Permalänk
Medlem

CPU överhettas

Hallå,

Formaterade min dator igår och bestämde mig för att i samma veva klocka mitt CPU för första gången.

Gör manuell klocking där jag satt volten på 1.3V med 4.3Ghz. Efter 1 minuts torture test i Prime95 så ligger CPU på 80 grader.

Jag följde denna guide (läs SimpleTech post halvvägs ner på sidan):
http://www.overclock.net/t/1042186/asus-z68-series-information-thread-drivers-bioses-overclocking-reviews-updated-4-22/100

Spec:
Asus Sabertooth p67
I5 2500K
Antec Kúhler 620

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

1: Sänk spänningen till CPU.
2: Följ inte guider bokstavligen, Guider ger idéer om vad som bör ändras, eller beskriver vad en viss parameter gör för något, kanske.
Vad det ska vara för värden är ganska unikt för varje dator, om man hittar en guide för just ditt moderkort och CPU är det iallafall bättre.

80c är inte överhettning, men är lite varmare än vad som är bekvämt vid den Mhz

Edit testa 1.25v till CPU, borde räcka för 4,3Ghz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade precis med 1.25V, kommer fortfarande upp i 80'C efter 3 minuter i stress test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

Testade precis med 1.25V, kommer fortfarande upp i 80'C efter 3 minuter i stress test.

Är den stabil på 1.25v sänk mer testa 1.2v osv. när den är stabil enligt Prime95 i ca 30-60 minuter på lägsta volt, höj volten ett eller två delsnäpp, testa sen datorn med spel och liknade.

Ska nämnas att Prime95 stabilt inte behöver betyda att datorn är stabil när man använder den normalt, beror en del på man ställer in offset och/eller LLC osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ligger nu på 3.8Ghz @ 1.11V. 75'C på en kärna, övriga ligger på runt 71'C.

Mitt mål är att inte överstiga 70'C men som det ser ut just nu kommer jag klara 70'C på MAX 3.7Ghz. Är det min kylning som är dålig eller är detta normalt för I5 2500K?

Värt notera att datorn är cirka 3 år gammal samt att fläkten till vattenkylningen ligger på 1500RPM i idle same under torture test.

Permalänk
Medlem

Den verkar vara lite varmare än den borde, hur och var koppla du in pumpen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är på tok för varmt, det måste vara något fel på kylaren eller så är den inte monterad korrekt. Jag kör min 2500K i 1.4 volt och jag maxar ut på 71 med en gammal zalman luftkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den verkar vara lite varmare än den borde, hur och var koppla du in pumpen?

Skrivet av Ernesto:

Det är på tok för varmt, det måste vara något fel på kylaren eller så är den inte monterad korrekt. Jag kör min 2500K i 1.4 volt och jag maxar ut på 71 med en gammal zalman luftkylare

Har tidigare haft Fläkten kopplad till en chassi fläkts kontakt. Testade nu att koppla Fläkten till en utav kontakterna som kommer från kyl blocket och då ligger den på 100% konstant vilket inte kommer funka då det låter som att den försöker få datorn att lyfta.

Fläkt samt pump sitter i bakändan av chassit.

Permalänk
Medlem

Den ska dock ligga på 100% om det är så där varmt - Den måste vara felmonterad, typ sitta fast snett eller felaktigt applicerad kylapasta, eller att enheten är defekt och pumpen inte fungerar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

Hallå,

Formaterade min dator igår och bestämde mig för att i samma veva klocka mitt CPU för första gången.

Gör manuell klocking där jag satt volten på 1.3V med 4.3Ghz. Efter 1 minuts torture test i Prime95 så ligger CPU på 80 grader.

Jag följde denna guide (läs SimpleTech post halvvägs ner på sidan):
http://www.overclock.net/t/1042186/asus-z68-series-information-thread-drivers-bioses-overclocking-reviews-updated-4-22/100

Spec:
Asus Sabertooth p67
I5 2500K
Antec Kúhler 620

Tacksam för all hjälp!

För det första så ska pumpen sitta kopplad till konstant 12V, PWR_FAN rekommenderas eller direkt till nätagget. Sen kopplar du ju fläkten till pumpen som då styrs av den. Men om den går högt i temp så kommer självklart fläkten att varva rejält ändå.

Det jag har märkt med min Antec kühler 620 är att med just ASUS-moderkort så är passformen värdelös.
Det är som att CPU-sockeln bygger för lite på höjden för dom där plastdistanserna som skruvarna går igenom tar i moderkortet innan pumpblocket sitter fast ordentligt.
Jag drog det lite extra(drog ner plasten i moderkortet) för att få bättre kylning men jag toppar ändå ~68°C med min i5 2500k i Prime95 klockad till 4.5GHz med 1.248V vilket är rätt högt med tanke på kylarens kapacitet, jag kör även PnP med 2st Scythe GT 1850rpm.
Jag antar man skulle kunna kapa plastdistanserna lite för dom tar emot och hindrar från att skruva fast den ordentligt.

På min gamla AMD-rigg(ASUS moderkort) så var det samma, där bytte jag till en luftkylare Scythe Yasya med samma fläktar i PnP. Jag kunde då mata 1.5V och 4.1GHz med en Phenom II x4 965 vid temps just under 60°C. Även en FX-6300 med 1.5V och 4.7GHz som bara gick upp till just över 63°C. Oklockat med Antec Kühler 620 gick det över 60°C efter 2min Prime95.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Challe4:

Hallå,

Formaterade min dator igår och bestämde mig för att i samma veva klocka mitt CPU för första gången.

Gör manuell klocking där jag satt volten på 1.3V med 4.3Ghz. Efter 1 minuts torture test i Prime95 så ligger CPU på 80 grader.

Jag följde denna guide (läs SimpleTech post halvvägs ner på sidan):
http://www.overclock.net/t/1042186/asus-z68-series-information-thread-drivers-bioses-overclocking-reviews-updated-4-22/100

Spec:
Asus Sabertooth p67
I5 2500K
Antec Kúhler 620

Tacksam för all hjälp!

Något är fel med din kylning, min 2500k kommer inte ens upp i 80c på 4.6ghz 1.35v+ med en 200kr luft kylare ifrån xigmatek.....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den ska dock ligga på 100% om det är så där varmt - Den måste vara felmonterad, typ sitta fast snett eller felaktigt applicerad kylapasta, eller att enheten är defekt och pumpen inte fungerar eller liknande.

Värt att ha nämnt i mitt föregående meddelande; fläkten arbetar i 100% även när CPU ej arbetar hårt (38'C).

Skall hämta kylpasta idag och lägga på nytt, se om det hjälper.

Skrivet av krrjon:

För det första så ska pumpen sitta kopplad till konstant 12V, PWR_FAN rekommenderas eller direkt till nätagget. Sen kopplar du ju fläkten till pumpen som då styrs av den. Men om den går högt i temp så kommer självklart fläkten att varva rejält ändå.

Ska se om detta hjälper, återkommer..

Skall undersöka ifall problemet du hade med plastdistanserna finns här med.

Permalänk
Medlem

Kopplat till PWR_FAN, får "CPU fan error!" Vid uppstart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

Kopplat till PWR_FAN, får "CPU fan error!" Vid uppstart..

Fläkten satt nog bra där den satt från början, frågan är hur har du kopplat in pumpen? det har du inte svarat på ännu.

Men om du menar att pumpen är kopplad till PWR_FAN så är det rätt är precis där den ska sitta.
CPU varningen kan du slå av i bios, eller så kan du sätta dit valfri fläkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fläkten satt nog bra där den satt från början, frågan är hur har du kopplat in pumpen? det har du inte svarat på ännu.

Men om du menar att pumpen är kopplad till PWR_FAN så är det rätt är precis där den ska sitta.
CPU varningen kan du slå av i bios, eller så kan du sätta dit valfri fläkt.

Precis, PWR_FAN -> Pump -> Fläkt. Stängde av CPU varningen, dator startar utan problem. Fläkten går dock fortfarande i 100%. RealTemp visar 37'C som högst på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

Precis, PWR_FAN -> Pump -> Fläkt. Stängde av CPU varningen, dator startar utan problem. Fläkten går dock fortfarande i 100%. RealTemp visar 37'C som högst på CPU.

