Tjutande ljud i hörluar när mikrofonen är ikopplad

Permalänk

Tjutande ljud i hörluar när mikrofonen är ikopplad

Hallå, har ett problem med mina hörlurar. När jag kopplar in hörlurarna bara ljud sladden (3.5mm) så går det bra, sen när man ansluter mikrofonen (headset mic) så börjar det låta ett tjutande ljud i hörlurarna. Har ingen aning om varför den gör så?

Headset: Razer kraken pro
Ljudkort: Creative Sound Blaster Recon3D PCIe

Permalänk
Medlem

Rundgång kanske? Stäng av så lurarna inte spelar upp ljudet ifrån mikrofonen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Rundgång kanske? Stäng av så lurarna inte spelar upp ljudet ifrån mikrofonen.

Mutade playback vart ingen skillnad, provade sätta i hörlurarna direkt i ljudkortet istället för t-bordet och då vart det tyst/ljudet slutade. Men när jag kopplar in i samma portar i ljudkortet med t-bordet så låter det igen? Några idéer? Aldrig hänt så förut. Ljudet kom bara efter en natt hade inte hört ljudet dagen innan :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Mutade playback vart ingen skillnad, provade sätta i hörlurarna direkt i ljudkortet istället för t-bordet och då vart det tyst/ljudet slutade. Men när jag kopplar in i samma portar i ljudkortet med t-bordet så låter det igen? Några idéer? Aldrig hänt så förut. Ljudet kom bara efter en natt hade inte hört ljudet dagen innan :s

Så du kopplar via tangentbordet? Hur är det i sin tur kopplat till datorn då?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Så du kopplar via tangentbordet? Hur är det i sin tur kopplat till datorn då?

Samma portar som jag kopplar in hörlurarna i. (3,5mm ljud och 3,5mm mic)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har kanske skadat kontakterna i tangentbordet så det uppstår rundgång elektriskt snarare än akustiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Samma portar som jag kopplar in hörlurarna i. (3,5mm ljud och 3,5mm mic)

Skulle nog också gissa på vad mrqaffe nämner ovan. Förekommer problemet endast med tangentbordet kopplat emellan datorn och dina lurar så är det troligast så att något gått sönder eller blivit galet där.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har kanske skadat kontakterna i tangentbordet så det uppstår rundgång elektriskt snarare än akustiskt.

Skrivet av Zicsoen:

Skulle nog också gissa på vad mrqaffe nämner ovan. Förekommer problemet endast med tangentbordet kopplat emellan datorn och dina lurar så är det troligast så att något gått sönder eller blivit galet där.

Antagligen, hade förstått om nått gått sönder om man flyttat t-bordet till ett annat bord eller nått. Men det har stått på samma ställe inte slagit det eller nått sånt. Hade det på kvällen snackade i Skype och spelade inge fel. Nästa dag när jag skulle ha det så var det tjutande ljud i hörluarna... Det jag inte förstår.
Kan man fixa det på nått sätt? Vanligt problem?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går säkert att fixa tex genom att löda fast kontakten om den släppt eller byta den, men exakt hur är svårt att säga utan att demontera och titta/mäta vad som hänt.
Om det är ett vanligt fel har jag ingen aning om men det kanske går att söka efter liknande fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Antagligen, hade förstått om nått gått sönder om man flyttat t-bordet till ett annat bord eller nått. Men det har stått på samma ställe inte slagit det eller nått sånt. Hade det på kvällen snackade i Skype och spelade inge fel. Nästa dag när jag skulle ha det så var det tjutande ljud i hörluarna... Det jag inte förstår.
Kan man fixa det på nått sätt? Vanligt problem?

Ingen aning om det är ett vanligt problem. Men man har ju själv haft grejer som fungerat ena dagen och plötsligt lagt av den andra, så sådant händer ju.
Möjligt att det går att fixa men om det är enkelt är svårt att säga, särskillt om du kanske inte är van vid att plocka isär dina grejer och mecka med sladdar och dylikt.
Har du garanti kvar på tangentbordet så kan du ju alltid lösa det på det viset istället.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |