Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung intar Phonehouse i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag menar fortfarande att de är plastigare än tjugo år gamla leksaker, och om du då tycker att de hade "kvalitetsplast" så får det stå för dig, jag tycker nämligen inte det.

Det är fult, opraktiskt och så långt ifrån en "premiumkänsla" man kan komma.

Ditt argument om känslan och om det är fult eller inte förstår jag, men opraktiskt? Jag tycker också att det är fult som fan om mna jämför med metallurar, men det håller bättre än metall på telefoner, och det är lite mer flexibelt.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vation:

Ditt argument om känslan och om det är fult eller inte förstår jag, men opraktiskt? Jag tycker också att det är fult som fan om mna jämför med metallurar, men det håller bättre än metall på telefoner, och det är lite mer flexibelt.

Ja, opraktiskt i den mening att man så lätt tappar en pryl med noll friktion, glansigare plast får man leta efter.

Om det håller bättre eller inte spelar ingen större roll, känns det som... Känner man att man kommer tappa mobilen så får man sätta på ett skal, en oskyddad mobil går sönder vare sig den är gjord av plast eller metall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag menar fortfarande att de är plastigare än tjugo år gamla leksaker, och om du då tycker att de hade "kvalitetsplast" så får det stå för dig, jag tycker nämligen inte det.

Det är fult, opraktiskt och så långt ifrån en "premiumkänsla" man kan komma.

Ok, blev lite förvirrad när du först tyckte att leksakernas plast var dålig, och sen att den var bra, men du kanske var ironisk bara?
Mitt inlägg om kvalitetsplast syftade på mobiltelefonerna, inte leksakerna, men det kanske var otydligt skrivet också.

Jag tycker att plasten som är på min S4 mini t.ex. är mjuk , lite mer gummi-liknande och därför också tåligare för påfrestningar. Om den känns premium vete sjutton, men det känns absolut inte som dålig kvalitet. Den är inte lika hal som på S3 t.ex. och jag har haft många andra telefoner som varit mindre tåliga.

Utseendet är en annan sak, jag gillar inte alls det lilla rutnätet som är på bakstycket, det hade gärna fått vara helsvart för min del, men telefonen är iaf robust och hållbar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blackeagle:

Ok, blev lite förvirrad när du först tyckte att leksakernas plast var dålig, och sen att den var bra, men du kanske var ironisk bara?
Mitt inlägg om kvalitetsplast syftade på mobiltelefonerna, inte leksakerna, men det kanske var otydligt skrivet också.

Jag tycker att plasten som är på min S4 mini t.ex. är mjuk , lite mer gummi-liknande och därför också tåligare för påfrestningar. Om den känns premium vete sjutton, men det känns absolut inte som dålig kvalitet. Den är inte lika hal som på S3 t.ex. och jag har haft många andra telefoner som varit mindre tåliga.

Utseendet är en annan sak, jag gillar inte alls det lilla rutnätet som är på bakstycket, det hade gärna fått vara helsvart för min del, men telefonen är iaf robust och hållbar.

Jao, ditt inlägg var lite tvetydigt i och med att jag gjorde en jämförelse mellan två saker, och du bara skrev "Snarare kvalitetsplast". Då fortsatte jag på spåret att du menade att det var samma plast i de båda artiklarna och att den plasten var "kvalitet", något det kan råda väldigt delade meningar om.

Jag har själv en S4:a (Förbeställd och använd sen releasedagen) och har i princip sen början varit tvungen att köra med något sorts skal (har hunnit byta ett antal gånger nu) just för att den är så plastig och obekväm.

Smaken är som baken, jag känner helt enkelt att kvalitén är låg och "premiumkänslan" ännu lägre. Utseendet i sig tänker jag inte på längre, eftersom den inte går att ha i originalutförande ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruotria:

Att samsung kör med plast är bara plus.

Telefonen väger mindre och tål mer.
Finns ingen anledning att köra metall...

Det finns andra alternativ till plast än metall.
Man kan köra gummi, vinyl, kolfiber, och olika polymer.
Det finns olika typer av plast, ABS, PBT, mfl.

Samsungs telefoner är inte bara plastiga, dom känns plastiga också.
Sony, LG, Huawei, Nokia, HTC, etc har telefoner som inte är gjorda i metall men inger ett mycket bättre intryck än Samsungs telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns andra alternativ till plast än metall.
Man kan köra gummi, vinyl, kolfiber, och olika polymer.
Det finns olika typer av plast, ABS, PBT, mfl.

