Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Verktyg för moderkortsdistanser

Hej!

Jag letar efter ett speciellt verktyg som är till för att t ex dra åt moderkortsdistanser mer än vad bara vanliga fingrar klarar av för att förhindra att distans och skruv fastnar i varandra t ex om moderkortet skall monteras bort. Finns någon här på forumet som vet vilken typ av mejsel jag talar om? Tyvärr vet jag ej vad de kallas men är i behov av en sådan.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Köper man Fractal Design R4 så följer det med ett litet smidigt verktyg till just detta ^^. Annars använd en tång bara

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

En vanlig sexkantsnyckel, storlek mindre. I de flesta billiga hylsnyckelsatser så finns det i rätt storlek.
Detta är prisvärt, har det själv: http://www.bauhaus.se/hylsnyckelsats-1-4-1-2-1.html

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Hej!

Jag letar efter ett speciellt verktyg som är till för att t ex dra åt moderkortsdistanser mer än vad bara vanliga fingrar klarar av för att förhindra att distans och skruv fastnar i varandra t ex om moderkortet skall monteras bort. Finns någon här på forumet som vet vilken typ av mejsel jag talar om? Tyvärr vet jag ej vad de kallas men är i behov av en sådan.

Tacksam för svar!

Svensk uppfinning, kallad skiftnyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Även en poligrip skulle nog funka!

Permalänk
Medlem

Hylsnyckel 5.5 tror jag det rör sig om?
http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejselsats/40-7323

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder en liten plattång (kombinationstång, inte en sån till håret...). Med för stora verktyg riskerar man att få för mycket kraft och dra sönder gängorna. Annars torde Loctite lösa problemet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på vilken modell av distanser det är så är det antingen 5mm eller 3/16" (~4,7mm) sexkanthylsa:

Edit: Möjligen, möjligens har jag sett 5,5mm också, men kitet ovanför har det också. Köptes på Kjell & Co för rätt längesen, runt 200kr. Riktigt bra kvalitet för ovanlighetens skull med Kjell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Svensk uppfinning, kallad skiftnyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Muttersvarv*

Jag håller med andra svar, hylsa och litet spärrskaft om du inte har mejsel med hylsfäste!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normala små 6 kanthylsor, med tanke på de minimala vridmonment som ska användas så funkar det bra med en billig bitssats typ:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Muttersvarv*

Jag håller med andra svar, hylsa och litet spärrskaft om du inte har mejsel med hylsfäste!

En ovan meckare som inte har momentet i fingrarna kommer dra sönder gängan i moderkortsplåten direkt med ett spärrskaft, så mejsel är att föredra!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av raaptor:

Köper man Fractal Design R4 så följer det med ett litet smidigt verktyg till just detta ^^. Annars använd en tång bara

Så smart! Det hade jag faktiskt ingen aning om, tack för tipset!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12