Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk

Jag får väl hålla en monolog här då! Nu har jag druckit av myntan, glöggen, siman och även en ölsats som jag gjorde strax innan jul.

-Myntan var söt, hade nog räknat med att den skulle jäsa ut mer socker. Smakade mynta och socker, funkar säkert fint att blanda drink med.
-Glöggen var väldigt populär bland de internationella studenterna i korridoren, personligen så håller jag mig till saftglögg.
-Siman smakade till en början riktigt dåligt så den fick stå ett bra tag i flaska. Nu går den att dricka utan att rynka på näsan.
-Ölen var väl ingen höjdare. I brist på tid så gjorde jag en ölsats av det lite finare slaget men nu är jag ännu mer motiverad att göra öl från grunden.

Allt jag behöver nu förutom ingredienser är en vörtkylare, BIAB-påse och tid. Blir nog ett par timmar i köket när tentorna är över!

Över och ut!

Permalänk
Medlem

Här kommer mina bidrag.

Den första är min allra första lager, ser rätt röd ut och blev en failure till smak då jäsningen aldrig satte igång, och eftersom jag var nybörjare så slängde jag i en alejäst, så blev en smak av ale och lager. Mycket skumt

Andra bilden är på min senaste lager, den är jag nöjd med. Smakar clean och så.

Tredje bilden är på en julöl samt en veteöl från i somras.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Ser trevligt ut! Jag va lite sugen på att göra en julöl men jag hade aldrig någon tid.

Just nu står det en cider och en öl på jäsning, tyvärr är det färdigsatser men jag kunde inte låta bli när jag va förbi den lokala butiken häromdagen. Det blir en flädercider och en Evil Dog DIPA. DIPAn började jäsa väldigt sent så jag va lite orolig ett tag men nu bubblar det fint

Jag har också invigt min magnetomrörare, rätt så bra pryl. Gjorde en jästsats på en mycket gammal jäst jag hade i en burk, tråkigt nog så bestämde sig kompisen för att han inte behövde jästen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweman2k:

Här kommer mina bidrag.

Den första är min allra första lager, ser rätt röd ut och blev en failure till smak då jäsningen aldrig satte igång, och eftersom jag var nybörjare så slängde jag i en alejäst, så blev en smak av ale och lager. Mycket skumt

http://forumbilder.se/DBKFP/lager1.jpg

Andra bilden är på min senaste lager, den är jag nöjd med. Smakar clean och så.

http://forumbilder.se/DBKFP/lager2.jpg

Tredje bilden är på en julöl samt en veteöl från i somras.

http://forumbilder.se/DBKFP/beeru.jpg

Riktigt fina, ser ut som om du fått till klarning samt skumstabilitet!

Här är mina senaste bryggder, en Milkstout som jag delade upp i två där hälften fick ett litet tillskott av lakrits, väldigt smaskig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite dött i denna tråd! Här kommer i alla fall en ny bira av typen Kölsch:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Lite dött i denna tråd! Här kommer i alla fall en ny bira av typen Kölsch:
http://i.imgur.com/Stzub9L.jpg

Ser riktigt gott och inbjudande ut!
Vilken jäst använde du?

Min senaste brygd var också en Kölsch. Rätt god, dock med toner åt apelsinhållet då jag använde mig av lite färsk apelsinzest.

Ska se om jag inte kan få upp en eller ett par bilder på min setup med ölfat och tappkranar m.m

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ser riktigt gott och inbjudande ut!
Vilken jäst använde du?

Min senaste brygd var också en Kölsch. Rätt god, dock med toner åt apelsinhållet då jag använde mig av lite färsk apelsinzest.

Ska se om jag inte kan få upp en eller ett par bilder på min setup med ölfat och tappkranar m.m

Jodå den smakar mumma, jag använde Wyeast WLP029 Kölsch till denna.
/Johan

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag satt min första sats mjöd. Eller jag gjorde ett försök med en PET-flaska i höstas och det gick bra, lite söt kanske. Sen dess har jag skaffat 8 kilo närodlad småländsk honung och en del utrustning.

