Mekaniskt Tangentbord anpassat för Mac

Permalänk
Medlem

Mekaniskt Tangentbord anpassat för Mac

Hej,

Tänkte kolla om någon visste om ett Mekaniskt Tangentbord som är Anpassat för Mac?
Jag vet ju att man kan koppla in ett vanligt Windows tangentbord men då blir ju placeringen fel med Windows knappen och Alt knappen.

Hittade även en butik i USA som sålde Mekaniska Tangentbord och då även till Mac, dock det ända dom hade gjort för att göra det till ett "Mac Tangentbord" var att byta ut Windows Knappen till en Command Knapp och även lagt till Function symbolen på Alt knapparna. Dock så är fortfarande placeringen fel på Function knappen och CMD knappen (Alltså vanlig Windows Layout) vilket gjorde denna affär ointressant.

Tänkte då kolla om någon av er visst om någon stans man kunde köpa ett riktigt mekaniskt tangentbord till Mac? Ett stort plus är helt klart om det har Nordisk Layout, men inget måste.

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kanske?

http://matias.ca/tactilepro4/

Tyvärr inte nordisk layout. Den tyska verkar dock ganska lik våran.

Permalänk

Du kan byta layout på CMD och funktion under Systeminställningar > Tangentbord > Specialtangenter

Permalänk

de aldra flesta mekaniska tangentbord har dipswitchar för att byta plats på ALT och Win så de fungerar som option och command

men går ju som sagt enkelt att göra i tangentbordsinställningarna (gäller dessutom bara för det tangentbordet = kopplar du in ett appletangentbord är det som vanligt)

Det som stör mig mest på mekaniska tangentbord är att nästan alla har fyra knappar på högersidan... ett symetriskt hade varit sweet så man slipper den oanvändbara knappen med rutan

Permalänk

Jag är intresserad av ett mekaniskt tangentbord till min mac. Det verkar inte finnas några 'färdiga' mac-tangentbord med nordisk/svensk layout.

Så jag undrar om det är bättre att köpa ett mekaniskt svenskt pc-tangentbord eller ett amerikanskt mac-tangentbord. Var får jag minst problem? Så klart blir layouten fel på en del knappar, men det kanske finns andra problem också? Vad säger ni?

Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Har en sån där Matias Quite Pro(silver & black Mac) med US-layout, var tänkt att använda för kodning men har inte blivit av. PM:a mig om det låter intressant.

Permalänk
Medlem

http://www.pckeyboard.com/page/category/SpacesaverM

The Spacesaver M is the Ultra Classic configured specifically for Apple/Mac users. The SpaceSaver M offers the touch and feel of the Model M buckling spring keyboard merged with some of the system and audio controls seen on Apple® and Mac® keyboards. SpaceSaver M allows for convenient control of iTunes®, Safari® and other applications running on Mac OS X® based systems.

The SpaceSaver M is available in Pearl White or Raven Black and currently only available in buckling spring and USB configurations

Mer Mekaniskt än så hittar du inte.

Permalänk
Medlem

Happy Hacking Keyboard om du vill storsatsa.

På de flesta mekaniska kan du ju byta plats på keycaps och det är väldigt enkelt att mappa om i OSX så att tangenterna beter sig som de ska. Väldigt många bord har dipswitches också.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ett av de bättre mekaniska tangentborden jag använt är Das Keyboard 4 (http://www.daskeyboard.com/daskeyboard-4C-ultimate/). Kör det helt svart och mappar om tangenterna så att de får mac layout. Lite dyrt, men väl värt pengarna

Visa signatur

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system