra skärm så vill den inte visa bild. Det lustiga är att man hinner se Gigabyte-bilden i en halv sekund sen blir det svart.
Samma sak med båda Biosen.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte,

lade upp ett tråd för ett tag sen här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Av någon konstig anledning har datan börjat funka nu igen som den ska.. MEN backupphårddisken verkar ha kraschat helt, OS:et känner inte igen det längre, den finns liksom inte ens med under "den här datorn" längre. Så det jag undrar nu är vad som kan göras?
Vill ogärna skicka iväg datorn till england eller liknande, för då lär det ta år innan man får den och datorn har liksom börjat leva ett eget liv nu med, snart dyker det väl en facebook-profil upp med denna på ...inte ok!!!!

tacksam för hjälp.

Permalänk
Skrivet av acious:

En liten update. Har provat med en skärm av märket Acer och det är samma problem.
Men en grej som jag upptäckte var att det hände bara när det är skärmar inkopplade i båda utgångarna. Används bara en utgång, spelar ingen roll vilken av dom, hdmi eller mini-dp, så startar datorn som den ska.
Stänger jag sedan av datorn och sätter i en andra skärm så vill den inte visa bild. Det lustiga är att man hinner se Gigabyte-bilden i en halv sekund sen blir det svart.
Samma sak med båda Biosen.

Hej Acious,

ursäka dröjsmålet, det har varit en hel del att göra efter semestern.
Jag har varit i kontakt med teamet som har hand om BRIX
och de skulle kontrollera vad det kan vara för fel.

Vilken eller vilka BRIX modeller är det ni använder?
Är det flera maskiner med samma fel eller ni har bara en?

EDIT:
BRIX teamet har testat och deras fungar utan problem.
Skicka en bild på vilken Mini-DP dongle du använder, de tror att den ställer till problemet.

Skrivet av badis85:

Hej Gigabyte,

lade upp ett tråd för ett tag sen här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Av någon konstig anledning har datan börjat funka nu igen som den ska.. MEN backupphårddisken verkar ha kraschat helt, OS:et känner inte igen det längre, den finns liksom inte ens med under "den här datorn" längre. Så det jag undrar nu är vad som kan göras?
Vill ogärna skicka iväg datorn till england eller liknande, för då lär det ta år innan man får den och datorn har liksom börjat leva ett eget liv nu med, snart dyker det väl en facebook-profil upp med denna på ...inte ok!!!!

tacksam för hjälp.

Hej Badis85,

om du går in i BIOS, hittas disken då?
Har du flera diskar i maskinen eller det är flera olika partioner och en partition försvinner?

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Acious,

ursäka dröjsmålet, det har varit en hel del att göra efter semestern.
Jag har varit i kontakt med teamet som har hand om BRIX
och de skulle kontrollera vad det kan vara för fel.

Vilken eller vilka BRIX modeller är det ni använder?
Är det flera maskiner med samma fel eller ni har bara en?

EDIT:
BRIX teamet har testat och deras fungar utan problem.
Skicka en bild på vilken Mini-DP dongle du använder, de tror att den ställer till problemet.

Hallå igen.
Modellen vi har heter 'Gigabyte Brix I5-4200U' och vi har tre st av den. Alla med samma problem.
Bifogar bild på dongeln. Stod inget om den men länkar från Kjell.com med där jag köpt den.

https://www.dropbox.com/s/hygaylomji41a4k/2014-01-20%2007.02....
https://www.dropbox.com/s/o45qo7lqov0gfjn/2014-01-20%2007.02....
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Skrivet av acious:

Hallå igen.
Modellen vi har heter 'Gigabyte Brix I5-4200U' och vi har tre st av den. Alla med samma problem.
Bifogar bild på dongeln. Stod inget om den men länkar från Kjell.com med där jag köpt den.

https://www.dropbox.com/s/hygaylomji41a4k/2014-01-20%2007.02....
https://www.dropbox.com/s/o45qo7lqov0gfjn/2014-01-20%2007.02....
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

Hej Acious,

nu har jag fått uppdatering igen.
BRIX teamet har skickat bilder där de visar att det fungerar utmärkt när de testar.
Jag rekommenderar dig att testa en annan dongle, det är även det tipset jag får från teamet.

