Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej men en tredjedels bov skulle jag vilja säga

1. CPU kylaren är "felmonterad" och suger varm luft från ovansidan av första GPUn.
Lösning: Köp fästet som tipsades om i tråden så att den kan monteras rätt
Effekt: CPUn kommer att ta kall luft från framsidan av chassit och blåsa ut den direkt ut via bakre fläkten = naturligt luftflöde

2. Sidofläkten suger ut luft ur chassit istället för in, bottenfläkt saknas
Lösning: Byt plats på sidofläkten, köp en ny bottenfläkt
Effekt: Bottenfläkten kommer ge undre grafikkortet sval luft. Sidofläkten kommer ge båda korten kall luft. Främre fläkten skall mata övre kortet med kall luft

3. PSUn är felmonterad, dvs upp-och-ner
Lösning: Montera den rätt
Effekt: PSUn kommer sluta konkurrera med sidofläkten och undre kortets luftintag (som det ser ut just nu) och bara ta kall luft underifrån och skicka ut den där bak

Jag bugar och tackar flera ggr om! Återkommer när jag fixat till allt detta!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nej men en tredjedels bov skulle jag vilja säga

1. CPU kylaren är "felmonterad" och suger varm luft från ovansidan av första GPUn.
Lösning: Köp fästet som tipsades om i tråden så att den kan monteras rätt
Effekt: CPUn kommer att ta kall luft från framsidan av chassit och blåsa ut den direkt ut via bakre fläkten = naturligt luftflöde

2. Sidofläkten suger ut luft ur chassit istället för in, bottenfläkt saknas
Lösning: Byt plats på sidofläkten, köp en ny bottenfläkt
Effekt: Bottenfläkten kommer ge undre grafikkortet sval luft. Sidofläkten kommer ge båda korten kall luft. Främre fläkten skall mata övre kortet med kall luft

3. PSUn är felmonterad, dvs upp-och-ner
Lösning: Montera den rätt
Effekt: PSUn kommer sluta konkurrera med sidofläkten och undre kortets luftintag (som det ser ut just nu) och bara ta kall luft underifrån och skicka ut den där bak

Håller med föregående talare...kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag bugar och tackar flera ggr om! Återkommer när jag fixat till allt detta!

Lycka till

Skrivet av Surgubben:

Håller med föregående talare...kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej men en tredjedels bov skulle jag vilja säga

1. CPU kylaren är "felmonterad" och suger varm luft från ovansidan av första GPUn.
Lösning: Köp fästet som tipsades om i tråden så att den kan monteras rätt
Effekt: CPUn kommer att ta kall luft från framsidan av chassit och blåsa ut den direkt ut via bakre fläkten = naturligt luftflöde

2. Sidofläkten suger ut luft ur chassit istället för in, bottenfläkt saknas
Lösning: Byt plats på sidofläkten, köp en ny bottenfläkt
Effekt: Bottenfläkten kommer ge undre grafikkortet sval luft. Sidofläkten kommer ge båda korten kall luft. Främre fläkten skall mata övre kortet med kall luft

3. PSUn är felmonterad, dvs upp-och-ner
Lösning: Montera den rätt
Effekt: PSUn kommer sluta konkurrera med sidofläkten och undre kortets luftintag (som det ser ut just nu) och bara ta kall luft underifrån och skicka ut den där bak

Så nu har jag dragit om ett par kablar igen, vänt på nätagget och vänt på fläkten på sidokåpan och jag flyttade även ner hdd'en längst ner så att frontfläkten får fritt blås mot grafikkorten. Nu är det bara monterningskit till cpu fläkten så jag kan vända den och eventuellt ett nytt chassi som behövs

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej men en tredjedels bov skulle jag vilja säga

1. CPU kylaren är "felmonterad" och suger varm luft från ovansidan av första GPUn.
Lösning: Köp fästet som tipsades om i tråden så att den kan monteras rätt
Effekt: CPUn kommer att ta kall luft från framsidan av chassit och blåsa ut den direkt ut via bakre fläkten = naturligt luftflöde

