Permalänk
Medlem

Mac Fyller 30år

Hejsan, Apples Macintosh serie fyller 30 i dag, och de firar Apple med denna viideo. http://www.apple.com/30-years/

Min första Apple produkt var min iPhone 4s, som jag fortfarande har idag. I ärlighetens namns så tror jag aldrig att jag har någonsin varit så uppspelt som när jag öppnade den där vita lilla boxen. Som är perfekt skuren efter telefonens dimensioner. Vad jag försöker formulera är då, att det är ytterst få produkter som har skänkt mig så mycket glädje som när jag öppnar dessa förpackningar. Vad är då era första intryck av era Apple produkter? (ipod, imac, osv) Vad fick ni för känslor, vad var tankarna? Dela med er gärna

/patrik

Edit* efter några erfarenheter som nämns i komplimentera så försöker jag formulera vad Apple gör.. Det är svårt men ..

Håller med mycket av det som sägs här. Då det man gillar med Apple är att de är ett av få företag som tar design på alvar. Att det är något mer än en färgklick på tunn och fragil plast. Att man tar det på allvar. Att laptoppens laddare är minst lika viktig som dess tangentbord. Att laddaren inte blir bortprioterad som något sekundärt. Då åter igen använder jag mina egna erfarenheter som referens. Hur har Sony "mage" att begära att en Sony Vaio Z skall säljas för 18K. Skalet är då gjord av en blandning av kolfiber och magnesium. Som gör att den väger inte mer än 1,3KG. Skärmen är högupplöst, och dens trackad är en av de bättre jag har testat. MEN hur kan de begära detta pris. När dens laddare är en fragil "kekxig" produkt (tack Jonas) som vobblar och sitter löst. Hade jag varit äldre och haft barn eller någon katt som har dragit i denna kontakt. Så är det nog sannolikt att doktorn hade flugit med eller så hade piggen i kontakten böjts. Har man tur så har den inte gått sönder. Kan ju bara spekulera, men det är nog inte kul att vara en industriell-designer. Att skapa en produkt som använder påkostade material, att då få se den skeppas med en laddare som inte är värdig en Sony-logga.

Då om man jämför med Apple, att "från ax till limpa" så tar de den här designen på allvar. Från en trackpad av glas till en laddare som är inspirerad av kinesiska riskokare som då använder magneter. I stället för en lång pigg i kontakten så är det som små nubbar, som då nästintill blir omöjligt att bryta av (Som även Surface har). Är då fullt medveten om att Apple, har marginaler på 30%. MEN jag känner nog att man är beredd att betala extra då man tenderar att få produkter som är skapade av passionerade människor. (Ser man ju i deras ögon, lite sekt-kännsla över det hela, men de har i alla fall passion)

/Patrik
(srry för stavning, är nästan uppvuxen med engelska.)

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Min första iPhone var 3an. Vilket var riktigt coolt då inga andra telefoner var något liknande. Har haft iPhone 3, 3S, 4 och 5. Idag använder jag Android istället, vilket fyller mina behov bättre. Värt att nämna att jag har en Macbook Pro också, den är väldigt trevlig, tror det är bästa bärbara jag någonsin har haft. Batteritiden och touchpaden är fantastisk.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Sony Vaio Z, vilket jag är nöjd med. Batteritiden var gudomlig när den köptes, men nu ett år senare känns det som att något är fel. Då den bara klarar 6h i word, då när den var ny så snittade den 9H. I dessa stunder önskade jag att jag köpte då en MacBook Pro (som var/är billigare än min vaio). Inbillar jag mig när jag tror att Macen håller sig "fräschare" batterimässigt då under en längre tid ? : S

/p

Edit*

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Min första Apple upplevelse fick jag på farfars jobb det var en makalös dator för sin tid minns inte modell. Efter det så var det min far som blev Apple biten. Det smitta av sig så jag köpte iPhone 3G och sen dess har det blivit iPhone 4/Iphone 5 / Apple Tv /iPad 4 och nu slutligen en Macbook Pro Retina 15".
Det roligaste är med Apples produkter är nästan unboxing delen för allt är så utstuderat in i minsta detalj hur det ligger i sina kartonger. Man blir nästan på snudd på religös när man öppnar valfri Apple produkt , känslan av att öppna julklappar som liten beskriver ganska väl känslan man får. Vanligtvis när jag köper nåt så sliter man upp kartongen men med Apples produkten suger man riktigt på det och studerar hur prydligt allt ligger.
Idag när jag har kört Mac ett tag skulle jag inte kunna tänka mig något annat för det finns i mina ögon inget som kan mäta sig med dess trackpad eller ljudvolym eller dess fantastiska design heller för den delen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Min första riktiga apple produkt var när jag fick farsans gammla iPhone 3gs. Även min sista apple produkt, tycker inte alls om hur låst och dyrt det är. Men kan ändå uppskatta va dom gjort för datorer genom tiderna, även om de inte är så bra nu så skulle vår moderna värld troligen inte se ut som den gör idag om det inte vore för apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7Patrik:

