Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator som inte startar

Hej!

Jag har köpt delar från Inet och byggt ihop datorn själv idag. När allt var klart försökte jag starta datorn men skärmen hittar inte datorn.
Fläktar, hårddiskar och dylikt startar. Jag har kopplat in såväl 24 kontakten som 12-volten. Jag har kopplat in båda psu ingångarna till grafikkortet, dock finns det ytterligare en möjlig ingång. Ser ut som någon som kopplas in direkt på modekortet (sitter dock på ovansidan av grafikkortet, har i alla fall låtit den vara).

Jag har läst en hel del om liknande problem och det verkar inte vara jätte lätt att felsöka problemet, i alla fall inte utan en annan dator där man kan testa hårdvaran. Skärmen fungerar på en annan dator så det borde inte vara problemet. Jag har även förstått att man måste ändra input mellan dvi, hdmi och vga på den beroende på vilket man kör.

Jag verkligen lost och uppskattar all hjälp!

/ Leif

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel är att antingen glömma distanserna mellan moderkort och låda, eller sätta dit för många eller på fel ställen.
Ett annat är att inte ha köpt delar som är kompatibla med varandra. Exakt vilka komponenter har du valt?
Kan vara bra också att kika i manualen och reda ut vad du valt att inte koppla in för något...

Permalänk
Medlem

För att kunna hjälpa måste du lita upp grejjorna du byggt ihop.
Sen kan du posta en bild eller 2 på hur det ser ut.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6433362/2014-01-27

Tack för svaren grabbar. Kan säkert vara distansen mellan modekort och burk, känner inte igen att jag gjort det. Ursäkta att jag är så opåläst men vad innebär det och kan modekortet ha gått sönder då?

Permalänk
Medlem

Har inte 200R förmonterade distanser? Däremot kanske det sitter en fel och ger kortis på moderkortet?

Edit: Kolla här, Du ska eventuellt ta bort en/två distanser beroende på moderkort?? : http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1782424/corsair-200r...

Har du riktig tur har du inte stekt något. Har du tur har du bara stekt moderkortet. Har du otur har du stekt CPU, moderkort...

Permalänk
Medlem

Det har dem. Jag tog loss allt nu och det är "upphöjningar" i chassit. Jag hittar ingenting om grafikkortets mystiska port i manualen. Jag kan tyvärr inte lägga upp någon bild då min mobil inte fungerar just nu.

Permalänk
Medlem

Jag ska alltså ta bort de distanser där jag inte har ett hål för skruven i modekortet? De är fastsvetsade, känns riktigt märkligt.

Edit: De jag ska ta bort är inte fastsvetsade. Hoppas nu att inget är sänder. Ska testa att ta bort dem och sedan starta upp igen. Tack för all hjälp!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leffe89:

Jag ska alltså ta bort de distanser där jag inte har ett hål för skruven i modekortet? De är fastsvetsade, känns riktigt märkligt,

Då har du monterat moderkortet fel tror jag. Det skall endast finnas uppbuktningar eller distanser så ditt moderkort vilar på skruvplatserna. Är det i kontakt någon annan stans får man kortslutning!

Permalänk
Medlem

Det fungerade inte. Kanske redan har förstört modekortet då? Processorn blir varm så den lär ju fungera?
Jag läste manualerna så noga jag kunde. Blir rätt less över att jag skulle plocka bort två distanser och det inte stod tydligt.
Om det nu var problemet. Finns det något sätt att se ifall modekortet är sönder?

Har någon något annat förslag att komma med så är det också välkommet!!

Permalänk
Medlem

Moderkortet har oftast 6 eller 9 hål, i samma mönster som en telefon dvs

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]

Om distanserna är fasta i chassit är det oftast på 5 (ibland även på 1 och 7). PS/2 kontakten sitter närmast hål 1.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Precis! Jag hade nämligen två extra som jag fix skruva loss.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt första bygge förra månaden , läste runt lite och det verkade vara allt möjligt som kunde vara fel , men det jag hade glömt var att koppla en 8 pin från nät agget till moderkortet , den startar men får inte tillräckligt ström kolla om du glömt sätta i den

Permalänk
Medlem

Den är ikopplad. Tack för alla svar!!! Nu går jag och lägger mig...

Permalänk
Medlem

Så grabbar! Tack för hjälpen!! Kan säga att det var distansskruvarna som spökade. Av någon anledning när jag prövade att starta igång allt efter jag tagit bort två av dem igår lät jag ram-korten vara omonterade, vilket gjorde att jag inte kunde starta datorn. Nu är de i och allt fungerar. Tusen tack för hjälpen!