Apple firar trettio år med Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Vi köpte in ett antal Macintosh Plus och sedan SE till jobbet i mitten av 80-talet. På den tiden var PC en svart skärm med dosprompt och det mest kända ordbehandlingsprorammet hette Word Perfect som styrdes med tangentbordskommandon. Folk hade papperslappar bredvid tangentbordet för att komma ihåg allt. Nästan alla administrativa program kördes på PC, löner och bokföring. Sen kom Windows några år senare som en påbyggnad till DOS och revolutionerade PC:ns gränssnitt. Jag kommer ihåg hur mycket jag gillade Word när det kom ut.
Visst kom det stämningar och sånt, men Apple ska ända ha credit för revolutionen med grafiska gränssnitt.

Och som vanligt ger gemene man credit till Apple för sådant de definitivt inte var först med eller rent av plagierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

G5 chassit är det bästa PC marknaden har beskådat.. inget är i närheten än idag!

Eller så är det ett av de fulaste chassin som någonsin funnits. Möjligen att Lian Lis dåliga kopia är ännu värre. De allra flesta chassin är betydligt snyggare än det där oinspirerade rivjärnet. Beauty is in the eye of the beholder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Det gör inte alla företag. Adidas stämmer inte Nike för att de har dubbar på sina fotbollsdojjor oxå. I och med att Apple stämmer andra för dumma självklara saker hämmar de den tekniska utvecklingen.
http://intepid.com/media/2011/10/jobsritchie.png

Tragiskt men helt sant, inte en jävel brydde sig om unix

Det som roar mig mest med apple användare är naiviteten.
Dom läkta rapporterna ifrån Edward Snowden visar att NSA kan garantera intrång (100%) i samtliga Appleprodukter.
Vilket bara kan betyda två saker:

Antingen så är Apples säkerhet extremt låg (vilket låter osannolikt)
Eller så har dom helt enkelt gett myndigheter (och kanske fler, vem vet) fria händer att fullt kontrollera deras användare.

För den intresserade: http://www.zerohedge.com/news/2013-12-30/how-nsa-hacks-your-i...

Och sist till saken, Grattis Apple till samarbetet med NSA

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tragiskt men helt sant, inte en jävel brydde sig om unix

Det som roar mig mest med apple användare är naiviteten.
Dom läkta rapporterna ifrån Edward Snowden visar att NSA kan garantera intrång (100%) i samtliga Appleprodukter.
Vilket bara kan betyda två saker:

Antingen så är Apples säkerhet extremt låg (vilket låter osannolikt)
Eller så har dom helt enkelt gett myndigheter (och kanske fler, vem vet) fria händer att fullt kontrollera deras användare.

För den intresserade: http://www.zerohedge.com/news/2013-12-30/how-nsa-hacks-your-i...

Och sist till saken, Grattis Apple till samarbetet med NSA

Så NSA kunde alltså för ~6 år sedan hacka första generationens iPhone (och inte "samtliga Appleprodukter") om de hade fysisk åtkomst till den. Det operativsystem som den första iPhonen levererades med körde dessutom allting som root, vilket troligt bidrar till att det blir lättare att få åtkomst till den: http://www.eweek.com/c/a/Mobile-and-Wireless/iPhone-Security-....

Vad jag vet finns inget annat läckt material som handlar om nyare iPhone-modeller.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Tragiskt men helt sant, inte en jävel brydde sig om unix

Ja förutom Apple då.
http://www.opengroup.org/openbrand/register/

(verkar vara känsligt detta)

Permalänk

Grattis Mac! Kört det sen 2006, jobbar mycket hellre på mac än på windows. Däremot är vissa av Aero-funktionerna i Win 7 smarta, saknar dem. Windows känns bara datorspel för mig numera.....

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Från början var datorerna utvecklade av hackern Steve Wozniak, cool kille.

Apple lanserade reklamen "This is why it won't be like 1984" (referens till George Orwells literära verk) och nu 30 år senare, så står Apple för walled gardens, förtryck, stängda system, löjeväckande patent, och patentstrider.