Köpte själv en Sony Vaio Z, vilket jag är nöjd med. Batteritiden var gudomlig när den köptes, men nu ett år senare känns det som att något är fel. Då den bara klarar 6h i word, då när den var ny så snittade den 9H. I dessa stunder önskade jag att jag köpte då en Mac Pro (som var/är billigare än min vaio). Inbillar jag mig när jag tror att Macen håller sig "fräschare" batterimässigt då under en längre tid ? : S

/p

Tror du menar Macbook Pro. En Mac Pro är nog lite dyrare än en Sony Vaio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Min första Apple upplevelse fick jag på farfars jobb det var en makalös dator för sin tid minns inte modell. Efter det så var det min far som blev Apple biten. Det smitta av sig så jag köpte iPhone 3G och sen dess har det blivit iPhone 4/Iphone 5 / Apple Tv /iPad 4 och nu slutligen en Macbook Pro Retina 15".
Det roligaste är med Apples produkter är nästan unboxing delen för allt är så utstuderat in i minsta detalj hur det ligger i sina kartonger. Man blir nästan på snudd på religös när man öppnar valfri Apple produkt , känslan av att öppna julklappar som liten beskriver ganska väl känslan man får. Vanligtvis när jag köper nåt så sliter man upp kartongen men med Apples produkten suger man riktigt på det och studerar hur prydligt allt ligger.
Idag när jag har kört Mac ett tag skulle jag inte kunna tänka mig något annat för det finns i mina ögon inget som kan mäta sig med dess trackpad eller ljudvolym eller dess fantastiska design heller för den delen.

Förstår exakt vad du menar med en religiösa upplevelsen. Speciellt när telefonen säger "Hello" till dig när du startar den för första gången. Den blir så ytterst mänsklig vid den tidpunkten. Detta är inte en telefon, utan en tamagotchi som kommer skänka mig många timmars gläde, det enda den begär är att jag "matar" den med ström. Joke aside.. Kommer inte att glömma det..

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Tror du menar Macbook Pro. En Mac Pro är nog lite dyrare än en Sony Vaio

u are correct sir! ^^
Men om jag inte mindes fel kunde man "pimpa" upp vaion (Z då) till långt över 30K då startpriest var 18K.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=929958

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 7Patrik:

Köpte själv en Sony Vaio Z, vilket jag är nöjd med. Batteritiden var gudomlig när den köptes, men nu ett år senare känns det som att något är fel. Då den bara klarar 6h i word, då när den var ny så snittade den 9H. I dessa stunder önskade jag att jag köpte då en MacBook Pro (som var/är billigare än min vaio). Inbillar jag mig när jag tror att Macen håller sig "fräschare" batterimässigt då under en längre tid ? : S

/p

Edit*

Jag vet inte med de nyaste Macbook Pro-datorerna men med min Macbook Air 2010 som har gått igenom 500+ battericykler och har 78% batterihälsa så är tiden man kan spendera i Pages med full ljusstyrka cirka 2-3 timmar så det är inget makalöst...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade en Macintosh 512k(har kvar den på vinden vilket jag är glad för!) när jag var liten grabb. Tyckte den var asgrymm ända tills min bästis fick en dator med win 3.1. Då var det inget fränt med svartvita spel längre och en dator som låter som en skördetröska(ni som kört gamla macar vet hur de låter ).
Sen dess har jag aldrig gått tillbaka till Mac på datorfronten men man ska aldrig säga aldrig!
I ljudväg har man förbrukat ett gäng Ipods samt telefon kör jag i nuläget 4s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7Patrik:

Köpte själv en Sony Vaio Z, vilket jag är nöjd med. Batteritiden var gudomlig när den köptes, men nu ett år senare känns det som att något är fel. Då den bara klarar 6h i word, då när den var ny så snittade den 9H. I dessa stunder önskade jag att jag köpte då en MacBook Pro (som var/är billigare än min vaio). Inbillar jag mig när jag tror att Macen håller sig "fräschare" batterimässigt då under en längre tid ? : S

/p

Edit*

Det är nog så att Windows har så jäkla många onödiga processer i bakgrunden som bidrar till sämre batteritid. Jag testade att köra Windows 7 via Bootcamp och batteritiden var skrämmande dåligt. Testade även att köra Ubuntu 13.10 som single OS och batteritiden var grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Hade en Macintosh 512k(har kvar den på vinden vilket jag är glad för!) när jag var liten grabb. Tyckte den var asgrymm ända tills min bästis fick en dator med win 3.1. Då var det inget fränt med svartvita spel längre och en dator som låter som en skördetröska(ni som kört gamla macar vet hur de låter ).
Sen dess har jag aldrig gått tillbaka till Mac på datorfronten men man ska aldrig säga aldrig!
I ljudväg har man förbrukat ett gäng Ipods samt telefon kör jag i nuläget 4s.

Du bör definitivt testa Mac igen. OS X är något helt annat än "klassiska" Mac OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte med de nyaste Macbook Pro-datorerna men med min Macbook Air 2010 som har gått igenom 500+ battericykler och har 78% batterihälsa så är tiden man kan spendera i Pages med full ljusstyrka cirka 2-3 timmar så det är inget makalöst...

Tråkigt att höra.
Men eftersom den är från 2010, alltså har du haft den i över 3 år nu. Har ju inte haft min nuvarande laptop mer än ett 1å. Dock ska kan jag dela med mig av min erfarenhet med den HP dator vi fick av skolan (gymnasiet). När det tredje året började så var jag samt många andra kamrater i klassen tvungna att ha kabeln inkopplade för batteriet kunde knappt lagra tillräckligt med ström för att klara av en uppstart. Så i kontrast till din så är det ju något, men får jag fråga varför/ eller snarare sagt har du full brightness? Hur många timmar får du om du sänker till 50% eller liknande.

http://reviews.shopping.hp.com/8843/XU103UT_BVEP_ABA/hp-elitebook-2760p-tablet-pc-energy-star-reviews/reviews.htm
(var en av dessa)

/p

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det roligaste är med Apples produkter är nästan unboxing delen för allt är så utstuderat in i minsta detalj hur det ligger i sina kartonger. Man blir nästan på snudd på religös när man öppnar valfri Apple produkt.

Känner detsamma måste jag erkänna. Dom gör extremt snygga produkter. Den stilrena aluminium designen forever in my heart :,)

Permalänk
Medlem

Jag hade en Alienware M15x innan som arbetsdator och när den var 3 år klara den nätt och jämnt 15 minuter idle läge i Windows. Batterier slits inget nytt med det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Pro 2007. Designen är så otroligt genomtänkt, och än idag 6 år senare ser den inte gammal ut. Designen håller än liksom, och det är det jag förknippar Apple med!

OT: Köpte senaste OS-X till den. Kostade 250kr... Microsoft kan ju lära sig utav detta!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 7Patrik:

Tråkigt att höra.
Men eftersom den är från 2010, alltså har du haft den i över 3 år nu. Har ju inte haft min nuvarande laptop mer än ett 1å. Dock ska kan jag dela med mig av min erfarenhet med den HP dator vi fick av skolan (gymnasiet). När det tredje året började så var jag samt många andra kamrater i klassen tvungna att ha kabeln inkopplade för batteriet kunde knappt lagra tillräckligt med ström för att klara av en uppstart. Så i kontrast till din så är det ju något, men får jag fråga varför/ eller snarare sagt har du full brightness? Hur många timmar får du om du sänker till 50% eller liknande.

http://reviews.shopping.hp.com/8843/XU103UT_BVEP_ABA/hp-elitebook-2760p-tablet-pc-energy-star-reviews/reviews.htm
(var en av dessa)

/p

Värt att nämna är att jag haft den sedan hösten 2011 trots årsmodellen, är nämligen en skoldator också (Påkostad jag vet ).
Den har ju definitivt ett bättre batteri än budgetdatorer för 3000-5000 så det är ju bra men man kunde väl ha önskat lite mer.

I dagsljus så tycker jag att full ljusstryka oftast behövs för annars måste jag koncentrera ögonen.
Sänker man till >50% så snackar vi 4+ timmar och har man det på "1 plupp" alltså den minsta ljusstrykan man kan ha så klarar den cirka 6 timmar varken mer eller mindre men då är skärmen väldigt mörk.

