Uppgradera från Beyerdynamic DT 990 PRO till HiFiMan HE-400?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Beyerdynamic DT 990 PRO till HiFiMan HE-400?

Hej,

jag tänkte uppgradera mina DT 990 PRO's till ett par HE-400 hörlurar, men jag undrar om jag verkligen får så stor skillnad i ljud? Det kostar runt 3500-4000 kr och jag vet inte om det är vät att uppgradera. Jag använder Fiio E12 som förstärkare.

Permalänk

Provlyssna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Fast det är inte lätt att provlyssna hifiman lurar sålänge man inte känner någon som äger några, är väldigt dåligt med återförsäljare till dem i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte mina He-400 lurar så satt jag och forskade en hel del (ett par timmar om dan i 2-3 veckor) och läste otroligt många kommentarer/tester/mätningar/etc om många olika lurar och 990 var ett av dom intressanta alternativen.
Och vad jag kommer ihåg så är det inget jätte kliv man gör men att HE-400 ger mer korrekt bas (mer djupbas dvs under 50hz men mindre övre bas dvs över 50hz) och 990 är lite mer "roligare" bas (dvs inte lika jämn kurva och man kan därmed luras till att tro att det är mer bas), 990´s diskant kan vara vass/skrikig medans HE-400 är mer korrekt och inte vass/skrikig.
Mellan register är ganska likt på båda men HE-400 har en något jämnare kurva (dock liten skillnad) samt att HE-400 har en mer öppen/bredare/luftigare ljudbild.

Jag är väldigt nöjd med mina HE-400 och tror att DT990 skulle låta sämre för mig då bas är fröbannat bra i mina HE-400 och en mer ojämn kurva som ger "roligare bas" skulle vara för mycket för mig för att inte tala om skrikig diskant vilket jag inte alls gillar mina HE-400 är bar på detta dock (kanske att något mer dämpad diskant skulle passa mig lite bättre).
Sen gillar jag öppenheten/bredden/luftigheten och skulle nog känna mig mer instängd med mindre.

Jag har nu aldrig lyssnat på ett par dt990 så kan ju inte med 100% säkerhet säga att det är så och så utan detta är uppfattningen jag har fått efter att läst runt en jävla massa tester/kommentarer/mätningar/osv och runt 5st olika jämförelser av dt990 och HE-400 där samma synpunkter har kommit fram plus en massa andra jämförelser av HE-400 men även dt990 och andra lurar där det har landat i ungefär samma synpunkter igen.

Sen HE-400 med Fiio 12 verkar funka bra enligt http://www.headfonia.com/fiios-power-pack-the-fiio-e12-mont-b...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har ägt både DT-990 och HE-400. I mitt tycke är HE-400 bättre på alla sätt. Du får en mera jämn och naturlig presentation av musiken, och basen är helt fenomenal på HE-400. Svårt att beskriva, man måste nästan höra det själv. Direkt i början kan HE-400 låta ganska mörka och nästan lite dämpat när du kommer från DT-990:s framhävda diskant, man måste låta öronen vänja sig lite. Men jag tycker åtminstone det är en vettig "uppgradering".

Permalänk
Medlem

Jag har bara lyssnat på DT-990 men "skrikig diskant" är då en överdrift med magnitud som dock ofta skrivs om Beyerdynamics, tas med en nypa salt i min mening.

Permalänk
Medlem

Ljud är ju väldigt beroende på vilken person som lyssnar och du kanske gillar tex dt990 ljudet medans jag kanske knappt står ut då det är för skrikig diskant.

Men i dom kommentarer/tester (som var MÅNGA) jag läste under min efterforskning och då speciellt i jämförelserna/testerna med HE-400 så var det alltid den vassa/skrikiga diskanten som var det största minuset med dt990 följt av den något sämre basen (som några få tyckte var bättre/roligare).
Visserligen så är/var ju dt990 aldrig "olyssningsbara" bara det att dom var lite sämre på detta området och samtidigt så gjorde detta att man vart lyssningstrött/trött huvud som man blir lättare när ljudkurvan är mer ojämn (och det gäller inom hela området dvs diskant/mellanrigister/bas men diskant är där det märks mest inom).
Och skrikig/vass diskant är mer ett sätt att beskriva ljudet i förhållande till den/dom andra testade luren/arna.

Mer rättvisst kanske är att säga ljusare ljudbild heller nåt men det kan ju då leda till att man tror att skillnaden är väldigt liten istället och just i detta fallet mellan dt990/he400 så var ju diskanten alltid det största minuset och i en del fall så tyckte den som lyssnade inte alls om dt990 diskant så sklillnaden är ju då troligen ganska hörbar.
Men det är ju väldigt svårt att beskriva lyssningsintryck i text och återigen detta är inte vad jag har lyssnat mig fram till utan det jag fått uppfattningen av efter lång efterforskning.
Vilket mycket väl kan vara fel men då borde det ha varit lite mer "sprida skurar" på kommentarerna/testerna vilket det INTE var och ALLA hade nästintill exakt samma att säga (plus mätningar visade ju på det med) så enligt mig så stämmer detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!