Permalänk
Medlem

CAD dator (SolidWorks) max 10k

Behöver komma med förslag på ny jobbdator för ca ~10k (gärna billigare om möjligt).

Inget monster behövs men en klar uppgradering från nuvarande konfiguration behövs:

i5 760@2.80Ghz
8GB ram
NVIDIA Quadro FX 380 LP

Vad tror ni, ska man gå på nåt färdigt paket från DELL eller bygga ihop något (vilket jag gjorde med föregående uppsättning)?.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Vila i frid

Uppgradera. Mitt förslag är http://www.inet.se/kundvagn/visa/6479371/kim-solidworks där du kör SSD'na i RAID-0 för operativ och scratch/under-dagen-arbete och lägger över på WD RAID-0 vid dagens slut och sen backup till ditt vanliga externa media enligt automatiskt schema. Att ha RAID-1 i din arbetsdator är meningslöst, använd backup. Se till att läs på hur man sätter upp Intel RST på din dator så att den själv kan rapportera om/när något börjar gå snett.

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag borde ha förtydligat att den gamla uppsättningen kommer användas av lättare CAD arbeten av annan anställd så jag kommer inte kunna uppgradera nuvarande.

Jag har inget behov av extremt mycket lagringsutrymme, har klarat mig länge på ca 1tb. SSD vore däremot trevligt.
Behövs 2st SSD? Om jag ändå inte kommer lagra CAD filer på SSD kanske jag klarar mig med en?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Vila i frid

Två SSD i raid0 blir dubbel så snabb som en ensam SSD, dock är en ensam SSD våldsamt snabbare än en HDD. Har man inte kört en och samma dator med och utan SSD greppar man inte riktigt skillnanden dvs varför man skall spendera den extra lilla slanten. Ingen av mina datorer hemma hos mig är utan SSD längre. Jag har fyra servers, fem stationära och tre bärbara - alla med SSD på systemet.

Alltså, en helt ny dator - det var helt andra premisser. Well, som du såg - valde jag komponenter som inte var dyra eller massor med extrasnitsiga namn påklistrat. Snika med 1 SSD och 1 HDD och möjligen enbart 16 GB minne medans resten blir vad det blir. Minne är det sista jag skulle snika på.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort rekomenderas?
Är en budget på 10k för snålt för en CAD dator? Det är inga supertunga jobb, men en hel del ytor samt hantering av 3D scannad data.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w