Varken Jobs eller Wozniak hade klarat sig själv. Jobs kunde inget om hårdvaran, och Wozniak skulle fan inte ens klara av att sälja vatten i öknen. Två genier (på olika sätt) som tillsammans nådde oerhört långt i en obeskrivligt tuff bransch.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Från början var datorerna utvecklade av hackern Steve Wozniak, cool kille.

Apple lanserade reklamen "This is why it won't be like 1984" (referens till George Orwells literära verk) och nu 30 år senare, så står Apple för walled gardens, förtryck, stängda system, löjeväckande patent, och patentstrider.

Snälla hata lite mer.
Läste en grym artikel om haters och fanboys här om dagen, du stämmer in perfekt
http://www.theverge.com/2014/1/21/5307992/inside-the-mind-of-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Eller så är det ett av de fulaste chassin som någonsin funnits. Möjligen att Lian Lis dåliga kopia är ännu värre. De allra flesta chassin är betydligt snyggare än det där oinspirerade rivjärnet. Beauty is in the eye of the beholder.

Ändå tycker du det är värt att citera mig, när du även konstaterar att 'smaken är som baken'.. delad.

Permalänk
Skrivet av MysteriousHaider:

Är det bara jag eller känns det som om den där musikern blir lite chockad över att det var en mac?

"Jag ville göra musik helt själv och det fanns bara ett sätt att göra det, med en... MAC!?!?"

Fattar inte varför det bara skulle gå att göra på en mac? Efterblivet att säga att det bara finns en plattform för det.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34034:

G5 chassit är det bästa PC marknaden har beskådat.. inget är i närheten än idag!

Instämmer

Extremt frustrerande när så många väljer att apa efter apple men inte förstår sig på vad som gör dem framgångsfulla.

Allt jag vill ha är ett rent jävla chassi utan en massa glapp mellan paneler.

Permalänk
Medlem

Grattis Apple och Mac:en!

Är relativt ny Mac-användare (sen 2008) men det lär bli många år till, både privat och i jobbet. Helt såld på OS X och MBP, underbart arbetsredskap!

Permalänk
Medlem

Som någon sa tidigare, "Windows för mig är bara spel nuförtiden".
Och då jag kommer sluta spela spel den närmsta tiden så har man inte så många alternativ.
Windows 8 och Microsoft ändrar hela sitt koncept och jag vet inte om jag är kunden dom vill ha,
Ubuntu (linux) är sanslöst intressant, men vill jag ha en jävligt bra dator (laptop) för skola och liv så är det oftast mac datorer man står och jämför med i slutändan! Riktigt imponerade att skapa sådana produkter alla jämför med.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av kallesprattt:

Snälla hata lite mer.
Läste en grym artikel om haters och fanboys här om dagen, du stämmer in perfekt
http://www.theverge.com/2014/1/21/5307992/inside-the-mind-of-...

Var för övrigt en grymt intressant artikel med tanke på "tillhörighet till stammen"-känslorna folk får utlopp för i det där. Säger jag som ex-Apple-fanboy.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av Plapo:

Som någon sa tidigare, "Windows för mig är bara spel nuförtiden".
Och då jag kommer sluta spela spel den närmsta tiden så har man inte så många alternativ.
Windows 8 och Microsoft ändrar hela sitt koncept och jag vet inte om jag är kunden dom vill ha,
Ubuntu (linux) är sanslöst intressant, men vill jag ha en jävligt bra dator (laptop) för skola och liv så är det oftast mac datorer man står och jämför med i slutändan! Riktigt imponerade att skapa sådana produkter alla jämför med.

