Behöver jag en förstärkare?

Permalänk

Behöver jag en förstärkare?

Jag beställde precis ett par B&W DM686 som jag tänkt använda som dator högtalare. Precis efter att jag avslutat beställningen slog det mig; är förstärkare ett måste eller kan man helt enkelt bara koppla in dem direkt i datorn?

Som ni märker är jag ingen ljud expert och skulle vara väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det är passiva högtalare som behöver en förstärkare

Permalänk

Kommer denna fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinb123:

Kommer denna fungera?

Ja den funkar men passar bättre till ett par lättdrivna högtalare med hög känslighet,du lär inte få ut så mycket krut i dina B&W med den lilla effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinb123:

Kommer denna fungera?

Inte för att vara elak. Köp ordentliga prylar. Det du har tänkt köpa kan man väl jämföra som du köper en ny Volvo och vill använda ett par billiga sönderanvända däck.

Du behöver inga monsterwatt för att få bra ljud däremot skall det ju vara något seriöst.

Permalänk
Skrivet av robinb123:

Kommer denna fungera?

Det ska gå bra det. Glöm inte högtalarkabel också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robinb123:

Kommer denna fungera?

Ja, men det vore enormt slöseri med högtalarnas potential. Om du inte är beredd att lägga 2-3 kkr på en förstärkare så är det bättre att köpa aktiva högtalare till datorn.

Permalänk

Högtalarna du köpt låter tårta om man säger så. Ja dem måste drivas med en förstärkare. Kör du från datorn så kan du välja en här:

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=amp+dac&catId=...

Priserna är 100ggr bättre kan man lätt säga. Topping stärkarna vet jag är bra då jag har vänner som har dem. Välkommen till en helt ny ljudvärld. Se till att njut av stunderna.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan avbeställa högtalarna och istället välja nått här istället http://www.hifiklubben.se/hogtalare/Aktiva-hogtalare/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet med att köpa en t-amp. När jag ägde en kunde jag spela galet högt, ja, galet högt. Men ja, sen har jag ju dessa om det spelar roll. Sen har jag inte heller ett rum stort som en gympasal dock (mitt är runt 25kvm).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-rv-2050-v-3-svart/2880... har i alla fall bra med kraft, hur pass bra den låter till finlyssning vet jag inte, men funkar till fest för de två kompisarna jag känner som har den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du lägger 3000:- utan att kolla allt ordentligt innan så misstänker jag att du inte är en person som varken behöver eller vill hålla hårt i pengarna

Så är du villig att betala mer, så lägg en del på en NY förstärkaren! Annars får du väldigt bra och hyfsat modern förstärkare för runt tusenlappen på ex blocket.

Vill du inte köpa förstärkare får du följa "ggustavason"s råd och köpa aktiva högtalare istället!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Saken är ju den att han ska ha en digital förstärkare om han ska köra ljudet genom datorn. Annars kan han ju köpa en extern dac. Om man ska göra något kan man väll göra det korrekt på en gång?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Om TS är villig att ta fram en budget så kanske vi kan diskutera fram en vettig förstärkare. Vem vet hur TS har tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Saken är ju den att han ska ha en digital förstärkare om han ska köra ljudet genom datorn. Annars kan han ju köpa en extern dac. Om man ska göra något kan man väll göra det korrekt på en gång?

T-amp från ebay för max 500 kr = tillräckligt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Tack för alla svar! Har en polare som skulle ta med sin d-amp för att testa hur det låter. Annars blir det till att gräva fram lite extra deg och köpa en bättre. Tanken var väl att priset skulle ligga någonstans mellan 700-1400, öppen för alla förslag dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinb123:

Tack för alla svar! Har en polare som skulle ta med sin d-amp för att testa hur det låter. Annars blir det till att gräva fram lite extra deg och köpa en bättre. Tanken var väl att priset skulle ligga någonstans mellan 700-1400, öppen för alla förslag dock!

Visst kommer det låta.

Men det hela blir som att köpa en speldator, och klämma in ett tex R9 290 kort och sen driva det hela med en för klen CPU.
= du kan inte utnyttja grafikkortets kraft speciellt bra, och nu tänker jag inte direkt på antal watt som en D-amp ger, dom räcker kanske till.
Har dock inte kollat hur mycket effekt dom ger i verkligheten specade, 25 är nog ganska friserat.