Ha en bra dag och lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Badis85,

om du går in i BIOS, hittas disken då?
Har du flera diskar i maskinen eller det är flera olika partioner och en partition försvinner?

Ha en bra dag!

Den hittar hårddisken i BIOS:et. Har två hårddiskar, en 100GB SSD och en vanlig 700GB, OS ligger på SSD-hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hej! tänkte köpa ett Gigabyte GA-F2A88XM-D3H R3.0 såg dock att det behöver en bios uppdatering för att det ska funka med fm2+. Så när kommer det uppdaterade moderkort? har ju inte lust att köpa två processorer

Visa signatur

Kimpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Badis85,

om du går in i BIOS, hittas disken då?
Har du flera diskar i maskinen eller det är flera olika partioner och en partition försvinner?

Ha en bra dag!

...dessutom försvinner hårddisken efter att jag mappat in den i "den här datorn" via diskhanteringen. För ca 2mån sedan började den hänga sig ofta på slutet
eller mitti när jag förde över filer till den. Verkar som att den har kraschat, frågan är bara vad som ka göras?

Permalänk
Skrivet av badis85:

Den hittar hårddisken i BIOS:et. Har två hårddiskar, en 100GB SSD och en vanlig 700GB, OS ligger på SSD-hårddisken.

Svarar nedan

Skrivet av kimpa_88:

Hej! tänkte köpa ett Gigabyte GA-F2A88XM-D3H R3.0 såg dock att det behöver en bios uppdatering för att det ska funka med fm2+. Så när kommer det uppdaterade moderkort? har ju inte lust att köpa två processorer

Hej Kimpa,

det har redan börjat skickas moderkort som är uppdaterade med F4.
PCB version 3.01 har skickats sedan den 28:e November från fabrik.
Beroende på var du ska köpa kortet bör du kunna be om korrekt revision och BIOS uppdatering.

Har du några problem får du höra av dig igen.

Skrivet av badis85:

...dessutom försvinner hårddisken efter att jag mappat in den i "den här datorn" via diskhanteringen. För ca 2mån sedan började den hänga sig ofta på slutet
eller mitti när jag förde över filer till den. Verkar som att den har kraschat, frågan är bara vad som ka göras?

Hej Badis,

det är onekligen lite underligt beteende men jag skulle rekommendera dig att göra lite egna tester innan du skickar den på RMA.
Du kan köra hårddisk tester med hjälp av Hiren's BootCD.
Jag rekommenderar dig att ominstallera Windows ifall du inte hittar några fel med Hiren's.
Hittar du fel och/eller en Windows installation inte fungerar får du kontakta din återförsäljare så de kan ta in maskinen på RMA.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Inaktiv

Stöder Gigabytes moderkort USB 3.0 UASP? Jag har ett Gigabyte Z87X-U3DH moderkort.

Ha det!

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Stöder Gigabytes moderkort USB 3.0 UASP? Jag har ett Gigabyte Z87X-U3DH moderkort.

Ha det!

Hej Klappa,

2010 var GIGABYTE den första tillverkaren att introducera UASP för USB 3.0.
Jag kan inte bekräfta att det stöds av GA-Z87X-U3DH i dagsläget då våra kära
kollegor på huvudkontoret firar Kinesiskt Nyår.

Ha en bra dag, jag återkommer med besked efter helgen.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Klappa,

2010 var GIGABYTE den första tillverkaren att introducera UASP för USB 3.0.
Jag kan inte bekräfta att det stöds av GA-Z87X-U3DH i dagsläget då våra kära
kollegor på huvudkontoret firar Kinesiskt Nyår.

Ha en bra dag, jag återkommer med besked efter helgen.

Kan förstå det!

Tack så mycket! Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte och Gigabyte-fränder!

Jag skulle uppgradera BIOS i ett gammalt P35-moderkort som inte har backup-BIOS. Jag använde Q-flash från floppy. Något måste ha blivit fel, för nu har den hamnat i den ökända "scanning hard drive for backup bios". Där satt ingen hårddisk i datorn vid flashningen...
Jag har läst att dessa moderkort som inte har backup-BIOS letar efter en sparad BIOS-fil i HPA. Så detta vill jag förstås testa, men jag har inte lyckats hitta information om hur och i vilket format jag ska spara BIOS-filer där. Skapar man ett filsystem där, eller skriver man den i råformat rätt ner med dd eller motsv.?

