Permalänk
Medlem

Ny dator. Behöver råd.

Tjenare!

Nu har det blivit dags för Pärlan att gå i pension och ge plats för den nya generationen.

Tanken är väl att den nya ska klara alla spelen som finns och de som kommer inom snar framtid med bra flyt.

Har gått lite över budget men vafan gör man? Får leva på nudlar nästa månad men det kan det vara värt!

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13475...
[Uppdaterad x2].

Det jag behöver lite hjälp med är då:
1. Socket 1150 eller 2011? Är det värt att satsa på 2011? Om skillnaden är knapp och det skiljer tusenlappar så sparar jag hellre dem kronorna :).
2. Ja, jag kommer överklocka. Målet är väl 5ghz.
3. Har aldrig ägt en SSD så kan inget om marknaden. Den jag tog verkar okej.
4. CPU kylaren är väl den bästa jag kan pressa ner i chassit om jag förstått rätt?
5. Finns det nått i listan som kan bytas ut utan att prestandan blir lidande så tar jag GÄRNA tips.
6. Hur ser den ut annars? Är det tryck köp som gäller?

Tack på förhand för all hjälp.

Mvh Syd~

Permalänk
Medlem

Det kommer bli väldigt tight med h100i

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Mjo, har hört att det blir lite tajt men att den ska få plats. Ville ha 110an men den skulle aldrig gå in.
Funderade länge på att byta chassi men hittar inget som jag tycker är dylikt r4an. Skulle inte ha nått imot att gå upp till big tower om det fanns nått liknande.

Permalänk
Medlem

Kanske http://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r ? Eller så tar du Fractal Design Define XL R2 Svart det är ju likt ?:)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SydpoleN:

Tjenare!

Nu har det blivit dags för Pärlan att gå i pension och ge plats för den nya generationen.

Tanken är väl att den nya ska klara alla spelen som finns och de som kommer inom snar framtid med bra flyt.

Har gått lite över budget men vafan gör man? Får leva på nudlar nästa månad men det kan det vara värt!

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13470...

Det jag behöver lite hjälp med är då:
1. Socket 1150 eller 2011? Är det värt att satsa på 2011? Om skillnaden är knapp och det skiljer tusenlappar så sparar jag hellre dem kronorna :).
2. Ja, jag kommer överklocka. Målet är väl 5ghz.
3. Har aldrig ägt en SSD så kan inget om marknaden. Den jag tog verkar okej.
4. CPU kylaren är väl den bästa jag kan pressa ner i chassit om jag förstått rätt?
5. Finns det nått i listan som kan bytas ut utan att prestandan blir lidande så tar jag GÄRNA tips.
6. Hur ser den ut annars? Är det tryck köp som gäller?

Tack på förhand för all hjälp.

Mvh Syd~

Du behöver inte ta ett mobo för 4k det är pengar i sjön, såvida du inte gör något speciellt, du tjänar väl inte så mycket i OC, ta hellre å 4930k, där gör 2k skillnad även om du bara når 4,5GHz; doc inte i alla spel som man tjänar på hexa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686496

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Cooler Master

Passande chassi

Hej!

Du kan ju ta en titt på vårt nya chassi, Silencio 652. Det är ett modernt chassi i samma stil med avsedda platser för vattenkylning upp till 240mm.

http://www.komplett.se/cooler-master-silencio-652-midi-tower/...

Mvh Nicklas

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.

Så det är ingen speciell skillnad mellan Asus mobot och msi't?

Angående chassit så ligger nog Fractal Designs r4 i top för mig så länge jag inte får in en 280mm radiator. (Corsair H110).
Funderade starkt på vad som skrev tidigare angående Fractal Design Define XL R2a, men tydligen klarar inte den heller av H110an.

Något annat jag bör tänka på/byta ut?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, om den är gjord för att spela så gör inte den marginella vinsten på 4930k klockad eller oklockad upp för prisskillnaden mellan 2011 och 1150 socket, men det är ditt val.

Du får nog mer prestanda med 2x 780 non ti och en 4770k än det där i spel.

Byt från RM850, det är kuggat i 2 reviews vilket sällan händer, Cooler master V series, Corsair AX och XFX ProSeries rekommenderas.

Obsidian 750D, Carbide 330R, R4, XL R2, CM Silencio 652 är bra chassin, H100i passar in utmärkt i dem alla, var inte orolig om det, de klarar alla en H110 i toppen ändå.

Skaffa 1600MHz minnen, stabilare utan prestandaförlust.

Du kan skaffa en Samsung 840 Basic eller desktop kit, den lilla skillnaden från PROseries är inte värd 500 kronor.

Skaffa en stor lagrings HDD? om du inte har en rekommenderar jag Toshiba//Hitachi 2TB, stabil och stor.

4x nya fläktar till H100i//H110, de som finns på är högljudda och presterar inte speciellt bra.

