Golvhögtalare för högst 7000

Permalänk
Medlem

Golvhögtalare för högst 7000

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swij:

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

du kan även fråga på minhembio.com om du inte redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller högtalarvalet så får du lyssna till ditt hjärta.
Men vad gäller kabel så rekommenderar jag Supra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Begagnat ger mest för pengarna:
www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Begagnat som ovan skrev är bra.

Kablar så kan du lika gärna köra nätverkskablar, betydligt mycket billigare än köpa speciella ljudsladdar i silver och koppar som jag gjorde.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

du kan även fråga på minhembio.com om du inte redan gjort det

Deras köprådstråd var tyvärr väldigt död.

Har kollat lite på dessa men har inte hittat så mycket feedback om dem och de ser lite lustiga ut.

Skrivet av mrqaffe:

Begagnat ger mest för pengarna:
www.hifimagasinet.com

Skrivet av Quim:

Begagnat som ovan skrev är bra.

Kablar så kan du lika gärna köra nätverkskablar, betydligt mycket billigare än köpa speciella ljudsladdar i silver och koppar som jag gjorde.

Är inte så sugen på att köpa begagnat, inte lika _smidigt_ och säkert som att köpa nytt.

Dali golvarna är det som det lutar åt just nu. Men kan verkligen inte bestämma mig.
Det är tre jag kommit fram till (Vill väldigt gärna att de ska vara vita).

Dali Zensor 7
Canton Chrono 509DC
XTZ 95.44

Det jag lyssnar på är Hardstyle och annan bastung elektronisk musik med driv i.
Har någon något positivt eller negativt att säga om någon av dessa tre högtalare?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Du måste provlyssna själv och se om du gillar dem. Folk eftersträvar olika ljudideal så vi kan inte säga vad du kommer gilla. Det är väl bara ta en skiva och knalla runt till några hifibutiker?

Risken om du köper fel högtalare är att du tröttnar på dem efter nån månad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid bygga egna?:) kräver knappt kunskaper i början

Permalänk
Medlem

Pioneers förstärkare gillar inte tungdrivna högtalare, så försök hitta några som ligger över 100db

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Köp högtalare som du lyssnat ordentligt på och som låter bra i dina öron. Gå runt i butiker och provlyssna. Hifiklubben har en hel del intressant tex. Själv har jag ino audio men det är extremt jobbigt att få tag på sådana om man inte vill köpa begagnat.

Högtalarkablar är ren ormolja, alla låter likadant allt annat är helt placebo oavsett vad folk vill påstå. Möjligtvis att det finns svindyra kablar som skulle färga ljudet något men varför skulle man vilja det?
Ett tips är att köra med vanlig "lampsladd", det lämpar sig bra som högtalarkabel och kostar väldigt lite.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk

Kolla på minhembio.se som nämns ovan om du kan tänka dig att köpa begagnat. Det forumet är också ett perfekt ställe om man vill få lite expertishjälp.
http://www.minhembio.com/marknad

Högtalare är ju som många här nämner en smaksak, men man kan ju alltid kolla på tester för att se vad som finns.
Jag antar att det är golvhögtalare du är ute efter då du nämner sådana?

Nämner några högtalare nedan för under 7000kr som jag själv upplever som prisvärda.
Jag själv gillar skarpt Cantons högtalare. Nu bor jag själv i Skåne och då är det väldigt enkelt att åka ner till Tyskland och hämta där då är betydligt billigare än i Sverige. Dali Zensor 7 som du nämner är också en väldigt prisvärd högtalare.

XTZ 95.44
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897573

Q Acoustics 2050i
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073516

Intono K53 (notera styckpris)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181734

System Audio Saxo 30
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=789915

Den högtalaren jag själv och många recensenter tycker om i den prisklassen är Monitor Audio Bronze BX5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676816

Kan hända att vissa av högtalarna ovan är styckpris, så kolla på det först.
Har du möjlighet att lyssna i verkligheten så hade jag definitivt gjort det.

Lycka till med letandet, är alltid roligt att införskaffa nya högtalare.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Pioneers förstärkare gillar inte tungdrivna högtalare, så försök hitta några som ligger över 100db

100dB/W @1m är väldigt hög verkningsgrad, det blir inte många högtalare som låter bra kvar om man har det som krav och det blir absolut inget i den här prisklassen, snarare börjar det på minst 10 ggr dyrare bra hornkonstruktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har JBL studio 590 vilket är storebrorsan till http://www.dustinhome.se/product/5010641433/jbl-studio-580-bl...
Enligt de recensioner jag läst så är 590 och 580 rätt snarlika, den största skillnaden är storleken på elementen samt att 580 är bra mycket mindre (och då är 580 redan en stor högtalare, 590an är gigantisk). Jag har mina 590 i ett litet studentrum på mindre än 10kvadrat vilket högtalarna inte gillar, men trots detta är det ett FANTASTISKT ljud som levereras!

Har en polare som har zensor 7 och han erkände lite motvilligt att 590an är grymt mycket bättre. Nu kostar dock 590an ca 15k på den billigaste sidan men jag fick mina till det fantastiska priset 6990:- från dustinhome innan jul, nu finns de dock inte kvar på hemsidan. Dock ska 580an vara ett grymt val också, bara lite sämre bas än 590.

