AMD Radeon R9-serien drabbas av leveransproblem

Permalänk
Medlem

Och jag som ska köpa mig ett 290X snart hade jag tänkt. Hoppas jag kan få tag på ett när jag väl slår till

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hör väl inte riktigt till artikeln. Men någon som vet något mer om 300 serien? De har väl uttalat sig om den? Men jag hittar inget.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är alla bitminers fel. ^^

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kul för dem. Verkligen.

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt för ett så törstigt kort som detta.

Permalänk

I sense.... price hikes.....

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Köpte ett R9 280X från Asus i höstas, men har viss ånger över det och kanske borde hållit mig lite istället.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Det är alla bitminers fel. ^^

sluta ge mig skuldkänslor

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Det är alla bitminers fel. ^^

Sorry bro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ELF:

Hör väl inte riktigt till artikeln. Men någon som vet något mer om 300 serien? De har väl uttalat sig om den? Men jag hittar inget.

Har inte sett några vettiga rykten men tror inte AMD kommer släppa något av intresse innan TSMC fått igång sin 20 nm-produktion. De senaste uppskattningarna jag hörde var någon gång efter sommaren. Jag tror inte AMD kommer försöka ge sig på en till stor krets på 28 nm nämligen. De verkar ha kramat ut den här noden ganska grundligt med GCN. Nvidia ska ju smyglansera lite Maxwell på 28 nm men det är fortfarande små kretsar. Några stora lär vi inte se innan 20 nm. Så det ser ut som om det kommer vara tyst på grafikkortsmarknaden ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virelai:

Sorry bro

Det här blev ju jobbigt... ska ju snart beställa...

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk

AMD verkar vara ett företag med halvdan upper management. Tekniskt sett så är de kompetenta men på leverans-, promotion- och paketeringssidan (läs usel referenskylare på 280/290) så finns det uppenbara brister. Dags för en föryngring hos AMD-cheferna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

AMD verkar vara ett företag med halvdan upper management. Tekniskt sett så är de kompetenta men på leverans-, promotion- och paketeringssidan (läs usel referenskylare på 280/290) så finns det uppenbara brister. Dags för en föryngring hos AMD-cheferna?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke. De har en bra produkt, men kan inte få ut den ordentligt.

Använder inte AMD Global foundries längre?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Precis min tanke. De har en bra produkt, men kan inte få ut den ordentligt.

Använder inte AMD Global foundries längre?

De har alltid använt TSMC för GPUer såvitt jag vet, och på senare tid GF för deras CPUer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Precis min tanke. De har en bra produkt, men kan inte få ut den ordentligt.

Använder inte AMD Global foundries längre?

TSMC för grafikkort och GlobalFoundries för CPUer. TSMC har ju kört grafikkorten sen ATI. GlobalFoundries är ju AMDs egna foundry som de sålde av för ett par år sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lika bra det! Vill inte göra en lådgrill av min PC.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Utan tvekan säljer dem bra. Ett 290 presterar ca 10% bättre än GTX780 och samtidigt är 500kr billigare. Det är oerhört populära kort. Dem som kommer in till de största återförsäljarna brukar försvinna ganska snabbt. Nu när partnertillverkarna kommer ut med kylningar som inte låter som en hårtork så ökar efterfrågan ännu en gång.

Hoppas det inte blir för stor brist. Ska själv införskaffa ett 290 inom någon månad.

10%... Vad får du dem siffrorna ifrån..-.- Det är 1 fps mellan dem korten, i prestanda index.. kolla Swec tester..

Permalänk

I alla år jag har grejat med datorer tycker jag att AMD/ATI har haft leveransproblem nästan. Antingen är det rena papperslanseringar eller så är det något annat som stoppar upp. Alltid är det nånting. Tråkigt för konsumenten och inte så bra för AMD antagligen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hjälpsam

Förstår er som tycker att det är kul att köra med mining, men jag gillar inte företeelsen, känns jädrigt snett att bränna resurser till ingen nytta.
Jag kommer nog öppna en flaska Champagne när bubblan äntligen brister.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

AMD verkar vara ett företag med halvdan upper management. Tekniskt sett så är de kompetenta men på leverans-, promotion- och paketeringssidan (läs usel referenskylare på 280/290) så finns det uppenbara brister. Dags för en föryngring hos AMD-cheferna?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt så kan XBone och PS4 stjäla mycket av AMDs kapacitet hos TSMC.
Och angående 290X så pekar rätt mycket på att kylaren inte alls är dålig. Titans kylare kanske inte hade gått bättre. Men kretsen i 290X har byggd väldigt yteffektivt, vilket gör att den har mycket mindre yta och därmed mycket mindre kylförmåga. Partnerkylare från ASUS och Gigabyte har mindre problem med att kyla 780Ti som drar ungefär lika mycket som 290X.

Jämför IB mot SB. Även om man lyfter av IHS så är det svårt att få någon bra värmeöverföring från IB. Det ser man även på IB-E och SB-E där den mycket lägre strömförbrukningen hos IB-E inte återspeglas i temperaturerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Förstår er som tycker att det är kul att köra med mining, men jag gillar inte företeelsen, känns jädrigt snett att bränna resurser till ingen nytta.
Jag kommer nog öppna en flaska Champagne när bubblan äntligen brister.

Att det drar upp priser på grafikkort och gör det svårare att få tag i kort är trist. Samtidigt är det ju upp till den som köper kortet att använda den som denna person vill. Om man jämför mining mot spel som konsumentkorten ändå primärt designats för så kan det nog fortfarande ses som något slags slöseri. Nu kanske du tänkte på att de kan folda istället och isåfall håller jag nog med dig.

