AMD Är inte längre stryk Pojke!! 3000 Mhz .....

Permalänk

Petterk

Jag läste ditt inlägg. Jag förstår din frustration och besvikelse!!!

Jag vet att många har problem med detta kort. Det beror troligtvis på att Nforce 2 chipset har ett helt nytt avancerad arkitektur vilket i sin tur leder till att kort tillverkaren i detta fall Epox har inte haft möjligheter (tidsmässigt) att optimera kortet. Att vara snabb på marknaden som jag ser har resulterat till många brister och kommer att resultera många brister i framtiden . Att vara först är det allt i företagandets värld!!

En sak till lika viktigt är att:

Lägg märke att vi Overklockare utgör 0.02% av världens dator användaren. Detta 0.02% får inte betrakta världen från sitt egen perspektiv. Man tillverkar inte moderkort för att klarar 100% mer än det som ska göra. Jag vill inte försvarar Epox dock de har försökt trotts allt komma med ett kort som entusiaster vill ha. Trotts brister bör detta kort välkommas .

Det borde naturligtvis kul att ha ett moderkort att fungera utan tusen oliks mod dock får vi leva med det scenario som vi har sett hittills när det gäller Amd plattform. ” VILL DU HA PRESTANDA DU BÖR MODDA

Permalänk

HMB

Jag hoppas du får den rätta:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Kanske kan vara värt med en AMD igen i framtiden då. Vore ju najs med lite fetare systembus (533) och Dual DDR. Man vill ju gärna slippa strula med Prometia och allt möjligt hokus pokus för att kunna köra 3ghz.

Detta lär dröja till sep/oct 2003 .

Permalänk

TurboBird

Har du skaffat Prometiea? Eller kör du fortfarande ditt eget lopp?

Permalänk
Medlem

Jojo.. har läst igen tråden, och detta verkar intressant. Jag är som synes också Umeåbo, och har själv letat CPU, har dock aldrig tänkt på EMS. har varit inne på kometen, GoOn, datorhörnan mfl utan att direkt hitta något, men det kanske är värt ett besök på EMS. Någon Prometiea blir det inte , men man borde komma ganska högt med vatten också, enligt vad ni skriver.. ~2.6 ghz ska väl inte vara omöjligt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

undrar hur mkt man kan klocka min xp2800+ till då?

Visa signatur

/D.

Permalänk
Medlem

vad har du för stepping?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Umekami: Om du nu ändå fixar snabbare cpu:er (rätt enkelt verkar det) varför var du då intresserad av min 1700+ aiuga för ett par veckor sedan?
Hade jag varit smart så hade jag sålt den till dig och skaffat en b steppad istället.
Feghet straffar sig.

/T-Fork

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umekami10
TurboBird

Har du skaffat Prometiea? Eller kör du fortfarande ditt eget lopp?

Hehe jag kör mitt eget lilla race :D. Dock har jag fått vika mig nu och en prometeia borde anlända någon gång under nästa vecka. Känts lite tveksamt med den CPUn jag har för tillfället. Under 2,2V är den nämligen inte alls rolig.. kräver 2,3V+ för att prestera ens hyfsat, går som bäst vid ca 2,4V. Inte precis optimalt i en prometeia. Har möjlighet att testa 2 st 1700+ JIUHB till veckan också så med lite tur är någon av dem bra.

Sen väntar jag bara på NF7 rev2 innan det blir DCDDR. Lever det inte upp till förväntningarna får det bli ett 8RDA. Så förhoppningsvis är det lite fart under huven till nästa månad iaf.. Mitt nuvarande Radeon verkar också överklocka ganska bra så blir hårdkörning av 3dm2003 ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umekami10
HMB

Jag hoppas du får den rätta:)

Jo, har jag tur så kan jag få upp cpu:n i omkring 2,7-2,8GHz.... Vore inte helt fel, borde få mina custom made ramflänsar till mitt radeon 9700 pro om inte allt för länge heller, då flyger en socket 370 intel retail fläns på GPU:n. Får se om jag orkar VDD-modda moderkortet oxå... Vore inte helt fel med ~220MHz fsb

Permalänk

TurboBird

Prometiea klarar knappast en belastning över 2.2Vcore med kraftig OC CPU. Vcore kring 2.10 är det optimalt för detta maskin.

Chip-Con har väldigt bra support. Jag fick en Prometiea för ett par månader sedan vilken visade sig vara skadad vid transport. Jag testade den några dagar och upplevade att den inte fungerar som det ska. Kontaktade chip-on och efter ett tag tog de kontakt med mig och sa att dem skickar omedelbart ett nytt. En vecka efter kom en Prometiea vid dör…..

Iwill kommer ut med en SIS 746 chip för AMD nästa månad. Jag tror det kan vara bra kort!!?

Permalänk

HMB

8RDA+ utan VDD mod verkar vara värdelös…
Jag har testat en 1700+ JIUCB vecka 51. Luft kylt kring 2000Mhz och 2350 med Prometiea. Jag tyckte att den inte är speciellt bra. Jag hoppas att 1700+ JIUHB gör bättre job.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Fork
Umekami: Om du nu ändå fixar snabbare cpu:er (rätt enkelt verkar det) varför var du då intresserad av min 1700+ aiuga för ett par veckor sedan?
Hade jag varit smart så hade jag sålt den till dig och skaffat en b steppad istället.
Feghet straffar sig.

/T-Fork

Jag behövde en CPU under den aktuella helgen på grund av en oavslutad test.

Det är sant reflektion .!! Du var inte tillräckligt smart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umekami10
TurboBird

Prometiea klarar knappast en belastning över 2.2Vcore med kraftig OC CPU. Vcore kring 2.10 är det optimalt för detta maskin.

Jepp är precis det som är mitt dilemma :). 2,2Vcore verkar vara en övre gräns även om jag sett 2,3V med prometeia också. Sen klarar ju inte heller nforce2-baserade kort speciellt hög Vcore. 8RDA skulle jag tro steks totalt vid 2,3V+ med tanke att det ofta värmer på ganska bra redan vid ~2V. NF7 går inte ens över 2V då någon skydd slår till man inte lyckats komma runt.
Jag hoppas helt enkelt på en hyfsad 1700+ som klarar någorlunda OC utan allt för hög Vcore. Så får det helt enkelt bli den istället för min 2400+. 2,2V på min 2400+ så kan den kanske klara 2,7GHz i prometeia... knappast mer. Blir det allt för illa får jag ge mig ut på jakt efter en 2100+ :).

Permalänk
Medlem

umekami10
mm, hade inte väntat mig detta vcore problem. Hade bara väntat mig vdd och andra små problem. Jag ska iaf ge brädan en chans nu och ta hem lite resistorer och vridpottar från skolan och testa hur det klarar sig moddat.
Hade väntat mig ett bättre kort från lådan. Får väl hoppas att det fungerar bättre moddat.
8K3A+ höll iaf 2.2V from the box och klara högre fsb än 8RDA+:et det tycker man är dåligt och blir lite sur på men det är väl påväg över och modda det är ju inget komplicerat direkt, men det lär ju ändå inte klocka så bra som ett 8k3a+. Löda på två ställen och skära av förbindelsen till ben 16 till ickretsen sen så borde brädan fungera bättre..
Sen har man ju en lite bättre prolle nu. Min sämre rirga steppade 1800+ dog av okänd anledningen. Fick den tom att boota en checksum error även fast processorn var död. Måste vara en prestation att boota upp en trasig cpu eller? ;p

Önskar att jag hade haft lite mer pengar så jag kan köpa en bättre cpu. Men jag ska väl sätta igång med ett litet bygge istället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umekami10
HMB

8RDA+ utan VDD mod verkar vara värdelös…
Jag har testat en 1700+ JIUCB vecka 51. Luft kylt kring 2000Mhz och 2350 med Prometiea. Jag tyckte att den inte är speciellt bra. Jag hoppas att 1700+ JIUHB gör bättre job.

JIUHB - bäst
JIUGB
JIUCB
AIUHB
AIUGB
AIUCB
AIUAB - sämst

troligen är det en skillnad men inte så stor. jag vet dock inte så mycket om vad vecka 2 har presterat.

P.S. har en likadan påväg till mig

Visa signatur

lagar burken

Permalänk
Avstängd

umekami10
Du skrev att Iwill skulle släppa ett kort med SiS 746kretsen, har du någon info om kortet i övrigt?

Permalänk

Jag har inte något annat information än som står i Iwills hemsidan. Snart kan vi se recensioner på detta kort.

När man studerar bilden på detta kort bli man mycket förvånad att Iwill använder 2 fas strömförsörjning på detta kort. Detta i praktik betyder begränsad Overklockning. Vad sjutton håller man på med…….

http://www.iwill.net/products/ProductDetail.asp?vID=178&CID=9...

Permalänk
Medlem

Beställt en AIUHB 0301 jag också nu, ska kombinera den med ett EPoX 8RDA och 2x256MB TwinMOS PC3200 tänkte jag. Dock blir det endast luftkylning för min del, men jag hoppas på minst 2.3GHz stabilt.