Jag rengjorde hink med tillbehör ordentligt med diskmedel och vatten, inget klor. Sedan fyllde jag i 17,5 liter vatten som jag lät stå lika lång tid som försatsen nedan för att bli av med eventuellt klor. Det är kommunalt vatten från Lund som smakar väldigt bra enligt mig.

Jag satte en försats på 2 deciliter vatten 1,5 tsk socker, några gram jästnäring och en en halv påse vinjäst W0094 . Detta lät jag jäsa i 2 dygn och 6 timmar, då hade det slutat bubbla och var still de sista timmarna.

Sen hällde jag i 5 kilo honung i vattnet, försatsen och 10 gram( en påse) jästnäring. Sedan rörde jag runt i hinken med en ordenligt rengjord slev i ca 3 minuter tills all honung var löst, på detta sätt blev även musten syresatt.

Mätte oechsle till 80 grader.

Tanken är att låta detta jäsa i ett par veckor och sen dela sattsen på en del som ska smaksättas med blåbär, en del som inte ska jäsas så stark och en del som får mer honung som blir starkare och tänk att få lite restsöttma.

Dubbelpostar mot det härliga forumet http://mead.forum24.se/mead.html där jag hämtat massor med inspiration och fakta

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Intressant att smaksätta mjöd med blåbär. Jag kan tipsa om att använda Saxhyttegubbens Blåbär 100%, från Systembolaget. Varje flaska motsvarar juicen från ca. 2300 blåbär

Skrivet av lillpeparoni:

Nu har jag satt min första sats mjöd. Eller jag gjorde ett försök med en PET-flaska i höstas och det gick bra, lite söt kanske. Sen dess har jag skaffat 8 kilo närodlad småländsk honung och en del utrustning.

Jag rengjorde hink med tillbehör ordentligt med diskmedel och vatten, inget klor. Sedan fyllde jag i 17,5 liter vatten som jag lät stå lika lång tid som försatsen nedan för att bli av med eventuellt klor. Det är kommunalt vatten från Lund som smakar väldigt bra enligt mig.

Jag satte en försats på 2 deciliter vatten 1,5 tsk socker, några gram jästnäring och en en halv påse vinjäst W0094 . Detta lät jag jäsa i 2 dygn och 6 timmar, då hade det slutat bubbla och var still de sista timmarna.

Sen hällde jag i 5 kilo honung i vattnet, försatsen och 10 gram( en påse) jästnäring. Sedan rörde jag runt i hinken med en ordenligt rengjord slev i ca 3 minuter tills all honung var löst, på detta sätt blev även musten syresatt.

Mätte oechsle till 80 grader.

Tanken är att låta detta jäsa i ett par veckor och sen dela sattsen på en del som ska smaksättas med blåbär, en del som inte ska jäsas så stark och en del som får mer honung som blir starkare och tänk att få lite restsöttma.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/18885...

Dubbelpostar mot det härliga forumet http://mead.forum24.se/mead.html där jag hämtat massor med inspiration och fakta

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Intressant att smaksätta mjöd med blåbär. Jag kan tipsa om att använda Saxhyttegubbens Blåbär 100%, från Systembolaget. Varje flaska motsvarar juicen från ca. 2300 blåbär

Jag har läst om några som gjort det förut och tydligen har det blivit riktigt bra. Hade inte hört om Saxhyttegubben förut men tydligen är det 100 % blåbär och absolut ingenting annat i de flaskorna så det måste ju gå lika bra som exempelvis frysta bär. Fördelen är ju att man slipper klabbet med bärresterna sen när man är klar med dem. Tack för länken!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Nu står en weissbier på jäsning. Första gången jag gjorde öl helt från grunden men det gick mycket smidigare än förväntat, några småsaker att tänka på till nästa gång bara. Beräknat OG var 1,052 och vi prickade 1,050. Bryggde med BIAB-metoden och jag är såld, kommer nog att snöa in mig brutalt i detta. Tyvärr så råder det en fruktansvärd värmebölja här som skapar ett närmast tropiskt klimat i mitt annars svala korridorsrum så jästen producerar väl en himla massa skumma smaker.

