Permalänk
Medlem

Kylpasta-fråga

Hej! För ett tag sedan när jag körde bf4 så blev processorn väldigt varm. Det är inte konstigt iofs men fick red screen of death och den startade om. Kollade temp i bios och den var ju runt 90grader.

En polare sa att jag borde ta ur processorfläkten och blåsa ur. Gjorde detta och funkade lite bättre. Men han sa även att när man tagit bort fläkten en gång så mojsar man ju runt kylpastan och den skall bytas. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Om du bara tar bort fläkten så behöver du inte byta pasta, det behöver du dock om du tar bort kylaren.:)

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg så sitter fläkten och kylaren ihop. Så när jag lyfte bort för att blåsa av så borde nog kylaren ha hängt med

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Om du bara tar bort fläkten så behöver du inte byta pasta, det behöver du dock om du tar bort kylaren.:)

Skrivet av pixolar:

Vad jag kommer ihåg så sitter fläkten och kylaren ihop. Så när jag lyfte bort för att blåsa av så borde nog kylaren ha hängt med

Då har du svaret! Men hur ser dina temps ut nu? Kylpastan är ju bara där för att öka värmeledningen vilket leder till att processorn inte blir lika varm. Så har du inte problem med temperaturen nu så kan du köra på.

Generellt sett så blir det bättre om du rengör och lägger på ny pasta efter att du tagit bort kylaren.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Då har du svaret! Men hur ser dina temps ut nu? Kylpastan är ju bara där för att öka värmeledningen vilket leder till att processorn inte blir lika varm. Så har du inte problem med temperaturen nu så kan du köra på.

Generellt sett så blir det bättre om du rengör och lägger på ny pasta efter att du tagit bort kylaren.

Han kommer få bættre temps om han byyter kylpasta i vilket fall

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hej! För ett tag sedan när jag körde bf4 så blev processorn väldigt varm. Det är inte konstigt iofs men fick red screen of death och den startade om. Kollade temp i bios och den var ju runt 90grader.

En polare sa att jag borde ta ur processorfläkten och blåsa ur. Gjorde detta och funkade lite bättre. Men han sa även att när man tagit bort fläkten en gång så mojsar man ju runt kylpastan och den skall bytas. Stämmer det?

Nja, måste å måste..

När du tar av fläkten och sedan sätter tillbaka den med den utkladdade kylpastan, så blir det små luftbubblor emellan som försämrar värmeledningsförmågan.

Det är därför många tillverkare rekommenderar (när man lägger på ny pasta) att man lägger ett riskorn med kylpasta i mitten på processorn och låter fläkten trycka ut det själv för att minimera risken för luftbubblor.

Hur gammal är din burk btw? Kylpasta kan nämligen torka efter några år.

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Hm, bytte nog processor till en i5 ivy bridge när de kom. Kan det vara något år? Tror tempen gick från 90 till typ 60 grader. Har inte kollat på sistone men ska kolla hur det ser ut. Fick nytt grafikkort igår med så ska se hur det ser ut med allt tillsammans. Men generellt verkar det vara en bra idé att "passa på" att byta pasta när man ändå rengör fläkten

Permalänk
Medlem

Om kylaren är dammig behöver man inte ta bort den för att rengöra. Blås den med tryckluft och se till att fläkten inte snurrar. Håll i den med lämpligt verktyg (plastbit, penna, finger, etc...).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tackar för alla snabba svar