Boxer och Teracom testsänder 4K Ultra HD i marknätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har iallafall svårt att se TV som framtiden. Jag vill inte bli skedmatad med program som jag inte är intresserad av. Jag slängde ut vanlig TV för över tio år sedan.

Jag har tyckt samma sak med, också i över tio år. Men det verkar bara rulla på. TV är något som man tydligen inte kan leva utan, och erkänner man som jag att man inte har någon TV så är man konstig tydligen. Vad 17 ska man med gammal stenålders TV där man måste passa nåt schema någon annan hittat på när det mesta jag är intresserad av finns i 1080p via Youtube/Netflix/HBO etc när jag vill? Folk är märkliga.

Tydligare så.
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Bättre lägga ner all marksänd TV och bara ha de absolut mini (svt å company) som folk kräver (resten kan gå över satellit) i 720P och leverera data över dessa frekvenser istället. Då kanske hela Sverige kan nås av riktigt snabbt Internet och kanske även då kan operatörerna erbjuda fridata. Jag har iallafall svårt att se TV som framtiden. Jag vill inte bli skedmatad med program som jag inte är intresserad av. Jag slängde ut vanlig TV för över tio år sedan.

Skrivet av Pholostan:

Jag har tyckt samma sak med, också i över tio år. Men det verkar bara rulla på. TV är något som man tydligen inte kan leva utan, och erkänner man som jag att man inte har någon TV så är man konstig tydligen. Vad 17 ska man med gammal stenålders TV där man måste passa nåt schema nån hittat på när det mesta jag är intresserad av finns i 1080p via Youtube/Netflix/HBO etc? Folk är märkliga.

Håller inte med. Tv är ett fantastiskt media där du kan få se saker du inte visste fanns. Saker som du själv aldrig skulle letat efter på nätet.
Jag gillar att kolla in Rapport och Västnytt, men det innebär inte att jag väljer bort BBC news, CNN eller al jazeera via nätet.
De filmer jag vill se hittar jag ändå. Just det att matas med något som man inte visste fanns är rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Håller inte med. Tv är ett fantastiskt media där du kan få se saker du inte visste fanns. Saker som du själv aldrig skulle letat efter på nätet.
Jag gillar att kolla in Rapport och Västnytt, men det innebär inte att jag väljer bort BBC news, CNN eller al jazeera via nätet.
De filmer jag vill se hittar jag ändå. Just det att matas med något som man inte visste fanns är rätt bra.

Ja, folk tittar på saker de inte visste fanns och egentligen inte heller vill se...bara för att det visas

Repriser på gamla serier, horribel reality tv mm

Permalänk

Men det borde väl gå att köra nån sorts broadcast-teknik och bara använda mobilnät till TV-sändningar? Hemma använder man det vanliga bredbandet. Vanliga sändningar i en tablå kan ju finnas kvar och sändas via SVT Play, precis som i dagsläget. De som vill titta i efterhand kan göra det om de vill. Det stora problemet är att Teracom & co vill utveckla en sändningsteknik som är utdöende. De vill väl säkert satsa stenhårt på det digitala radionätet också, eller har de insett att det inte kommer tillföra så mycket?

4G hade fått en massa extra frekvensutrymme och som någon skrev tidigare hade kanske inte slaget om de få platserna blivit så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Håller inte med. Tv är ett fantastiskt media där du kan få se saker du inte visste fanns. Saker som du själv aldrig skulle letat efter på nätet.

Väldigt mycket väldigt dåligt, enligt min erfarenhet. Men ibland något guldkorn, så jag kan gå med på att det är en möjlighet. Dock är jag själv mycket bättre på att söka upp det material jag är intresserad av. Jag lyssnar långt mer på radio tex än jag ser på TV. SR har ju den lilla funktionen podradio där man helt enkelt laddar ned det program man är intresserad av och kan lyssna på det när man vill. Har gjort sånt i många år nu. SVT har en sorts video on demand sedan länge, men sällan jag använder den faktiskt. Problemet är allt som oftast utbudet, mycket på TV är sk underhållning, något som ganska sällan underhåller mig. Gott om sajter på nätet som sorterar saker i genre, så man kan hitta det man är intresserad av, långt mycket bättre än TV lyckas med. De strömmad video-tjänster som finns blir hela tiden bättre dessutom. Vanlig TV blir mer och mer irrelevant.