Mvh,

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Halloj.
Har en 280x från er och har en fundering angående multiskärm. Jag tänker skaffa eyefinity men undrar en sak. Det står på komplett att grafikkortet kan hantera 3 skärmar, och på er hemsida står det 3 det också om jag tittat rätt. Är det så att jag kan bara använda antingen HDMIn eller DVIn när jag kör 3 skärmar? Måste båda mini displayporten användas? Har kollat runt lite och sett att det stått att DVI och HDMI delar grafik vad det nu är men undrar om det gäller för min 280x. På själva lådan står det 4 skärmar. Men är det med displayport splitter då?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Hej Gigabyte och Gigabyte-fränder!

Jag skulle uppgradera BIOS i ett gammalt P35-moderkort som inte har backup-BIOS. Jag använde Q-flash från floppy. Något måste ha blivit fel, för nu har den hamnat i den ökända "scanning hard drive for backup bios". Där satt ingen hårddisk i datorn vid flashningen...
Jag har läst att dessa moderkort som inte har backup-BIOS letar efter en sparad BIOS-fil i HPA. Så detta vill jag förstås testa, men jag har inte lyckats hitta information om hur och i vilket format jag ska spara BIOS-filer där. Skapar man ett filsystem där, eller skriver man den i råformat rätt ner med dd eller motsv.?

Mvh,

Hej d97jro,

har du ett öppet ärende på GGTS angående detta?

Tyckte jag såg det men det går inte att se om det är samma användare.
Har du ett ärende öppet där så följ gärna upp på det, vårt support team
bör ge dig svar fortare än vad jag kan göra här på Swec forum.

Skrivet av LPG:

Halloj.
Har en 280x från er och har en fundering angående multiskärm. Jag tänker skaffa eyefinity men undrar en sak. Det står på komplett att grafikkortet kan hantera 3 skärmar, och på er hemsida står det 3 det också om jag tittat rätt. Är det så att jag kan bara använda antingen HDMIn eller DVIn när jag kör 3 skärmar? Måste båda mini displayporten användas? Har kollat runt lite och sett att det stått att DVI och HDMI delar grafik vad det nu är men undrar om det gäller för min 280x. På själva lådan står det 4 skärmar. Men är det med displayport splitter då?

Mvh

Hej LPG,

du kan ha 3 skärmar samtidigt och det går att använda HDMI och DVI samtidigt
Grafikkortet har support för upp till 6 skärmar om du använder hubbar, hubbarna ingår dock ej när du köper kortet.
Kort och gott, njut av din eyefinity setup!

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej d97jro,

har du ett öppet ärende på GGTS angående detta?

Tyckte jag såg det men det går inte att se om det är samma användare.
Har du ett ärende öppet där så följ gärna upp på det, vårt support team
bör ge dig svar fortare än vad jag kan göra här på Swec forum.

Jag hade inte då, men jag har nu. Så det är riktigt observerat. Efter att ha sökt massvis och förgäves efter infon så tänkte jag att jag kanske skulle kunna fånga upp lite Gigabyte-visdom även från andra Sweclockers-medlemmar här; många hade skrivit att GGTS skulle ta lång tid och ge tveksamma svar. Men trevligt nog fick jag ganska snabbt svar från GGTS (som dock inte hjälpte; ärendet är på ny runda nu) och nu även här. Trevligt.

Men då ska jag pausa mig i detta forum och postar tillbaka om jag får fatt i en lösning på problemen.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Jag hade inte då, men jag har nu. Så det är riktigt observerat. Efter att ha sökt massvis och förgäves efter infon så tänkte jag att jag kanske skulle kunna fånga upp lite Gigabyte-visdom även från andra Sweclockers-medlemmar här; många hade skrivit att GGTS skulle ta lång tid och ge tveksamma svar. Men trevligt nog fick jag ganska snabbt svar från GGTS (som dock inte hjälpte; ärendet är på ny runda nu) och nu även här. Trevligt.

Men då ska jag pausa mig i detta forum och postar tillbaka om jag får fatt i en lösning på problemen.

Hej igen,

vi har just bytt support system så det kan vara så att du fått vänta lite längre en vanligt på hjälp, övergången gick väldigt smidigt men att arbeta med två olika system samtidigt gjorde att vissa ärenden kan ha tagit lite längre tid.
Hoppas du fått den hjälpen du behövde och att ditt ärende är avklarat.