Edit: Högtalarna är på 5,1 - 8 Ω
Känsligheten är inte så hög, 84 dB

D-amp ger 15watt vid 8 Ω 20 Hz – 20 kHz vilket är bra att det anges.
Dock angivet till THD: ≤1% vilket känns lite väl högt, men drar man ner effekt lite bör det bli bättre.

Effekten kan nog räcka, om du inte ska spela rejält högt, men ljudkvalitén kommer inte riktigt matcha högtalarna, D-amp är ganska rejält budget om man säger så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad förstärkare. Finns massor av riktigt bra förstärkare för runt 700-800 kr på blocket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klart att en D-Amp (T-Amp) KAN driva högtalarna, det ifrågasätter ingen.
När det kommer till ljudkvalitet är det en helt annan sak.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

D-Amp är inte att rekomendera för dina högtalare, är som att sätt ett sluddrigt filter mellan högtalarna och datorn, du skulle lika gärna kunna köpt högtalare för 500 och få lika bra ljud om du driver högtalrna med tex D-amp. Antingen köper du en ny seriös Streoförstärkare med DAC, eller så köper du en bra och begagnad för lägre summa och kompletterar med en sepparat DAC. det tredje alternativet är att häva köpet och köpa ett par aktiva högtalre som tex http://www.hifiklubben.se/Search/?q=ARG7460ABK

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte för att vara elak. Köp ordentliga prylar. Det du har tänkt köpa kan man väl jämföra som du köper en ny Volvo och vill använda ett par billiga sönderanvända däck.

Du behöver inga monsterwatt för att få bra ljud däremot skall det ju vara något seriöst.

Din kommentar är utbota skitkorkad.

T-amp ger utmärkt ljudkvalité på rimliga volymer, med de små högtalarna vid ett skrivbord räcker det utmärkt. Jag tror inte TS är ute efter något disco direkt.

Ser med glädje fram emot att håna kommande förstärkarrekommendationer.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hårdnackad:

Saken är ju den att han ska ha en digital förstärkare om han ska köra ljudet genom datorn. Annars kan han ju köpa en extern dac. Om man ska göra något kan man väll göra det korrekt på en gång?

Varför måste man ha en digital förstärkare ? analoga låter än så länge bättre när de körs fullregister och blanda inte ihop integread dac med digitalförstärkare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-density_modulation

Skrivet av hölmiz:

D-Amp är inte att rekomendera för dina högtalare, är som att sätt ett sluddrigt filter mellan högtalarna och datorn, du skulle lika gärna kunna köpt högtalare för 500 och få lika bra ljud om du driver högtalrna med tex D-amp. Antingen köper du en ny seriös Streoförstärkare med DAC, eller så köper du en bra och begagnad för lägre summa och kompletterar med en sepparat DAC. det tredje alternativet är att häva köpet och köpa ett par aktiva högtalre som tex http://www.hifiklubben.se/Search/?q=ARG7460ABK

Skrivet av slackr:

Din kommentar är utbota skitkorkad.

T-amp ger utmärkt ljudkvalité på rimliga volymer, med de små högtalarna vid ett skrivbord räcker det utmärkt. Jag tror inte TS är ute efter något disco direkt.

Ser med glädje fram emot att håna kommande förstärkarrekommendationer.

T Amp kan innebära väldigt mycket, Tripath baserade saker som skiljer oerhört i storlek och kvalitet är väl det som vanligen avses, det finns även ett fabrikat som heter t amp och många verkar kalla alla former av klass d förstärkare för t amp, men utan att specificera modellen är det egentligen inte så mycket bättre än att säga förstärkare.

Att driva en "tyngre" högtalare med Tripaatbaserade förstärkare går bra, men att driva dem med en liten 500kr pryl som ger under 10W när man mäter på normalt sätt, dvs låg dist och i 8ohms last är ingen bra ide oavsett förstärkarteknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Din kommentar är utbota skitkorkad.

Hur då när TS hade tänkt spela ihop med en "leksakspryl"?