Permalänk

Uppföljning på veteölet!

Den jäste ut helt från 24/5 till 28/5, från 1,050 till 1,012.
Teoretiskt OG: 1,052

Mitt recept är framräknat i Beersmith2:

19,68L @ 71,1°C-->67°C
1,7kg Pilsnermalt
1,7kg Vetemalt
17g 60min Hellertauer Mittelfrüh
1 rör Hefeweizen Ale WLP300

Mäskade vid 67°C i 60min.
Lakade ur vid 75°C i 10min.
Rullande kok 60min.
Kylde till 22-23°C på 20min.

Jästen stod i e-kolv på omrörare med 1dl DME+ 4dl vatten i några timmar.
Därefter tillsattes den till de 13L vört som blev ner i tunnan.

Dold text

Det är kanske lite väl tidigt att döma ut ölet men jag tycker att det smakar ganska mycket vatten och där finns en stor brödig eftersmak. Beror det på för lågt OG? Jäsningstemperatur var initialt på tok för hög men i.o.m. att vädret blev bättre så gick det att hålla en lägre temperatur i mitt rum under 75% av jäsningen. Är det lämpligt att ändra balansen mellan vetemalt och pilsnermalt? Jag har sett att många brygger med 50/50 men jag inbillar mig att brödsmaken kommer från den stora andelen pilsnermalt.

/Kandidaten

Permalänk
Medlem

Jag lyfter tråden då jag har lite frågor.
Har satt igång att jäsa lite äpplen för att göra lite vin men jag behöver lite hjälp att se om jag tänkt rätt.

I måndags fixade jag till:
5,5 kg äpplen las i en stor kastrull i mindre bitar (cirka 10% sockerinnehåll(?) och därmed 550 gram totalt)
5 liter vatten (som kokades upp 2,5l åt gången och hälldes över äpplena. Andra gången löste jag upp 80 gram/~0,9dl socker i vattnet).
Lät allt svalna till 30 grader. Rörde ut en halv påse vinjäst i 30 gradigt vatten som sedan blandades med äpplena.

Efter två dygn har det slutat bubbla (det bubblade ganska friskt innan) och nu funderar jag på om sockret är slut?
550+80 g = 630 g.

sockermängd/(~9 liter*17) = alkoholhalt => ~4%
Kan det vara så att jästen tagit det mesta av sockret under dessa två dygn så det slutat jäsa? Har jag räknat rätt?

Följer ett annat recept (på ett ungefär).
Tanken är att när det slutat jäsa så tar jag ut alla äppelbitar och kokar dessa till mos.
Moset filtreras sedan och hälls tillsammans med musten ner i en damejeanne. Jag tillsätter resten av jästpåsen och även sockerlag med rätt mängd socker.

Några kommentarer eller andra tips?

edit: Tillsatte c:a 270 gram socker löst i 3 dl vatten och efter ett par timmar nu så bubblar det igen. Var nog mindre socker i äpplena än jag trodde eller så har det jäst fortare. Har en Hydrometer men jag tror det blir svårt att mäta när det är äpplen i http://www.101winemaking.com/hydrometer.htm

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag blev lite experimentsugen och satte igång en vetesurdeg, matade upp den tills den var i full blås, kokade en liten vört på krossad vetemalt och satte i 2 matskedar av degen för att se ifall det tar sej. Lyckas det så ska jag brygga en 5l sats lätt humlat veteöl på måndag, och sen kanske experimentera vidare medan jag väntar