Ha en bra dag!

Skrivet av Joonsey:

Andra gången jag har problem att installera windows på en SSD med ett Gigabyte-moderkort. Förra gången var det ett G1 Sniper M3. Den varken kände igen mitt GTX 680 eller SSD, så skickade in den till Inet och de fixade resten.
Nu har jag en G1 Sniper Z87 och den känner igen grafikkortet men kan inte hitta varken Samsung Evo 840 eller 840 Pro (testat båda). Försöker installera Windows 7 Ultimate, varit inne i bios och pillat dessutom (testat AHCI mode och IDE mode, samma problem). BIOS version jag kör med är F1. Är detta ett känt problem? Ska jag behöva installera med Windows 8 för att det ska fungera, då jag gjorde samma sak åt min vän och det gick utan några som helst problem.

Hej Joonsey,

ställ SATA mode på AHCI och starta Windows installationen.

När du ska välja var du vill installera så hittar du inte några enheter?
https://www.dropbox.com/s/n3j7jgt5zfbtaxu/preinstalldrivers.p...

Ladda ner SATA pre-install drivers här:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/mb_driver_intel_b...

Kör filen och packa upp den till ett USB minne.

I Windows installations program väljer du Load drivers som bilden visar.
Välj rätt drivrutin och installera.

Sen bör du hitta din SSD så du kan installera Windows.

Du kan även uppdatera BIOS då det kanske finns utökat enhetsstöd i den nya BIOS versionen.
Ladda ner F2 BIOS här:
http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_g1.sniper-z...

Följ guiden om du behöver hjälp med att uppdatera BIOS:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-your-bi...

Hoppas detta hjälper, ha en underbar dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Joonsey:

Hej och tack för utförligt svar,
tyvärr fungerade inget av det du skrev. Jag har testat med Windows 8.1 samt försökt ladda drivrutinerna och uppdaterat bios till F2. Inne i bios står det inte ens att jag har kopplat in något i någon av SATA-portarna. Testat med två funktionella SSD också.

Edit: Var lite oklart vilken driver jag skulle ladda men jag testade alla Intel 8 SATA AHCI drivers då det står Intel 8 Gaming Series på moderkortets DVD-skiva. Efter jag hade laddat in drivrutinerna försökte jag uppdatera men ingen SSD kunde hittas. Testade även byta från port 0 till 5, om det nu ska spela någon roll.
Använder i7 4770k, Samsung 840 Evo och Pro samt ett GTX 780ti.

Hej Joonsey,

drivrutinerna behöver endast användas om diskarna hittas i BIOS men ej i Windows installations program, jag skulle klartgjort detta så hade du sparat en del tid, ber om ursäkt för detta.

Har du inte redan så ber jag dig att testa följande.

Gå in i BIOS och välja att ladda "Optimized Defaults"
Spara och starta om, gå inte i BIOS igen, se om disken är där.
Är den inte det ber jag dig prova att koppla in den i varje SATA port, provat mer än en SATA kabel och gärna som du tidigare sa testa olika diskar.

Skulle ingen av diskarna fungera i något av SATA portarna ber jag dig kontakta din återförsäljare så får de skicka in moderkortet till oss på RMA.

Du kan även ta bort CPU kylar och CPU och kontrollera CPU sockeln så det inte är några bockade pinnar. Bockade pinnar kan orsaka en mängd olika problem.

Ha en bra dag och lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Kan man fråga här hur i helskotta det fungerar med överklockning på ett G1.Sniper M5?
Jag kan sätta volt i bios. Ifall jag gör det då stegar den aldrig ner i volt och håller stabilt typ 1.25 eller vad man nu sätter den på.

Vilket utav alla options är det man ska pilla i för att få volten att gå ner vid idle så att inte processorn matas konstant med hög volt..?

Ursäktar mitt okunnande

Permalänk
Inaktiv

Är så himla trött på alla felstavningar i BIOS på mitt moderkort, i närmare detalj där det ska förklaras vad en viss funktion gör för något. Som det är nu så verkar ni snarare kört Google Translate på precis allt.

Har Gigabyte ingen översättare som kan engelska?

