Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Funderingar kring vattenkylningen

Hej alla sweclockare. Jag har tänkt sätta ihop min vattenkylning ikväll och har en fundering. Hur ska jag riktigt dra slangen? Om jag börjar att he slangen på radiatorn och sen till inlet på cpu blocket.
Och från outlet på cpu blocket till inlet på Reservoaren och efter det outlet på Reservoir till radiatorn?

Spelar det roll hur man drar slangen då outlet och inlet finns eller kan man göra hur man vill? Cpu blocket är en ek supremacy och Reservoar är XSPC 5.25 Bay d5 och radiatorn XSPC ex240. måste man ha igång fläkt på radiatorn då man gör läck test? Tacksam för svar // Johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

När jag körde vattenkylning hade jag följande loop:

Pump -> GPU -> CPU -> Rad -> Res

Vet inte om det är best practise, men det fungerade för mig.

Och nej, du behöver inte ha fläktarna igång under läckagetest.

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

Hej alla sweclockare. Jag har tänkt sätta ihop min vattenkylning ikväll och har en fundering. Hur ska jag riktigt dra slangen? Om jag börjar att he slangen på radiatorn och sen till inlet på cpu blocket.
Och från outlet på cpu blocket till inlet på Reservoaren och efter det outlet på Reservoir till radiatorn?

Spelar det roll hur man drar slangen då outlet och inlet finns eller kan man göra hur man vill? Cpu blocket är en ek supremacy och Reservoar är XSPC 5.25 Bay d5 och radiatorn XSPC ex240. måste man ha igång fläkt på radiatorn då man gör läck test? Tacksam för svar // Johan

Nej. Det spelar ingen roll hur du drar slangen. Det enda man behöver bry sig om är att se till att det inte blir några för snäva böjar som stryper flödet å ena sidan, och inte för mycket slang som tar plats och skymmer och är i vägen å andra sidan. Det kan vara bra att så mycket som möjligt dra slang så att man kan byta eller addera delar, tex minnen, som inte är med i loopen utan att behöva montera bort slang eller block först.

Så länge alla komponenter är med i slingan spelar ordningsföljden ingen roll. Temperaturskillnaden i slingan är försumbar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Whippoorwill:

Nej. Det spelar ingen roll hur du drar slangen. Det enda man behöver bry sig om är att se till att det inte blir några för snäva böjar som stryper flödet å ena sidan, och inte för mycket slang som tar plats och skymmer och är i vägen å andra sidan.

Så länge alla komponenter är med i slingan spelar ordningsföljden ingen roll. Temperaturskillnaden i slingan är försumbar.

Plus att tanken alltid är ovanför pumpen så vätskan alltid rinner ner i pumpens inlopp av sig själv. Man vill inte köra en pump torr, det kan bli rätt brutala missljud i pumpen av det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Plus att tanken alltid är ovanför pumpen så vätskan alltid rinner ner i pumpens inlopp av sig själv. Man vill inte köra en pump torr, det kan bli rätt brutala missljud i pumpen av det.

Sant!

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Plus att tanken alltid är ovanför pumpen så vätskan alltid rinner ner i pumpens inlopp av sig själv. Man vill inte köra en pump torr, det kan bli rätt brutala missljud i pumpen av det.

Inte bara det den går sönder med och det vill man inte vara med om.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gunner357:

Inte bara det den går sönder med och det vill man inte vara med om.

Precis!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

res -> pump -> rad -> block -> res..

Anledningen till det är att du vill att det nedkylda vattnet skall flöda från rad in i blocken.

Se till så att pumpen inte går torr så är det ingen fara att förstöra den.