Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator får ingen bild

Jag köpte en dator i mars 2013 och vi byggde den hemma och den fungerade perfet ända tills för ett tag sen då den stängde av sig och inte ville starta igen och då skickade vi in moderkortet och när vi fick tillbaka det och byggde ihop datorn får jag ingen bild :/
Vi har testat 2 olika grafikkort samma sak datorn startar allting går men ingen bild och tangentbord och mus lyser inte är det moderkortet igen eller kanske grafikkortet?

Specs:
Moderkort : msi 970a-g46 sli
Grafikkort : asus gtx 660
ram: corsair vengeance 8gb
ssd: samsung ssd 128gb
psu: beQuiet 530w 80+
lagringsdisk: 1tb seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem det visade sig vara en skadad del av moderkortet (där grafikkortet sitter). jag testade också olika grafikkort i datorn utan resultat. så då är det nog ditt moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Jag har samma problem det visade sig vara en skadad del av moderkortet (där grafikkortet sitter). jag testade också olika grafikkort i datorn utan resultat. så då är det nog ditt moderkort också.

Låter som att det kan vara det, fast att moderkortet är sprillans nytt för vi fick lämna in mitt gamla och fick ett helt nytt för cirka en vecka sedan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Jag köpte en dator i mars 2013 och vi byggde den hemma och den fungerade perfet ända tills för ett tag sen då den stängde av sig och inte ville starta igen och då skickade vi in moderkortet och när vi fick tillbaka det och byggde ihop datorn får jag ingen bild :/
Vi har testat 2 olika grafikkort samma sak datorn startar allting går men ingen bild och tangentbord och mus lyser inte är det moderkortet igen eller kanske grafikkortet?

Specs:
Moderkort : msi 970a-g46 sli
Grafikkort : asus gtx 660
ram: corsair vengeance 8gb
ssd: samsung ssd 128gb
psu: beQuiet 530w 80+
lagringsdisk: 1tb seagate barracuda

Haft liknande problem med. Men de var processorn som var boven då. Dock verkar de va ovanligt att det är just processorn som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxive:

Haft liknande problem med. Men de var processorn som var boven då. Dock verkar de va ovanligt att det är just processorn som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det är processorn för det låter väldigt skumt :/

Permalänk
Medlem

Vi har också testat att ta ut cmos batteriet och reseta bios men det blev samma resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Vi har också testat att ta ut cmos batteriet och reseta bios men det blev samma resultat!

Felsök grafikkortet samt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Vi har också testat att ta ut cmos batteriet och reseta bios men det blev samma resultat!

Även en felaktig minnessticka kan orsaka problem med bild. Prova med annan sticka om du har en fungerande i annan dator. Alternativt prova med en sticka av de befintliga i olika slots , sen byt sticka och prova i olika slots om den första inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Ifall du har två st minnesstickor så hade jag prövat att ta ut en av dem och starta på nytt. Fortfarande samma problem hade jag prövat nr 2.
Ifall du fortfarande har problem så vill jag påstå att det är defekt på antingen moderkortet eller nätagget!(nätagget kan göra moderkortet defekt så fått höra att man bör byta ut båda)
Har haft samma problem de senaste veckorna men nu fungerar min nya PC fint!(Har dock Ramproblem jag får kolla upp nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWdahl:

nätagget kan göra moderkortet defekt så fått höra att man bör byta ut båda

Det är oftast inget problem om man har ett kvallitetsagg, med budgetagg som kostar typ 50 öre per W så brukar det kunna vara på det viset. Ett exempel är Hipers nätagg, de har några modeller som visat sig kunna skada annan hårdvara.