Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ostabil ping, webbläsarlagg m.m

Tjena!
Är ny medlem är på forumet men brukar läsa anonymt annars. Har stött på ett eget problem så tänkte göra ett försök att få hjälp innan man lämnar in den.

Mitt problem:
Sedan någon dag sedan har min dator haft ostabil ping på diverse spel som WoW, CSGO och programvaror som Teamspeak m.fl. Har försök felsöka problemet genom att:
1. Har sett över att kablarna sitter i ordentligt i både router och dator.
2. Har startat om routern.
3. Har bytt slot i routern.
4. Har testat kabeln i min bärbara dator.
5. Har kollat om det finns uppdateringar av drivrutiner för moderkortet.
6. Ringt telia och kollat om de kan se något.

Mitt nätverk går via telejacket om det skulle vara till nån hjälp. Enda ändringen jag har gjort var en vecka sen då jag överklockade CPUn till 4 ghz, annars är inget annorlunda.

Inget av detta har givit mig något resultat, utan har fortfarande en ostabil ping. Någon där ute som har nåt tips på hur man kan fixa detta?

Dator specc:
Processor: Intel Core i5 2500k
PSU: PSU XFX P1-750S-NLB9 ATX 12V
GPU: Asus nvidia gtx 660ti
RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB
Moderkort: MK MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3

Permalänk

Vad sa Telia?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

De svara att vi inte hade tappat uppkopplingen på flera dygn, så problemet ligger inte hos dom. De bad mig testa en annan dator också så gick in på min bärbara och den har inga internetproblem.

Permalänk

Hade exakt samma problem. KÖR INTE TRÅDLÖST! Det SUGER. Särskilt med Telias skitrouter & modem combo aparat. Försök så gott det går att hålla dig borta från Technicolor. Köpte själv en ASUS router och bridgade den med Telias skitmodem. Nu flyter det på så gott som trådlöst går.

Försök att hålla dig till tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Hade exakt samma problem. KÖR INTE TRÅDLÖST! Det SUGER. Särskilt med Telias skitrouter & modem combo aparat. Försök så gott det går att hålla dig borta från Technicolor. Köpte själv en ASUS router och bridgade den med Telias skitmodem. Nu flyter det på så gott som trådlöst går.

Försök att hålla dig till tråd.

Ser att John Blund varit i farten

Han kör inte trådlöst, men det är okej. Du var bara sömnig när du läste!

TS: Har du kollat så att dina DNS:er fungerar bra? virus? klocka tillbaka CPU:n och se om problemet kvarstår?

Återställ annars internetuppkopplingen i Windows.

Kontrollpanelen > Nätverks- och delningscenter > Internetalternativ > Avancerat > "Återställ avancerade inställningar"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för tipsen!

Igår prova jag att klocka tillbaka datorn samt skrev jag in ipconfig /release i cmd. Detta verkar gjort susen och än så länge funkar det som det ska. Har inte koll på vad ipconfig /release gjorde men som sagt, pingen är bättre nu. Ska testa senare om jag kan klocka tillbaka på 4.0 ghz utan att få internet problem. Så vitt jag vet så borde det bara påverka CPU och PSU, inte nätverk.

Tack igen!

Edit: Och självklart i samband med att jag skrev detta så pingar det satan igen, efter endast en reboot antar jag. Hur kollar man om DNSen funkar som den ska??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forsner309:

Tack för tipsen!

Igår prova jag att klocka tillbaka datorn samt skrev jag in ipconfig /release i cmd. Detta verkar gjort susen och än så länge funkar det som det ska. Har inte koll på vad ipconfig /release gjorde men som sagt, pingen är bättre nu. Ska testa senare om jag kan klocka tillbaka på 4.0 ghz utan att få internet problem. Så vitt jag vet så borde det bara påverka CPU och PSU, inte nätverk.

Tack igen!

Edit: Och självklart i samband med att jag skrev detta så pingar det satan igen, efter endast en reboot antar jag. Hur kollar man om DNSen funkar som den ska??

Dnsservern påverkar inte din latens i spel, den översätter en url till ipnummer och resultatet hamnar sen i cache, så kan du skriva in nått i adressrutan i en webbläsare och nå dit fungerar det och har spelet väl startat så frågar det inte om adressen för då är den biten redan klart, så det är inte troligt att en dnsserver påverkar pingen om du väl kommit in i spelet.
Däremot kan ni kanske ha en dålig kabel fram till huset, adsl är känsligt för sånt eller för att man fyller upplänken, tex genom att köra torrentprogram.
Men är länken till huset dålig så brukar det synas i modemet, man brukar kunna avläsa om det blir mycket fel och hastighet på länken i nån meny.

Överklockning kan påverka allt i datorn, om cpun är instabil så klarar den inte av att kommunicera korrekt kan det bli fel som gör att felkorrigeringar går in, vilket tar tid, vilket ger varierande latens (ping)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hemsidor laggar också, dvs tar lång tid att ladda och ibland går det inte alls utan man får refresha om å om. Streams har också problem att fungera, de stoppar upp gång på gång och måste buffra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forsner309:

Hemsidor laggar också, dvs tar lång tid att ladda och ibland går det inte alls utan man får refresha om å om. Streams har också problem att fungera, de stoppar upp gång på gång och måste buffra. Det konstiga är att felet endast ligger på min stationära, den bärbaras internet funkar som det ska utan lagg.

Då vet du att problemet ligger i din dator eller kommunikationen mellan den och routern.
Letat efter biosuppdateringar och nya drivers ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Japp, kollat upp båda två..

Edit: Gjorde en till ipconfig /release och pingen verkar lugnat ner sig lite. Streams laggar inte lika mycket heller längre. Frågan är vad det är som pågår egentligen..

Permalänk
Rekordmedlem

Är kabeln i bra skick Har du växlat den med en annan maskin och provat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.