Vet inte om upplevelsen av 240Hz som du ofta inte kommer att få är värt de +3000 kronor du lägger på den jämfört med vanlig TN, en 1440p eller 144Hz skärm (kanske G-sync chip) tror jag att du skulle gilla mer. Gör efterforskning!

Nya komponenter, rekommenderat:
ASUS Z87-A +0 kr
Intel Core i7 4770k -2000 kr
Corsair AX860W Platinum +300 kr
2x ASUS GTX 780 DCII +2500 kr
(Chassi eget val) +-x kr
Samsung 840 Basic 250GB -500 kr
Hitachi 2TB 7200RPM - Eventuellt. CA +800kr
Annan skärm - Eventuellt. -x kr
Corsair 2x8GB Vengeance 1600MHz 1.5v CL9 -400kr

Skicka gärna ett PM om du har frågor

Permalänk
Medlem

Hmm, Tyriel: Enligt flera trådar jag läst angående både xl r2, och r4 får ingen av dem plats med en h110. Flertalet personer fick skicka tillbaka sina chassin eller kylare pga just det.

1. Skärmen vet jag att jag vill ha. Sitter på en 144hz nu och har en polare som sitter på foris. Skillnaden är som natt och dag.
2. Har flertalet lagringsdiskar redan. (6TB).
3. Nätagget är bytt till ax 860 igen.
4. Ett av de större dilemmana är ju grafikkortet, 290x eller 780ti kommer det att bli. Kommer köpa ett till 1-2 månader efter och sätta sli/crossfire.
5. SSDn är bytt till basic.
6. Moderkortet får mig fortfarande att bli tokig. Vill ju få ut max av datorn och kunna klocka med så bra förutsättningar som möjligt. (aldrig hardcore klockat förr men vill upp i 5ghz).

Inköpslistan är uppdaterad men absolut inte klar.
Har inte lagt till moderkort eller grafikkort för tillfället.
Nån här som har erfarenhet av just 290x korten? Och kan ni rekommendera ett bra moderkort som lever upp till mina förväntningar?

Ska googla vidare angående om chassit jag valt klarar av en h110.

Tack för alla svar, fler uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SydpoleN:

Hmm, Tyriel: Enligt flera trådar jag läst angående både xl r2, och r4 får ingen av dem plats med en h110. Flertalet personer fick skicka tillbaka sina chassin eller kylare pga just det.

1. Skärmen vet jag att jag vill ha. Sitter på en 144hz nu och har en polare som sitter på foris. Skillnaden är som natt och dag.
2. Har flertalet lagringsdiskar redan. (6TB).
3. Nätagget är bytt till ax 860 igen.
4. Ett av de större dilemmana är ju grafikkortet, 290x eller 780ti kommer det att bli. Kommer köpa ett till 1-2 månader efter och sätta sli/crossfire.
5. SSDn är bytt till basic.
6. Moderkortet får mig fortfarande att bli tokig. Vill ju få ut max av datorn och kunna klocka med så bra förutsättningar som möjligt. (aldrig hardcore klockat förr men vill upp i 5ghz).

Inköpslistan är uppdaterad men absolut inte klar.
Har inte lagt till moderkort eller grafikkort för tillfället.
Nån här som har erfarenhet av just 290x korten? Och kan ni rekommendera ett bra moderkort som lever upp till mina förväntningar?

Ska googla vidare angående om chassit jag valt klarar av en h110.

Tack för alla svar, fler uppskattas.

Konstigt att det är så då, både R4 och XL R2 har support för 280mm radiatorer i toppen, och båda har även mer än 50mm mellan moderkort och tak.
1. Ditt val
2. Borde inte vara något problem, alla Haswell moderkort har minst 6x integrerade SATA6 kontakter.
3. Borde bli bra
4. Mantle gör under för vissa, och är undergången för andra, 290x är väldigt bra för sitt pris, men du vill se till att få bra eftermarknadskylning eller till och med vattenkylning för CF! Mantle verkar inte coopa bra med CF heller. Använder du 2x 290x så vill du ha en bra luftloop som tar in och för ut luft.
5. Bra, inte värt 500 kronor extra.
6. (EDIT) Kom ihåg detta; överklockning handlar inte mycket om moderkortet, det handlar om din tur med processorn.
Ett kvalitetsmoderkort kan självklart lösa upp möjligheter i hög överklockning med bättre strömförsörjning, men det är inte det som gör hoppet mellan 4.6 till 5.0 GHz.

Ett tips som kostar dig 500 kronor; Corsair Obsidian 750D är kompatibel med både H110 och H105 (som jag rekommenderar).
H105 som snart finns tillgängligt är en prestandainriktad 240mm loop som har en väldigt tyst pump, tjockare radiator (63mm med fläkt) och kyler därmed bättre än en h100i, och likvärdigt H110.

Permalänk
Medlem

Kommer du flytta din nuvarande HDD till den nya datorn eller? Annars låter det lite klent att ha en hel dator på 250GB