Permalänk

Ny mikrofon? tips?

Hej har tittat runt efter en ny mikrofon och hittade två som jag tyckte värka nice'a en Blue snowboll: http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... eller en Blue Yeti http://www.thomann.de/se/blue_yeti.htm vilken tycker ni är bäst och undrar en sak kan man använda Blue Yeti i Skype? och har ni några tips på andra mikrofoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Hej har tittat runt efter en ny mikrofon och hittade två som jag tyckte värka nice'a en Blue snowboll: http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... eller en Blue Yeti http://www.thomann.de/se/blue_yeti.htm vilken tycker ni är bäst och undrar en sak kan man använda Blue Yeti i Skype? och har ni några tips på andra mikrofoner?

Ja Blue Snowball kan du absolut använda i Skype.Antar du kan det i Skype i med att det är en mikrofon.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av LarssonsNycklar:

Hej har tittat runt efter en ny mikrofon och hittade två som jag tyckte värka nice'a en Blue snowboll: http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... eller en Blue Yeti http://www.thomann.de/se/blue_yeti.htm vilken tycker ni är bäst och undrar en sak kan man använda Blue Yeti i Skype? och har ni några tips på andra mikrofoner?

Tyckter snowball var ganska stor. Såg betydligt mindre ut på produktbilderna än i verkligheten http://www.youtube.com/watch?v=24JQKOhBDRI

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Hej har tittat runt efter en ny mikrofon och hittade två som jag tyckte värka nice'a en Blue snowboll: http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... eller en Blue Yeti http://www.thomann.de/se/blue_yeti.htm vilken tycker ni är bäst och undrar en sak kan man använda Blue Yeti i Skype? och har ni några tips på andra mikrofoner?

Vem fan betalar 700 kr för en mic? Köp en webkamera för ca 300 kr så får du en bra mic på köpet.

Permalänk

Snowball är en perfekt mick men läskigt stor. Jag häpnade när jag tog ut den från kartongen. Blue Yeti skulle jag har gått på i Dagsläget.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du köper en Snowball eller Yeti, är att de plockar upp allt backgrundsljud. Då menar ja verkligen allt. Om du har ett mekaniskt tangentbord kommer du göra dina vänner mindre glada!

Yetin är väldigt känslig för vibrationer i bordet. Så stativ på golvet eller i fönsterbrädan är rekommenderat. Alternativt ställ micken på 5cm skumgummi. Se även till att dina fläktar inte låter så mycket. Annars kommer de andra på skype(annan voip chatt) få ett hummande ljud i micken.

Snowballen är lite "snällare" med upptagningen. Men tangentbord, fläktar, andra människor i närheten, stolen. Alla ljud kommer att plockas upp.

Så du har det i åtanke!

Själv kör jag en Yeti, älskar den. Men har den monterad i en arm som sitter med desktopklämma i fönsterbrädan och kör dampeners för mina cherry mx red. Då undkommer man det mesta av ljudet.

Så här ser det ut för mig.

Har monterat mitt pop-filter nu dock.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Vem fan betalar 700 kr för en mic? Köp en webkamera för ca 300 kr så får du en bra mic på köpet.

Det är inga bra mics.. dom är riktigt dåliga ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Vem fan betalar 700 kr för en mic? Köp en webkamera för ca 300 kr så får du en bra mic på köpet.

Haha... nu var du allt bra rolig..

Snowball är något av det mest prisvärda köpet jag gjort.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det är inga bra mics.. dom är riktigt dåliga ^^

Skrivet av WoG:

Haha... nu var du allt bra rolig..

Snowball är något av det mest prisvärda köpet jag gjort.