Precis vad jag tänker. Jag har aldrig fått Linux att lira lika bra som OS X, men det kan vara en vanesak. Saknade då (när jag var inne på Linux) att inga utvecklare verkade satsa något på Linux. Har en känsla av att det är på väg att förändras, vet att Dropbox har släppt en native klient till Linux bl.a. Överlag tilltalas jag av tanken att betala mycket först och sen få massa bra program gratis, iLife har i alla fall varit ljusår bättre än Win-bloatware för mig. Att Logic Studio sen inte kostar mer än 1400 spänn gör ju Mac prisvärt direkt när det kommer till musik.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Precis vad jag tänker. Jag har aldrig fått Linux att lira lika bra som OS X, men det kan vara en vanesak. Saknade då (när jag var inne på Linux) att inga utvecklare verkade satsa något på Linux. Har en känsla av att det är på väg att förändras, vet att Dropbox har släppt en native klient till Linux bl.a. Överlag tilltalas jag av tanken att betala mycket först och sen få massa bra program gratis, iLife har i alla fall varit ljusår bättre än Win-bloatware för mig. Att Logic Studio sen inte kostar mer än 1400 spänn gör ju Mac prisvärt direkt när det kommer till musik.

Kvalité betalar sig, oavsett märke eller sak.
Var på elgiganten i göteborg i veckan och blev avtänd på alla datorer de hade ställt ut, de lockar med priser och sen när man går fram och känner så inser man inte hur dator tillverkarna ens kan gå runt.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Lökig video, grattis Macintosh! Enligt denna video kan man endast skapa med en Mac, komiskt

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Dat video... vet inte ens vad jag ska säga... wtf...

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Lökig video, grattis Macintosh! Enligt denna video kan man endast skapa med en Mac, komiskt

Ja, verkligen komiskt! Se bara på alla andra företag såsom Microsoft, Intel, Samsung, Google med flera. De företag gör ju reklam hela tiden för andra företags produkter, och vid diverse högtider så koncentrerar de sig inte på deras egna produkter och vad de kan göra utan väljer ju att uppmärksamma vad deras konkurrenters produkter kan göra. Förstår inte varför inte Apple också väljer att göra så....... Eller hur var det nu egentligen?

Permalänk
Medlem

Har jobbat med mac proffesionellt i 20 år i mitt yrke, och gillar alla användarvänliga innovationer som implementerats.
Dock älskar jag också att skruva ihop en egen DIY-dator, och där är det såklart PC-windows mer intressant. Spel, smal nerdmjukvara som inte finns på andra plattformar etc...
Gillar bägge plattformarna, de fyller åtminstone för mig olika behov. gott så.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv

Störde mig på kärringen i hatt som försökte se speciell ut med orange tyg hon lagt på stolen.

Permalänk
Medlem

Grattis Mac och Apple!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whitewhale:

Var för övrigt en grymt intressant artikel med tanke på "tillhörighet till stammen"-känslorna folk får utlopp för i det där. Säger jag som ex-Apple-fanboy.

Japp, antar att det avtar längre upp i åldrarna allt eftersom fler och viktigare saker tar över ens liv

Permalänk
Medlem

Man får gratulera Apple.
Synd bara att det där med patent missbrukas ibland.
Men alla vill väl skydda det som är deras.
Dock hindrar detta andra aktörer som vill växa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Grattis Mac!
Men de skall alltid gå "all in" då det gäller att poängtera att man måste ha en Mac för att vara kreativ... sedan sitter de alla där med ett Wacom-bord, Adobe mjukvara,...skulle deras kreativitet på något sätt vara annorlunda eller mer begränsad om det var PC?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Störde mig på kärringen i hatt som försökte se speciell ut med orange tyg hon lagt på stolen.

What?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xe993:

Precis. Och det är ju inte som att konkurrenterna inte försöker skapa egna trädgårdar. På vilket sätt är t.ex. Microsoft öppet? Någon som minns hur de försökte skapa sin egen standard med Internet Explorer? Och Office, som gjort för att låsa in folk i ett system med filer som inte fungerar bra i andra program. Tyvärr, att ett företag licensierar ut sitt OS räcker inte för att man ska få kallas för "öppet". OS X är inte tillgängligt på annan hårdvara än Apples, men koden i sig innehåller mer open source än Windows.

