MSI twin frozr III hd 6950 - kylningsproblem

Permalänk

MSI twin frozr III hd 6950 - kylningsproblem

Tja!

Den ena fläkten på grafikkortet är stendöd, och när man snurrar fläkten med fingret så är den betydligt trögare än vad den fungerande fläkten är.

Detta medför att grafikkortet puttrar på mellan 60-65c grader beroende på vad jag spelar osv. Som tur är så spelar jag i dagsläget inga särskild krävande spel, men jag vill kunna utnyttja kortet till fullo. Så nu går jag i tankarna om att köpa extern kylning till kortet.

Mina frågor är:
Vet någon vad som kan ha orsakat fläkten att dö helt sonika? (Nej, jag har inte tappat datorn i golvet eller något liknande)
Hur får jag reda på vilken slags kylning som passar?
Vad tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar, peace!

Permalänk

Är det ingen som har en aning? :S

Permalänk

Har ingen aning om problemet men om du vill ha en fungerande kylare kanske du ska fundera på att byta ut din gamla kylare.
Den här http://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xt... kan nog fungera då.

Permalänk
Medlem

Försök smörja fläkten och få liv i den igen.

Annars kan du ju köpa typ två 120mm-fläktar och modda dit så lär du få tystare och bättre kylning än vad det var original.

För övrigt är det INGA som helst problem med 60-65 grader, under 85 är lugnt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fläktlagren har troligen skurit, inte mycket att göra åt. 60-65 grader är dock lugnt, grafikkort klarar över 90 grader. Är det fläkten över självaste GPUn eller strömförsörjningen som stannat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskroskid:

Tja!

Den ena fläkten på grafikkortet är stendöd, och när man snurrar fläkten med fingret så är den betydligt trögare än vad den fungerande fläkten är.

Detta medför att grafikkortet puttrar på mellan 60-65c grader beroende på vad jag spelar osv. Som tur är så spelar jag i dagsläget inga särskild krävande spel, men jag vill kunna utnyttja kortet till fullo. Så nu går jag i tankarna om att köpa extern kylning till kortet.

Mina frågor är:
Vet någon vad som kan ha orsakat fläkten att dö helt sonika? (Nej, jag har inte tappat datorn i golvet eller något liknande)
Hur får jag reda på vilken slags kylning som passar?
Vad tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar, peace!

Att något går sönder är väl inte så konstigt? Det är kanske ett måndagsex på just den fläkten? Gammalt grafikkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Fläktlagren har troligen skurit, inte mycket att göra åt. 60-65 grader är dock lugnt, grafikkort klarar över 90 grader. Är det fläkten över självaste GPUn eller strömförsörjningen som stannat?

Jag vet inte vart GPU och så sitter.
Men det är den högra fläkten på den här bilden:
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/HD6950-TW...

Jalle64: Att något går sönder är inte konstigt längre, eftersom det är så allting är designat nuförtiden.
Kortet ska inte vara äldre än 2 år ungefär.