2. Sidofläkten suger ut luft ur chassit istället för in, bottenfläkt saknas
Lösning: Byt plats på sidofläkten, köp en ny bottenfläkt
Effekt: Bottenfläkten kommer ge undre grafikkortet sval luft. Sidofläkten kommer ge båda korten kall luft. Främre fläkten skall mata övre kortet med kall luft

3. PSUn är felmonterad, dvs upp-och-ner
Lösning: Montera den rätt
Effekt: PSUn kommer sluta konkurrera med sidofläkten och undre kortets luftintag (som det ser ut just nu) och bara ta kall luft underifrån och skicka ut den där bak

Kan tillägga att nu när jag gjort ovanstående, vänt på den fläkten och nätagget och dragit om kablar så den främre fläkten har fritt blås mot gpu'erna så är där ingen skillnad på temperaturerna. Så jag plockade av sidan på lådan igen och får köra utan den igen. Då sjönk tempen med ca 10 grader på korten och lite på cpu'n..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

De där fästena finns ju inte i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

De där fästena finns ju inte i lager.

Nä man kan bara få tag på dem via att skicka in en kopia på kvittot på fläkten till noctua, och jag har ju såklart inte det kvar längre för jag tänkte ju att det är bara en fläkt..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nä man kan bara få tag på dem via att skicka in en kopia på kvittot på fläkten till noctua, och jag har ju såklart inte det kvar längre för jag tänkte ju att det är bara en fläkt..

Skulle du kunna dra ner ett program som heter cpu-z alternativt hwinfo och monitorera dina klockfrekvenser samtidigt som du spelar och när det börjar hacka.

Det låter ju som om det endast är CPU:n som slår i taket (en 8350 i 80grader mår ju inte bra) så har du antingen monterat kylaren fel varesig det endast är en dålig montering eller att du kanske inte kom ihåg att byta ut kylpastan.

Sen har jag aldrig haft just den kylaren på en AMD prolle men den kan även vara under dimensionerad.

Börja med att montera om kylaren till din bästa förmåga med ny kylpasta, ifall det är nytt för dig kan du kolla en "how to" på youtube, tänk på att det är viltigt att varken ha för lite eller för mycket kylpasta men ingen alls är värst. Glöm inte att göra kylaren ordentligt ren heller.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nä man kan bara få tag på dem via att skicka in en kopia på kvittot på fläkten till noctua, och jag har ju såklart inte det kvar längre för jag tänkte ju att det är bara en fläkt..

Skulle du kunna dra ner ett program som heter cpu-z alternativt hwinfo och monitorera dina klockfrekvenser samtidigt som du spelar och när det börjar hacka.

Det låter ju som om det endast är CPU:n som slår i taket (en 8350 i 80grader mår ju inte bra) så har du antingen monterat kylaren fel varesig det endast är en dålig montering eller att du kanske inte kom ihåg att byta ut kylpastan.

Sen har jag aldrig haft just den kylaren på en AMD prolle men den kan även vara under dimensionerad.

Börja med att montera om kylaren till din bästa förmåga med ny kylpasta, ifall det är nytt för dig kan du kolla en "how to" på youtube, tänk på att det är viltigt att varken ha för lite eller för mycket kylpasta men ingen alls är värst. Glöm inte att göra kylaren ordentligt ren heller.

Sen är ju ett nytt chassi för bättre luftflöde en annan sak som har tagits upp, det behöver dessutom inte kosta speciellt mycket för ett dugligt chassi, t.ex. Fractal Core 3000 som i min mening inte ser alldeles för tokigt ut heller:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Skulle du kunna dra ner ett program som heter cpu-z alternativt hwinfo och monitorera dina klockfrekvenser samtidigt som du spelar och när det börjar hacka.

Det låter ju som om det endast är CPU:n som slår i taket (en 8350 i 80grader mår ju inte bra) så har du antingen monterat kylaren fel varesig det endast är en dålig montering eller att du kanske inte kom ihåg att byta ut kylpastan.

Sen har jag aldrig haft just den kylaren på en AMD prolle men den kan även vara under dimensionerad.

Börja med att montera om kylaren till din bästa förmåga med ny kylpasta, ifall det är nytt för dig kan du kolla en "how to" på youtube, tänk på att det är viltigt att varken ha för lite eller för mycket kylpasta men ingen alls är värst. Glöm inte att göra kylaren ordentligt ren heller.