En länk som kom lägligt apropå:
http://www.youtube.com/watch?v=1m71m-LBqFQ

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara för mig varför SVT på boxer är 1000 gånger bättre än SVT på svtplay. Bilden spelar inte ens i samma liga. Bilden på SVT-play måste ha extrem låg bitrate och/eller så måste dom ha komprimerat sönder bilden totalt. Eller vad är problemet...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det har mycket att göra med mentaliteten och attityden som de flesta i Sverige har: Man ska nöja sig med vilken skit som helst och absolut inte klaga. Ta en titt i Felgigantens reklamblad så ser du till exempel vad för slags datorer de flesta köper, eller en snabb sammanfattning vad de flesta är nöjda med: HDD; TN; 1366x768; förstörd 720x576i (TV); 700 MB 640x360 (film); 704p @ 30 fps (BF3); 720x560 sönderkomprimerade foton; JPEG på ALLT ... Listan kan visst göras ännu längre än jag trodde, märkte jag nu.

Jag måste säga att jag håller med dig helt och hållet i dem här två kommentarerna du har gjort i den här tråden hittills. Kunde inte lagt upp det bättre själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Fast det där båda påståendena börjar väl urholkas ganska reält, med ett par hundra kanaler är det ju knappst vad någon annan valt, för i princip allt kan visas. Och det där med när man vill, förrutom sport och lite nyheter kollar jag ingen TV live, utan allt går via DVRn, dels för att jag vill välja när, och dels för att undvika all reklam, TVtittartiden har gått ner med runt 20-30% bara genom att spola reklamen. Detta går att uppnå vettigt med streaming också, men alla program är inte samlade på samma ställe, kvaliteten är sällan lika bra, antingen mer komprimerad eller lägre upplösning. Min DOCSYS 3.1 har ju runt 10 Gbit ner och 1 Gbit upp i bandbredd, varav runt 7 var använt som mest enligt specsen. Så bandbredden finns ju till enorma mänder HD material via många kanaler. I mitt tycke borde TV omvandlas till en streaming konkurrent där allt går enligt schema, men det är lokalt tillhandagivet genom DVR för att slippa reklam och annat skräp. och har även komplementet att kunna köra lie med sport och nyheter (vilet just nu är bedrövligt på nätet, men ganska dåligt via TV, så båda skulle kunna bättra sig rejält, men TV har ett försprång om de utvecklas rätt i mitt tycke).

Skrivet av Pholostan:

Jag har tyckt samma sak med, också i över tio år. Men det verkar bara rulla på. TV är något som man tydligen inte kan leva utan, och erkänner man som jag att man inte har någon TV så är man konstig tydligen. Vad 17 ska man med gammal stenålders TV där man måste passa nåt schema någon annan hittat på när det mesta jag är intresserad av finns i 1080p via Youtube/Netflix/HBO etc när jag vill? Folk är märkliga.

Permalänk
Medlem

Just fenomenet TV, dvs en skärm med inbyggd mottagare är en sakta döende sak.

TV sändningar är inte döende, bara dagens sätt att distribuera dessa.
Vad som behövs är rejält förbättrad total bandbredd över internet, så man kan titta på 720, 1080. och 4K med hög kvalitet, samma kvalitet som en blu-ray skiva har, och utan att det ska stoppa upp för buffring osv.

Idag fungerar stream i 720P 1080P ganska halvdant till dåligt, nån direkt skillnad mellan dessa är svår att se PGA att det är för hårt komprimerat, bra 5.1 ljud i minst DTS kvalitet är bara att titta i månen efter.

Jag tror det tar några år, då nätet antagligen behöver bli minst 5 men antagligen 10 gånger bättre i total bandbredd innan i synnerhet 4K stream blir vardagsmat som också går att titta på, som inte är sönderkomprimerat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

1080p räcker gott och väl för mig. Jag verkar vara en av få som sitter mer än 2 M från min 50" TV..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av radx:

Bättre lägga ner all marksänd TV och bara ha de absolut mini (svt å company) som folk kräver (resten kan gå över satellit) i 720P och leverera data över dessa frekvenser istället. Då kanske hela Sverige kan nås av riktigt snabbt Internet och kanske även då kan operatörerna erbjuda fridata. Jag har iallafall svårt att se TV som framtiden. Jag vill inte bli skedmatad med program som jag inte är intresserad av. Jag slängde ut vanlig TV för över tio år sedan.

Eller varför inte bara lägga ner konceptet med separata nät helt och köra allt över IP istället? Finns ju ingen egentlig nytta med att ha tre separata nät för TV, telefon och internet. Skrota tele- och TV-nätet och bygg ut ett ordentligt nät för IP och lägg allt där så blir livet mycket lättare sen. Då behöver man inte bygga om halva världen nästa gång de ska öka upplösningen. Så kan man dumpa alla pengar som nu läggs på olika nät till ett ordentligt rikstäckande fibernät.

Då kan också konceptet TV gå och dö och vi konsumenter får lättare tillgång till de on-demand-tjänster som vi faktiskt vill ha.