Smakade en skvätt av den före jag hällde i jästen och satte på vattenlås, var rätt sött och brödigt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nej tamejtusan, det jäser ju Blir nog bryggdag på måndag då bara jag får mitt mäskkärl ihopmonterat Räknar inte med nåt fantastiskt resultat iom man aldrig vet vad en vildjäst ger för bismaker osv, men kul att leka. Blir 1,2kg vetemalt och 6g Hallertau som kokas ner till en 5l vört dit jag häller mesta ur flaskan, borde ju finnas en hel del jästceller däri på måndag ännu. Bottensatsen är mestadels vetemjöl och den hoppas jag lyckas hålla ur jäskärlet sen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Bara det svåraste jobbet kvar...väntan

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Med 0 erfarenhet tycker jag det börjar se rätt hyfsat ut ska nog låta den gosa kvar i flaskan ett par veckor till innan buteljering.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Lite ensligt här i tråden

Nå, nu är bryggning #2 avklarad och såhär på tredje dagens jäsning kan man konstatera att jag träffade rätt bra vad färgen beträffar.

OG 1.049, nere på 1.020 nu så det har jäst bra. Står i svaldraget vid balkongdörren, ca 17 grader på golvet och 20 ovanpå jäskärlet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Buteljerade både surdegsölet och bittern idag, med provsmakning av bägge förståss och måste säga jag är mer än nöjd. blir nog till att laborera vidare med surdegsversioner, kanske med en liten del kornmalt i Och ja, brödet i kanten av bilden är bakat på samma degrot jag använde till ölet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-Q4nLdnB/0/X2/i-Q4nLdnB-...

Buteljerade både surdegsölet och bittern idag, med provsmakning av bägge förståss och måste säga jag är mer än nöjd. blir nog till att laborera vidare med surdegsversioner, kanske med en liten del kornmalt i Och ja, brödet i kanten av bilden är bakat på samma degrot jag använde till ölet.

Det ser helfestligt ut och färgen är helt rätt för ett "veteöl" (surdegsöl )
Hur gick du tillväga för att göra det?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det ser helfestligt ut och färgen är helt rätt för ett "veteöl" (surdegsöl )
Hur gick du tillväga för att göra det?

Finns en liten beskrivning några poster upp, rätt enkelt att få till egentligen(är fortfarande förvånad att det tog sej ) Receptet för startvörten var 1l vatten, 200g vetemalt, 60 min i 65 grader. Huvudvörten var sen 12l vatten och 1,3kg vetemalt och samma temp&tid, BIAB-mäskning. 4g Hallertau kokat 60min och 5g 10 min.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Julöl på gång, pale ale-malt, veteflingor, svartrostat korn och chokladmalt, northern brewer och saaz

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Musikälskare

FlyingFinn: Ser sjukt gott ut

Lite bilder från mitt senaste blev en ESB

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Slänger in några bilder till

Jästen blev lite överentusiastisk där i början av jäsningen

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Musikälskare

Fina bilder FlyingFinn!

Här kommer en oskarp från mig 18L ESB 6% @ 36 Flaskor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tog "lite" längre för min att bli klar, men så är den ~8% och så torrhumlade jag i 10 dagar på slutet med buteljerade den idag.

En del skrot i hydrometerprovet men smaken var det inget fel på.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Senaste brygden utav 9 st jag skall ha till ölprovning.

En Svart IPA/Hoppy Stout (kalla det vad man vill)

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Så var version 2 av mitt surdegsveteöl igång, hade i lite Pale Ale-malt denhär gången, och bra mycket mindre humle.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en bryggning under julen/mellandagarna och tänkte kolla om folk använt dextropur vid själva jäsningen? är det 1:1 proportioner som när man använder vanligt strösocker?

Edit: Dumpar även med en bild på min första IPA som gjordes i höstas

Permalänk
Medlem

Surdegsveteöl #2 har varit klar ett tag men lat som man är har det inte blivit dokumenterat så värst

Väldigt torr, lätt syrlig och väldigt fräsh trots minimal humling. Antar att vildjästen klarar av att äta fler sockertyper än normal öljäst.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3