Nu vet jag inte vad ni gör med micen men min mic som finns på min kamera som kostar 150 kr funkar grymmt bra för skype

Permalänk
Medlem

Jag själv har en blue yeti och är riktigt nöjd med den! Dock som tidigare nämnt tar den upp mycket bakgrundsljud på sitt original stativ vilket är en rejäl nackdel. Jag köpte ett riktigt mikrofonstativ med puffskydd och har micen intill munnen, detta gör att den enbart tar upp ljudet från min röst, så om jag är tyst hörs det ingenting från mig överhuvud taget i t.ex. skype. Dock är denna micen overkill om du bara ska använda den i skype, men om du håller på med youtube, streaming, podcast, sjunger eller diverse instrument är detta micen du inte kommer att bli besviken över. Men om du bara ska ha en mic i skype tycker jag att du bör kika på t.ex. AntLions ModMic som jag personligen inte äger men som två av mina vänner har och de båda låter utmärkt i Skype (denna kostar ca 300kr med frakt, tull och moms från USA).

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

Hur mycket skulle det kosta att köpa ett mikrofonstativ med puffskydd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Hur mycket skulle det kosta att köpa ett mikrofonstativ med puffskydd då?

Jag kör med det här stativet, detta pop-filtret(puffskydd) och sen ett shockmount som standard för yetin.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Hur mycket skulle det kosta att köpa ett mikrofonstativ med puffskydd då?

Jag köpte ett stativ och puffskydd från black i ett paketpris här.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

Va det värt pengarna? För att det värka ganska dyrt. Det är så att jag har ett mekaniskt tangentbord kommer Yetin pioka upp allt ljud den gör? Och går det att fixa ljud känsligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Va det värt pengarna? För att det värka ganska dyrt. Det är så att jag har ett mekaniskt tangentbord kommer Yetin pioka upp allt ljud den gör? Och går det att fixa ljud känsligheten?

Det beror helt på vad du ska ha mikrofonen till. Jag tycker det var värt pengarna och stativet var ett måste för att det ska bli bra. Eftersom jag håller på med youtube mm. så behövde jag en mer påkostad mikrofon och därför valde jag yetin. Du har dock inte sagt vad du ska ha en mikrofon till mer än till skype. Om skype blir det ända användningsområdet för dig är detta helt fel val. Det är dumt att lägga ner mycket pengar på något man inte kommer att använda det till dess fulla potential. Detta kanske inte är fallet för dig och isf säger jag bara kör på! Men om det är så bör du kanske tänka över dina prioriteringar och köpa en billigare mic istället.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Va det värt pengarna? För att det värka ganska dyrt. Det är så att jag har ett mekaniskt tangentbord kommer Yetin pioka upp allt ljud den gör? Och går det att fixa ljud känsligheten?

Skrivet av leog523:

Det beror helt på vad du ska ha mikrofonen till. Jag tycker det var värt pengarna och stativet var ett måste för att det ska bli bra. Eftersom jag håller på med youtube mm. så behövde jag en mer påkostad mikrofon och därför valde jag yetin. Du har dock inte sagt vad du ska ha en mikrofon till mer än till skype. Om skype blir det ända användningsområdet för dig är detta helt fel val. Det är dumt att lägga ner mycket pengar på något man inte kommer att använda det till dess fulla potential. Detta kanske inte är fallet för dig och isf säger jag bara kör på! Men om det är så bör du kanske tänka över dina prioriteringar och köpa en billigare mic istället.

What he said.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Om Yeti är för dyr så är Snowball minst lika bra om du ändå bara ska använda den för Skype.

Kan även tipsa om Djservice, billigare än Inet och minst lika snabb frakt, fick min beställning dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Nu vet jag inte vad ni gör med micen men min mic som finns på min kamera som kostar 150 kr funkar grymmt bra för skype

Nu kände jag mig tvingad till en facepalm

Permalänk
Skrivet av LarssonsNycklar:

Va det värt pengarna? För att det värka ganska dyrt. Det är så att jag har ett mekaniskt tangentbord kommer Yetin pioka upp allt ljud den gör? Och går det att fixa ljud känsligheten?

Säger som Leog, att det är ett bättre alternativ att köra på en modmic då det dels blir billigare, och tar extremt mycket mindre plats än en sådan mikrofon.