Permalänk
Medlem

Kolla på Harman Kardon finns allt från 2490:- och uppåt. Har goda erfarenheter av det märket. Kanske finns begagnat med om du letar.

http://www.pricerunner.se/pi/96-2814766/Foerstaerkare-och-Receivers/Harman-Kardon-AVR-158-produktinformation

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför måste man ha en digital förstärkare ? analoga låter än så länge bättre när de körs fullregister och blanda inte ihop integread dac med digitalförstärkare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-density_modulation

T Amp kan innebära väldigt mycket, Tripath baserade saker som skiljer oerhört i storlek och kvalitet är väl det som vanligen avses, det finns även ett fabrikat som heter t amp och många verkar kalla alla former av klass d förstärkare för t amp, men utan att specificera modellen är det egentligen inte så mycket bättre än att säga förstärkare.

Att driva en "tyngre" högtalare med Tripaatbaserade förstärkare går bra, men att driva dem med en liten 500kr pryl som ger under 10W när man mäter på normalt sätt, dvs låg dist och i 8ohms last är ingen bra ide oavsett förstärkarteknik.

De flesta menar antagligen T-2020 när de skriver T-amp. Kör själv en sån till min festivalstereo och det låter väldigt bra för pengarna - med ett par 6.5" 20W bredbandshögtalare.
Med ett par DM686 blir det lite skrattretande...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

De flesta menar antagligen T-2020 när de skriver T-amp. Kör själv en sån till min festivalstereo och det låter väldigt bra för pengarna - med ett par 6.5" 20W bredbandshögtalare.
Med ett par DM686 blir det lite skrattretande...

Lät dock hur bra som helst med mina dynavoice s-61. Du kanske skulle läsa lite recensioner och annat smått och gott om några t-amps och vad såna faktiskt är kapabla att spela med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Lät dock hur bra som helst med mina dynavoice s-61. Du kanske skulle läsa lite recensioner och annat smått och gott om några t-amps och vad såna faktiskt är kapabla att spela med.

Jag har både stora och små tripath förstärkare och de små är just små, det innebär inte automatiskt att de låter dåligt, men det betyder att de ger lite effekt och inte på nått sätt kan spela starkt med annat än lättdrivna högtalare, men normalt sett använder man under 1w vid normal lyssnig men eftersom hur vi upplever ändringar i ljudnivå följer en logaritmisk skala så stiger effektkraven snabbt när man vill spela starkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Lät dock hur bra som helst med mina dynavoice s-61. Du kanske skulle läsa lite recensioner och annat smått och gott om några t-amps och vad såna faktiskt är kapabla att spela med.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har både stora och små tripath förstärkare och de små är just små, det innebär inte automatiskt att de låter dåligt, men det betyder att de ger lite effekt och inte på nått sätt kan spela starkt med annat än lättdrivna högtalare, men normalt sett använder man under 1w vid normal lyssnig men eftersom hur vi upplever ändringar i ljudnivå följer en logaritmisk skala så stiger effektkraven snabbt när man vill spela starkare.

Skulle precis påpeka att det inte har med ljudkvalitet att göra, utan med volym. Jag har faktiskt testat med ett par stativare i samband med bygget, har ingen aning om vilka (8 Ohm rekommenderat iaf.) men principen kvarstår, och det går ju på normal lyssningsvolym men så fort man ville ha lite tryck klippte den och mer krävande musik basmässigt var att glömma även lite över samtalsvolym.
Så lura inte i nån att det går att spela högt med en billig T-2020 och "vanliga" högtalare.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hur då när TS hade tänkt spela ihop med en "leksakspryl"?

Jag låter kommentarerna nedan din post tala för mig.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Skulle precis påpeka att det inte har med ljudkvalitet att göra, utan med volym. Jag har faktiskt testat med ett par stativare i samband med bygget, har ingen aning om vilka (8 Ohm rekommenderat iaf.) men principen kvarstår, och det går ju på normal lyssningsvolym men så fort man ville ha lite tryck klippte den och mer krävande musik basmässigt var att glömma även lite över samtalsvolym.
Så lura inte i nån att det går att spela högt med en billig T-2020 och "vanliga" högtalare.

Högt är extremt relativt. Hade min t-amp på runt 20% på volymratten i min lägenhet med mina S-61or och högre än så skulle till och med göra grannen döv.

Undrar alltid hur högt folk egentligen spelar om det jag spelade inte var högt. Jag menar...skulle jag ha haft ens i närheten av 100% skulle man behöva stå en ____bra jävla bit____ (erhm, 100m? Högtalarna hade pajat i vilket fall som helst) från högtalarna för att inte bli döv.

Ju högre volym jag hade, desto bättre lät det.

Någon som kan svara på vad detta beror på?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A