Väldigt oseriöst enligt mig! På toppen av det så är mjukvaran som följer med såsom App Center helt värdelöst! I programmet valde jag ACHI och trodde faktiskt inget skulle hända eftersom jag redan hade ACHI påslaget i BIOS men nej det gjorde så att jag fick blåskäm varje gång Windows skulle laddas.

Jag överväger nästan att byta till ett annan moderkortsmärke som Asus. De kanske har lyckats bättre men det är tveksamt. Jag ska nog köpa något som inte är från Taiwan. Allt är ju inte kvalitetsgrejer som kommer därifrån. Det har jag upplevt alltför väl när man köpt på ebay.

Permalänk
Skrivet av ikNo:

Kan man fråga här hur i helskotta det fungerar med överklockning på ett G1.Sniper M5?
Jag kan sätta volt i bios. Ifall jag gör det då stegar den aldrig ner i volt och håller stabilt typ 1.25 eller vad man nu sätter den på.

Vilket utav alla options är det man ska pilla i för att få volten att gå ner vid idle så att inte processorn matas konstant med hög volt..?

Ursäktar mitt okunnande

Hej ikNo,

vilken/vilka CPU/Minnen har du?
Vilken BIOS version har du? (Gå in i BIOS och tryck F9 så hittar du det)

Ha en bra dag!

Skrivet av Klappis:

Är så himla trött på alla felstavningar i BIOS på mitt moderkort, i närmare detalj där det ska förklaras vad en viss funktion gör för något. Som det är nu så verkar ni snarare kört Google Translate på precis allt.

Har Gigabyte ingen översättare som kan engelska?

Väldigt oseriöst enligt mig! På toppen av det så är mjukvaran som följer med såsom App Center helt värdelöst! I programmet valde jag ACHI och trodde faktiskt inget skulle hända eftersom jag redan hade ACHI påslaget i BIOS men nej det gjorde så att jag fick blåskäm varje gång Windows skulle laddas.

Jag överväger nästan att byta till ett annan moderkortsmärke som Asus. De kanske har lyckats bättre men det är tveksamt. Jag ska nog köpa något som inte är från Taiwan. Allt är ju inte kvalitetsgrejer som kommer därifrån. Det har jag upplevt alltför väl när man köpt på ebay.

Hej Klappis,

ge gärna några exempel på felstavningar så det inte blir samma miss framöver.
Vi använder en översättningsbyrå som specialiserat sig på översättningar för datormarknaden, samma byrå som ASUS och många andra av de andra använder. Jag känner inte till hur de jobbar där men jag känner mig ganska säker att något där kan Engelska

Vilken version av AppCenter har du?
Vilken Windows version har du?
Vi har inte fått in några rapporter att det skulle bli blåskärm av att göra den inställningen.
Hade du AHCI påslaget när du installerade Windows?

Tycker du det är frustrerande när det inte fungerar som du tänkt dig är det ingen lösning att byta tillverkare då vi har branschens lägsta RMA statistik.

RMA för samtliga aktiva modeller:
- Gigabyte 1.43%
- MSI 1.83%
- ASUS 1.86%
- ASRock 2.09%

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej har GA-990FXA-UD3 REV 3.0 med massa värme problem på Mosfet och det leder till att FX8350 trottlar
det är ju vara allmänt känt att detta bordet har problem med detta men är det nått man kan ta på garantin eller är jag fast med detta skit kortet nu?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Xeedy:

Hej har GA-990FXA-UD3 REV 3.0 med massa värme problem på Mosfet och det leder till att FX8350 trottlar
det är ju vara allmänt känt att detta bordet har problem med detta men är det nått man kan ta på garantin eller är jag fast med detta skit kortet nu?

Hej Xeedy,

detta är faktiskt inget problem jag hört om tidigare.

Jag såg ett mail om detta idag och förstår att du har ett ärende på GGTS angående detta redan.
Vänligen följ upp där först.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Hej Gigabyte
Köpte ett r9 290x bf4 edition på netonnet för ca 1 månad sedan, dock upplever jag nu blackscreens och annat konstigt hyfsat ofta. Inte relaterat till enbart belastning av kortet utan även vid idle.

Har ni haft detta problem?
Tänkte lämna in det på netonnet, undrar om du vet hur dom hanterar dessa problem.
Kan jag räkna med en massa veckor utan mitt grafikkort?

MVH Linus