Sedan kanske det är lite overkill att enbart använda en sådan dyr mikrofon till VoIP.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av leog523:

Jag köpte ett stativ och puffskydd från black i ett paketpris här.

Så kan man ha det stativet på skrivbordet?t typ brevid datorn eller var har du ditt stativ?

Permalänk

Och jag har tänkt att använda micen till Youtube också

Permalänk

Blue Yeti eller Blue Snowball. I dagsläget skulle jag hellre ta Yeti eftersom den är snyggare i min åsikt.

Permalänk

Jag kör själv "blue yeti" själv..
Oslagbart ljud, stabil fot som följer med, själva mikrofonen känns väldigt välgjord i chassit.
Du har även olika möjligheter på mikrofonen för att ställa in ljudinfånget "omni-dircetional" osv. vilket kan hjälpa mycket beroende på hur du har din uppsättning.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Som ett billigare alternativ kan jag rekommendera Samson Go Mic

http://www.thomann.de/se/samson_go_mic.htm

Funkar utmärkt för VoIP och liknande och tar väldigt lite plats.

Permalänk
Skrivet av leog523:

Jag köpte ett stativ och puffskydd från black i ett paketpris här.

Dämper det där paketet ljudet från ett mekaniskt tangentbord? Jag kommer enbart använda skype men då vi i gruppen snackar/gejmar i flera timmar per session så kanske det inte är så trevligt för dem att höra mitt spammande när jag ska dra en combo och döda någon Min mod mic tar upp ljud men det är inte så farligt, däremot så vill jag ha en lösning som känns mindre "ghetto" än en modmic.

Permalänk
Medlem

Samson g-track / CO1U

Funderar själv på vad för mikrofon man ska köpa.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Så kan man ha det stativet på skrivbordet?t typ brevid datorn eller var har du ditt stativ?

Stativet kommer att stå på golvet och du kan ha det t.ex. bredvid din datorstol. Kolla min profil på mitt galleri för bilder hur du kan ha det om du vill.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Dämper det där paketet ljudet från ett mekaniskt tangentbord? Jag kommer enbart använda skype men då vi i gruppen snackar/gejmar i flera timmar per session så kanske det inte är så trevligt för dem att höra mitt spammande när jag ska dra en combo och döda någon Min mod mic tar upp ljud men det är inte så farligt, däremot så vill jag ha en lösning som känns mindre "ghetto" än en modmic.

Har du mikrofonen intill din mun (någon decimeter eller två ifrån) och ställer in micken på "cardioid" och drar ner "mic gain" i botten kommer enbart din röst höras och det bra och tydligt. Puffskyddet är till för att ta bort blåsande ljud framförallt när du säger "p" om du har mikrofonen nära munnen. Så ja detta paketet tillsammans med rätt inställningar kommer att ta bort allt ljud från ditt mekaniska tangentbord.

Ps, Mina vänner tycker att min mikrofon låter absolut bäst av allas när vi sitter i Skype, då har ändå flera av dem påkostade headsets t.ex. QPAD QH-1339 som kostar dryga 2800 kr.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Har du mikrofonen intill din mun (någon decimeter eller två ifrån) och ställer in micken på "cardioid" och drar ner "mic gain" i botten kommer enbart din röst höras och det bra och tydligt. Puffskyddet är till för att ta bort blåsande ljud framförallt när du säger "p" om du har mikrofonen nära munnen. Så ja detta paketet tillsammans med rätt inställningar kommer att ta bort allt ljud från ditt mekaniska tangentbord.

Ps, Mina vänner tycker att min mikrofon låter absolut bäst av allas när vi sitter i Skype, då har ändå flera av dem påkostade headsets t.ex. QPAD QH-1339 som kostar dryga 2800 kr.

Tack så mycket för detaljerade svaret. Ska ta och investera i en sådan setup snart då

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat ha det så där hade jag valt det framför att ha den ovanför skärmen! Helt klart den rätta lösningen!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro