Permalänk
Medlem

Sjuk beslutsångest (byta socket)

Har funderat från och till ett par dagar nu. Lagt varorna in min kundvagn men kryssat ner allt i utcheckningen!

Sitter i dagens läge med en dator som duger men man vill alltid ha mer. Just nu har jag lite extra klirr i kassan och om ett par månader blir jag troligtvis student. Man har hört att studenter inte har det så fett så det är lika bra att köpa innan det blir försent.

Ändamålet är BF4, WoW och kommande spel (sugen på något nytt som titanfall, jag har x64). Lär inte uppdatera på 2-3 år igen så den får gärna vara lite av ett kraftpaket.

I dagens läge sitter jag på

2x6950 1gb
i7 2600 (ej upplåsta k) (möjligtvis därför jag vill byta). Inget emot att klocka men efter att ha sökt en del är det dåligt för ram samt pci portar att klocka med en -k. Tydligen inte mer värt än 400mhz i slutändan.
Minns inte vilket chipset jag har på moderkortet men den är av socket 1155. Misstänker att det är en h67 eller p67.

Nu har jag bestämt mig för att trots vad jag läst angående mantle och prestanda/kr så vill jag ändå köpa ett 7800 ti (möjligtvis stoppa in ett till när 8000 serien kommer)

GIGABYTE GeForce GTX 780 Ti OC - 3GB

http://www.proshop.se/Products/ProductSearch.aspx?search=GIGABYTE%20GeForce%20GTX%20780%20Ti%20OC%20-%203GB

Så mina tankar kretsar kring om jag bör med tanke på att jag möjligtvis stoppar in ett till 7800 ti till byta till ett moderkort som låter mig klocka och en ny processor som är upplåst?

Jag har Webhallens paket i åtanke.

ASUS Z87-A + Intel Core i5-4670K

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177230-asus_z87-a__intel_core_i5-4670k

Tanken är att kunna klocka i5:an till åtminstone 4.5ghz. (Har aldrig klockat förut men detta blir mitt femte "bygge" så nu är det dags att prova mina vingar"

Uppgraderingen utan att klocka är tämligen onödig men att få 1.1ghz extra samt ett nytt 780 ti OC borde ge mig det jag suktar?

Jag är bara en tankspridd köpsugen konsument som undrar om jag gör något väldigt dumt?

Permalänk
Medlem

Varför inte gå på ett 2011 system istället med en 4930K CPU, klockar bättre, inga konstiga tempraturproblem som 1150 CPU gärna har, samt blir ett system som kommer hålla några år, definitivt längre än ett 1150 system.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Varför inte gå på ett 2011 system istället med en 4930K CPU, klockar bättre, inga konstiga tempraturproblem som 1150 CPU gärna har, samt blir ett system som kommer hålla några år, definitivt längre än ett 1150 system.

Troligen för att ett sådant system skulle kosta minst 7000:-

dock hade jag inte gått på en sämmre cpu en en i7 4770k om han nu redan sitter på en i7a

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Varför inte gå på ett 2011 system istället med en 4930K CPU, klockar bättre, inga konstiga tempraturproblem som 1150 CPU gärna har, samt blir ett system som kommer hålla några år, definitivt längre än ett 1150 system.

Har faktiskt tittat på just detta men priset för denna uppgradering vart just väldigt dyr! Är inte villig att lägga så mycket pengar i detta tillfälle.

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Troligen för att ett sådant system skulle kosta minst 7000:-

dock hade jga inet gått på en sämmre cpu en en i7 4770k om han nu redan sitter på en i7a

Precis väldigt mycket extra pengar där. Okej låter rimligt men används verkligen alla trådar? Läste att i5 är optimal för spel då endast fyra trådar är det som behövs?