Lite skumt, har för mig att pumpen ska kontrollera fläkten, du har inte bytt fläkt från original som är vad jag kommer ihåg är en 4 pinnars PWM fläkt, om du istället kopplar en 3 pinnars voltstyrd fläkt så ja lär bli full fart.

Jag kan komma ihåg fel också om 3 eller 4 pinnars på fläkten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite skumt, har för mig att pumpen ska kontrollera fläkten, du har inte bytt fläkt från original som är vad jag kommer ihåg är en 4 pinnars PWM fläkt, om du istället kopplar en 3 pinnars voltstyrd fläkt så ja lär bli full fart.

Jag kan komma ihåg fel också om 3 eller 4 pinnars på fläkten.

Jag är 99% säker på att jag använder original som kom med min 620 och inte original chassi fläkt som jag innerligt hoppas att jag bytte. Det är en 2-pin fläkt iallafall.

Kollade över mina fläktar i Bios, inte en enda chassi fläkt har registrerats. Det är endast en fläkt som gör och det är Power Fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

Jag är 99% säker på att jag använder original som kom med min 620 och inte original chassi fläkt som jag innerligt hoppas att jag bytte. Det är en 2-pin fläkt iallafall.

Kollade över mina fläktar i Bios, inte en enda chassi fläkt har registrerats. Det är endast en fläkt som gör och det är Power Fan.

Jupp det är en 3-pin med 2 använda original.

Det som kan vara är ju eventuellt att fläktstyrningen i pumpen är "kaputt" eller att själva enheten är trasig, 80°C låter ju mycket men om den inte sitter fast ordentligt så skenar det lätt iväg.

Har du kollat om plastdistanserna tar i moderkortet? Om dom gör det så sitter den säkert inte fast ordentligt.

Dom luftkylare jag har använt har många gånger "klistrats fast" av kylpastan och dom har också kylt riktigt bra, dock så faller alltid pumpen på Kühler 620 lös så fort jag har lättat på skruvarna så den sitter ju inte lika hårt vilket syns i temperaturerna också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jupp det är en 3-pin med 2 använda original.

Skönt! Var rädd för att det var något skräp de slängt med som man kan köpa från Clas Ohlson!

Skrivet av krrjon:

Det som kan vara är ju eventuellt att fläktstyrningen i pumpen är "kaputt" eller att själva enheten är trasig, 80°C låter ju mycket men om den inte sitter fast ordentligt så skenar det lätt iväg.

Har du kollat om plastdistanserna tar i moderkortet? Om dom gör det så sitter den säkert inte fast ordentligt.

Dom luftkylare jag har använt har många gånger "klistrats fast" av kylpastan och dom har också kylt riktigt bra, dock så faller alltid pumpen på Kühler 620 lös så fort jag har lättat på skruvarna så den sitter ju inte lika hårt vilket syns i temperaturerna också.

Testade att fästa om pumpen; När jag skruvar fast den över CPU så blir det gradvis tyngre vilket tyder på att det pressas ner mot CPU helt OK. Syntes på pastan med att det var ett "tight seal".

Får hem ny kylpasta alldeles strax, ska rengöra, applicera nytt samt montera med omsorg, se om det löser problemet. Annars lutar jag nog mot att det är något fel med pumpen..

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår. Tror att det är standard fläkten som är otroligt högljudd helt enkelt.

Permalänk
Medlem

För att dokumentera; CPU låg på 83'C i Planetside 2, bytte fläkt samt applicerade ny kylpasta och går numera ej över 61'C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe4:

För att dokumentera; CPU låg på 83'C i Planetside 2, bytte fläkt samt applicerade ny kylpasta och går numera ej över 61'C.

Förmodligen monteringen eller dålig kylpasta första gången då. Såg att för mig skiljde det ~10°C mellan originalfläkten och 2st Scythe GT 1850RPM i PnP. Så om du "bara" kör en fläkt så ska det inte skilja 22°C för så dålig är inte originalfläkten

Men skönt att det löst sig för dig

Visa signatur