Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar och dör efter två sekunder

Permalänk

Datorn startar och dör efter två sekunder

En kompis till mig har nyss byggt en dator som vägrar starta med följande speccs:
processor:i5 4670k
kylare:noctua nh-d14
moderkort: asus z87-pro
grafikkort: gtx 760 windforce
nätagg: fractal design integra r2 750w
ram: kingston hyperx 1600 mhz 16 gb

Allting är kopplat korrekt vad jag kan se, och när jag rycker ur 8PIN kabeln och startar så går allting igång förutom 120mm vanliga fläktarna, när jag stoppar i 8PIN så snurrar fläkarna i 2 sekunder sen dör allting, alla fläktar rullar när även 8pin är ikopplad
men dom dör instant, men om jag drar ur 8pin så rullar cpufläkt, gpufläkt, och PSU fläkten
men alla andra står still.

vad är problemet?

Permalänk

kanske psu som spökar använde din kompis esm armband

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R4 Mobo: Asus Z97-Deluxe CPU:Intel Core i5 3570K 4.5ghz Corsair Hydro H100
GPU:EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0 Ram:Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO PSU:Corsair RM 750W SSD: Corsair Neutron XT 240GB HDD: 1TB WD Black

Permalänk

jepp han använde armband,men vi tror det är moderkortet, för den ger inga som helst error codes utan 8 pin

Permalänk
Skrivet av creepyshadow:

jepp han använde armband,men vi tror det är moderkortet, för den ger inga som helst error codes utan 8 pin

Klart att den inte gör... Om prollen inte får någon ström, så kommer den inte att jobba och moderkortet kan ej veta vad som är fel utan processorn. Det är som en människa utan hjärna.

Permalänk
Medlem

Är alla delar nya? Misstänker att du inte har några andra delar att felsöka med?
Du skulle iaf kunna testa att ta ur gtx 760 och köra från det integrerade kortet, samt endast en RAM-sticka

Permalänk
Medlem

Distanserna är monterade korrekt?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk

distanserna? jag antar att du menar standoffsdt och ja de är de, har redan testat att ta ut hårddiskar,grafikkort.

så gott jag vet ska moderkortet ändå starta och vissa ett error om 8 pin inte är ikopplad

Permalänk
Medlem

Hade samma fel , felet var att jag hade lyckas böjja en "pigg" till cpun.

Permalänk

han sa att han hade kollat det, och att där inte var någon så gott han kunde se.