Vad kan jag putta i för minnen i en gammal dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:
  1. Är ett vattenglas halvfullt eller halvtomt? Det är mindre än två månader kvar - men mer än en månad. Så varför adverbet "drygt" skulle vara rätt, medans "knappt" vara fel har jag faktiskt lite svårt att se. Min utgångspunkt var att händelsen inte var positiv och tiden var begränsad. För övrigt stod det även ett datum i min kommentar, så om "man inte förstår varandra" i det läget så har man andra problem än förstå nyansskillnader i språket...

  2. Att du som moderator här på Sweclockers skriva inlägg gör att jag förväntar mig att du skriver med större "försiktighet" än oss vanliga medlemmar. Du bör skilja på vad du tycker som individ och vad din roll här på forumet är - det är knappast att skriva mästrande inlägg som varken hjälper TS eller för tråden framåt...

Ge dig!

1. Kan du inte begripa skillnaden på orden knappt och drygt, bör du läsa på.

2. Mästrande?? Jalle64s inlägg är väl snarare trevligt skrivna,
det är nog mer dina ömma tår som skiner igenom.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ge dig!

1. Kan du inte begripa skillnaden på orden knappt och drygt, bör du läsa på.

2. Mästrande?? Jalle64s inlägg är väl snarare trevligt skrivna,
det är nog mer dina ömma tår som skiner igenom.

Fo3

Så, upplys mig då varför i fallet 8 april 2014 (i min mening begränsad tid kvar) varför adverbet drygt är korrekt men knappt är så fullständigt fel?

När blev ordmärkeri "trevliga"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Bara så du vet...MS slutar supporta XP om knappt en månad (8 april 2014)...
Så att installera XP nu känns lite...tja...sent...

Ja, det datumet slutar xp helt magiskt att fungera och datorn exploderar om man inte uppgraderat till något annat...

Hade vi pratat om en nyare dator kunde jag köpt att folk säger att man inte ska installera det, men på en athlon xp?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Så, upplys mig då varför i fallet 8 april 2014 (i min mening begränsad tid kvar) varför adverbet drygt är korrekt men knappt är så fullständigt fel?

När blev ordmärkeri "trevliga"?

Knappt en månad = lite mindre än en månad.
Drygt en månad = lite mer än en månad.

8 april är nästan två månader bort, alltså mer än en månad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Så, upplys mig då varför i fallet 8 april 2014 (i min mening begränsad tid kvar) varför adverbet drygt är korrekt men knappt är så fullständigt fel?

När blev ordmärkeri "trevliga"?

8e april är om drygt en månad men om knappt två månader. Eftersom det idag är 17e februari skulle jag snarare säga att det är knappt två månader bort - inte riktigt två månader bort men nästan. Drygt en månad skulle jag kalla det om det aktuella datumet var strax efter 17e mars, typ 20e eller så. Det finns en viss nyansskillnad, om än liten.

Med det sagt, kan även jag tycka det var onödigt ordmärkeri - jag förstod att det var den 8e april som gällde och inget annat

Så, låt oss nu dra ett streck över det och återgå on topic, tack

Permalänk
Medlem

Suck, detta har nu verkligen spårat ut och fullständigt lämnat huvudämnet.

Skrivet av Json_81:

Ja, det datumet slutar xp helt magiskt att fungera och datorn exploderar om man inte uppgraderat till något annat...

Hade vi pratat om en nyare dator kunde jag köpt att folk säger att man inte ska installera det, men på en athlon xp?

Vad var det för fel att upplysa TS om ett faktum?

Skrivet av Json_81:

Knappt en månad = lite mindre än en månad.
Drygt en månad = lite mer än en månad.

8 april är nästan två månader bort, alltså mer än en månad.

Vad säger att "knappt" måste vara mindre än något?
Beroende på vilket perspektiv man har så går det att använda båda...knappast värt att hänga upp sig på från första början...

Detta är ett datorforum, vi kanske skall hålla oss till vad det (förhoppningsvis) är det vi är bäst på.
Eftersom det knappast kunde ha varit någon risk för missförstånd från första början, så kan vi kanske lämna det svenska språkets tvetydigheter därhän...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det finns ju inställningar!

(Verkar som att du möjligen behöver 400MHz DDR-minne.)

Men prova tex följande:
Om du sätter CPU-speed på manual, och väljer external clock 166MHz,
kan du då välja(och förhoppningsvis låsa) 333MHz på minnena?

Dvs, prova sedan att höja external clock till 200 och se om memory frequency ändras...
Om inte, sätt CPU multiplier till 9X och se om datorn startar.
(Om det fungerar, öka till 10X osv)

(Kan även tänkas att CPU Voltage kan behöva ökas ett snäpp.)

Fo3

Tack! Provade nu detta och den startar inte oavsett hur lågt jag sätter CPU multiplier, efter att jag satt external clock tilll 200 (memory freq blir då 400). Betyder det att jag behöver 400MHz minnen..? Vad är de jag har nu då?

...och höja CPU Voltage, låter som ett bra recept för att bränna processorn... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vad säger att "knappt" måste vara mindre än något?
Beroende på vilket perspektiv man har så går det att använda båda...knappast värt att hänga upp sig på från första början...

Jag vill verkligen lämna detta OT ämne nu men "knappt" betyder enligt t.ex. SAOL "nätt och jämnt, nästan inte, knappast". http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Jag vill verkligen lämna detta OT ämne nu men "knappt" betyder enligt t.ex. SAOL "nätt och jämnt, nästan inte, knappast". http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem...

