Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ren W8 installation med uppgraderingslicens på ny dator, lyckades

Permalänk

Ren W8 installation med uppgraderingslicens på ny dator, lyckades

Bytte system i helgen och försökte installera W8, jag uppgraderade från W7 när W8 lanserades. En uppgraderingslicens kräver att man installerar W7 först på den nya datorn, då jag inte hade varken W7 eller registernyckel kvar så installerade jag W8 direkt men då blev det stopp vid aktiveringen som kommer efter installationen.

Provade alla tips på nätet men inget fungerade så jag ringde Microsofts kundtjänst. Vilket var första gången i mitt liv, ingen telefonkö och efter 5 minuter så fick jag en kod som jag knappade in, efter det fungerade allt som det skulle utan att gå via W7. Om jag skulle vilja installera om allt igen så krävs det ett telefonsamtal, så det är ingen perfekt lösning. Dock så finns det en resetfunktion i W8 som återställer datorn till en fräsch installation.

Ville bara dela mig av en ovanligt smidig lösning.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk

Det låter ju helt fantastiskt! Skall snart göra precis samma sak har jag tänkt, men vad sa du liksom, om det nu var en person du pratade med, du kan väl inte ha sagt precis som det var!? Eller var det en automatisk tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ionfresko:

Det låter ju helt fantastiskt! Skall snart göra precis samma sak har jag tänkt, men vad sa du liksom, om det nu var en person du pratade med, du kan väl inte ha sagt precis som det var!? Eller var det en automatisk tjänst?

Det är en automatisk tjänst man pratar med

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

En uppgraderingslicens kräver inte längre att man först installerar ett tidigare operativsystem, "uppgraderingen" syftar på att den ersätter den tidigare licensen, i det här fallet Windows 7 vars nyckel ska bli obrukbar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Tackar för tipsen, nu är det bara att köra!

Permalänk
Medlem

En övrig fråga (som du kanske inte har svar på), jag har en W8 licens som jag hade till min laptop, när jag sedan försökte installera den på min stationära så fick jag samma problem. Har inte laptopen kvar och den har numera W7. Kan jag bete mig på samma sätt? Jag kan troligen inte få en uppgradering till 8.1, den kräver väl att jag har en fulllversion?

Någon som vet var jag kan ringa härifrån England för att prata med supporten?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av netbuddy:

En övrig fråga (som du kanske inte har svar på), jag har en W8 licens som jag hade till min laptop, när jag sedan försökte installera den på min stationära så fick jag samma problem. Har inte laptopen kvar och den har numera W7. Kan jag bete mig på samma sätt? Jag kan troligen inte få en uppgradering till 8.1, den kräver väl att jag har en fulllversion?

Någon som vet var jag kan ringa härifrån England för att prata med supporten?

Nyckeln till din licens ligger i hårdvaran som den är knuten emot för att den inte ska kunna flyttas från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nyckeln till din licens ligger i hårdvaran som den är knuten emot för att den inte ska kunna flyttas från den.

Bleh, okej. Även med en uppgradering alltså? När jag testade att installera om laptopen så gick ju inte det, hade nog behövt kontakta dem då.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av ionfresko:

Det låter ju helt fantastiskt! Skall snart göra precis samma sak har jag tänkt, men vad sa du liksom, om det nu var en person du pratade med, du kan väl inte ha sagt precis som det var!? Eller var det en automatisk tjänst?

Jag fick prata med en riktig person och förklara att jag hade uppgraderat från W7 vid W8 lanseringen och nu hade jag bytt hårdvara och att jag saknade W7 nyckel. Då det krävs att denna är installerad först när man har en uppgraderingslicens, det löstes med en 10 (12)-siffrig kod som löste allt.

Skrivet av skogsvilden:

En uppgraderingslicens kräver inte längre att man först installerar ett tidigare operativsystem, "uppgraderingen" syftar på att den ersätter den tidigare licensen, i det här fallet Windows 7 vars nyckel ska bli obrukbar.

Den gör faktiskt inte det, jag lyckades ladda ner och installera med den nya licensen men inte aktivera W8. Fick även samma svar från Microsoft. Det krävs en kod från dem.

Skrivet av netbuddy:

Bleh, okej. Även med en uppgradering alltså? När jag testade att installera om laptopen så gick ju inte det, hade nog behövt kontakta dem då.

Om du hade en OEM licens på Laptopen och köpte en uppgraderingsnyckel så kan du byta hårdvara på samma sätt som jag gjorde. När du sedan ska installera W8.1 så kommer du behöva ringa till Micrsosofts automattjänst och slå in en kod, då får du en aktiveringskod och W8.1 är sedan aktiverat.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Själv gjorde jag enligt denna guide:
http://www.ghacks.net/2012/10/27/windows-8-upgrade-clean-inst...

1. Ladda ner iso
2. Installera
3. Ändra i registret, HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/MediaBootInstall
från 1 till 0
4. kör cmd som admin skriv "slmgr /rearm"
5. Starta om
6. Aktivera

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har gjort såhär sedan windows 8 släpptes, det är bara att installera din uppgraderings licens och sen ringa till den automatiska aktiverings tjänsten och aktivera med koden du får där.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Har gjort såhär sedan windows 8 släpptes, det är bara att installera din uppgraderings licens och sen ringa till den automatiska aktiverings tjänsten och aktivera med koden du får där.

Ok, det är samma sak som jag gjorde när jag uppgraderade då, tack för tipset.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealElwood:

Om du hade en OEM licens på Laptopen och köpte en uppgraderingsnyckel så kan du byta hårdvara på samma sätt som jag gjorde. När du sedan ska installera W8.1 så kommer du behöva ringa till Micrsosofts automattjänst och slå in en kod, då får du en aktiveringskod och W8.1 är sedan aktiverat.

Jag hade en Windows 7 licens som jag sedan uppgraderade till W8. Var senare tvungen att installera om, men det gick inte då det var uppgraderingslicens, så jag installerade W7 igen. När jag sedan fick den stationära så försökte jag installera W8, men det blev samma problem där. Vad jag förstår så är W7 licensen förbrukad efter uppgraderingen, men går det ändå på nåt sätt att installera denna W8 licens på stationära och sedan uppgradera till 8.1? Eller måste jag köpa en OEM 8 och sedan uppgradera? 8.1 är väl gratis om man har W8?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Jag hade en Windows 7 licens som jag sedan uppgraderade till W8. Var senare tvungen att installera om, men det gick inte då det var uppgraderingslicens, så jag installerade W7 igen. När jag sedan fick den stationära så försökte jag installera W8, men det blev samma problem där. Vad jag förstår så är W7 licensen förbrukad efter uppgraderingen, men går det ändå på nåt sätt att installera denna W8 licens på stationära och sedan uppgradera till 8.1? Eller måste jag köpa en OEM 8 och sedan uppgradera? 8.1 är väl gratis om man har W8?

Installera W8 med din uppgraderingsnyckel, sen får du använda den automatiska telefontjänsten för att aktivera windows. Osäker på om du kan installera W8.1 med W8 nyckeln och sedan aktivera via telefon, men som du säger är uppgraderingen gratis.

Visa signatur

Skrivmaskin