Permalänk
Avstängd

Ser trevligt ut. Synd att dom inte kör med 3 fas då det var guld på xp333. Vi får väll hoppas att detta inte sänker kortet som det blev med KD7 där kt400 sänker det hela.

Permalänk

Mofsetter på dessa kort(2 fas ) bli fruktansvärt värm vid högre Vcore (över 2V). Det är nödvändigt att sätta en fläns så att avleda värme …..

Epox 8K9AI som jag testade detta XP2100+ använder sig också av 2 fas. Det är mitt andra. Första kortet dog just på grund av att en av mofsetter började brinna. Före branden blev nyårsafton inne i burken. Det hördes en real explosion.

EDIT: Jag undrar om vi inte snart få läsa i tidningar med tanke på alla dessa bristfälliga moderkort ...."att Datoranvändaren fick allvarliga brandskador i samband med OC ":D

Permalänk
Avstängd

Finns ju dom som skurit sig på I/O plåtarna så varför inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrashWill
Finns ju dom som skurit sig på I/O plåtarna så varför inte?

Jag pajade handen just när jag av ren nyfikenhet, utforskade hur mycket en skiva i en pajad IBM 60GXP 40GB håller för. Skivorna är gjorda i glas, vilket jag blev smärsamt medveten om. Inga större skador, men ett halvdussin plåster och en halv deciliter blod gick det åt. En halv deciliter blod blir rätt mycket om man sprider ut det i ett mindre kök ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Czar

JIUHB - bäst
JIUGB
JIUCB
AIUHB
AIUGB
AIUCB
AIUAB - sämst

troligen är det en skillnad men inte så stor. jag vet dock inte så mycket om vad vecka 2 har presterat.

P.S. har en likadan påväg till mig

Tror knappast att JIUXX är bättre än AIUXX. AIUXX är samma stepping som 2400+ till 2800+ har. JIUXX finns bara på 2000+ och neråt vad jag vet. Det viktigaste verkar vara de två sista bokstäverna. HB, GB och sist CB i den ordningen. En AIUHB är definivt bätte än en JIUCB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Czar

JIUHB - bäst
JIUGB
JIUCB
AIUHB
AIUGB
AIUCB
AIUAB - sämst

troligen är det en skillnad men inte så stor. jag vet dock inte så mycket om vad vecka 2 har presterat.

P.S. har en likadan påväg till mig

nja detta stämer inte så bra..

Xp 2100+

AIUIB - Troligen snart på gång o den borde klocka bäst.(finns ej att köpa än, om man inte har flytt o hittar den någon stans)
AIUHB - Bäst än så länge
AIUGB
AIUCB
AIUAB - (Finns få tester på denna, så den e lite svår att placera)

Xp 1700+

JIUHB - Bäst
JIUGB
JIUCB

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Dom första AXXXX steppade lowend prollarna vad tydligen ES som dom skickat ut till större hårdvarusidor.

Permalänk
Medlem

Ok, har en xp1700+ JIUHB 0302 VPAW framför mig, ska installera den efter maten, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Vart ser man om det är en AIUHB man köper? ska köpa dator snart och amn vill ju ha det bästa:)

Visa signatur

How peculiar

Permalänk

Jag fick ett nytt 8RDA+ härom dag efter att jag hade fått ett trasig kort för några veckor sedan.

Jag har kört detta kort utan någon modifikation några dagar och jag kan säga att kom inget vart. Högsta FSB var kring 203 och moderkortet stängdes av när Vcore överskred 1.95V.

Nu har jag modifierat en hel del bl.a. VDD upp till 1.96v ,Kapat bort pin nr 16 från voltage regulator IRU3055 , satt flänsar på samtliga MOSFETS and slutligen ett kraftig fläns på NB.

Den enda Mod som kvarstår är Vddr som kommer att göras den närmaste dagar när jag har lekt lite med detta …….

Detta kort påminner lite om XP333 .Man måste göra ena och andra saker för att få fram den verkliga ”essensen” från det här kortet.

XP 2100+ AIUHB0301 MPMW (Green)
EPOX 8RDA+
2X256MB TwinMos PC 3200 with TMD7608F8E50B chip
HD :IMB 30GIG-7200
VGA matrox 4MB pci
PS:Antec 400W (403 serie)
Cooling: Prometiea
Win 2000 pro
Vddr: 2.9v
VDD :1.96V
Vcore:2.2V
Memory timing:7-3-2-2
CPU aggressiv

Permalänk
Avstängd

shit vad sugen man blir på en ny prolle...tyvärr har jag inte råd nu :c men jag kommer ikapp sen

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]