Permalänk
Medlem

Se bara till att du inte har för höga fasta utgifter för att klara dig bra på studiemedel när du börjar plugga. Även med en normal industrilön så är det en rejäl sänkning att börja gå på studiemedel. Kan vara värt att spara pengarna isf.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeerg:

Precis väldigt mycket extra pengar där. Okej låter rimligt men används verkligen alla trådar? Läste att i5 är optimal för spel då endast fyra trådar är det som behövs?

i5 är ett klokare val för gaming helt korrekt, men jag hade tagit 780 utan Ti för 3539kr på komplett nu i helgen istället för Ti. 780 med Ti är bara onödigt dyrt om man inte bara måste ha det "värsta" i några månader tills nästa grafikkort kommer ut.
http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeerg:

Precis väldigt mycket extra pengar där. Okej låter rimligt men används verkligen alla trådar? Läste att i5 är optimal för spel då endast fyra trådar är det som behövs?

BF4 kan använda mer än 4 kärnor och är en tendens som kommer bli vanligare.

Diskussionen var likartad i skiftet i övergången mellan dualcore och quad, man sa att spel kunde inte använda mer än 2 kärnor så en quad var inte nått att slösa pengar på, jag hävdade då quad alla dar i veckan då spel snart skulle stödja upp till 4 kärnor snart.

Nu är vi i samma situation igen, hävdar bestämt att snart kommer nästan alla nya spel inte bara några få enstaka dra nytta av 4+ kärnor.
Ett 2011 system med 4930K kommer få 1 till 2 år extra livslängd jämte ett 1150 system.

Det kan vara bra ibland att kolla lite vad som händer 6-12 månader i framtiden när man skaffar helt nytt, jo det blir lite dyrare men man behöver inte byta igen om 2 år, utan om 3-4 år istället, eventuellt med undantag för grafikkort kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför tycker du att du behöver uppgradera dig? En 2600 håller utan problem något år till beroende på vad som händer på marknaden.

Är du orolig för att få för lite kraft till kommande spel och att du inte ska ha råd senare så lägg undan motsvarande pengar nu och ta fram dom endast när uppgraderar i framtiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Man kan överklocka sandy bridge non k cpu:er lite
I bios ska man kunna öka "max boost frequency" med 0,4ghz, om jag inte minns fel
http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/rev...
(se högra rutan)

Annes så är det som tidigare personer sa i tråden
Gå på z87 mobo med antingen i5 4670k eller i7 4770k
Tror du klarar dig bra på 4670k dock, speciellt om du oc:ar den till 4,5ghz

Permalänk
Medlem

Förstår nog inte riktigt din mentalitet med att spendera pengar nu för att det inte är så fett som student.
Sparar du pengarna så kan du ju ha det bra som student, köpa svenskt kött istället för irländskt etc etc, unna dig lite saker som många studenter sparar in på.

Känns för övrigt FETT ovärt att byta (ner dig?) från en i7 2600 till en i5 4670k.
Om du vill byta grafikkort kan jag förstå men...

Edit: Då min jämförelse (?) med köttdelen där gjorde att tråden gick lite Off Topic så kör vi med öl istället. God öl + i7 > Äcklig öl + i5.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Sötast

2600k vs 4670 ~10% skillnad och kostar flera tusen för moderkort och cpu. = Du kommer få kämpa för att märka skillnad och bränner pengar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

BF4 kan använda mer än 4 kärnor och är en tendens som kommer bli vanligare.

Diskussionen var likartad i skiftet i övergången mellan dualcore och quad, man sa att spel kunde inte använda mer än 2 kärnor så en quad var inte nått att slösa pengar på, jag hävdade då quad alla dar i veckan då spel snart skulle stödja upp till 4 kärnor snart.

Nu är vi i samma situation igen, hävdar bestämt att snart kommer nästan alla nya spel inte bara några få enstaka dra nytta av 4+ kärnor.
Ett 2011 system med 4930K kommer få 1 till 2 år extra livslängd jämte ett 1150 system.

Det kan vara bra ibland att kolla lite vad som händer 6-12 månader i framtiden när man skaffar helt nytt, jo det blir lite dyrare men man behöver inte byta igen om 2 år, utan om 3-4 år istället, eventuellt med undantag för grafikkort kanske.

Bra information som jag inte alls tog med i mina kalkyleringar. Tack om jag uppgraderar blir det absolut till en 8 trådars! Tyvärr vill jag inte lägga 7000kr på socket 2011.

Skrivet av Atlas Tasume:

Varför tycker du att du behöver uppgradera dig? En 2600 håller utan problem något år till beroende på vad som händer på marknaden.

Är du orolig för att få för lite kraft till kommande spel och att du inte ska ha råd senare så lägg undan motsvarande pengar nu och ta fram dom endast när uppgraderar i framtiden.

Jag är en spenderare ingen sparare!

Skrivet av Scitus:

Man kan överklocka sandy bridge non k cpu:er lite
I bios ska man kunna öka "max boost frequency" med 0,4ghz, om jag inte minns fel
http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/rev...
(se högra rutan)

Annes så är det som tidigare personer sa i tråden
Gå på z87 mobo med antingen i5 4670k eller i7 4770k
Tror du klarar dig bra på 4670k dock, speciellt om du oc:ar den till 4,5ghz

Precis som jag skrev i mitt huvudinlägg så kan man klocka 400 mhz! Tack detta är vad jag frågade och jag kör nog på ett i7 4770k tack!

Skrivet av Rydisen:

Förstår nog inte riktigt din mentalitet med att spendera pengar nu för att det inte är så fett som student.
Sparar du pengarna så kan du ju ha det bra som student, köpa svenskt kött istället för irländskt etc etc, unna dig lite saker som många studenter sparar in på.

Känns för övrigt FETT ovärt att byta (ner dig?) från en i7 2600 till en i5 4670k.
Om du vill byta grafikkort kan jag förstå men...

Pengar kommer och går. Det jag menar är att jag lär spendera det på annat om jag inte spenderar dem nu!

Kan du förklara hur jag (byter ner mig?). Jag är inte så duktig så du får gärna förklara varför det är en nedgradering? Jag sa ju att den skall klockas 1.1ghz vilket då borde öka min prestanda med 20-30%? Man kanske inte kan räkna så eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

2600k vs 4670 ~10% skillnad och kostar flera tusen för moderkort och cpu. = Du kommer få kämpa för att märka skillnad och bränner pengar i onödan.

Jag äger ingen 2600k? läs om innan du postar?

Skrivet av Stealthbomb:

i5 är ett klokare val för gaming helt korrekt, men jag hade tagit 780 utan Ti för 3539kr på komplett nu i helgen istället för Ti. 780 med Ti är bara onödigt dyrt om man inte bara måste ha det "värsta" i några månader tills nästa grafikkort kommer ut.
http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/7...

Tack för info jag ska verkligen kika på ditt förslag! Väldigt prisvärt är det!

Skrivet av era909:

Se bara till att du inte har för höga fasta utgifter för att klara dig bra på studiemedel när du börjar plugga. Även med en normal industrilön så är det en rejäl sänkning att börja gå på studiemedel. Kan vara värt att spara pengarna isf.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Förstår nog inte riktigt din mentalitet med att spendera pengar nu för att det inte är så fett som student.
Sparar du pengarna så kan du ju ha det bra som student, köpa svenskt kött istället för irländskt etc etc, unna dig lite saker som många studenter sparar in på.

Känns för övrigt FETT ovärt att byta (ner dig?) från en i7 2600 till en i5 4670k.
Om du vill byta grafikkort kan jag förstå men...

Inte för att detta tillför något till vad tråden handlar om, men varför skulle man välja Svenskt kött som oftare är av sämre kvalité än t.ex Irländskt?
Sverige är bra på att massproducera kött medans länder som Argentina, Irland, Uruguay m.fl är bättre på att producera kött med högre kvalité (ger bättre foder, slaktar djuren i tid osv).
Visst finns det kvalitéts kött i Sverige också, men detta går nästan uteslutande till restauranger, det Svenska kött du hittar i butik är det som inte är fint nog att servera i restaurang.
Om du väljer Svenskt för att värna om naturen i form av kortare transportsträckor samt stötta Svenska bönder är det en sak, men köper du det för att du tror att du får en bättre produkt lurar du dig själv då du (oftast) får sämre kvalité till ett högre pris.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Beeerg:

Jag äger ingen 2600k? läs om innan du postar?

Wow, jag skrev en hel bokstav fel.

Din fråga i tråden var om du gjorde något dumt, jag gav dig ett svar.

Oavsett så hoppas jag att du blir missnöjd.

