Corsair 540 Air, 47mm eller 64mm radiator i fronten.

Permalänk
Medlem

Corsair 540 Air, 47mm eller 64mm radiator i fronten.

Tjenare.

Jag har länge varit sugen på att skaffa mig ett Corsair 540 Air. Just nu kör jag med ett 350D och det funkar som det ska. Det enda jag inte gillar är brist på plats. Jag har nämligen en XTX 240mm radiator i fronten och en XTX 120mm radiator bak. Jag har även ett HD 7990 monterat i datorn. Kortet är av den längre modellen som mäter 30cm (om jag inte minns fel). Så det blir väldigt tight till den främre radiatorn, och med tight menar jag en knapp centimeter.
Jag vill sätta in en XTX 360 radiator i fronten på 540 Air, min nuvarande XTX 240mm och sen även min XTX 120mm i bakre utrymmet om det får plats. Någon som har ett 540 air som kan mäta? XTX Radiatorerna från EK är 64mm tjocka, medans XT Radiatorerna från EK ligger på 47mm i tjocklek. Helst skulle jag vilja köra Push N Pull, men går inte det så hade jag velat ha fläktarna i Chassit så att dem syns genom sidofönstret.

Lite bilder på hur det ser ut just nu:

Zoomar man in på bilderna så kan man se vad jag menar med tight.

Tacksam för svar.¨

Mvh Gadiati

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite snabbt på måtten.
350D = 450mm djupt
540 Air = 415mm djupt

Tvyärr inget rakt svar på din fråga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag kikade lite snabbt på måtten.
350D = 450mm djupt
540 Air = 415mm djupt

Tvyärr inget rakt svar på din fråga.

Tack för ditt svar. Var såg du 415mm? Jag kollade nämligen på inets hemsida och under jämför får jag dessa mått:

350D:

Bredd: 210 mm
Djup: 450 mm
Höjd: 440 mm

540 Air:

Bredd: 332 mm
Djup: 458 mm
Höjd: 415 mm

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1832039,1967361

Jag har själv en 29mm radiator i fronten och ska jag vara ärlig så tror jag det blir trångt, väldigt trångt faktiskt. Men jag har tyvärr inga fakta.
Vad hittar du om du söker på internet efter kombinationerna?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1832039,1967361

Jag har själv en 29mm radiator i fronten och ska jag vara ärlig så tror jag det blir trångt, väldigt trångt faktiskt. Men jag har tyvärr inga fakta.
Vad hittar du om du söker på internet efter kombinationerna?

Tyvärr så finns det inte mycket info om just XTX radiatorer i ett 540 Air. Speciellt med ett 7990 i chassit.

En annan fråga, hur är det med fläktarna fram, finns det plats mellan plåten som håller fläktarna och själva fronten? Alltså kan man sätta fläktarna på "utsidan" (men innanför plast/mesh delen)? på mitt 350D så har jag satt fläktarna liksom på utsidan. svårt att förklara vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tyvärr så finns det inte mycket info om just XTX radiatorer i ett 540 Air. Speciellt med ett 7990 i chassit.

En annan fråga, hur är det med fläktarna fram, finns det plats mellan plåten som håller fläktarna och själva fronten? Alltså kan man sätta fläktarna på "utsidan" (men innanför plast/mesh delen)? på mitt 350D så har jag satt fläktarna liksom på utsidan. svårt att förklara vad jag menar.

http://www.sweclockers.com/recension/17572-corsair-carbide-ai...

Nej, de hamnar inuti lådan. Om jag förstått din fråga rätt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

http://www.sweclockers.com/recension/17572-corsair-carbide-ai...

Nej, de hamnar inuti lådan. Om jag förstått din fråga rätt.

Tack för svar

Synd att det ska vara så svårt att hitta info om sådana saker :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tack för svar

Synd att det ska vara så svårt att hitta info om sådana saker :/

Jag får faktiskt revidera mitt svar.
Efter att ha svarat på din fråga blev jag lite nyfiken och jag provade att skruva dit en vanlig Noctuafläkt, det var inga problem att få tillbaka gallret. Så nu sitter de "utanför" lådan så att säga.

Dock så blir det ju lite lidande med dammfiltret som man behöver ta bort. Men det kanske kan gå att fästa något finmaskigt mot främre borttagbara gallret.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag får faktiskt revidera mitt svar.
Efter att ha svarat på din fråga blev jag lite nyfiken och jag provade att skruva dit en vanlig Noctuafläkt, det var inga problem att få tillbaka gallret. Så nu sitter de "utanför" lådan så att säga.

Dock så blir det ju lite lidande med dammfiltret som man behöver ta bort. Men det kanske kan gå att fästa något finmaskigt mot främre borttagbara gallret.

Är det sant? Vad gött! Då slipper man iallafall fläktarna på insidan vilket ger lite mer plats Men som du säger, det kanske blir lite väl tight med en 64mm radiator... Har du en 360 radiator i fronten? Hur lägger den sig jämfört med skruvhålen? Har sätt att någon haft problem med 360 radiatorer, och att hålen är lite off.

Tack så mycket för att du tar dig tid och kollar

MVH Gadiati

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Är det sant? Vad gött! Då slipper man iallafall fläktarna på insidan vilket ger lite mer plats Men som du säger, det kanske blir lite väl tight med en 64mm radiator... Har du en 360 radiator i fronten? Hur lägger den sig jämfört med skruvhålen? Har sätt att någon haft problem med 360 radiatorer, och att hålen är lite off.

Tack så mycket för att du tar dig tid och kollar

MVH Gadiati

God morgon.
Jag har en "AIO"-lösning ifrån Swiftech, H320 så ja, det är en 360 i fronten, men jag kan verkligen inte minnas att det var några problem att montera dit den. Hur det blir med andra tillverkare vet jag ju då inte.

Jag kom på att jag faktiskt har provat att ha fläktarna "utanför" lådan men att jag tyckte ljudnivån blev lite högre när de satt där.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

God morgon.
Jag har en "AIO"-lösning ifrån Swiftech, H320 så ja, det är en 360 i fronten, men jag kan verkligen inte minnas att det var några problem att montera dit den. Hur det blir med andra tillverkare vet jag ju då inte.

Jag kom på att jag faktiskt har provat att ha fläktarna "utanför" lådan men att jag tyckte ljudnivån blev lite högre när de satt där.

Jag har mina "utanför" chassit just nu pga platsbrist. Får ju inte plats med fläktarna på insidan tyvärr. Jag måste hitta en lösning med Bay-Res samt pump i ett och samma, för just nu låter min EK pump riktigt mycket , vilket stör mig något så fruktansvärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett tag en phobya G-changer 360 monterad i fronten på 60mm och det fungerade fint med mitt r9 280x i alla fall, men hur det blir i ditt fall vågar jag tyvärr inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Hade ett tag en phobya G-changer 360 monterad i fronten på 60mm och det fungerade fint med mitt r9 280x i alla fall, men hur det blir i ditt fall vågar jag tyvärr inte svara på.

Hej! Tack för svaret. Ett 7990 är en bit längre än 280x :/ Men jag tror jag beställer hem chassit, sätter i moderkort och grafikkort, och sen testar jag att trycka dit min XTX 240 som är 64mm tjock. Så fåe jag se, och ut efter det så får jag köpa en 360 radiator.

Ingen som har koll på Bay-reservoarer med kanske en inbyggd pump? Hur är DDC pumpar?