Jag håller med dig om detta sidospår.
När jag skrev "ordet" så var min andemening att tiden var begränsad/knapp...sedan vilket adverb man använder lämnar jag därhän.

Men det är "nätt och jämnt" tid kvar, så det är kanske "knappast" värt att installera XP

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte köra 200MHz fsb, sluta förvirra killen. KT400 klarar inte 200MHz FSB, därav att det inte finns som någon riktig valmöjlighet (200/33), därav krascher.

Det finns olika varianter av 3000+, en som kör 166MHz fsb och en som kör 200. Ditt moderkort klarar inte att köra varianterna som har 200 i rätt hastighet. Du kan däremot köra ditt grafikkort i Windows 7 som sagt, XDDM-drivrutiner går fortfarande att få igång.

Permalänk
Medlem

)

Skrivet av Petterk:

Nej, du ska inte köra 200MHz fsb, sluta förvirra killen. KT400 klarar inte 200MHz FSB, därav att det inte finns som någon riktig valmöjlighet (200/33), därav krascher.

Det finns olika varianter av 3000+, en som kör 166MHz fsb och en som kör 200. Ditt moderkort klarar inte att köra varianterna som har 200 i rätt hastighet. Du kan däremot köra ditt grafikkort i Windows 7 som sagt, XDDM-drivrutiner går fortfarande att få igång.

Processorn har artikelnummer AXDA3000DKV4E, alltså kör den i 400 enligt denna lista.

Hade varit gött med tydliga besked från den samlade kompetensen här, litar blint på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

)

Processorn har artikelnummer AXDA3000DKV4E, alltså kör den i 400 enligt denna lista.

Hade varit gött med tydliga besked från den samlade kompetensen här, litar blint på er

Hade kort och gott konstaterat att det är 200MHz-varianten efter dina bios-bilder, du kan alltså inte köra den i 200. 40MHz PCI behöver inte ditt system gilla helt enkelt. Har du problem vid överklockningen så är det inget som behöver gå att ta sig förbi. Ditt moderkort har inget stöd för processorn officiellt. Moderkortet stödjer bara upp till 166MHz-fsb och processorer med upp till dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade kort och gott konstaterat att det är 200MHz-varianten efter dina bios-bilder, du kan alltså inte köra den i 200. 40MHz PCI behöver inte ditt system gilla helt enkelt. Har du problem vid överklockningen så är det inget som behöver gå att ta sig förbi. Ditt moderkort har inget stöd för processorn officiellt. Moderkortet stödjer bara upp till 166MHz-fsb och processorer med upp till dito.

OK, har jag något för då att köpa 400 MHz minnen eller är det pengar i sjön? Hade ändå tänkt köpa nya minnen, kostar ju "inget"...

Edit: det här med minnen är ju verkligen en djungel. Jag köpte 2 GB på ebay som visade sig vara fel ("high density" isf "low density"). Kan någon säga exakt vad för typ av minnen jag behöver??

Betyder för övrigt inte PC3200 att de kör i 400 MHz? Vad betyder annars den märkningen?

Här är det som jag köpte som INTE funkar i burken.

Kan t.ex. detta vara något?

Permalänk
Medlem

Står mycket väl på Ebayannonserna att högdensitetsminnen bara fungerar på viss chipset och moderkort. I princip ska man inte köra dessa. Kompatibiliteten är inte bra, det är faktiskt inget som stöds officiellt enligt standard och kompatibilitet kommer skilja mellan olika stickor. Hade du googlat hade du sett att ditt moderkort inte klarar det.

Om det är PC2100, PC2700 eller PC3200 spelar inte så stor roll för det mesta, då de flesta moderkort/chipset kan köra minnet i dess specificerade hastighet, här fungerar det fint med PC2700, PC3200 eller inofficiella stickor som PC3500. Det är vanliga DDR 184-pin icke-ECC, icke-reg som gäller.

PC3200 är 200MHz, 400MHz data rate (alltså 200MHz DDR om du kollar på ett oscilloskop). Men de kan självklart köras ner till PC1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står mycket väl på Ebayannonserna att högdensitetsminnen bara fungerar på viss chipset och moderkort. I princip ska man inte köra dessa. Kompatibiliteten är inte bra, det är faktiskt inget som stöds officiellt enligt standard och kompatibilitet kommer skilja mellan olika stickor. Hade du googlat hade du sett att ditt moderkort inte klarar det.

Om det är PC2100, PC2700 eller PC3200 spelar inte så stor roll för det mesta, då de flesta moderkort/chipset kan köra minnet i dess specificerade hastighet, här fungerar det fint med PC2700, PC3200 eller inofficiella stickor som PC3500. Det är vanliga DDR 184-pin icke-ECC, icke-reg som gäller.

PC3200 är 200MHz, 400MHz data rate (alltså 200MHz DDR om du kollar på ett oscilloskop). Men de kan självklart köras ner till PC1600.

Tack för svar. Fast när du säger ebayannonserna, menar du ebayannonsen då eller? För dessa borde väl funka?

Permalänk
Medlem

Det finns fler än en annons på högdensitetsminnen.

Det finns många vanliga 184-pin DDR (1) minnen att köpa, det är inga problem att hitta. Tänker inte rekommendera annonser eller säljare. Finns både kändare och mer okända varumärken/tillverkare och minneskretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns fler än en annons på högdensitetsminnen.

Det finns många vanliga 184-pin DDR (1) minnen att köpa, det är inga problem att hitta. Tänker inte rekommendera annonser eller säljare. Finns både kändare och mer okända varumärken/tillverkare och minneskretsar.

Absolut, men nu tänkte jag på de annonser som jag länkade till. Men då vet jag, tack för input