Google: Ja, var ska man börja? De vill gärna att du kopplar ditt Google Plus-konto till allt du gör på internet, må det vara Youtube eller Gmail. Man skapar nya funktioner i sina tjänster som bara fungerar riktigt bra i Chrome. Ja, folk gillar att påpeka att Android är open source, men kom igen. Hur bra fungerar Android utan Googles tjänster (Play, Gmail, Youtube etc), som ju inteär open source? Det enda företag som lyckats med det är Amazon.

Folk måste växa upp och och inse att Apple, Google och Microsoft alla har ett mål: att tjäna sina aktieägare. För att göra det måste man göra vinst. En sidoeffekt är att de tillverkar produkter som vi konsumenter vill ha och betalar för. Företag är inte goda eller onda. De är vinstdrivande, punkt.

Jag skulle våga påstå att med en Mac är du mindre inlåst än med Windows. Tänk efter: Det blir svårare och svårare att ta betalt för ett operativsystem. Microsoft måste då hitta andra inkomstkällor, och låsa in folk i Windows Store, Office 365, Outlook.com och alla andra av deras system. Nej, Microsoft kommer inte ta bort den öppna "desktop"-delen i Windows. Men det är väldigt tydligt var de lägger krutet, och det är det inlåsta Windows Store. I praktiken kommer de styra konsumenterna mot den stängda delen av Windows. Detta är ganska tydligt, och bl.a. Valve har insett det och börjat gardera sig med Steam på OS X och Linux/Steambox.

Apple däremot tjänar de mesta av sina pengar på hårdvara. Du betalar dem en summa, och du får en Mac, iPhone eller iPad. Ja, Apple vill självklart också att du håller dig inom deras system: iCloud, App Store, iTunes och så vidare. Men hela deras verksamhet står inte och faller med deras förmåga att sälja in mjukvara och onlinetjänster.

Dold text

Håller med dig på allt utom en punkt. Android är öppet och det inte bara kan användas i frånvaro av de delar som kontrolleras av Google, utan det används redan en hel del på det sättet och ökningstakten är väldigt hög. Den öppna delen av Android har blivit en riktig favorit i visa typer av tillämpningar där man tidigare använde någon form av inbyggt-system. Man vill åt själva plattformen Android och att Play-store inte kan användas är mer än feature än en begränsning här.

Vad det gäller Macintosh 30 år jubileum: skriver grattis på min MBP som tjänat väl under sina snart 4 år!

Det som lämnar en lite bitter eftersmak är att Apple nästan helt verkat lämnat OSX bakom sig. UI-delen var sedan tidig version så bra att den står sig än i dag, men lyfter man lite på huven och tittar på själva OSet så blir man inte speciellt imponerad. Dagens OSX går mot samma öde som System 9, ett riktigt trevlig UI byggt på en OS kärna som ligger minst 10 år efter konkurrenterna...

OSX fungerar utmärkt som "latte-dator", den fungerar också bra för de program där de komplexa/tunga bitarna helt utförs i applikationen och OSet bistår bara med väldigt grundläggande services (filmredigering och 3D-rendering är exempel på sådana applikationer). Att OSX inte alls fungerade på server-sidan är nog en direkt konsekvens för att då kommer man in på saker där OS-kärnan blir relevant och då är inte OSX i närheten av moderna Linux eller Windows-kärnor, tyvärr

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Xerox *host* PARC.....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Grattis Apple. 30 år av hjärntvätt och det tack vare Bill Gates och Microsoft.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Grattis Mac!
Men de skall alltid gå "all in" då det gäller att poängtera att man måste ha en Mac för att vara kreativ... sedan sitter de alla där med ett Wacom-bord, Adobe mjukvara,...skulle deras kreativitet på något sätt vara annorlunda eller mer begränsad om det var PC?

Men hur tänker du nu? Menar du att Apple ska göra reklam för andra företags produkter under deras egna jubileum eller? Är det så andra företag gör, det vill säga uppmärksammar andra företags produkter, speciellt under jubileum? Om du själv hade drivit företag, hade du då valt att göra reklam för andra företags produkter istället för ditt egna företags produkter?