Edit: stavfel

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det har mycket att göra med mentaliteten och attityden som de flesta i Sverige har: Man ska nöja sig med vilken skit som helst och absolut inte klaga. Ta en titt i Felgigantens reklamblad så ser du till exempel vad för slags datorer de flesta köper, eller en snabb sammanfattning vad de flesta är nöjda med: HDD; TN; 1366x768; förstörd 720x576i (TV); 700 MB 640x360 (film); 704p @ 30 fps (BF3); 720x540 sönderkomprimerade foton; JPEG på ALLT ... Listan kan visst göras ännu längre än jag trodde, märkte jag nu.

Du har inte gjort sociologiläxan. Det finns inget land i världen där viljan att pröva nya saker, hoppa på nya trender och acceptera nya normer är större än i Sverige.

Permalänk
Medlem

Haha, Erik Hag

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Är lite som megapixelkriget i kameravärlden denna soppan...

Ser hellre på 720p som inte är sönderkomprimerad än UHD som är så sönderkomprimerad att den förstör hela upplevelsen.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd

Nästan så man vill klia sig på huvudet och undra vad de håller på med. Inte bara det att 1080p inte ens är standard. De sänder även 4K via ett nät som typ är borta från de flesta svenska hemmen. Det är skrämmande att 1080p inte är standard utan måste köpas separat via ett HD paket (som dessutom är 720p) men det beror helt på att Viasat/Canal digital vill mjölka pengar antagligen. När kan man förvänta sig att 4K dyker upp i ett kanalpaket? 2025?

Skrivet av mackanj:

I Japan testar de 8k i marknätet just:
http://www.pcworld.com/article/2089720/japans-nhk-tests-longd...
27 km lyckas de sända i bra kvalité.
Men, det lär ändå dröja innan det blir kommersiellt med 8k.

Japan är Japan. Där testar de fast deras infrastruktur inte klarar av det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweloop64:

Är lite som megapixelkriget i kameravärlden denna soppan...

Ser hellre på 720p som inte är sönderkomprimerad än UHD som är så sönderkomprimerad att den förstör hela upplevelsen.

Har du överhuvudtaget sett 4K material på en 4K skärm? jag har sett det och det är ett jättelyft. Jag hör på din kommentar att du inte sett nått material IRL. Även rena 1080p material blir lyfta i upplevelsen är min åsikt efter att ha sett delar av Hobbit på 4K i bägge varianterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Japan är Japan. Där testar de fast deras infrastruktur inte klarar av det.

Hur menar du att man testar nytt?? Har man infrastruktur som klarar av det så är det ju redan testat. Hur tror du att gigabit länk via tp kabel kom till??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Marknätet är för långsamt att förändra sig. Netflix lyckas sända 4K-kvalité i ca 15 mbps via nyaste komprimeringstekniken. Google har sin VP9 också som ska halvera bitraten.

Många i min ålder, sub-25 år, har ändå ingen TV. Vi tittar på TV via vår iPad eller via datorn om vi är lata. När 4K monitorer når humana nivåer så kommer folk strömma på det sättet. Eller när 4K tablets. iPad 2014 kan mycket väl ha 4K som upplösning.

När vi inte ens har 720p så vad är poängen? De där människorna är dinosaurier.

P.S. den där killen från TV4 verkade verkligen helt värdelös. Allt är "omöjligt" för honom. Han skrattar åt sin egen förmåga att kunna leverera när han får frågan. Skrattretande, ja, men inte av den anledningen han tror.

Har "ni" ingen teve. Måste vara mäktigt att se en film på tio tum med 0,01 WRMS i uteffekt på ljudet. Vad är vitsen med 4k på en 10" skärm? Glöm att driva en iPad de närmaste åren i 4k UHD.

Strömmande radio och TV är urkorkat i många fall. (t.ex. SVT:s kanaler). Man har ett helt fullt fungerande redundant marknät med radio och så sitter korkskallar och kör internetradio. Dessutom är uptimen på marknäten inget som ett strömmande media ens kommer i närheten av.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Har du överhuvudtaget sett 4K material på en 4K skärm? jag har sett det och det är ett jättelyft. Jag hör på din kommentar att du inte sett nått material IRL. Även rena 1080p material blir lyfta i upplevelsen är min åsikt efter att ha sett delar av Hobbit på 4K i bägge varianterna.

Läs vad jag skriver, är sändning via luften jag pratar om och det artikeln handlar om.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

De borde byta sina 720p-sändningar mot 1080p först..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har du överhuvudtaget sett 4K material på en 4K skärm? jag har sett det och det är ett jättelyft. Jag hör på din kommentar att du inte sett nått material IRL. Även rena 1080p material blir lyfta i upplevelsen är min åsikt efter att ha sett delar av Hobbit på 4K i bägge varianterna.