Sen är ju ett nytt chassi för bättre luftflöde en annan sak som har tagits upp, det behöver dessutom inte kosta speciellt mycket för ett dugligt chassi, t.ex. Fractal Core 3000 som i min mening inte ser alldeles för tokigt ut heller:)

När jag plockade ner den och rengjorde den idag så bytade jag även kylpasta och rengjorde med aceton för att få bort eventuellt fett från fingrar och den gamla kylpastan. Och var väldigt noggrann när jag satte på kylaren igen, gjorde till och med detta 3 ggr bara för att se så det blev ordentligt gjort.

Och sen går kylaren inte att montera direkt fel för den sitter bara med 2 skruvar och kylaren är spegelvänd så det kvittar vilket håll jag sätter den på. Och kylpastan, jag la en klick i mitten motsvarande ett riskorn/ en ärta i mitten, och pressade ner kylaren utan att dra upp den så att det kom luft under. Detta var jag noggrann med!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Skulle du kunna dra ner ett program som heter cpu-z alternativt hwinfo och monitorera dina klockfrekvenser samtidigt som du spelar och när det börjar hacka.

Det låter ju som om det endast är CPU:n som slår i taket (en 8350 i 80grader mår ju inte bra) så har du antingen monterat kylaren fel varesig det endast är en dålig montering eller att du kanske inte kom ihåg att byta ut kylpastan.

Sen har jag aldrig haft just den kylaren på en AMD prolle men den kan även vara under dimensionerad.

Börja med att montera om kylaren till din bästa förmåga med ny kylpasta, ifall det är nytt för dig kan du kolla en "how to" på youtube, tänk på att det är viltigt att varken ha för lite eller för mycket kylpasta men ingen alls är värst. Glöm inte att göra kylaren ordentligt ren heller.

Sen är ju ett nytt chassi för bättre luftflöde en annan sak som har tagits upp, det behöver dessutom inte kosta speciellt mycket för ett dugligt chassi, t.ex. Fractal Core 3000 som i min mening inte ser alldeles för tokigt ut heller:)

Och cpu-z har jag sen tidigare. Hur skulle jag göra med det?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Anledningen att CPU blir så varm är troligen för att dina grafikkkort inte har referenskylare, och därmed blåser in varmluft in i chassit. Detta medför att all varmluft från 2st kort går rakt in i kylaren, vilket gör att den överhettar. När du tar av sidoplåten så kommer den mesta varma luften att gå ut genom sidan istället.

Som sagts tidigare så skulle ett annat chassi fungera, kanske skulle vara bäst med ett chassi där moderkortet sitter "uppochner" istället, då får du CPU kylaren under grafikkkorten istället.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/fractal-design-core-3000-usb-30/779406

fractal design gör bra grejer. billigt o rymligt chassi o arbeta i. har Fractal design core mini för matx, den e en dröm att jobba inuti.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

du kan montera den så att den drar från höger o sprutar åt vänster...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Anledningen att CPU blir så varm är troligen för att dina grafikkkort inte har referenskylare, och därmed blåser in varmluft in i chassit. Detta medför att all varmluft från 2st kort går rakt in i kylaren, vilket gör att den överhettar. När du tar av sidoplåten så kommer den mesta varma luften att gå ut genom sidan istället.

Som sagts tidigare så skulle ett annat chassi fungera, kanske skulle vara bäst med ett chassi där moderkortet sitter "uppochner" istället, då får du CPU kylaren under grafikkkorten istället.

Detta är en bild på när jag snabbt tabbade ner BF4, nu är det lite lite svalare för att inte sidan sitter på på datorn.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

du kan montera den så att den drar från höger o sprutar åt vänster...

Snälla läs tidigare poster..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Snälla läs tidigare poster..

AMD brukar väl ha högre volt men 1.52 är väl ändå extremt mycket för en cpu? och ett litet tips ska du köra majoriteten av dina fläktar som insug så vill du ha damm filter om det inte redan finns på chassit. Men ja jag hade nog tagit och sänkt vcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Kan tillägga att nu när jag gjort ovanstående, vänt på den fläkten och nätagget och dragit om kablar så den främre fläkten har fritt blås mot gpu'erna så är där ingen skillnad på temperaturerna. Så jag plockade av sidan på lådan igen och får köra utan den igen. Då sjönk tempen med ca 10 grader på korten och lite på cpu'n..

Ingen skillnad? Det var ett bottennapp som heter duga :/

Låter som ett bättre chassis kanske är lösningen trots allt? Ett HAF-X eller Define R4?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

AMD brukar väl ha högre volt men 1.52 är väl ändå extremt mycket för en cpu? och ett litet tips ska du köra majoriteten av dina fläktar som insug så vill du ha damm filter om det inte redan finns på chassit. Men ja jag hade nog tagit och sänkt vcore

Saken är att den hoppar fram och tillbaka. Ska se om ja kan spela in det och länka det.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

AMD brukar väl ha högre volt men 1.52 är väl ändå extremt mycket för en cpu? och ett litet tips ska du köra majoriteten av dina fläktar som insug så vill du ha damm filter om det inte redan finns på chassit. Men ja jag hade nog tagit och sänkt vcore

https://www.youtube.com/watch?v=1nlFCGKnXpk&feature=youtu.be

Så kolla på det klippet!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Nu är sidan av och nu när jag spelade klart en runda BF kolla de jag snabbt igen, cpu 72 grader och korten 67 resp 63 grader.. Med öppen låda..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nu är sidan av och nu när jag spelade klart en runda BF kolla de jag snabbt igen, cpu 72 grader och korten 67 resp 63 grader.. Med öppen låda..

Du har vcore inställt på auto eller offset i alla fall med tanke på att volten går ner och upp, finns väl något som heter adaptive på nyare moderkort, ingen anning hur den funkar då jag har ett äldre moderkort, men 1.42-1.52 är top vilket ändå känns rätt högt, om du kollar i bios och ställer in allt manuellt då? det borde dra ner temperaturerna ganska bra,

som jag kör allt mitt på default/lägsta värde innan sakerna går över till auto, och allt jag har höjt är VTT/IMC och vcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du har vcore inställt på auto eller offset i alla fall med tanke på att volten går ner och upp, finns väl något som heter adaptive på nyare moderkort, ingen anning hur den funkar då jag har ett äldre moderkort, men 1.42-1.52 är top vilket ändå känns rätt högt, om du kollar i bios och ställer in allt manuellt då? det borde dra ner temperaturerna ganska bra,

som jag kör allt mitt på default/lägsta värde innan sakerna går över till auto, och allt jag har höjt är VTT/IMC och vcore

Men om ja ska köra manuellt, ska ja göra samma sak till grafikkorten eller de ska stå på auto? Och sen vilken volt ska ja köra på? Eller de e bara o googla vad en 8350 ska ligga på default?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Men om ja ska köra manuellt, ska ja göra samma sak till grafikkorten eller de ska stå på auto? Och sen vilken volt ska ja köra på? Eller de e bara o googla vad en 8350 ska ligga på default?

Var lite otydlig i morse kanske, började bli sent så fick skynda mig.

Du vill använda offset eller adaptive för att cpun ska klocka ner sig för att spara ström vid idle, vilken av dem här två som funkar bäst på nyare moderkort/cpu vet jag inte så blir att läsa lite där.

Men jag använder offset på mitt 5 åriga moderkort med "+" och sen klickat mig upp så den använder 1.12v vid full belastning och detta gör min i7'a blir stabil på 3.5ghz utan HT. Och googlar jag min cpu så använder folk sig av 1.20-1.30vcore för en 3.6ghz med HT, jag behöver bara ha 1.18vcore för 3.6Ghz med HT, så visst du kan googla och kolla på vilken volt andra kör på och börja på den lägsta av dem, det kan vara att du behöver mindre eller mer alla cpuer kräver olika, grafikorten vet jag inte heller vilket som blir bäst, men du vill troligen ha så lite volt där också utan att dem blir ostabila dels blir det ju så klart mindre värme och sen håller det lite längre.

Så länge inte saker står på auto i bios så lär du nog se en stor skillnad på temperaturerna

Permalänk
Medlem

Ang volt på 8350 så känns ju 1.40 - 1.45 tillräckligt för 4GHz, testa sänka lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Ang volt på 8350 så känns ju 1.40 - 1.45 tillräckligt för 4GHz, testa sänka lite

Skrivet av Exeo:

Var lite otydlig i morse kanske, började bli sent så fick skynda mig.

Du vill använda offset eller adaptive för att cpun ska klocka ner sig för att spara ström vid idle, vilken av dem här två som funkar bäst på nyare moderkort/cpu vet jag inte så blir att läsa lite där.

Men jag använder offset på mitt 5 åriga moderkort med "+" och sen klickat mig upp så den använder 1.12v vid full belastning och detta gör min i7'a blir stabil på 3.5ghz utan HT. Och googlar jag min cpu så använder folk sig av 1.20-1.30vcore för en 3.6ghz med HT, jag behöver bara ha 1.18vcore för 3.6Ghz med HT, så visst du kan googla och kolla på vilken volt andra kör på och börja på den lägsta av dem, det kan vara att du behöver mindre eller mer alla cpuer kräver olika, grafikorten vet jag inte heller vilket som blir bäst, men du vill troligen ha så lite volt där också utan att dem blir ostabila dels blir det ju så klart mindre värme och sen håller det lite längre.

Så länge inte saker står på auto i bios så lär du nog se en stor skillnad på temperaturerna

Jag satte auto till disabled och sen slog jag av turboboost som denna processorn har så att vcore skulle va låst till 1.35 istället för 1.425 som den stod på innan. Och vcore under spel låg på 1.35-1.39.

Jag nollställde HWmonitor när jag startade en runda BF4 och här är hur den såg ut när rundan slutade:

screenshot tools

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Snälla läs tidigare poster..

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag satte auto till disabled och sen slog jag av turboboost som denna processorn har så att vcore skulle va låst till 1.35 istället för 1.425 som den stod på innan. Och vcore under spel låg på 1.35-1.39.

Jag nollställde HWmonitor när jag startade en runda BF4 och här är hur den såg ut när rundan slutade:
http://s30.postimg.org/erd266j9t/data_wtf.jpg

screenshot tools

frågar jag med här om du verkligen har kylaren korrekt monterad? så du inte lyckats få dit backplaten fel också så det andra blev fel eller nåt..., värt att dubbelkolla i alla fall. har du möjlighet att ta närbilder på hur den är monterad? samt bild bakifrån moderkorter om chassit har hål för detta på andra chassisidan.

jag kör liksom min 8350 i höga 1.46 vcore med min phanteks kylare och den går 60c cores / 70c sockel i prime95 och prime95 får den ju löjligt mycket varmare änn spel.

Skrivet av Buzz996:

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

börjar också undra om hans kylare är felmonterad eller nånting, med 1.4~ vcore skall den absolut inte gå så varm.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

förstår inte vad som är problemet med dina skruvar. Antingen har du monterat ditt moderkort åt helv*te eller så har du monterar din kylare åt helv*te för jag sökte på google (både ditt moderkort och kylare) och var inga problem med riktningen av kylaren.

Som vi har skrivit tidiagre så GÅR det men då får man ha ett extra monteringskit för att kunna vrida på fläkten 90 grader och detta extra kit följer inte med från början utan man får skicka in en bild eller ngt annat bevis på att man köpt just den fläkten till noctua så skickar de det extra kitet gratis! Allt detta står skrivet i tidigare poster

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Som vi har skrivit tidiagre så GÅR det men då får man ha ett extra monteringskit för att kunna vrida på fläkten 90 grader och detta extra kit följer inte med från början utan man får skicka in en bild eller ngt annat bevis på att man köpt just den fläkten till noctua så skickar de det extra kitet gratis! Allt detta står skrivet i tidigare poster

Kollar man unboxing videos av din kylare så får man ju med ett "AMD Set".. Är det då fel på detta eller har du monterat det fel? Jag monterade här om veckan en NH-D14 från Noctua på ett AM3+ moderkort och det gick finfint att få det att blåsa horisontellt

Edit: Hmm, hittar ingen info om "rätt" AMD set men vissa bilder på google visar den installerad som du har och vissa visar "på rätt sätt" :S

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz