10k~ speldator; mest bang for the buck(?)

Permalänk
Medlem

10k~ speldator; mest bang for the buck(?)

Halloj SweC!

Ifall man har ett ATX chassi som står samt en lagringsdisk som är ouppackad; är det här mest BANG for the buck ifall man siktar på att spela populära spel så som BF4, CS:GO, LOL, WC2 osv osv för dryga 10kkr...?

Känns som att jag lyckats plocka ihop ett bra system ifall man bortser att det inte finns någon lagringsdisk samt chassi...

Varför den här setup:n ser ut som den gör är för att den är till en kompis som sa att han redan hade chassi samt lagringsdisk, därav att jag inte tagit med dessa komponenter.

Permalänk
Medlem

Får allt plats i chassit? Om du inte vet det, vad har han för chassi då? Ett sådant starkt nätaggregat behövs inte för den konfigurationen (jag är medveten om ironin att mitt nätaggregat är s.k. "overkill").

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad han har för chassi så att grafikkortet går in. Annat än det ser det bra ut. Jag skulle kanske valt en annan PSU som t ex Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W som är väldigt prisvärd och modulär.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Får allt plats i chassit? Om du inte vet det, vad har han för chassi då? Ett sådant starkt nätaggregat behövs inte för den konfigurationen (jag är medveten om ironin att mitt nätaggregat är s.k. "overkill").

Skrivet av antepannte:

Kolla upp vad han har för chassi så att grafikkortet går in. Annat än det ser det bra ut. Jag skulle kanske valt en annan PSU som t ex Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W som är väldigt prisvärd och modulär.

Svarar till er båda då;

Finns det rum för överklockning av både GPU och CPU ifall man går ner i PSU powah. Känns som att 630w blir lite klent ifall man nu gärna överklockar. Jag vet av erfarenhet att min vän är ganska duktig på överklocka så han kommer nog försöka hitta högsta möjliga klock för både GPU och CPU...

Det ska vara ett ATX chassi, han får helt enkelt modda lite i chassit ifall kortet inte går in. Tror absolut inte han skulle använda alla HDD burar ifall ha nu bara har en lagringsdisk.

Tackar!

*typo
Permalänk
Hjälpsam

minnena är lite höga, så länge du kör med 2st moduler skall det nog gå men sätter du i två till kommer den närmast kylaren troligen ta i fläkten.

Hade inte tagit så högvarviga fläktar, 1600rpm kan låta

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

minnena är lite höga, så länge du kör med 2st moduler skall det nog gå men sätter du i två till kommer den närmast kylaren troligen ta i fläkten.

Hade inte tagit så högvarviga fläktar, 1600rpm kan låta

Ang det där med minnena så slog det mig precis att han gärna sitter och kollar Twitch samt gamear samtidigt och kör den setupen på 2 skärmar. Räcker 8GB RAM-minne då? - Höjden på dem ska nog inte vara någon fara. Den där kylaren verkar ha god kompatibilitet med höga minnen men det ska bara två moduler.

Det där med fläktarna är så subjektivt och det handlar om så lite pengar ändå så det får han avgöra själv. Men Inet's "tysta chassifläktar" verkar ju lovande bara på namnet så jag slog i tre stycken sådana istället.

Nu insåg jag också att jag missat Win8, men han är student så han fixar nog ett ultrabilligt via CSN, så det löser sig också.

Permalänk
Hjälpsam

Vet tyvärr inte svaret på det, jag har själv inte varit nära att behöva 8Gb . . .även om jag ibland köper 16Gb "bra-o-ha-syndromet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Svarar till er båda då;

Finns det rum för överklockning av både GPU och CPU ifall man går ner i PSU powah. Känns som att 630w blir lite klent ifall man nu gärna överklockar. Jag vet av erfarenhet att min vän är ganska duktig på överklocka så han kommer nog försöka hitta högsta möjliga klock för både GPU och CPU...

Det ska vara ett ATX chassi, han får helt enkelt modda lite i chassit ifall kortet inte går in. Tror absolut inte han skulle använda alla HDD burar ifall ha nu bara har en lagringsdisk.

Tackar!

630W räcker. Finns gott om utrymme för överklockning, ingen risk att han kommer maxa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

630W räcker. Finns gott om utrymme för överklockning, ingen risk att han kommer maxa det.

OK, får se vad han väljer, tackar!

Skrivet av thli72:

Vet tyvärr inte svaret på det, jag har själv inte varit nära att behöva 8Gb . . .även om jag ibland köper 16Gb "bra-o-ha-syndromet"

Jag förstår. Vi kör helt enkelt på 8GB så får vi se vart det leder. Ska nog inte vara några problem alls. Vet att jag själv inte heller når 8GB även om jag försöker med mina 16GB. Det löser sig i slutändan, tackar för svar allihop. Himla schysst!

Skickades från m.sweclockers.com