Fast han pratade ju om sönderkomprimerad 4k.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mooter:

Du har inte gjort sociologiläxan. Det finns inget land i världen där viljan att pröva nya saker, hoppa på nya trender och acceptera nya normer är större än i Sverige.

Varför är då de flesta i Sverige fullt nöjda med den genomusla kvalité som våra TV-kanaler sänds i? Varför köper folk datorer med 1366x768 TN och universums långsammaste mekaniska snigeldisk och tycker att den är bra? Varför blir många irriterade bara man nämner någonting som har att göra med låg upplösning eller överdriven komprimering?

Just TV är ju något som verkligen är VÄR-DE-LÖST i Sverige. Det de kallar "HD" är fullt tittbart, men inte på något sätt banbrytande, och det är bara SVT1 och SVT2 som sänds i det om man inte betalar en fet abonnemangskostnad. Trots att tekniken finns att sända 720p (vilket borde vara absolut lägsta acceptabla kvalité för någon videounderhållning 2014) utan problem har TV-operatörerna gjort det till en affärsidé att ta saftigt betalt för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Välkommen till framtidens tv, nu behöver du inte ta flyget till Thailand, du kan enkelt direkt kliva in i teven och vips så är du i Thailand bara 1 sekund restid.

De bli nog bra med 4K i marknätet, hoppas de funka bara. Positivt till idén!

Lite OT men din sig, "testad och fick 71,26FPS"... Testad i vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Marknätet är för långsamt att förändra sig. Netflix lyckas sända 4K-kvalité i ca 15 mbps via nyaste komprimeringstekniken. Google har sin VP9 också som ska halvera bitraten.

Många i min ålder, sub-25 år, har ändå ingen TV. Vi tittar på TV via vår iPad eller via datorn om vi är lata. När 4K monitorer når humana nivåer så kommer folk strömma på det sättet. Eller när 4K tablets. iPad 2014 kan mycket väl ha 4K som upplösning.

När vi inte ens har 720p så vad är poängen? De där människorna är dinosaurier.

P.S. den där killen från TV4 verkade verkligen helt värdelös. Allt är "omöjligt" för honom. Han skrattar åt sin egen förmåga att kunna leverera när han får frågan. Skrattretande, ja, men inte av den anledningen han tror.

De allra flesta hushåll med arbetande vuxen har en tv. De som är sub-25 har ofta större saker än sådana bekvämligheter att bry sig om, typ flytta hemifrån, skaffa möbler etc. De flesta över 25 som har eget boende har dock en TV.

Permalänk
Medlem

Marknätet är hotat eftersom mobilstandarder vill ha dess frekvenser. Marknätet måste försvara sig tex genom den här typen av demos.

Permalänk
Medlem

Det marksända nätet är ett distributionsmedel med framtiden i backspegeln.

Permalänk
Medlem

"marknätet kommer vara lika relevant om ytterligare 60 år"

Tror de verkligen på det själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

De borde byta sina 720p-sändningar mot 1080p först..

Eller bara sända i normal bitrate istället för att komprimera då de 1080p vi kommer få använder förmodligen bandbredden av vad OK 720p borde vara.
Viasat HD ser rätt dåligt ut för att vara HD på en 50" även när jag sitter 2.5 - 3 meter från min TV.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Marknätet är hotat eftersom mobilstandarder vill ha dess frekvenser. Marknätet måste försvara sig tex genom den här typen av demos.

Skrivet av Triton242:

Det marksända nätet är ett distributionsmedel med framtiden i backspegeln.

Skrivet av dlq84:

"marknätet kommer vara lika relevant om ytterligare 60 år"

Tror de verkligen på det själva?

Självklart är det så. Inte kommer vi i framtiden att vilja vara begränsade av vår fiberuppkoppling i hemmet för bra prestanda. Ip6 kommer att föra med sig högre hastigheter till den kunden som vill betala och det trådlöst, överallt, hela tiden. Dedikerade streams till den egna enheten i valfri kvalitet.
Det marksända nätet är bara i sin början. Tänk Chromecast fast till din enhet överallt hela tiden. Glöm vad som finns idag och fantisera över vad som kan komma i morgon. Du når inte fram dit ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

De borde byta sina 720p-sändningar mot 1080p först..

Haha japp, eller stega upp till att öht sända 720/1080/HD...
Så sjukt att det fortfarande ska parallellsändas "hd"-versioner av kanaler som då även ofta kostar extra., och till hur många kanaler saknas det inte?

Marksänd och kabel känns så förlegat. IP-tv där den automatväljer ström upp till 1080, eller 4K efter vad ens tv klarar, det vore nått. Frågan är väl om alla kanaler ens har möjlighet att produceras i så bra kvalité?