Permalänk
Medlem

Många har redan skrivit detta men det tål att upprepas. Högtalarkabel är sjukt över prisat om du väljer typ supra. En suprakabel ger dig inte bättre ljud än vad t.ex en strykjärnskabel ger. Jag har nämligen själv precis gått från supra till just strykjärnskabel pga. Att jag fick 40 meter gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

100dB/W @1m är väldigt hög verkningsgrad, det blir inte många högtalare som låter bra kvar om man har det som krav och det blir absolut inget i den här prisklassen, snarare börjar det på minst 10 ggr dyrare bra hornkonstruktioner.

Han kanske borde fundera på en annan förstärkare då..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa Cerwin Vega...

Skämt åsido jag tycker du ska kika på några Dynavoice högtalare. Aldrig lyssnat på något från dem men har hört att de är bra för priset. Annars tycker jag helt klart att Dali gör bra högtalare både dyra och mindre dyra

På förstärkarhållet kanske du kan kika på Yamaha R-S300, jag har en sådan och tycker den är -helt ok-.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

JBL STUDIO 580 skulle jag kört på. Både Canton och Dali tycker jag låter lite tråkigt i de prisklasserna.
Angående kabel så köp en av de billigare sorten som är gjord för ändamålet. Har testat många olika kablar och där är ingen skillnad på bättre och sämre, däremot att ta första bästa sladd du hittar hemma är oftast värdelöst fast att det har blivit lite av en innegrej här på forumet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Väldigt många här på Swec som tycker att det bara ska låta högt..
100 db i verkningsgrad finns bara inom PA-sammanhang.
Slår ett slag för XTZ 99.36 mk2 i denna prisklass, eller varför inte 99.25 mk2 om du kan tänka dig stativare istället (i princip samma högtalare men 36an har ett extra baselement)
Båda nersatta nu en hel del!

http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/golvhogtalare/xtz-99....
http://www.fyndborsen.se/http//www.fyndborsen.se/ljud/hogtala...

Dock helt fel förstärkarval oavsett tidigare högtalare i tråden då du bara ska köra stereo och då är en AV-receiver inte rätt väg att gå.
Satsa på en bättre stereoförstäkare istället så blir du bra gladare i slutändan!

Denna bör duga:
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-r-s700-svart/4269/

Annars kan man fynda på blocket. Ang kablar så kan du åka till närmaste Biltema/Jula/Clas Ohlson whatever. Spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Väldigt många här på Swec som tycker att det bara ska låta högt..
100 db i verkningsgrad finns bara inom PA-sammanhang.

Skitsnack, mina gamla Infinity golvare har en verkningsgrad på 102dB.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Skitsnack, mina gamla Infinity golvare har en verkningsgrad på 102dB.

Ja nu höftade jag lite men bara för att visa att de flesta verkar tro att högre verkningsgrad = bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Ja nu höftade jag lite men bara för att visa att de flesta verkar tro att högre verkningsgrad = bättre ljud.

Ok. Fast verkningsgraden är ju iofs hur mycket ljud man får ut av en instoppad watt.

De flesta tester jag läst om just den linjen förstärkare säger att de inte trivs med tungdrivna högtalare, dvs med låg verkningsgrad. Har väl med slutstegets förmåga att driva ström gissar jag.
Så just i TS fall är det ju faktiskt så att en högre verkningsgrad ger bättre ljud.

Därav min ursprungliga kommentar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Skitsnack, mina gamla Infinity golvare har en verkningsgrad på 102dB.

Infintys bra högtalare är relativt trögdrivna med känsligheter under 90dB/W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Infintys bra högtalare är relativt trögdrivna med känsligheter under 90dB/W

Och?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du skall åka till HiFi klubben och lyssna och ta med musik på cd som du tycker om.
Det du funderar på är ju bra men lyssna på dom här: http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-dm684-golvhogtalare-24...
Peace & Love

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

http://www.hembioconsult.se/cat-Hoegtalare/Golvhoegtalare/FS-...

Provlyssna dessa och du kommer att häpnas av hur något så billigt kan låta så bra.

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Ok. Fast verkningsgraden är ju iofs hur mycket ljud man får ut av en instoppad watt.

De flesta tester jag läst om just den linjen förstärkare säger att de inte trivs med tungdrivna högtalare, dvs med låg verkningsgrad. Har väl med slutstegets förmåga att driva ström gissar jag.
Så just i TS fall är det ju faktiskt så att en högre verkningsgrad ger bättre ljud.

Därav min ursprungliga kommentar.

Ja det vet jag. Det gäller inte bara Pioneers "linje" utan alla recievers inom instegssegmentet.
Deras effektmätningar är missvisande, så man kan bli lätt lurad om man bara kollar som hastigast.
Oftast är det med 1 kanal driven och 10% dist @ 4ohm. Då kan man få effekt ur nästan vad som helst.
Det man vill se är 2 (eller 5 som man vill köra surround) kanaler drivna, så låg dist som möjligt och gärna i 8 ohm för att se vad stärkaren går för.

Istället för att begränsa högtalarvalet med endast tokhöga verkningsgrader så är mitt tips att titta på kraftigare stereoförstärkare istället.

Permalänk
Medlem

nht 2.5i, supra kablar duger fint

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Audiovector K3/Ki3 Super/Signature - beggade ofc, eller M-serien. Där har du larvigt välljudande och otroligt fina högtalare också. Ovanpå det så kan man uppgradera dess element eller delningsfilter när man känner att dem börjar bli trötta och behöva spela in dem igen. Bästa av två världar!