Hur formatera hårddisk innan installation av Windows 7?

Permalänk
Medlem

Hur formatera hårddisk innan installation av Windows 7?

Jag har köpt en bättre begagnad laptop och vill nu installera om operativsystemet på denna. Tanken är att först formatera om hårddisken för att sedan skapa två partitioner (systempartition och datapartition) innan jag slutligen installerar Windows 7. Men hur tusan formaterar jag hårddisken? När jag ska påbörja installationen från ett USB-minne medges ingen formatering av hårddisken och när jag går via Diskhantering finns det en partition som inte går att formatera.

Lösning på detta?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du partitionera om disken så måste du börja med det, det kan kanske finnas nån dold partition för återställning som hindrar dig att partitionera om, men du verkar blanda ihop partitionera och formatera så om du försöker formatera när du egentligen borde partitionera så blir det svårt att veta vad du egentligen försöker göra och hur, du kan tex inte formatera den partition win ligger på i diskhanteraren eftersom det innebär att win ska utpplåna sig självt vilket det är förhindrat att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kineto:

Jag har köpt en bättre begagnad laptop och vill nu installera om operativsystemet på denna. Tanken är att först formatera om hårddisken för att sedan skapa två partitioner (systempartition och datapartition) innan jag slutligen installerar Windows 7. Men hur tusan formaterar jag hårddisken? När jag ska påbörja installationen från ett USB-minne medges ingen formatering av hårddisken och när jag går via Diskhantering finns det en partition som inte går att formatera.

Lösning på detta?

Kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=mME9VLT7-xw

Radera alla patitioner om det finns flera

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du partitionera om disken så måste du börja med det, det kan kanske finnas nån dold partition för återställning som hindrar dig att partitionera om, men du verkar blanda ihop partitionera och formatera så om du försöker formatera när du egentligen borde partitionera så blir det svårt att veta vad du egentligen försöker göra och hur, du kan tex inte formatera den partition win ligger på i diskhanteraren eftersom det innebär att win ska utpplåna sig självt vilket det är förhindrat att göra.

Visst förstår jag skillnaden mellan att formatera och att partitionera. Men problemet är just det du säger att jag inte kan formatera den partition där Windows ligger. Men jag kan inte heller formatera (partitionerna på) hårddisken i samband med installationen. Vad hände med det gamla hederliga "format c:"?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Du kan inte formatera C: inifrån windows (skrivbordet) Vilket det låter som du försöker göra. Detta görs från skivan under installationen.

http://windowshjalp.se/?page_id=34

Permalänk
Medlem

Du kan inte formatera C som jycken nämner när du är inne i Windows.
Lättaste och bästa sättet enligt mig är att göra en bootable USB med Windows 7 och boota ifrån USB.
På så sätt kan du formatera/dela upp partioner osv precis som du vill ha det.
Lycka till!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Alltså, är det verkligen skitviktigt att partionera innan installationen? Visst, det skulle möjligen skapa en lite större partition om du gör den innan windows-installationen, men du kan ju formatera datorn, lägga in windows och sedan skapa en ny partition i ditt lediga utrymme. Moderkortets lilla mjukvara har mig veterligt ingen metod för att skapa partitioner, så antingen formaterar du hårddisken och kopplar den till en annan dator med OS inlagt och partitionerar därifrån, eller så kan du göra det efter windows-installation på bekostnad av att ett par GB hamnar till din systemvolym istället för den nya partitionen.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Du kan inte formatera C: inifrån windows (skrivbordet) Vilket det låter som du försöker göra. Detta görs från skivan under installationen.

http://windowshjalp.se/?page_id=34

Det är precis detta som inte funkar...

Guiden på sidan du länkade till beskriver endast "hur du gör en ren installation med en återförsäljarversion av Windows 7", vilket inte är fallet. Dessutom står att de målenheter som står till buds för installationen beror på den nuvarande disk- och partitionskonfigurationen, vilket är kärnan i problemet. Detta måste man alltså fixa innan man installerar.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

När du får välja vilken partition du ska installera på, Så får du trycka på "visa mer" eller vad de står under rutan, Där har du möjlighet att ta bort, Skapa ny partition m.m..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Lättaste och bästa sättet enligt mig är att göra en bootable USB med Windows 7 och boota ifrån USB.

Som jag skrev i första inlägget så har jag gjort detta (med Microsoft Windows USB/DVD Download Tool) men när jag påbörjar installationen medges varken partitionering eller formatering av hårddisken. Gör jag nåt fel här?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kineto:

Det är precis detta som inte funkar...

Guiden på sidan du länkade till beskriver endast "hur du gör en ren installation med en återförsäljarversion av Windows 7", vilket inte är fallet. Dessutom står att de målenheter som står till buds för installationen beror på den nuvarande disk- och partitionskonfigurationen, vilket är kärnan i problemet. Detta måste man alltså fixa innan man installerar.

Vad är det för Windows 7 version du försöker installera med, är det någon recovery typ som datortillverkaren har skickat med, eller som ligger på en egen recovery partition? i så fall kan vissa möjligheter saknas, i så fall ladda ner Windows 7 och använd din nyckel för att aktivera Windows.

Om det är en vanlig OEM eller retail version av windows, boota datorn med DVD eller USB sticka, välj installera nu, sedan väljer du dom avancerade alternativen, välj att ta bort alla befintliga partitioner, sen skapar du en partition i den storlek du vill ha för windows, (skapa inga flera partitioner), sedan "viktigt" klickar du på uppdatera...

Sen är det bara att installera, någon manuell formatering ska du INTE göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

När du får välja vilken partition du ska installera på, Så får du trycka på "visa mer" eller vad de står under rutan, Där har du möjlighet att ta bort, Skapa ny partition m.m..

Now we're talking...

Det låter som att det är här jag har missat något, ska kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

När du får välja vilken partition du ska installera på, Så får du trycka på "visa mer" eller vad de står under rutan, Där har du möjlighet att ta bort, Skapa ny partition m.m..

Mycket riktigt var det här jag hade missat ett steg. Det är inte ett standardsteg som man automatiskt går igenom vid installation så det är väldigt lätt att missa. Det var precis detta som hände mig, jag klickade mig förbi det alternativet och installerade således med befintlig partitionering.

Tack för hjälpen, allihopa!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |