Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med Datorn.

Hej, sitter här och försöker hjälpa en vän med sina dator problem. Hans dator har varit besvärlig i ett antal veckor nu. Datorn bara dör och om han t.ex. sitter och lyssnar på musik fryser ljudet fast i 5 sec [Sista tonen som spelades upprepas sis så där 20-30 gånger per sekund] och sen så måste han trycka igång datorn igen [ingen automatisk omstart]. Jag tror att det kan ha med kylningen att göra, vi gjorde en koll med CpuidHWmonitor där det visade sig att hans processor låg efter att ha spelat mellan 50-60 grader och hans grafik kort utan att spela [med bara skrivbordet uppe inget annat krävande i bakgrunden] på 79 grader [Minimum]. Jag gav honom en länk till Msi Afterburn där han drog upp fläktarna från 40% till 80% vilket drog ner hans värme till 56 grader och 70 grader när han lirade dota 2. Men nu på morgonen när han drog igång burken igen så tog det 5 minuter så blev skärmen svart och samma fel som jag beskrev innan uppkom, för att 30 minuter efter första kraschen frysa efter att ha startat dota 2. Han har tagit in datorn två gånger till data support där dom kollat över datorn och sa bägge gångerna att det va korrumperade ram minnen, värt att nämna är att första gången bytte dom ram minnena sen tog det 3 dagar så skede samma fel igen och han lämnade in den till samma data support där dom sa igen att det va korrumperade ram minnen som orsakat felen. Och nu i skrivande stund hände samma fel efter att ha försökt streama en twitch kanal. Någon som har någon ide på vad felet kan vara? Vore väldigt tacksam för lite hjälp.

p.s kan en skadad dator del. t.ex. grafik kort orsaka korrumperade ram minnen?

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem förut. När jag bytte ram minne fungerade det ett tag men men slutade sen igen. Jag lyckades aldrig lösa det så byggde en ny dator dör jag använder mitt gammla ram minne och hdd så det var iallafall inte någon av dom de var fel på. Lycka till med att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemty:

Hej, sitter här och försöker hjälpa en vän med sina dator problem. Hans dator har varit besvärlig i ett antal veckor nu. Datorn bara dör och om han t.ex. sitter och lyssnar på musik fryser ljudet fast i 5 sec [Sista tonen som spelades upprepas sis så där 20-30 gånger per sekund] och sen så måste han trycka igång datorn igen [ingen automatisk omstart]. Jag tror att det kan ha med kylningen att göra, vi gjorde en koll med CpuidHWmonitor där det visade sig att hans processor låg efter att ha spelat mellan 50-60 grader och hans grafik kort utan att spela [med bara skrivbordet uppe inget annat krävande i bakgrunden] på 79 grader [Minimum]. Jag gav honom en länk till Msi Afterburn där han drog upp fläktarna från 40% till 80% vilket drog ner hans värme till 56 grader och 70 grader när han lirade dota 2. Men nu på morgonen när han drog igång burken igen så tog det 5 minuter så blev skärmen svart och samma fel som jag beskrev innan uppkom, för att 30 minuter efter första kraschen frysa efter att ha startat dota 2. Han har tagit in datorn två gånger till data support där dom kollat över datorn och sa bägge gångerna att det va korrumperade ram minnen, värt att nämna är att första gången bytte dom ram minnena sen tog det 3 dagar så skede samma fel igen och han lämnade in den till samma data support där dom sa igen att det va korrumperade ram minnen som orsakat felen. Och nu i skrivande stund hände samma fel efter att ha försökt streama en twitch kanal. Någon som har någon ide på vad felet kan vara? Vore väldigt tacksam för lite hjälp.

p.s kan en skadad dator del. t.ex. grafik kort orsaka korrumperade ram minnen?

De höga temperaturerna indikerar oftast dålig cirkuulation pga damm eller för några fläktar. Den datorfirman verkar ju inte så värst skarpa om de säger samma sak två gånger och inte lyckas lösa det. Kan bero på moderkortet, om några pinnar i CPU sockeln är böjda eller något annat.

Börja med att lista exakt alla komponenter som sitter i datorn.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

komponenter i datorn är ?

lite svårt och få bra lösningar om man inte vet vad det är riktigt för dator heh.

kika inne i bios om ni kan ställa in minnena rätt om de är t ex 1600 mhz och de går i 1333 mhz just nu så kan det vara en av orsakerna t ex

det kan även vara mjukvaru problem (drivrutiner eller korrupt windows som kan orsaka detta.)
Eller instabil överklockning på processorn om han startat något sånt som brukar finnas med de flesta moderkort...

om han har intel processor så är det lungt med temperaturerna skulle jag tro...
är det amd så bör han kika över det och byta processorkylare om det finns budget och plats för en större sådan såklart.

Denna nedanför ska dock få plats i de flesta chassien som tar atx moderkort om det inte är typ slim desktop han har...

www.inet.se/produkt/6909307/silverstone-argon-ar02

köp även till kylpasta såklart om det inte är något han har hemma redan...
http://www.inet.se/produkt/5321317/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

han kan dock höra med den lokala datorbutiken om de kan byta processorkylare till en bättre om han har stockkylare just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Dator Spec

Cpu: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 CPUs), ~3.2GHz

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 470

Hårdisk: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Moderkort: Asus M4N75td

Ram: corsair vengeance 2 x 4 GB 1600Mhz

vi kom inte på villket nätagg han har dock

Permalänk
Medlem

tjo, när han lämnade in datorn hos supporten så gjorde dom en fabriksåterställning och om installerade Windows så förhoppningsvis är inte det felet. Sen så bör inte överklockning vara något problem för så länge inte dator supporten har klockat det så tror jag inte det kan vara klockat, han har inget större intresse av det så länge han kan lira dota 2 m.m ^^. Sen så vet jag faktist inte angående 1600 mhz med 1333 inställning, bor själv i Gbg trakterna och han i Stockholm så kan inte gå hem till han och kolla just nu, men skulle han gå till supporten igen kan han ju be dom kolla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemty:

Cpu: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 CPUs), ~3.2GHz

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 470

Hårdisk: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Moderkort: Asus M4N75td

Ram: corsair vengeance 2 x 4 GB 1600Mhz

vi kom inte på villket nätagg han har dock

Kan ju vara grafikkortet, det är ju inte direkt nytt. Om ni har möjlighet, prova med ett annat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2