Permalänk
Medlem

Spel Dator dör när jag spelar

Hej
Min dator stängs av hela tiden då jag spelar t.ex. ett simpelt spel som lol. det tar kanske 10-20 min innan den dör. Den bara dör på stubinen inget lagg upplevs den är snabb. Det har börjat sedan ja köpte nya processorn. och datorn lät konstigt som något låg mot fläkten hela tiden. men rör jag på nätagrigatets kablar så minskar ljuder iaf har jag fått för mig det, och i går bara dog den, jag kunde inte komma in i windows, den kom tilll windows flaggan och boota om hela tiden. Så då lät ja den stå i 30 minuter och då kom den in i bios. och så testa jag uppdatera min SSD vilket gick bra. och sen dog den igen. för nuvarande kommer jag in på datorn men jag kan ej spela. och jag upplever den riktigt snabb fortfarande

prestanda:
amd fx 9370
processorfläkt: noctua dh d14
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX
Radeon HD XFX 6970 2GB
kingston ram-minne: 12 GB 4x3
Nätagg: (sedan 2010- 2011) något corsair på 600 watt

Felsökning:
moderkortet har jag skickat in till inet och det ska fungera perfekt!
processorn är nog inget problem för jag har testat med annan processor också, men den dör ändå!
minnena: jag har kört memtest i bios i par timmar utan fel.
har även testat olika grafikkort

övrigt:
CPU ligger under 30 grader med lätt surfning, och under belastning 45
grafikkortet ligger 50-60 i belastning annars 45 (fläkt hastigheten är på normal, annars låter den sjukt mycket)
moderkortet ligger på 30 grader som även min SSD och 2 andra vanliga HDD gör.

Mina aningar är att nätaggrigatet är sönder, eller så kräver datorn mer watt än 600.
någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att den drar mer är 600w då datorn i min sign klarar sig på 550w utan problem.

Visa signatur

coming from you, "fair and square" sounds like a bastardization of our fair language.

Permalänk
Medlem

Vad har du testat med för annan processor? Har för mig att moderkortet måste klara av att leverera väldigt många watt för den processorn och att alla moderkort inte klarar av det. Sitter på mobil så orkar inte kolla upp om det gäller ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du CX serien från Corsair?
Den serien är känt för att ge folk typiska budget agg problem för att Corsair offrade kvaliten för att få ned priset. Problem händer oavsett hur många watt det står på klisterlappen. Dock så bör du kolla upp andra orsaker eftersom det hände efter att du bytte processor.

Har du testat att sätta tillbaka den gamla processor eller är det 3 olika som du hållit på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad har du testat med för annan processor? Har för mig att moderkortet måste klara av att leverera väldigt många watt för den processorn och att alla moderkort inte klarar av det. Sitter på mobil så orkar inte kolla upp om det gäller ditt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har testat med amd phenom ii x4 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du CX serien från Corsair?
Den serien är känt för att ge folk typiska budget agg problem för att Corsair offrade kvaliten för att få ned priset. Problem händer oavsett hur många watt det står på klisterlappen. Dock så bör du kolla upp andra orsaker eftersom det hände efter att du bytte processor.

Har du testat att sätta tillbaka den gamla processor eller är det 3 olika som du hållit på med?

japp det är CX serien, jag har satt tillbaka min processor igen och de spelar ingen roll samma sak händer. tror också de är något fel på det.
kan du tipsa om ett bra nätagg som som är stabilt, tror du att 600 watt räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaGiCz:

Jag har svårt att tro att den drar mer är 600w då datorn i min sign klarar sig på 550w utan problem.

processorn i sig drar 220 watt

Permalänk
Medlem

XFX gör bra nätagg men försök utesluta andra orsaker.

Du har alltså inte installerat om Windows osv efter att du bytte?

För det är ännu en möjlighet till att du nu har konstiga problem. Finns oändligt mycket där som kan bugga efter ett byte. Du kan låna en disk som du testar att installera om på. Ha bara 1 disk kopplad tills DVD/USB minnet installerat så att den inte kan lägga/använda något på andra disken som Windows behöver och för att utesluta den andra diskarna som orsaken.

Jag hoppas att du passade på och kollade upp alla andra kablar och delar efter skador, fel, böjda pinnar mm när du ändå höll på att ta isär och sätta ihop datorn.

Ta bort allt som inte behövs så att det inte visar sig vara något strunt som tangentbord, mus, chassit knappar/kontakter/kablar som går till moderkortet, USB kablar osv som inte behövs nu eller porten de kopplat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

XFX gör bra nätagg men försök utesluta andra orsaker.

Du har alltså inte installerat om Windows osv efter att du bytte?

För det är ännu en möjlighet till att du nu har konstiga problem. Finns oändligt mycket där som kan bugga efter ett byte. Du kan låna en disk som du testar att installera om på. Ha bara 1 disk kopplad tills DVD/USB minnet installerat så att den inte kan lägga/använda något på andra disken som Windows behöver och för att utesluta den andra diskarna som orsaken.

Jag hoppas att du passade på och kollade upp alla andra kablar och delar efter skador, fel, böjda pinnar mm när du ändå höll på att ta isär och sätta ihop datorn.

Ta bort allt som inte behövs så att det inte visar sig vara något strunt som tangentbord, mus, chassit knappar/kontakter/kablar som går till moderkortet, USB kablar osv som inte behövs nu eller porten de kopplat till.

Okej, jag har inte heller testat med annat nätaggrigat, ska testa det i morgon och se om allt är normalt annars gör jag som du tipsade. tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Okej, jag har inte heller testat med annat nätaggrigat, ska testa det i morgon och se om allt är normalt annars gör jag som du tipsade. tack

Glömde tillägga att jag om installerade windows när jag satte i nya processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Glömde tillägga att jag om installerade windows när jag satte i nya processorn

Men i början så fungerade de bra, inga problem alls, tog någon månad så kom problemen sorry för alla snabbsvar. jag meddelar om problemet löser sig med annat nätaggrigat i och med mitt nuvarande låter så konstigt