Permalänk
Medlem

Ny speldator, <10k

Hejsan!

Tydligen har mitt gamla konto försvunnit, märkligt.. Menmen, jag ska nu köpa nu dator! Budgeten är max 10k men ska helst ligga runt 8000.

Har dels kollat på kompletts färdiga paket för 8295:-
http://www.komplett.se/pc-i-delar-core-i5-4670kgtx760/793073

Och dels uppgraderat med i7a och gtx770 istället:
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13438...

Nu är frågan, är det värt uppgraderingen? Och ser paketet hyffsat ut annars? Behöver ej OS, har en extra HDD och dvdläsare hemma.

Tacksam för svar!

/Moe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moeses:

Nu är frågan, är det värt uppgraderingen?

Detta är ooooeerhört subjektivt. Personligen skulle jag säga att det inte är värt det, men många andra lär säga något helt annat.
Motivera gärna valet av att vilja uppgradera 4670k:n till en 4770k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubens:

Detta är ooooeerhört subjektivt. Personligen skulle jag säga att det inte är värt det, men många andra lär säga något helt annat.
Motivera gärna valet av att vilja uppgradera 4670k:n till en 4770k.

Känns bättre! Nä jag vet ej, jag är nog på samma spår som du men sen vill jag alltid ha bättre om det finns..
Men grafikkortet känns kanske vettigare att uppgradera i alla fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

detta är något som jag tänkt att bygga
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6435446/speldator

den har endå ganska kraftiga delar så det borde nog klara i prinsip allt

Permalänk
Medlem

En i7 kommer inte att göra dig gladare än en i5 om du inte använder mer än 4 kärnor, eftersom det i stort sett inte är mycket skillnad på dem förutom hyperthreadingen.
1000 kronor? inte värt det med den budgeten.

Skaffa en hårddisk eller ett Z87-A moderkort, om du nu inte har en hårddisk och gillar MSIs lite högre felfrekvens, sämre kundservice och (jag tycker) mer svårhanterliga drivrutiner i den prisklassen.

Angående chassit, det är helt klart i topp-segmentet, men det gör upp en stor del av budgeten, om du inte tycker att just det chassit är ''the shit'' (som jag själv faktiskt tycker) så finns bra alternativ (Corsair Carbide 200R) för 300kr mindre.

SSDn var ju svindyr, och en SSDnow är inte direkt kvalitetsinriktad, Samsungs 840 är stabilare, snabbare och kostar 850 kronor ungefär.

Om ultra 60+ fps inte är så viktigt för dig i de absolut nyaste spelen så rekommenderar jag att gå ner till lägre budget igen, ett 760, i5 4670k, 8gb ram etc fungerar utmärkt i åtm. high i de nya spelen, samt ultra på de som inte är ''the shit''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

En i7 kommer inte att göra dig gladare än en i5 om du inte använder mer än 4 kärnor, eftersom det i stort sett inte är mycket skillnad på dem förutom hyperthreadingen.
1000 kronor? inte värt det med den budgeten.

Skaffa en hårddisk eller ett Z87-A moderkort, om du nu inte har en hårddisk och gillar MSIs lite högre felfrekvens, sämre kundservice och (jag tycker) mer svårhanterliga drivrutiner i den prisklassen.

Angående chassit, det är helt klart i topp-segmentet, men det gör upp en stor del av budgeten, om du inte tycker att just det chassit är ''the shit'' (som jag själv faktiskt tycker) så finns bra alternativ (Corsair Carbide 200R) för 300kr mindre.

SSDn var ju svindyr, och en SSDnow är inte direkt kvalitetsinriktad, Samsungs 840 är stabilare, snabbare och kostar 850 kronor ungefär.

Om ultra 60+ fps inte är så viktigt för dig i de absolut nyaste spelen så rekommenderar jag att gå ner till lägre budget igen, ett 760, i5 4670k, 8gb ram etc fungerar utmärkt i åtm. high i de nya spelen, samt ultra på de som inte är ''the shit''

Något i stil med detta då? Hade kanske funkat?
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13548...

Men jag har svårt att motivera mig att inte köpa detta paket istället:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-w...

Vad säger ni? Hur kommer datorn ovan att lira jämfört med den för 12k?

Permalänk
Medlem

Bumpar! Snälla hjälp mig motivera ett val av de 2 (eller liknande) ovan!

Permalänk
Avstängd

valet är väl ganska självklart?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

valet är väl ganska självklart?

Om det är stor prestandaökning ja, men är inte sugen på att gå äver 10k om det ej är starkt motiverat.

Permalänk
Medlem

4770k är svår att motivera på ett logiskt plan till en gamer med ett grafikkort. jag köpte en fast jag visste att det var slöseri med pengar för att jag hade råd och ville ha den men jag kan inte motivera det hela på ett bra sätt. mitt gtx 770 funkar bra på 1920x1080. spelar bf4 på ultra om det hjälper dig.

jag skulle inte köpa något av de 2 förslagen i #6 som de är nu. båda har en oerhörd brist på utrymme, du borde lägga till en hårddisk på åtminstone 1tb.

16gb ram och en 4770k kommer inte göra någon större skillnad (ingen alls i de flesta fallen) när det gäller fps. 770 till 780 gör en stor skillnad. det kan vara värt det att köpa den dyrare ändå eftersom att priset om alla delarna plockas löst på webhallen blir 13 000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moeses:

Om det är stor prestandaökning ja, men är inte sugen på att gå äver 10k om det ej är starkt motiverat.

Bättre processor
dubbla minnesmängden
Bättre grafikkort
Starkare nätdel

Ska jag fortsätta?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

4770k är svår att motivera på ett logiskt plan till en gamer med ett grafikkort. jag köpte en fast jag visste att det var slöseri med pengar för att jag hade råd och ville ha den men jag kan inte motivera det hela på ett bra sätt. mitt gtx 770 funkar bra på 1920x1080. spelar bf4 på ultra om det hjälper dig.

jag skulle inte köpa något av de 2 förslagen i #6 som de är nu. båda har en oerhörd brist på utrymme, du borde lägga till en hårddisk på åtminstone 1tb.

16gb ram och en 4770k kommer inte göra någon större skillnad (ingen alls i de flesta fallen) när det gäller fps. 770 till 780 gör en stor skillnad. det kan vara värt det att köpa den dyrare ändå eftersom att priset om alla delarna plockas löst på webhallen blir 13 000kr.

Tack för ett vettigt svar! Jag har hårddisk liggande, glömde jag skriva i första inlägget.. Men ja, jag kan ju komma loss med en i5:a och 16gb minne + ett gtx780 för ~10,5k. Så står i valet och kvalet om man ska spara den dryga tusenlappen eller om det är värt 12k för det andra systemt. Det är ju som sagt ett riktigt schysst pris

Permalänk
Medlem

Såg att de hade kampanj på GTX780 hos iNet så beställde ett sånt för 3990. Blir i5/8GB med det så landar jag under 10k, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moeses:

Såg att de hade kampanj på GTX780 hos iNet så beställde ett sånt för 3990. Blir i5/8GB med det så landar jag under 10k, tack för hjälpen!

Och fick precis loss en i7a för 1685:- så jag är klar med vad jag ska köpa! Tackar, mod kan låsa/ta bort tråden!