Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

''boot loop'' före bios

köpte lite grejer på blocket:
moderkort: ga790xta-ud4
processor: phenom II x4 945
ram: 2st ballistix 2gb (4gb)

nu till problemet:
när jag startar datorn så går alla fläktar osv igång också kommer jag till skärmen där det visar hur mycket ram osv som är installerat. sen så kommer bios skärmen upp men då startar datorn om direkt innan jag ens hinner trycka något så att jag kommer in i bios. kom förbi bios skärmen EN gång och då stod det ''the system has experienced boot failures because of overclocking'' också stod det hur mycket mhz ram minnena och processorn låg på och det låg precis på så mycket som det skulle göra.
har provat ta ut ett ram minne i taget, har tagit ut batteriet på moderkortet för att reseta bios men inget har hjälpt..

har provat flera olika nätaggregat och kör på ett gammalt geforce gt7950 512mb för att det ska dra så lite ström som möjligt för att kunna utesluta att det är problemet.

dock så har mina nätaggregat bara en 4pin kontakt till atx12v när det är en 8pin kontakt på moderkortet så jag undrar om det kan vara problemet, att moderkortet kräver att man har en 8pin kontakt?

enligt han jag köpte grejerna av så har han aldrig överklockat, och han verkar väldigt pålitlig

Permalänk
Hedersmedlem

Inte alls omöjligt att för lite ström till CPU gör BIOS förvirrad
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videfix:

Inte alls omöjligt att för lite ström till CPU gör BIOS förvirrad
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

hittade en sån adapter förut och testade men fortfarande samma sak , men funderar på om 300w nätagg kan vara för klent? det är ett be quiet s6 sys ua 300w

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kör verkar inte behöva speciellt mycket kräm, så då kan man ju undra om du har byggt ditt system rätt? Moderkortsdistanser på rätt plats?
Vad är det för Watt och märke på ditt nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Det du kör verkar inte behöva speciellt mycket kräm, så då kan man ju undra om du har byggt ditt system rätt? Moderkortsdistanser på rätt plats?
Vad är det för Watt och märke på ditt nätagg?

har satt allt rätt och alla distanser är på plats.
det äer på 300w , be quiet s6 sys ua 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mickee95:

har satt allt rätt och alla distanser är på plats.
det äer på 300w , be quiet s6 sys ua 300

Ja det var ju inte mycket att hänga i julgranen. Då kan det vara för dåligt nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja det var ju inte mycket att hänga i julgranen. Då kan det vara för dåligt nätagg.

okej ska försöka låna ett bättre nätaggregat och testa, återkommer

Permalänk
Medlem

Hm, på:
http://www.bequiet.com/en/powersupply/296
Så står det att ditt nätagg har en P8 kontakt.
Kör du bara med 4 ikopplade så kan det definitivt vara det som är problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Hm, på:
http://www.bequiet.com/en/powersupply/296
Så står det att ditt nätagg har en P8 kontakt.
Kör du bara med 4 ikopplade så kan det definitivt vara det som är problemet.

det är fel nätaggregat isåfall jag har varken 8pin till cpu eller pci-e kontakter på mitt nätagg, troligtvis väldigt gammalt

Permalänk
Avstängd

Testade med mitt cx600m och då kom jag så långt att jag kunde boota från USB minnet med Windows 7 på, men när det var klart och jag kommer till sista steget när skrivbordet förbereds så startar datorn om nu istället :S blir galen.. Vad tror ni är felet?

Permalänk
Avstängd

Edit: fick igång datorn nu, verkar funka som den ska nu helt plötsligt, men det andra nätaggregatet på 300w var för klent eftersom jag aldrig kom förbi bios med det.
Får försöka få tag på ett nytt nätagg då jag använder 600w aggregatet till min egna dator, bygger denna datorn till min bror