Samsungs telefoner är inte bara plastiga, dom känns plastiga också.
Sony, LG, Huawei, Nokia, HTC, etc har telefoner som inte är gjorda i metall men inger ett mycket bättre intryck än Samsungs telefoner.

Tycket inte min Samsung känns plastig, och med tanke på hur mycket de säljer så kan man nog utgå från att det är högst personligt.
Själv ser jag det positivt, lätt vikt och billigt.
Men det är ju bra att det finns tyngre mobiler i metall för de som föredrar det.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ASBR:

Tycket inte min Samsung känns plastig, och med tanke på hur mycket de säljer så kan man nog utgå från att det är högst personligt.
Själv ser jag det positivt, lätt vikt och billigt.
Men det är ju bra att det finns tyngre mobiler i metall för de som föredrar det.

Jag tror de flesta klarar av att hantera 50 gram extra, och att det är billigt hjälper ju inte när slutprodukten inte är billigare än konkurrenterna

Och som sagt, det måste inte vara metall, det finns andra alternativ till det extremt plastiga material Samsung använder.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Tacka Apple för nu får ni Samsung älskare snart en S5 som inte är i plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Att samsung kör med plast är bara plus.

Telefonen väger mindre och tål mer.
Finns ingen anledning att köra metall...

Finns inga bevis för att plast automatiskt gör telefonen mer tålig. Titta på lite drop-tests av S4:an så ser du inte bara att skärmen går sönder väldigt lätt utan också att plasthöljet ofta skadas och går sönder.

Men fördelen är ju dock att ett plastskal likt de Samsungs mobiler har går att byta ut rätt smidigt (vet inte hur det är med ramen runt skärmen). Personligen väger dock den solida känslan av en unibody-konstruktion (helst i metall) mycket mer än möjligheten att enkelt byta skal.

Permalänk

Då jag jobbar som servicetekniker och mestadels av det jag lagar är telefoner har jag stött på alla olika sorterts telefoner i olika skick och här är mina 5 öre.

Iphone 5/Ipad har en metallram som går att böja till med kraft och naglar eller tång(ifall glaset är svårt att få dit). Jag gillar designen och gillar känslan i handen men tycker metallen känns som skräp då den enkelt kan bli skev. Glas på baksidan av iphone 4/4S känns som världens trögaste sak då jag bytt fler än vad jag orkar räkna. Apple har annars en relativt robust design som känns mer kvalitivt än många andra. Skulle ändå säga att laga dem inte är allt för svårt.

Samsung Galaxy S serien glider lätt ur mina torra händer och plasten är ett alternativ som känns både billligt och snålt för en toppmodell. Telefonerna hållbarhet är lite av det sämre laget då jag brutit av både en S2 och S3 på mitten med händerna(de var vattenskadade, skulle slängas och jag ville testa)
Tycker däremot att Xcover modellerna känns bra i byggkvalitet. Måste annars säga att de är lätta att laga.

Sonys Z och Z1 känns bra i handen men deras blandnings av glas och plast är inget jag gillar då det som man kan knäcka telefonen på mitten. Tycker även att designen på hur de tas isär på de två nämda modellerna är ren dynga och något som passar i mellanklassen. Inte något som bör göras utan värmepistol.
Sonys mellansegment som Xperia V, L, J, SP, acro och även xperia go är steg upp i hur mycket lättare det är att laga dem. Sonys telefoner känns även lite för plastiga.

HTC är blandat då de verkar ändra design huller om buller men för det mesta känns One serien bra. Desire serien är också helt okej när det kommer till byggkvalitet. Hur lätta dem är att reparera gränsar till idiotiskt på många nyare modeller. De äldre Desire är lite lätta som samsung.

LG känns samma som samsung när det gäller plastighet och enkelhet att reparera. LG G2 är lite plastig men känns en bit bättre än samsung.

Nexus 5 är annars min personliga favorit.

Angående att Samsung ska ha egna butiker känns lite positivt i att de kommer större närvaro. På den negativa sidan tror jag det påverkar att samsung får mer makt på marknaden och kommer minska konkurransen bland telefontillverkarna. Hoppas de även kommer ha samsung service eller dylikt med personal som faktiskt kan sin sak och inte vara som de allra flesta hemelektronikskedjor. Altså odugliga!

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASBR:

Tycket inte min Samsung känns plastig, och med tanke på hur mycket de säljer så kan man nog utgå från att det är högst personligt.
Själv ser jag det positivt, lätt vikt och billigt.
Men det är ju bra att det finns tyngre mobiler i metall för de som föredrar det.

Billigt?
Samsung mobilerna i det övre segmentet kostar ju lika mycket som en iPhone.
Så billiga är dom väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror de flesta klarar av att hantera 50 gram extra, och att det är billigt hjälper ju inte när slutprodukten inte är billigare än konkurrenterna

Och som sagt, det måste inte vara metall, det finns andra alternativ till det extremt plastiga material Samsung använder.

50g mer på en telefon gör definitivt att den känns påtagligt tyngre. Det kan t ex spela in i hur snyggt en fin kavaj hänger om man har telefonen in innefickan, osv.

I övrigt är det otroligt underhållande att se begåvade argument som "plastig". Det är väldigt roligt att folk 2014 ser plast som något negativt när det används i ett sammanhang där dess kvaliteter inte medför bristande funktionalitet. Speciellt när plasten sitter tätt mot något och det man känner med handen är en ytbeläggning som inte är plast. Begåvat var ordet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Evil Peter:

50g mer på en telefon gör definitivt att den känns påtagligt tyngre. Det kan t ex spela in i hur snyggt en fin kavaj hänger om man har telefonen in innefickan, osv.

I övrigt är det otroligt underhållande att se begåvade argument som "plastig". Det är väldigt roligt att folk 2014 ser plast som något negativt när det används i ett sammanhang där dess kvaliteter inte medför bristande funktionalitet. Speciellt när plasten sitter tätt mot något och det man känner med handen är en ytbeläggning som inte är plast. Begåvat var ordet.

Ja, måste man ha en mobil i innerfickan och man tycker att så lite som 50g gör en sån världsomskälvande skillnad så får man väl hålla sig borta, medan alla andra kan njuta av högre kvalité.

Varför skulle det vara konstigt att skriva plastig när den är plastig?

Jag ser inte plast som något negativt, jag ser en plastig mobil som något negativt. Det medför bristande funktionalitet och det man känner är plast. Uppblåst var ordet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, opraktiskt i den mening att man så lätt tappar en pryl med noll friktion, glansigare plast får man leta efter.

Om det håller bättre eller inte spelar ingen större roll, känns det som... Känner man att man kommer tappa mobilen så får man sätta på ett skal, en oskyddad mobil går sönder vare sig den är gjord av plast eller metall.

Jag tycker aluminium är snyggare på en mobil och visst ger det en lyxigare känsla, men Samsungs S4 känns inte alls dålig. Smaken är olika men de som måste uttrycka sig om plastighet och hur kasst materialet är, är snarare blint hatiska och fanboy av annat märke. Plast är mer hållbart och praktiskt, så är det bara. Plast har dessutom mycket högre friktion än borstad aluminium vilket på riktigt är ett uselt material förutom den lyxigare känslan.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bennyfax:

Jag tycker aluminium är snyggare på en mobil och visst ger det en lyxigare känsla, men Samsungs S4 känns inte alls dålig. Smaken är olika men de som måste uttrycka sig om plastighet och hur kasst materialet är, är snarare blint hatiska och fanboy av annat märke. Plast är mer hållbart och praktiskt, så är det bara. Plast har dessutom mycket högre friktion än borstad aluminium vilket på riktigt är ett uselt material förutom den lyxigare känslan.

Ja, smaken är som baken och allt vi nämner här är helt subjektivt, så det är ingen idé att försöka övertala någon eller argumentera för vem som har mest rätt...
Däremot kan jag säga att jag inte är varken hatisk eller en fanboy (jag har själv en S4:a), jag uttryckte bara vad jag tycker om det kassa materialvalet (återigen, min åsikt). Enligt mig känns den extremt plastig och den glider lättare ur handen än en blöt fisk.

Att det skulle vara mer hållbart tror jag inte på heller, och det är ingen direkt fördel då man måste skydda alla mobiler med skal om de ska hålla när man tappar dem.

Angående friktionen, jag har väldigt, väldigt svårt att se hur S4:ans glansplast skulle ha högre friktion än borstad aluminium, väldigt svårt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, smaken är som baken och allt vi nämner här är helt subjektivt, så det är ingen idé att försöka övertala någon eller argumentera för vem som har mest rätt...
Däremot kan jag säga att jag inte är varken hatisk eller en fanboy (jag har själv en S4:a), jag uttryckte bara vad jag tycker om det kassa materialvalet (återigen, min åsikt). Enligt mig känns den extremt plastig och den glider lättare ur handen än en blöt fisk.

Att det skulle vara mer hållbart tror jag inte på heller, och det är ingen direkt fördel då man måste skydda alla mobiler med skal om de ska hålla när man tappar dem.

Angående friktionen, jag har väldigt, väldigt svårt att se hur S4:ans glansplast skulle ha högre friktion än borstad aluminium, väldigt svårt.

Ok, du har väl rätt att vara sur om du är missnöjd. Jag kör med iPhone sen 2007. Borstad aluminium är snorhalt.. kanske har vi olika grepp i händerna. Glansig plast suger tag ordentligt i mina händer iaf.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bennyfax:

Ok, du har väl rätt att vara sur om du är missnöjd. Jag kör med iPhone sen 2007. Borstad aluminium är snorhalt.. kanske har vi olika grepp i händerna. Glansig plast suger tag ordentligt i mina händer iaf.

Ja, alla är vi olika

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Lite skrämmande uttalande med tanke på Samsungs usla arbetsförhållanden runt om i världen i deras egna fabriker (bland annat framröstade som tredje värsta företaget i världen angående usla arbetsförhållanden 2012, stämda av Brasilien för usla arbetsförhållande med mera). Men antar att det beror på vad man prioriterar här i världen.

Haha, ironon kanske inte var tydlig nog. Men hellre Samsung än Apple iaf.

Att Samsung har dåliga arbetsförhållanden var inget jag kände till.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Att Samsung har dåliga arbetsförhållanden var inget jag kände till.

Det kan jag förstå med tanke på att svensk media verkar ha någon väldigt egendomlig förtjusning till att, i stort sett, enbart skriva om Apple (oavsett om det handlar om problem med arbetsvillkor, patent eller annat). Sen att det finns än värre företag därute verkar inte vara lika intressant att skriva om (antar att det generar mer pengar att skriva om Apple än andra företag). Lyckligtvis så är det relativt enkelt att ta reda på information själv i dagens samhälle.

Angående Samsungs usla arbetsförhållande så kan du läsa mera här:

Samsung voted as third worst company worldwide
Brazil sues Samsung over labour violations

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Kollade din profil och fann detta:

Publik logg

md7 svarade i ArrayList java Igår
md7 svarade i Samsung intar Phonehouse i Sverige Igår
md7 svarade i Apple firar trettio år med Mac 2014-01-28
md7 svarade i Apple köper Primesense med teknik för rörelseavläsning 2013-11-25
md7 svarade i Android i 81,9 procent av alla smarta telefoner 2013-11-15
md7 svarade i Apple lanserar Iphone 5S och 5C 2013-09-12
md7 svarade i Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt 2013-07-05
md7 svarade i Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan 2013-06-27
md7 svarade i Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut? 2013-05-18
md7 svarade i Iphone meddelande kommer inte fram till mig. 2013-05-1

Luktar Apple fanboy lång väg.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Kollade din profil och fann detta:

Publik logg

md7 svarade i ArrayList java Igår
md7 svarade i Samsung intar Phonehouse i Sverige Igår
md7 svarade i Apple firar trettio år med Mac 2014-01-28
md7 svarade i Apple köper Primesense med teknik för rörelseavläsning 2013-11-25
md7 svarade i Android i 81,9 procent av alla smarta telefoner 2013-11-15
md7 svarade i Apple lanserar Iphone 5S och 5C 2013-09-12
md7 svarade i Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt 2013-07-05
md7 svarade i Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan 2013-06-27
md7 svarade i Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut? 2013-05-18
md7 svarade i Iphone meddelande kommer inte fram till mig. 2013-05-1

Luktar Apple fanboy lång väg.

Så är det så klart. Dumt av mig att inte ha tänkt på det. Det är för att jag skulle vara en Apple-fanboy som Samsung blev framröstade som tredje värsta företaget i världen 2012, att de blev stämda av Brasilien i somras, misstänks för ett stort antal cancer- och dödsfall bland sina anställda på grund av att de använder förbjudna och skadliga ämnen i sin produktion, anklagats för att ha anställt barn i Kina och annat smått och gott. Och allt detta bara för jag skulle vara en Apple-fanboy. Hur kunde jag ha missat detta?

Nä, men seriöst, du bör nog ta och kolla lite på dig själv istället om du anklagar mig för att vara Apple-fanboy. Sök själv på nätet om Samsung (du kan även söka på andra företag, många olika företag som har/har haft problem) och arbetsförhållanden så kommer du själv kunna ta reda på hur det faktiskt ligger till (något som svenska media inte har uppmärksammat ännu).