Permalänk
Medlem

Logiskt att köpa nått nu som man "inte" behöver bara för man får mindre inkomst senare... Spara det istället så har du ju fortfarande pengar när du väl behöver nytt. Det blir ju inte mindre cash senare bara för att framtida inkomst sjunker.

Vet att det alltid är roligt att skaffa nya grejer så om du verkligen vill ha nytt så kör på men att köpa nått bara för att man får mindre inkomst senare låter bara bakvänt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Inte för att detta tillför något till vad tråden handlar om, men varför skulle man välja Svenskt kött som oftare är av sämre kvalité än t.ex Irländskt?
Sverige är bra på att massproducera kött medans länder som Argentina, Irland, Uruguay m.fl är bättre på att producera kött med högre kvalité (ger bättre foder, slaktar djuren i tid osv).
Visst finns det kvalitéts kött i Sverige också, men detta går nästan uteslutande till restauranger, det Svenska kött du hittar i butik är det som inte är fint nog att servera i restaurang.
Om du väljer Svenskt för att värna om naturen i form av kortare transportsträckor samt stötta Svenska bönder är det en sak, men köper du det för att du tror att du får en bättre produkt lurar du dig själv då du (oftast) får sämre kvalité till ett högre pris.

Ursäkta, men Irländskt kött är inte bättre, i alla fall inte deras billigaste. Där kan man prata om massproduktion (trycker i dom mediciner för att bygga muskler snabbt). Sen vet jag inte hur deras dyrare kött är, men oftast är det inte den som kommer hit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Helt onödigt att slänga ut flera tusen på kanske ett par fps mer du kommer få, är en bra cpu du har nu och jag skulle vänta på nästa generation.

Kollar man testar så ger det inte många fps mer om du kollar här, Är K cpus men du ser ju skillnaden i stock i alla fall.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Inte för att detta tillför något till vad tråden handlar om, men varför skulle man välja Svenskt kött som oftare är av sämre kvalité än t.ex Irländskt?
Sverige är bra på att massproducera kött medans länder som Argentina, Irland, Uruguay m.fl är bättre på att producera kött med högre kvalité (ger bättre foder, slaktar djuren i tid osv).
Visst finns det kvalitéts kött i Sverige också, men detta går nästan uteslutande till restauranger, det Svenska kött du hittar i butik är det som inte är fint nog att servera i restaurang.
Om du väljer Svenskt för att värna om naturen i form av kortare transportsträckor samt stötta Svenska bönder är det en sak, men köper du det för att du tror att du får en bättre produkt lurar du dig själv då du (oftast) får sämre kvalité till ett högre pris.

Säger inte att du har fel, men tvivlar faktiskt på att blandfärs från Irland för 45:-/kg istället för svensk för 60:-/kg skulle vara bättre.
Efter "hästköttsskandalen" så känner i alla fall jag mig säkrare med svenskt kött, även om det säkert pågår massvis med skit där också.

MEN, för att inte komma helt off topic i tråden så kan jag väl istället byta ut köttet mot studenternas andra föda; öl!
Nåja

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow, jag skrev en hel bokstav fel.

Din fråga i tråden var om du gjorde något dumt, jag gav dig ett svar.

Oavsett så hoppas jag att du blir missnöjd.

Konstruktiv är alltid bra i dessa sammanhang. Om du ska "hjälpa" någon som du är mer kunnig än så lär du förklara din teori. Tack hoppas att alla dina hårddiskar alltid må krascha i all framtid

Skrivet av Oetzi:

Logiskt att köpa nått nu som man "inte" behöver bara för man får mindre inkomst senare... Spara det istället så har du ju fortfarande pengar när du väl behöver nytt. Det blir ju inte mindre cash senare bara för att framtida inkomst sjunker.

Vet att det alltid är roligt att skaffa nya grejer så om du verkligen vill ha nytt så kör på men att köpa nått bara för att man får mindre inkomst senare låter bara bakvänt.

Som jag kommenterade till någon så är jag tyvärr snabb med beslut. Köper jag inget för mina nuvarande daler så lär dem investeras på annat håll. Vi fungerar alla olika och just nu vill jag ha ny prylar. Man kan alltid vänta på nästa generation eller nästa serie.

Skrivet av Broken-arrow:

Ursäkta, men Irländskt kött är inte bättre, i alla fall inte deras billigaste. Där kan man prata om massproduktion (trycker i dom mediciner för att bygga muskler snabbt). Sen vet jag inte hur deras dyrare kött är, men oftast är det inte den som kommer hit.

haha skön OT

Skrivet av anon200632:

Helt onödigt att slänga ut flera tusen på kanske ett par fps mer du kommer få, är en bra cpu du har nu och jag skulle vänta på nästa generation.

Kollar man testar så ger det inte många fps mer om du kollar här, Är K cpus men du ser ju skillnaden i stock i alla fall.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Tack som tusan! Grymt. Detta fick mig helt att ändra mig Med ett 780 ti OC kommer jag utan problem kunna maxa spelet. Vilket leder till att det blir totalt onödigt att byta processor.

Så här borde alla formulera eller länka. Tack igen ;D

Skrivet av TiasE:

Inte för att detta tillför något till vad tråden handlar om, men varför skulle man välja Svenskt kött som oftare är av sämre kvalité än t.ex Irländskt?
Sverige är bra på att massproducera kött medans länder som Argentina, Irland, Uruguay m.fl är bättre på att producera kött med högre kvalité (ger bättre foder, slaktar djuren i tid osv).
Visst finns det kvalitéts kött i Sverige också, men detta går nästan uteslutande till restauranger, det Svenska kött du hittar i butik är det som inte är fint nog att servera i restaurang.
Om du väljer Svenskt för att värna om naturen i form av kortare transportsträckor samt stötta Svenska bönder är det en sak, men köper du det för att du tror att du får en bättre produkt lurar du dig själv då du (oftast) får sämre kvalité till ett högre pris.

Skön OT

Permalänk
Medlem

JAG HAR GJORT MITT VAL!

Tack för all hjälp!

Jag kommer köpa grafikkortet 780ti OC och inte förändra mobo eller processor.

Decimal länkade mig http://www.ocaholic.ch/modules/smart...id=1123&page=4

Detta löser upp min knut och leder mig ut i ljuset igen.

Tack Sweclockers På återseende

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Inte för att detta tillför något till vad tråden handlar om, men varför skulle man välja Svenskt kött som oftare är av sämre kvalité än t.ex Irländskt?
Sverige är bra på att massproducera kött medans länder som Argentina, Irland, Uruguay m.fl är bättre på att producera kött med högre kvalité (ger bättre foder, slaktar djuren i tid osv).
Visst finns det kvalitéts kött i Sverige också, men detta går nästan uteslutande till restauranger, det Svenska kött du hittar i butik är det som inte är fint nog att servera i restaurang.
Om du väljer Svenskt för att värna om naturen i form av kortare transportsträckor samt stötta Svenska bönder är det en sak, men köper du det för att du tror att du får en bättre produkt lurar du dig själv då du (oftast) får sämre kvalité till ett högre pris.

De testade ju färs malen från Irland för lite sedan och det innehöll bara 65% kött, resten viste de inte va det va.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beeerg:

Tack för all hjälp!

Jag kommer köpa grafikkortet 780ti OC och inte förändra mobo eller processor.

Decimal länkade mig http://www.ocaholic.ch/modules/smart...id=1123&page=4

Detta löser upp min knut och leder mig ut i ljuset igen.

Tack Sweclockers På återseende

Kanon, Jag hade med uppgraderat grafiken som du gör, och man kan ju klocka din icke K ca 400Mhz per kärna om du har moderkort som kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeerg:

Tack för all hjälp!

Jag kommer köpa grafikkortet 780ti OC och inte förändra mobo eller processor.

Decimal länkade mig http://www.ocaholic.ch/modules/smart...id=1123&page=4

Detta löser upp min knut och leder mig ut i ljuset igen.

Tack Sweclockers På återseende

Bra val. Den enda egentliga uppgraderingen, som skulle ge mer än ~15% extra prestanda, skulle vara just upp till 4930k.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De testade ju färs malen från Irland för lite sedan och det innehöll bara 65% kött, resten viste de inte va det va.

Förmodligen är det mestadels fett. Iallafall runt 10%.