Nu har jag inga planer på att använda mitt 290 för mining även om jag inte uteslutit det. Dock tycker jag det blivit krångligare och mer komplicerat sedan ASIC "förstörde" bitcoin och alla dessa altcoins tagit över för GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Köpte ett R9 280X från Asus i höstas, men har viss ånger över det och kanske borde hållit mig lite istället.

Kan tänka mig.. webhallen sålde ut gamla bemärkelsen "7970" (280X) för 1 800:- när 290X släpptes.

Nu är jag sugen på 290 i CF då det är marginala skillnader till 290X men otroligt mycket billigare.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Att det drar upp priser på grafikkort och gör det svårare att få tag i kort är trist. Samtidigt är det ju upp till den som köper kortet att använda den som denna person vill. Om man jämför mining mot spel som konsumentkorten ändå primärt designats för så kan det nog fortfarande ses som något slags slöseri. Nu kanske du tänkte på att de kan folda istället och isåfall håller jag nog med dig.

Nu har jag inga planer på att använda mitt 290 för mining även om jag inte uteslutit det. Dock tycker jag det blivit krångligare och mer komplicerat sedan ASIC "förstörde" bitcoin och alla dessa altcoins tagit över för GPUs.

Folk får givetvis göra vad de vill med korten och jag kritiserar inte de som håller på med mining, jag kritiserar att mining finns, att göra all denna beräkning till något som inte gör någon nytta, tycker jag är slöseri.
Till saken hör också att många som minar får ett värmeöverskott, som de inte kan till vara på, utan de tvingas släppa ut denna i vinterkylan.
Detta i tider där vi tvingas köpa lågenergilampor för att spara på el.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Butikerna får väl skicka tillbaka alla referenskort av 290/-x, ingen vill väl ha dem när eftermarknadskylarna är aktuella.

Skrivet av Hagge:

Fanboy av vad? Vad sa jag som förklara mig som en fanboy? Förklara snälla? Jag sa sanningen, de hade ju leveransproblem sen release? Jag är glada om dem säljer mer, för då går ju nvidia korten ner i pris.. Jag bryr mig inte om vem som äger marknaden... Gillar bara Nvidia efter 7xxx serien då drivers var kassa.. och använder nvidia 3D så är tvungen och köra nvidia om jag inte bestämmer mig för att byta skärm också.. Fanboy är jag däremot inte.

Jag vet inte vad det är jag läser här, men ett skrattanfall fick jag. Om du ska förklara dig själv som en "icke" fanboy, gör det bättre.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

290 i lager på NetOnNet

ASUS 290 DC2 finns i lager på NetOnNet iaf... dock har de skrivit 290X och jag HOPPAS de har skrivit fel!!

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som sagt så kan XBone och PS4 stjäla mycket av AMDs kapacitet hos TSMC.
Och angående 290X så pekar rätt mycket på att kylaren inte alls är dålig. Titans kylare kanske inte hade gått bättre. Men kretsen i 290X har byggd väldigt yteffektivt, vilket gör att den har mycket mindre yta och därmed mycket mindre kylförmåga. Partnerkylare från ASUS och Gigabyte har mindre problem med att kyla 780Ti som drar ungefär lika mycket som 290X.

Jämför IB mot SB. Även om man lyfter av IHS så är det svårt att få någon bra värmeöverföring från IB. Det ser man även på IB-E och SB-E där den mycket lägre strömförbrukningen hos IB-E inte återspeglas i temperaturerna.

I förlängningen lär också Apple's notoriskt hårda tillverkningsallokerings krav spela in vilket, visst det handlar om olika processer och TSMC kommer försöka bygga upp den kapacitet som krävs men jag undrar om inte övriga kunder ändå till viss del kommer bli negativt påverkade pga Apple.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

vet inte om det är här jag skall ställa denna fråga. men gör det ändå. jag har hört att det är flera kort av R9 serien som har coil vine. och tänker mig då. varför gör inte de nått åt detta?? så stora företag som saphire och andra. de kännar ju inte på detta kanman ju tycka. så varför?
så varför har dessa kort COIL VINE ( har för mig det hette så) och varför gör det inte nått åt detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

vet inte om det är här jag skall ställa denna fråga. men gör det ändå. jag har hört att det är flera kort av R9 serien som har coil vine. och tänker mig då. varför gör inte de nått åt detta?? så stora företag som saphire och andra. de kännar ju inte på detta kanman ju tycka. så varför?
så varför har dessa kort COIL VINE ( har för mig det hette så) och varför gör det inte nått åt detta!

Coil whine eller Coil Noise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Jag vet att 7970 referens hade mycket problem med detta. R9 280X är ju samma kort, vet inte om det är löst på 290(X) ?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Coil whine eller Coil Noise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Jag vet att 7970 referens hade mycket problem med detta. R9 280X är ju samma kort, vet inte om det är löst på 290(X) ?

ligger det i gpu`n då ? fick för mig att det var delar på kortet som gorde detta ( solid cap) typ. om jag inte helt fel ute nu så borde det vara arketekturen ( gpu`n ) som inte var riktigt OK isf. ( nej jag är inget Nvidia fan snarare tvärt om)
hoppas de får iordning på detta tills nästa Gen graffe kort. samt att nästa gen kort kommer med mer minnen. tycker att 6+gb inte borde vara så svårt att upnå , eller så är det rent ekonomisgt att hålla nere gb.