Hade det varit min egna Macbook så hade jag nog bara bytt ut batteriet så det är väl ingen fara egentligen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har en MacBook Pro 2007. Designen är så otroligt genomtänkt, och än idag 6 år senare ser den inte gammal ut. Designen håller än liksom, och det är det jag förknippar Apple med!

OT: Köpte senaste OS-X till den. Kostade 250kr... Microsoft kan ju lära sig utav detta!

Håller med om designen. Apple tänker ofta igenom noga hur deras datorer ska se ut, sen kör de med den i många år. T.ex. dagens Macbook Air som har haft samma design sedan 2010 men fortfarande ser fräsch ut. iMacs senaste design är från 2012, men 2009 års iMac ser inte särskilt omodern ut, bara lite tjockare. On-topic: min första, och nuvarande Mac är just en iMac av 2009 års modell. Extremt nöjd, även om jag kör Windows då och då för de spel som inte finns till OS X.

Men, jag måste fråga, varför betalade du för senaste OS X? Mavericks kostar ju 0 kr

Microsoft har för övrigt tvingats anpassa sig. Man kunde under en period uppgradera till Windows 8 från äldre versioner för ca 300 kr. Uppgraderingen från Windows 8 till Windows 8.1 (som inte bara är ett Service Pack) är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Microsoft har för övrigt tvingats anpassa sig. Man kunde under en period uppgradera till Windows 8 från äldre versioner för ca 300 kr. Uppgraderingen från Windows 8 till Windows 8.1 (som inte bara är ett Service Pack) är gratis.

Nu vet jag inte varför jag är inne på en Macintosh tråd

Men Windows 8 fanns billigt på introduktions erbjudande.. kostar mera nu att gå från 7 till 8. Att 8 till 8.1 är en gratis uppgradering är väl inget konstigt är ju en 0.1 uppgradering dom flesta program har ju gratis uppgraderingar ända tills det blir fullt nytt versionsnummer exempelvis från 7.0 till 8.0. Sedan så är Win8.1 ungefär som ett service pack även om Microsoft väljer att kalla det något annat. Förövrigt så har Win8 liknats med Vista och WinME och MS kommer nog försöka släppa Win9 så snart som möjligt för att distansera sig från Win8 då det fått för mycket negativ press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu vet jag inte varför jag är inne på en Macintosh tråd

Men Windows 8 fanns billigt på introduktions erbjudande.. kostar mera nu att gå från 7 till 8. Att 8 till 8.1 är en gratis uppgradering är väl inget konstigt är ju en 0.1 uppgradering dom flesta program har ju gratis uppgraderingar ända tills det blir fullt nytt versionsnummer exempelvis från 7.0 till 8.0. Sedan så är Win8.1 ungefär som ett service pack även om Microsoft väljer att kalla det något annat. Förövrigt så har Win8 liknats med Vista och WinME och MS kommer nog försöka släppa Win9 så snart som möjligt för att distansera sig från Win8 då det fått för mycket negativ press.

Vad tror du att Win 9 kommer att bringa? om man spekulerar. (sitter själv nöjd med Win7)

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Håller med om designen. Apple tänker ofta igenom noga hur deras datorer ska se ut, sen kör de med den i många år. T.ex. dagens Macbook Air som har haft samma design sedan 2010 men fortfarande ser fräsch ut. iMacs senaste design är från 2012, men 2009 års iMac ser inte särskilt omodern ut, bara lite tjockare. On-topic: min första, och nuvarande Mac är just en iMac av 2009 års modell. Extremt nöjd, även om jag kör Windows då och då för de spel som inte finns till OS X.

Men, jag måste fråga, varför betalade du för senaste OS X? Mavericks kostar ju 0 kr

Microsoft har för övrigt tvingats anpassa sig. Man kunde under en period uppgradera till Windows 8 från äldre versioner för ca 300 kr. Uppgraderingen från Windows 8 till Windows 8.1 (som inte bara är ett Service Pack) är gratis.

Nu var det år eller mer sedan jag uppdaterade, och då var senaste OS-X 10.8. Men att det har kommit en nyare version, som dessutom är gratis (!), det visste jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu var det år eller mer sedan jag uppdaterade, och då var senaste OS-X 10.8. Men att det har kommit en nyare version, som dessutom är gratis (!), det visste jag faktiskt inte.

Ja, visst är det fantastiskt! Gratis är gott.

Fast man behöver ju inte uppgradera direkt. Kan vara en idé att vänta tills de värsta buggarna fixats (nuvarande versionen är 10.9.1, med nästa version några veckor bort).