Asus G750JX eller Thor lorride hur stor är skillnaden?

Permalänk

Asus G750JX eller Thor lorride hur stor är skillnaden?

Thor lorride 12.500 kr
Alla specs
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2042103
Pris osv
http://cdon.se/hemelektronik/thor/thor-lorride-intel-core-i7-...

Asus 15.000
Alla specs
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1953846
Pris osv
http://www.komplett.se/asus-g750jx-173-full-hd/795050#!tab:ex...

Hur stor skillnad är de på dessa, jag kan se att de är större ssd, lite bättre processor, bättre högtalarsystem och att asus har en thunderbolt port.
Vad är thunderbolt port aldrig hörtalas om? är de några andra skillnader som är värt att tänka på?
Är asus datorn mycket bättre än thor datorn? är den 2500kr bättre? Vilken borde jag satsa på?
All hjälp uppskattas och alla råd tas emot varmt!
Mvh
Jocke

Permalänk

Bump! Skulle verkligen behöva lite råd kring detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från vad jag ser så verkar du hittat det mesta som skiljer de båda datorerna åt. Processorn är väl marginell skillnad och högtalarna kan jag inte uttala mig om. Om du anser att 120 GB extra SSD är värt 2500 kr ska du väl satsa på Asusen. Thunderbolt är en teknik, USB-isch, som Apple har satsat mycket på. Om du inte har massa thunderbolt produkter redan så har du ingen större nytta av det.

Thor-serien har annars generellt sätt bra byggkvalitet, bra möjligheter till framtida uppgraderingar och ser (i min mening) betydligt bättre ut än Asusen.

Med det sagt skulle jag kört på Thor, framförallt då du får mer prestanda per krona. 120 GB extra SSD behöver du knappt med den mekaniska disken.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Skrivet av RatCat:

Från vad jag ser så verkar du hittat det mesta som skiljer de båda datorerna åt. Processorn är väl marginell skillnad och högtalarna kan jag inte uttala mig om. Om du anser att 120 GB extra SSD är värt 2500 kr ska du väl satsa på Asusen. Thunderbolt är en teknik, USB-isch, som Apple har satsat mycket på. Om du inte har massa thunderbolt produkter redan så har du ingen större nytta av det.

Thor-serien har annars generellt sätt bra byggkvalitet, bra möjligheter till framtida uppgraderingar och ser (i min mening) betydligt bättre ut än Asusen.

Med det sagt skulle jag kört på Thor, framförallt då du får mer prestanda per krona. 120 GB extra SSD behöver du knappt med den mekaniska disken.

Jag är jätte dålig på hur de är med kylning? hur är skillnaderna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Jag är jätte dålig på hur de är med kylning? hur är skillnaderna där?

Clevochassiet i thor har väldigt bra kylning. Köp en msatadisk för 1000 och du har samma ssdkapacitet som den andra

EDIT: såg att de redan hade en msata i. Men det jag skrev tidigare stämmer fortf fast köp en 2,5" istället

Permalänk
Skrivet av addek83:

Clevochassiet i thor har väldigt bra kylning. Köp en msatadisk för 1000 och du har samma ssdkapacitet som den andra

EDIT: såg att de redan hade en msata i. Men det jag skrev tidigare stämmer fortf fast köp en 2,5" istället

Okej så summa sumarum av detta är att de är inte tillräckligt stora skillnader på datorerna för att rättfärdiga 2500kr mera?
Jag kommer och köpa ny dator när jag fått mitt lån godkänt så de blir väl om 4-5 dagar.

De är inga andra skillnader som kan vara värda att se över? typ som att chassiet är bättre i asus kanske? eller kanske till och med tvärtom? Datorerna är ju väldigt lika på dom flera punkter. Men kanske är någon skillnad på vilka moderkort som används?
Men med tanke på vad folk skriver lutar de ju åt att de blir thor datorn

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2083486 (8GB RAM)

Köp denna versionen av G750JX och sätt i en billig 120/128GB SSD om du föredrar ASUS. Du får även den "lite" bättre processorn som går att klocka 200MHz.

Permalänk
Skrivet av Xeroxd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2083486 (8GB RAM)

Köp denna versionen av G750JX och sätt i en billig 120/128GB SSD om du föredrar ASUS. Du får även den "lite" bättre processorn som går att klocka 200MHz.

Nej då lägger jag hellre 2000kr extra för 8gb mer i ram och med 256gb ssd. dock lutar de som sagt mot thor datorn nu. Men de är inte så att jag föredrar asus på något vis utan hade mest att göra med om den datorn var så pass mycket bättre att de var värt 2500kr extra.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst i reviews av Clevodatorerna verkar kylningen lämna en del att önska. Nu vet jag inte exakt vilken modell THOR-datorn är baserad på men jag hittade t.ex. nedanstående test av en Clevo 17" med 770M i. Asus verkar ha bättre kylning än de Clevo jag läst recensioner på iaf.

http://www.notebookcheck.net/Review-One-K73-3N-Clevo-P170SM-N...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket THOR Lorride låter? vet att asus g750 serien är galet tyst men känns som om att man får mer för pengarna med Thor lorride och att man verkar ha mer plats för lagring då det redan sitter en 750gb mekanisk och en msata ssd 128gb i den och det finns en ledig 2.5" plats kvar, Skulle det funka att sätta i en vanlig SSD där eller blir det något konstigt då det redan sitter en Msata ssd?

Tack på förhand för svar.

Permalänk
Testpilot

Förutom specsen på papper, så har ASUS datorn något som klår det mesta;

OTROLIG kylning.

Haft en Asus G53SW, hade en i5.a och ett gtx 460m. Jag kunde överklocka GPU'n runt 180mhz stabilt, maxade ut 88c på GPU - det är sjukt bra för en laptop.
Och som jag fattat det så är ASUS nya datorer inte sämre på kylsningsfronten.
------
Så för 2500kr är det inte bara större SSD/lite snabbare CPU. Utan det är förmodligen den bästa kylning som finns till någon spellaptop idag i sin prestanda-klass.

EDIT: Nu vet ju inte jag exakt för denna generation, det är mycket möjligt att Clevo/MSI/Lenovo har kommit ikapp på kylningsfronten även i spellaptops. Men av tidigare erfarenheter så har ASUS varit oslagbara (kylning och hur tyst datorn är i load). Bara att kolla på senaste swec reviewen av R290X, deras DCII kylare ägde ännu en gång

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förutom specsen på papper, så har ASUS datorn något som klår det mesta;

OTROLIG kylning.

Haft en Asus G53SW, hade en i5.a och ett gtx 460m. Jag kunde överklocka GPU'n runt 180mhz stabilt, maxade ut 88c på GPU - det är sjukt bra för en laptop.
Och som jag fattat det så är ASUS nya datorer inte sämre på kylsningsfronten.
------
Så för 2500kr är det inte bara större SSD/lite snabbare CPU. Utan det är förmodligen den bästa kylning som finns till någon spellaptop idag i sin prestanda-klass.

EDIT: Nu vet ju inte jag exakt för denna generation, det är mycket möjligt att Clevo/MSI/Lenovo har kommit ikapp på kylningsfronten även i spellaptops. Men av tidigare erfarenheter så har ASUS varit oslagbara (kylning och hur tyst datorn är i load). Bara att kolla på senaste swec reviewen av R290X, deras DCII kylare ägde ännu en gång

Tack för det snabba svaret. Tänkte mest ha datorn när jag jobbar natt så att den är tyst är bara ett stort plus sen måste ju kylningen innebär att den inte brinner upp lika fort men den största nackdelen jag ser med asus g750 serien är att det var lite jobbigt att komma åt fläktarna vid behov av rengöring.. Det blir en Asus G750jx för min del.

Permalänk
Medlem

Har precis unboxat min Asus G750 (som förvisso är en JH) men det är två FETA fläktar man hör dem svagt när spinner som en katt...

Har allvarligt talat svårt att se någon bärbar dator som skulle kunna ha bättre kylning än det här stealth planet.

Tyvärr installerar Mjukvara nu så jag kan inte köra några tester. Har du några frågor om ASUS:en. Hit me!

Vad jag funderar på. Man kan köra datorn utan batteri. (blev så exalterad att jag gömde sett i det när jag villa starta datorn ):D Kan det spara batteriet att inte använda det? Det var en trevlig överraskning...som jag insåg när jag kört en stund utan...

Ett kanontips är att köpa en 16 GB sticka och installera Asus Backtracker innan du gör någonting på datorn. Därefter gör du en backup till stickan och lägger på säkert ställe. så kan du börja om på ny clean kula om något skulle skita sig.

Permalänk
Medlem

Asusen har tunn plast ovanpå. Om du stänger locket och trycker lita ovanpå så känns det tunt och sviktar mycket? Skärmen tycker jag känns allmänt dåligt gjord. Intrycket jag har fått är att det känns lite undermålig kvalite på Asus datorerna men dom kanske har löst det, var ett tag sedan jag klämde på en.

Men jag är ju van med macbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Asusen har tunn plast ovanpå. Om du stänger locket och trycker lita ovanpå så känns det tunt och sviktar mycket? Skärmen tycker jag känns allmänt dåligt gjord. Intrycket jag har fått är att det känns lite undermålig kvalite på Asus datorerna men dom kanske har löst det, var ett tag sedan jag klämde på en.

Men jag är ju van med macbook

Ja, så är det. Men brukar du sitta och trycka på baksidan av skärmen :D. Macbook har ju grym skärm och lite mer still men saknar den riktiga kraften som ASUS:en har...MacBook är som en Volvo medan Asusen är som en Ferrari. Undermålig kvalitet skulle jag inte säga...Gillar båda, men självklart hinner inte macbooken med vid spel eller grafikrävande uppgifter med sitt onödigt höga pris för en standard/budget GPU En annan sak är ju värme-problemet hos macBooks. Är ju som ett kokt ägg efter lite spelande eller andra tunga saker. Frågan är vad om är kvalitet i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Ja, så är det. Men brukar du sitta och trycka på baksidan av skärmen :D. Macbook har ju grym skärm och lite mer still men saknar den riktiga kraften som ASUS:en har...MacBook är som en Volvo medan Asusen är som en Ferrari. Undermålig kvalitet skulle jag inte säga...Gillar båda, men självklart hinner inte macbooken med vid spel eller grafikrävande uppgifter med sitt onödigt höga pris för en standard/budget GPU En annan sak är ju värme-problemet hos macBooks. Är ju som ett kokt ägg efter lite spelande eller andra tunga saker. Frågan är vad om är kvalitet i slutändan!

Jag snackar om byggkvaliten och inte prestanda, för krävande program har jag ju min spelburk till sånt. Lyfter man upp asusen känns det ju som att man ska trycka tummarna igenom datorn. nä helhets intrycket jag fått av egen erfarenhet är att det känns billigt, plastigt och dålig byggkvalitet. Har en 7 år gammal dell som faktiskt känns gedigen mot asusen, min personliga åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag snackar om byggkvaliten och inte prestanda, för krävande program har jag ju min spelburk till sånt. Lyfter man upp asusen känns det ju som att man ska trycka tummarna igenom datorn. nä helhets intrycket jag fått av egen erfarenhet är att det känns billigt, plastigt och dålig byggkvalitet. Har en 7 år gammal dell som faktiskt känns gedigen mot asusen, min personliga åsikt

Ja, vi har ju alla olika krav på vad som är kvalitet. smaken är som baken...delad. Tycker du hittar på ett icke problem. Har sonys, levono, macbook och nu och nu också en Asus där man kan dricka in baksida på skärmen lite :D. Alla har sin styrkor och svagheter. Ingen är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Tycker du hittar på ett icke problem.

Ja.. Nu är ju taskig byggkvalitet knappast ett icke-problem för själva upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIIN:

Ja.. Nu är ju taskig byggkvalitet knappast ett icke-problem för själva upplevelsen.

Skulle inte kalla det taskig byggkvalitet utan att de är designade så, skärmen sitter inte löst och du märker inte av det. De är intedesigade som en status prus utan att prestera. Ser värmeproblemet hos macbooks och många andra laptops som ett bra mycket allvarligare problem för upplevelsen, Eller att de inte klarar av spel eller krävande arbetsuppgifter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Skulle inte kalla det taskg bygg kvalitet. Ser värmeproblemet hos macbooks och många andra laptops som ett bra mycket allvarligare problem för upplevelsen.

Nej, jag skulle då inte heller kalla det för taskg bygg kvalitet. Sedan om du anser att macbooks och många andra laptops har bristande kylning och därav ger en sämre upplevelse finner jag inte så relevant relativt om asus har bristande byggkvalitet.

Har själv en Asus N56VZ som jag använder dagligen och är mycket nöjd med. Förstår precis vad som tidigare nämnts i tråden att det känns som att fingrarna skall gå igenom skärmen, men det är då inget jag tänker på för mycket. Däremot är det en helt annan upplevelse att sitta vid, exempelvis, en macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIIN:

Nej, jag skulle då inte heller kalla det för taskg bygg kvalitet. Sedan om du anser att macbooks och många andra laptops har bristande kylning och därav ger en sämre upplevelse finner jag inte så relevant relativt om asus har bristande byggkvalitet.

Har själv en Asus N56VZ som jag använder dagligen och är mycket nöjd med. Förstår precis vad som tidigare nämnts i tråden att det känns som att fingrarna skall gå igenom skärmen, men det är då inget jag tänker på för mycket. Däremot är det en helt annan upplevelse att sitta vid, exempelvis, en macbook.

ok, vi har olika synpunkter på vad som är viktigt för en gaminglaptop och vi har båda asus and macbooks antar jag så. Lets agree to disagree

Nu ska jag lira lite battlefield 4 på ultra...

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

ok, vi har olika synpunkter på vad som är viktigt för en gaminglaptop och vi har båda asus and macbooks antar jag så. Lets agree to disagree

Nu ska jag lira lite battlefield 4 på ultra...

Trevligt att du är nöjd med din nya dator!
Men ni har båda hamnat lite off topic nu va?

Jag har i alla fall fått min nya dator och den är riktigt shysst! Kanon nöjd! hade lite problem med spel kvaliten till en början tills jag märkte att inställningarna var att datorn valde automatiskt mellan intern grafik och nvida GPU när jag ändrade det har den fungerat Perfekt!
Än så länge bara spelat LOL och CS:GO men ska skaffa lite flera spel!
Ända jag är lite si så där nöjd med är SSD storleken för man vill ju trots allt ha 20-30% ledigt på en hårddisk för att den ska fungera bra! och den är redan nere på 40gb kvar. Så måste skaffa en till om jag vill köra spel på en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Trevligt att du är nöjd med din nya dator!
Men ni har båda hamnat lite off topic nu va?

Jag har i alla fall fått min nya dator och den är riktigt shysst! Kanon nöjd! hade lite problem med spel kvaliten till en början tills jag märkte att inställningarna var att datorn valde automatiskt mellan intern grafik och nvida GPU när jag ändrade det har den fungerat Perfekt!
Än så länge bara spelat LOL och CS:GO men ska skaffa lite flera spel!
Ända jag är lite si så där nöjd med är SSD storleken för man vill ju trots allt ha 20-30% ledigt på en hårddisk för att den ska fungera bra! och den är redan nere på 40gb kvar. Så måste skaffa en till om jag vill köra spel på en SSD

Vilken blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vilken blev det?

Måste blivitt Thor eftersom Asus:en inte kan slå av GPU:n (==gaming killer machine! )

Permalänk
Skrivet av YEAHYEAH:

Måste blivitt Thor eftersom Asus:en inte kan slå av GPU:n (==gaming killer machine! )

Lol? skojar du? de är en mjukvara som väljer vad som används till grafik... så har väldigt svårt att tro att man inte skulle kunna slå av GPU:n... och om fallet är så att man inte kan det så vore de grymt dåligt skulle jag vilja säga... eftersom du kan man inte välja att köra Intregerad där de behövs och spara på grafikkortet.... men ja de var en Thor lorride jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Lol? skojar du? de är en mjukvara som väljer vad som används till grafik... så har väldigt svårt att tro att man inte skulle kunna slå av GPU:n... och om fallet är så att man inte kan det så vore de grymt dåligt skulle jag vilja säga... eftersom du kan man inte välja att köra Intregerad där de behövs och spara på grafikkortet.... men ja de var en Thor lorride jag köpte.

Jag skojar inte. Så är det en viktig feature för dig så är det ju kanon att du valde Thor:en.

Spara grafikkortet? till vadå? Det är gaming laptop du köpt. Maxa inställningarna och kör

Då tycker jag det är bättre feature på Asusen att det går att köra utan batteri så du bara behöver ha batteriet I när du verkligen tänkt använda det.

Kör så det ryker och hoppas du är och förblir nöjd med ditt val!